Gez: duurzaam ponyras/ klein paard (1:35 tot 1:60) voor volwassene?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:30

Ik heb een newforestpony en een iets grotere kruising newforest die beide precies zijn wat je beschrijft. Sterke nuchtere pony's die sterk bewegen, maar niet extreem zijn. Beide super werkinstelling en in voor alles.

Ik ben 1,60 en de volle forester is 1,44m.

Afbeelding

Dit is een "ouder" type. Niet het hetere sporttype wat nu steeds meer wordt.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:52

Elisa2 schreef:
Ninx schreef:
De jacht is geopend..... ergens dit jaar hoop ik een nieuwe aanwinst in de achtertuin te zetten.
Ik heb vroeger een NRPS'er gehad, die voerde 50% Arabisch bloed.
De afgelopen 20 jaar alleen IJslanders.

Ik kijk nu naar iets anders. Mede omdat de IJslander best wat aandoeningen kent.

Wat zoek ik?

- economische beweger, wat vlakker in de bewegingen dus... hoeft geen grote beweger te zijn (liever niet zelfs).
- paard dat leuk gedijt in ons klimaat, niet te exotisch dus
- doordacht gefokt/ mooi evenwichtsmodel
- vrij van erfelijke ziekten (of althans de ouderdieren daarop gescreend)
- nuchter karakter
- looplustig/ will to please
- niet te breed/ robuust (zoals haflinger of fjord, ik ben zelf namelijk smal)
- zou fijn zijn wanneer het dier bij een fokker vandaan komt waar ze lang bij de moeder lopen, sociaal opgroeien in een gemengde groep
- doel: met name buiten rijden, en verder wat cursussen en lekker pummel dressuur....

Misschien hebben jullie wat inspiratie voor me?

Als je van gevoelig en scherp houdt dan wellicht een ouderwets type Lusitano of leuke cruzado. (geen idee of het matcht qua karakter)

Toevallig rijd ik nu verschillende PRE's en Cruzado's bij iemand.... Ik kende ze niet, maar ben onder de indruk.
Maak me wel wat zorgen over de gezondheid van het ras.

Maar ik denk dat een ouderwetser type (dus wat kleiner) al vlot gezonder is. Lusitano's zijn sowieso geloof ik weer iets gezonder dan PRE's? Maar die heb ik dus nog nooit 'getest'.

Erg leuke paarden; absoluut!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:52

Melvern schreef:
Ik heb een newforestpony en een iets grotere kruising newforest die beide precies zijn wat je beschrijft. Sterke nuchtere pony's die sterk bewegen, maar niet extreem zijn. Beide super werkinstelling en in voor alles.

Ik ben 1,60 en de volle forester is 1,44m.

[ Afbeelding ]

Dit is een "ouder" type. Niet het hetere sporttype wat nu steeds meer wordt.

Hey, je hebt een andere foto gekozen.... die andere was ook mooi. Erg leuke pony! Daar misstaat een volwassene inderdaad niet op!

Leenderheide

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:57

Denk eens aan een Freiberger.

Thami

Re: Gez: duurzaam ponyras/ klein paard (1:35 tot 1:60) voor volwassene?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:10

Freibergers zijn toch behoorlijk breed?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:14

Citaat:
Ja, dat snap ik.. daardoor neigde ik naar de Murgese, maar vandaag wat info gekregen en ga nu toch meer richting Rocky Mountain. Of liever nog; gewoon een goed geslaagde kruising <3

Ik heb een Rocky mountain x paint en dat is een erg fijn paard.
Hij heeft verrassend genoeg een erg fijne en makkelijke tölt (dat is vaak niet zo bij een kruising) maar vooral een erg fijn karakter. Hij is erg meewerkend met een grote will te please en wil graag samenwerken. Maar hij is wel heel gevoelig en heeft veel steun en begeleiding van de ruiter nodig. Ik moet daar nog steeds aan wennen na jaren IJslanders gereden te hebben die veel zelfstandiger waren.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:16

Een Noriker misschien?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:22

Thami schreef:
Freibergers zijn toch behoorlijk breed?

Ook die zijn er in verschillende versies. Die van mij is luxe en niet breed.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:25

quintusgl schreef:
Een Noriker misschien?

Die zijn toch heel breed.

Staat er nu weer 1 bij die stal in Rotterdam. Leuk dier.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:27

DuoPenotti schreef:
quintusgl schreef:
Een Noriker misschien?

Die zijn toch heel breed.

Staat er nu weer 1 bij die stal in Rotterdam. Leuk dier.

Ja, dat is wel echt een tank.... past niet echt in het zoekplaatje

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:37

Die zou ik zo hier op stal willen :D

Maar idd niet jou zoekplaatje

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:05

Ninx schreef:
Elisa2 schreef:
Als je van gevoelig en scherp houdt dan wellicht een ouderwets type Lusitano of leuke cruzado. (geen idee of het matcht qua karakter)

Toevallig rijd ik nu verschillende PRE's en Cruzado's bij iemand.... Ik kende ze niet, maar ben onder de indruk.
Maak me wel wat zorgen over de gezondheid van het ras.

Maar ik denk dat een ouderwetser type (dus wat kleiner) al vlot gezonder is. Lusitano's zijn sowieso geloof ik weer iets gezonder dan PRE's? Maar die heb ik dus nog nooit 'getest'.

Erg leuke paarden; absoluut!

Klopt :j , Lusitano,s zijn meer gefokt op hardheid en gezonder dan PRE,s over het algemeen. Maar..ze hebben wel een iets ander karakter vind ik. Sterker en dominanter, hebben veel duidelijkheid nodig. (zal per individu misschien nog wel wat verschillen) De bezorgdheid over de gezondheid bij de PRE,s begrijp ik helemaal.
Kleiner en meer ouderwetser zijn absoluut duurzamer.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:11

Ik zat ook aan een Berber te denken bij je openingspost, heb je daar wel eens naar gekeken?

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:08

Een Morgan horse is misschien ook nog iets? Al zijn die wel vrij zeldzaam. Maar past wel binnen wat je zoekt.

Anders denk ik inderdaad eerder aan connemara of new forest of gewoon een leuke NRPS.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:13

Ninx schreef:
Maddy_Paola schreef:
Misschien out of the box, maar een draver?
Of een duitse sportpony?
Nuchtere dieren heb je natuurlijk in elk ras, dus dat is goed uitzoeken.

De Duitse Rijpony vond ik ook wel interessant..... misschien kun je er iets meer over vertellen? Of iemand anders die er ervaring mee heeft?

Draver vind ik wel leuk..... maar ik neig toch naar iets compacter, en fijn als ze makkelijk galopperen

Ik heb al 15 jaar een Duitse Rijpony. Het is niet zozeer een ras, het is een stamboek. Dus net als bij NRPS of KWPN heb je er van alles tussen zitten. Super getalenteerde sportpony's en niet zulke getalenteerde bewegers. Over het algemeen zijn de Duits gefokte Duitse rijpony's niet de aller makkelijkste dieren. Die van ons ook niet. Wel een hele leuke en sterke pony van 1.53 hoog.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:40

mooney schreef:
Ik ben erg content met onze jonge Lewitzer, die van ons komt uit Duitsland van een grote fokkerij waar de merries en veulens in groepen lopen, of in groepsstal met uitloop of op de wei. Door de grote hoeveelheid paarden is de stal hygiëne niet helemaal wat ik zou wensen, maar het is sociaal echt een super stabiel dier. Zit wat Arabisch bloed doorheen, maar de focus ligt op prettig karakter (inzetbaar als familiepony) en robuuste gezondheid en niet echt op sport. Ze doen wel een gebruikstest, maar die is gericht op veelzijdigheid en niet op topsport. Zijn moeder was toen we hem als veulen kochten 20 en vader was 23 en zagen er nog top uit.

Ook wel types die je niet te rijk moet voeren schat ik zo, die van mij is nog hengst en in de groei dus daar kan op dit moment nog wel redelijk wat voer in. Hij is verstandig, gaat super op het systeem van 24/7 buiten met schuilstal en hij kan een beetje showen maar loopt in gewone stand vooral erg functioneel (niet erg spectaculair, maar heel tredzeker). De meesten zitten zo rond de D/E maat.

Daar kan ik me bij aansluiten!
Als je er eentje met nuchter karakter wil én fysiek 'duurzaam', vind ik deze fokster echt een aanrader.

Niqui

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 01:52

Ik denk ook dat een Highland pony geschikt zou kunnen zijn. We hebben ze meegemaakt in Polen bij de toenmalige fokkerij Manoah. Daar leefden ze 24/7 buiten met schuilstal. Deze dieren hebben een heel fijn stabiel karakter. Zelfs bij de hengsten/pony's die jarenlang niet gereden waren, was het opstappen en zo wegrijden. Het is een ras dat sober gehouden moet worden en in Nederland niet veel voorkomt. En vooral mooi in de yellow of mouse dun kleur (vind ik).