Fokken op kleur.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:37

KimD schreef:
Caily schreef:
Maar zolang die honden het beste verkopen, kan je niet de fokker aansprakelijk stellen toch?

Wat een rare uitspraak, de fokker kiest dan kleur boven gezondheid en zadelt daar de toekomstige baasjes dan ook met de eventuele gezondheidsrisico's op, willens en wetens. Maar omdat ze het beste verkopen zakelijk gezien is dat verder prima? Zelfs als je voor je brood fokt, vind ik dit niet door de beugel kunnen. Het gebeurt natuurlijk wel, ik ben niet gek, maar ik ben wel van mening dat hoe meer bewustwording je hiervoor creëert, hoe meer het langzaam maar zeker verbetert.

Deze fokkers zorgen er inderdaad vaak voor dat ze op geen enkele manier aansprakelijk kunnen worden gehouden, of geven gewoonweg niet thuis als de ellende los barst.

De fokker zadelt baasjes helemaal nergens mee op. De baasjes kiezen bewust voor deze kleur, en dus ook voor de gezondheidsrisico’s die erbij horen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:44

Caily schreef:
KimD schreef:
Wat een rare uitspraak, de fokker kiest dan kleur boven gezondheid en zadelt daar de toekomstige baasjes dan ook met de eventuele gezondheidsrisico's op, willens en wetens. Maar omdat ze het beste verkopen zakelijk gezien is dat verder prima? Zelfs als je voor je brood fokt, vind ik dit niet door de beugel kunnen. Het gebeurt natuurlijk wel, ik ben niet gek, maar ik ben wel van mening dat hoe meer bewustwording je hiervoor creëert, hoe meer het langzaam maar zeker verbetert.

Deze fokkers zorgen er inderdaad vaak voor dat ze op geen enkele manier aansprakelijk kunnen worden gehouden, of geven gewoonweg niet thuis als de ellende los barst.

De fokker zadelt baasjes helemaal nergens mee op. De baasjes kiezen bewust voor deze kleur, en dus ook voor de gezondheidsrisico’s die erbij horen.

De baasjes kiezen niet bewust voor de kleur maar voor een leuke puppy met ogenschijnlijk bijzonder kleurtje. 8,5 van de 10 toekomstige baasjes heeft geen flauw benul dat die hond ongezond is.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:49

Gwahir schreef:
KimD schreef:
Als je er heel zwart-wit over nadenkt is het best gek dat we bij mensen lukraak erop los fokken maar bij dieren juist (normaal) heel zorgvuldig zijn.

Deze stelling klopt volgens mij dan ook niet: mensen fokken er niet lukraak op los. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat mensen zich vaak sterk aangetrokken voelen tot partners waarvan het immuunsysteem complementair is aan dat van henzelf, want juist voor sterkere nakomelingen zorgt. Mensen zijn vrij in het kiezen van een partner, wat juist een remmend effect heeft op het doorgeven van erfelijke aandoeningen. Dieren die wij fokken hebben daarintegen juist geen vrije partnerkeuze. En alle genetische testen die we bij dieren uitvoeren zijn nodig doordat mensen rassen met bepaalde kenmerken hebben gecreëerd, waardoor de genenpoule binnen een ras onnatuurlijk klein is. Dat is imo eerder onzorgvuldigheid.

Als dat zo zou zijn zouden er niet zo ongelooflijk veel mensen een genetische aandoening hebben.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:05

Waarom zou je de fokker niet aansprakelijk of op z'n minst verantwoordelijk stellen? Ik vind het het afschuiven van verantwoordelijkheid en zeer kwalijk.
De fokker maakt de combinatie, die is verantwoordelijk voor het leven wat hij/zij op de wereld besluit te zetten. Als hij zich laat omkopen omdat een ongezond/lijdend dier 3x zo veel oplevert, dan kan dat financieel best een goede keuze zijn maar dat maakt het nog niet ethisch ok.
Of vinden we bedrijven zoals Shell ook ethisch ok bezig omdat ze veel verdienen aan hun product ten koste van het milieu?

Daarnaast proberen fokkers die dit soort dieren op de markt brengen ook de problemem die het meebrengt te verhullen of te ontkennen. In dat geval ligt de verantwoordelijkheid nog meer bij de fokker ipv consument in mijn ogen.

Het is ook niet dat er geen andere banen op de wereld zijn. Dus misschien moet je ervoor kiezen om op een andere manier je geld te verdienen als het fokken van dieren alleen winstgevend genoeg is als het ten koste gaat van die dieren.

Ik vind dat fokker en koper beiden een verantwoordelijkheid hebben trouwens, maar de verantwoordelijkheid van de fokker is in mijn ogen op z'n minst gelijk en mogelijk groter dan die van de uiteindelijke koper.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28 min geleden

Ik snap niet waarom het niet en/ en kan gaan. Wel op kleur fokken maar tegelijkertijd ook goed de gezondheid in de gaten houden en daarom sommige combinaties gewoon niet maken. Zoiets...

Hetzelfde met goed bewegende dressuur paarden, die kun je best fokken mits je kritisch bent op de gezondheid en het karakter. Functionaliteit boven de andere eigenschappen.. zo zou het moeten zijn.

En onder functioneel versta ik dus gezond, goed in elkaar zitten met zoveel mogelijk erfelijke problemen uitgesloten.