Jonkvrouw nu een Ster PROK merrie

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 09:27

Ik heb juist bewust gewacht met het PROKken ivm de dracht.
Lotje is wel Keur en wil haar ook laten prokken voor Elite maar vond het risico ten opzichte van de dracht niet waard. Ik ga eind van het jaar wel.

Gefeliciteerd Sjuim, altijd welkom zo´n predikaat.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-04 10:18

En er komt altijd wat stress bij kijken als je ze in de kliniek laat fotograveren, nu staan ze gewoon voor hun eigen stalletje terwijl de weidemaatjes goedkeurend toekijken. Werkt echt heel prettig.

SuzanneF, zoals ik al zei is mij verzekerd dat het geen extra risico met zich meebrengt.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 10:38

gefeliciteerd sjuimpje! Echt supergaaf OK dan!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 11:17

ow ja, en sarabande ook gefeliciteerd natuurlijk! Knipoog

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-04 23:35

Bedankt Haha!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-04 17:11

Even gesplitst. Hier kwam een interessante discussie over kosten van PROK achteraan, die is nu ergens anders. Hopelijk is de split goed gegaan.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 00:06

Eigenlijk vind ik dat het stamboek ook zijn steentje bij moet dragen in de kosten een PROK. Voor zowel de fokker als het Stamboek zijn de foto's een belangrijk gegeven. Het Stamboek krijgt meer kijk op erfelijke afwijkingen van alle fokhengsten en de fokker weet of de merrie iig goed in elkaar zit.
Dus een subsidie van 50%, zoiets. Schijnheilig

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 00:09

Ja daar ga ik voor, helaas is dat geen realiteit en zullen we het zelf moeten betalen
Dat is niet erg bij een positieve uitslag, maar bij een negatieve een heel zure appel, gelukkig zijn tot nu toe de door mij gefokte merries goedgekeurd (cross my hart)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 00:14

PhiaBink schreef:
Eigenlijk vind ik dat het stamboek ook zijn steentje bij moet dragen in de kosten een PROK. Voor zowel de fokker als het Stamboek zijn de foto's een belangrijk gegeven. Het Stamboek krijgt meer kijk op erfelijke afwijkingen van alle fokhengsten en de fokker weet of de merrie iig goed in elkaar zit.
Dus een subsidie van 50%, zoiets. Schijnheilig

Dat ben ik niet met je eens. Het stamboek is een registratieburo met vele leden. De leden zijn het stamboek!

De leden willen graag paarden fokken, het stamboek geeft daarvoor richtlijnen. Maar een fokker wil toch ook graag gezonde paarden fokken?

En de fokker is degene die wil fokken, dus die moet daarvoor zijn verantwoordelijkheden moeten nemen. Daarbij hoort selecteren op gezondheid.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 00:32

en vergeet dan even niet de richtlijnen..die zijn ook "bedacht" en goedgekeurd door diezelfde leden, en zorgt er dus voor dat diezelfde leden hogere kosten dragen....
en over het algemeen en doorsnee genomen zijn het die leden die niet verschijnen op de belangrijke ALV's die klagen en zoeken om onder de kosten/regels uit te komen en/of problemen hebben met die regels

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 01:03

Als er een subsidie gegeven zou worden, zullen er dan niet meer mensen hun merrie laten prokken??? Er zijn al foto's en gegevens van alle ggk hengsten, waarom niet alle merries die gedekt worden verplicht op de foto zetten? De gegevens van beide zijn dan geregistreert bij het Stamboek. Zo kunnen ze ook erfelijke afwijkingen sneller opsporen Verward . De hengst wordt meteen al gewipt bij een slechte R.O. en de foute merrie, waarvan de fokker niet op de hoogte is, mogen wel doorgaan met veulentjes op de wereld zetten. Wordt er niet te weinig naar de merrie gekeken. Verward

Dus waarom de hengst wel en de merrie niet verplicht op de foto Verward .

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 01:04

Hoe zou je het vinden als de gegevens van jouw merries verplicht openbaar gemaakt zouden worden Pia??
Fokken is hobby hengsten houden een beroep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 01:06

Dat lijkt me niet mogelijk, ik denk dat teveel merriehouders dat iets teveel stamboekvinger in hun privepap vinden. Als je een merrie hebt, dan wil je toch zelf kunnen bepalen of je die laat dekken of niet? Ik kan me voorstellen dat merriehouders niet zo blij worden van al die restricties en voorschriften.
Van mij zou het mogen hoor, ik vind dat je alléén maar mag fokken met gezond materiaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 01:09

Ik zou er ook geen problemen mee hebben. Als de mijne met drie niet goed op de foto is, dan stop ik daar ook geen energie meer in. Hoe mooi ik haar ook vind, en hoe lief ze ook is. Ik zal daar waarschijnlijk met heel veel plezier op gaan rijden. Maar fokken vind ik dan gewoon niet kunnen. Ik wil met een gezond paard fokken.

Alleen is het heel moeilijk te zeggen wat je onder gezond verstaat, een kleine afvlakking ergens, hoeft geen enkel probleem te zijn. Maar een prokcertificaat krijgen ze er niet mee. Een OC die is opgelopen door een trap in het land, die word niet Prokgoedgekeurd! Terwijl er waarschijnlijk helemaal geen aanleg was.

En zo kan je wel doorgaan, het is zo moeilijk om te zeggen: dit is wel gezond en dat niet.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 01:15

sarabande schreef:
Hoe zou je het vinden als de gegevens van jouw merries verplicht openbaar gemaakt zouden worden Pia??
Fokken is hobby hengsten houden een beroep.

De naam is PHIA Haha! .
Ik fok niet met onze KWPN merrie. We hebben een fokmerrie in Belgie die 100% goed is op de foto, dus daar wordt mee gefokt.
Voor de hengsten is het toch ook openbaar, dus waarom niet voor de merrie?? Ik heb er geen probleem mee. Als mijn merrie niet door de prok zou komen dan ga ik er toch niet mee fokken????
Veulens fokken kan ook een beroep zijn en je kan ook een hengst als hobby hebben.

Vora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 01:16

Ik denk dat je juist in de hand werkt dat veel hobbyfookers weer gaan kiezen voor een niet goedgekeurde hengst. Hengst van de buurman, of boertje verderop. Er zijn veel mensen die het leuk vinden om een keertje een veulentje te fokken en die zullen hier niet op zitten te wachten.
Mij persoonlijk zou het niet uitmaken, maar ik denk niet dat het een goed idee is.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-04 01:20

Dit topic wordt zo weer gesplitst...

Bij de weg,
Phia, jij hebt vorig jaar beide merries toch met een jonge AES hengst laten insemineren?
Dus je dekte wel met merries die niet geröntgend zijn, met een hengst die geregistreerd staat bij een stamboek waar de eisen wat betreft röntgenfoto's nou niet bijzonder hoog te noemen zijn.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 01:20

Vora schreef:
Ik denk dat je juist in de hand werkt dat veel hobbyfookers weer gaan kiezen voor een niet goedgekeurde hengst. Hengst van de buurman, of boertje verderop. Er zijn veel mensen die het leuk vinden om een keertje een veulentje te fokken en die zullen hier niet op zitten te wachten.
Mij persoonlijk zou het niet uitmaken, maar ik denk niet dat het een goed idee is.

ik weet absoluut niet wat dit met PROK te maken heeft, wat bedoel je

Vora

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 01:22

Ik reageer op het voorstel van PHIA. Om de merrie ook verplicht te laten keuren alvorens je ermee mag dekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 01:23

was al oftopic
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-03-04 01:32, in het totaal 1 keer bewerkt

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 01:23

PhiaBink schreef:
je kan ook een hengst als hobby hebben.

Weet je wat het kost voor een hengst als hengst geregistreerd is, of heb je het over een schimmig stamboek??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 01:24

sarabande"]
[quote="Vora schreef:

ik weet absoluut niet wat dit met PROK te maken heeft, wat bedoel je
[/quote]
Vora doelt op zwarte ongeregistreerde aanfok van paarden, met merries en hengsten die niet geregistreerd staan en niet geprokt zijn.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 01:25

wat ik me dan weer afvraag: waarom zijn die foto's nodig? en dan meer van vroeger, ooit toenertijd voldeden de paarden ook...en nu zijn er "foutjes" in geslopen....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 01:26

Bij Welshes zijn geen foto's nodig hoor dus fok maar fijn verder, wij hebben het over kwpn merries

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-04 01:27

Alane, als er vroeger serieuzer was geselecteerd op gezondheid, waren sommige vlagen van bepaalde afwijkingen misschien achterwege gebleven.
Plus dan nog de verantwoordelijkheid van de fokker om geen paarden op de wereld te zetten uit merries die niet in orde zijn.