Cremello hengsten voor verdunde merries

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 14:45

Je zou is idd Royal Belgiian Palomino Stambook kunnen contacteren. Via FB/messager is het snllste.
Op hun website staat een lijst van ggk hengsten, de meeste hebben ook een medische keuring met rontgen door gelopen. Omdat Stamboek EU erkend is betekend goedkeuring met medisch rapport dat veulens papieren kunnen krijgen bij de meeste Europees Stamboeken, welke klasse is afhankelijk van de merrie.

Verschillende hengstenhouders laten wel verdunde merries toe maar dan bijna altijd op dubbel de dekgeld.

HS Meijer hebben ook een paar cremello hengsten, ook enkelverdunden

Volgend jaar is er een valk warmbloed hengst beschikbaar. BWP papieren, waarschijnlijk (hopelijk) AES gekeurd. Die zal wel DD's toelaten.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Cremello hengsten voor verdunde merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 14:57

Ik zou dekken met Odin. Je merrie is toch al Perlino (toch?) dus een verdunning krijg je zeker.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 15:10

Hs Meijer heeft zo te zien alleen dubbel verdund of ‘normale’ kleuren. En zo ver ik weet is hij er al helemaal tegen om verdunde merries te bedienen
https://hs-meijer.app/1971758

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 15:22

Kabayo schreef:
Hs Meijer heeft zo te zien alleen dubbel verdund of ‘normale’ kleuren. En zo ver ik weet is hij er al helemaal tegen om verdunde merries te bedienen

Staat duidelijk bij iedere hengst met verdunning, inderdaad.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 16:43

Ik lees dit topic en vraag me af, heeft TS haast met haar doel?

Als ik lees dat het om meerdere merries gaat, en de draf ook een verbetering mag hebben. Waarom dan niet eerst een generatie daarop focussen? Als je merries hebt, en hengsten gebruikt, die niet verwant zijn, kan je zelfs overwegen wat van deze nafok aan te houden om zo op den duur alsnog je fokdoel te behalen.

En als je een interessante fokt, kan je die misschien wel voor een zachte prijs aanbieden aan een hengstenhouder (enkel verdund en nieuw bloed is vaak best interessant mits kwaliteit), met in de deal het mogen gebruiken van een van de dubbel crème hengsten.

Svdsport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-25 00:49

Caily schreef:
Ik lees dit topic en vraag me af, heeft TS haast met haar doel?

Als ik lees dat het om meerdere merries gaat, en de draf ook een verbetering mag hebben. Waarom dan niet eerst een generatie daarop focussen? Als je merries hebt, en hengsten gebruikt, die niet verwant zijn, kan je zelfs overwegen wat van deze nafok aan te houden om zo op den duur alsnog je fokdoel te behalen.

En als je een interessante fokt, kan je die misschien wel voor een zachte prijs aanbieden aan een hengstenhouder (enkel verdund en nieuw bloed is vaak best interessant mits kwaliteit), met in de deal het mogen gebruiken van een van de dubbel crème hengsten.

Voor een zachte prijs aanbieden heeft helaas geen zin. Er is natuurlijk altijd een hele grote kans dat een hengst niet goedgekeurd wordt. Daarbij worden ook niet alle paarden oud (helaas). Heb er al van vele om me heen hun jonge paard zien gaan..

Svdsport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-25 00:50

janderegelaa schreef:
Ik zou dekken met Odin. Je merrie is toch al Perlino (toch?) dus een verdunning krijg je zeker.

Odin wordt hem bij mij zeker niet..
Mooie hengst maar is drager van WFFS...

Svdsport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-25 00:52

Kabayo schreef:

Ja die is er geen voorstander van.
Ik heb nu wel een hele mooie nakomeling van Krem x Ceasar ter Linden. Een grote valk bonte merrie. Merrie is pas 1.5 maar nu al een joekel! Springt ook echt mega! Dat wordt wat voor in de toekomst

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 06:18

Svdsport schreef:
janderegelaa schreef:

Odin wordt hem bij mij zeker niet..
Mooie hengst maar is drager van WFFS...

Als je merrie dat niet is dan is dat toch geen enkel punt.

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 08:31

Advocaat van de duivel: misschien is de juiste vraag waarom die hengstenhouders geen verdunde merrie willen dekken.
Concurrentie uitsluiten vind ik een raar argument. Alsof Totilas geen gp-merrie zou mogen dekken. Toch te gek?
Als een hengstenhouder nu winst kan maken door te dekken zal hij het niet laten.
Nee, er moeten andere redenen zijn.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 08:37

koend schreef:
Advocaat van de duivel: misschien is de juiste vraag waarom die hengstenhouders geen verdunde merrie willen dekken.
Concurrentie uitsluiten vind ik een raar argument. Alsof Totilas geen gp-merrie zou mogen dekken. Toch te gek?
Als een hengstenhouder nu winst kan maken door te dekken zal hij het niet laten.

Totilas heeft niet enkel/ vooral de kleur als selling point. Zodra er een goed presterende hengst is met dubbele verdunning zijn alle genoemde hengstenhouders out of business.

Naast hun kleur zijn ze alleen maar 'leuk' ..

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 08:38

koend schreef:

Wat zou anders de reden zijn als verschillende hengstenhouders en dus ook hele verschillende hengsten en bloedlijnen dezelfde regel stellen wbt kleur?

Bij pony’s is dit niet een ding, of wel?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 08:56

Dat was vroeger ook zo met de homozygoot bonte hengsten. Totdat 1 of 2 hengstenhouders het wel gaan doen en dan is het over.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 08:59

koend schreef:

Het is echt puur en alleen om de kleur, en dus de concurrentie, te doen. Het is nu nog vrij zeldzaam, dus kunnen ze meer vragen voor een dekking van een hengst die wanneer hij bruin was geweest, gewoon als ruin rond zou lopen.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 09:19

Of dubbele kans op amelanotische melanomen en oog problemen ?De veearts weet er vast meer over.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 09:26

Kleur is echt wel de reden. Want dan worden hun hengsten minder waard om mee te dekken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 11:01

koend schreef:

Dat is letterlijk wat ik van de hengstenhouder als antwoord krijg. Als er een betere dubbel crème uit komt heeft ie 1 dekking verkocht en daarna gaan ze naar de concurrent. Tis niet gribaldi waar meer vraag naar kwam toen Totilas scoorde.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 15:34

Ayasha schreef:
koend schreef:

Dat is letterlijk wat ik van de hengstenhouder als antwoord krijg. Als er een betere dubbel crème uit komt heeft ie 1 dekking verkocht en daarna gaan ze naar de concurrent. Tis niet gribaldi waar meer vraag naar kwam toen Totilas scoorde.

Het duurt wel 4 jaar voordat zo’n beest gaat dekken vanaf inseminatie. Dus dat 1 dekking verhaal is een beetje suf.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 16:46

Bieden schreef:
Of dubbele kans op amelanotische melanomen en oog problemen ?De veearts weet er vast meer over.

De melanomen bij die kleur komen door zonnebrand, daar zijn ze wel gevoeliger voor. Want er zit roze huid onder het witte, overigens is het precies hetzelfde mechanisme en risico als bonte paarden hebben bij grote witte vlekken want daar zit ook roze huid onder. Tegen zonnebrand kan je als eigenaar prima wat doen.

Welke oog problemen bedoel je?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 16:55

janderegelaa schreef:
Ayasha schreef:

Het duurt wel 4 jaar voordat zo’n beest gaat dekken vanaf inseminatie. Dus dat 1 dekking verhaal is een beetje suf.

Ga het Meyers vertellen zou ik zeggen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-25 21:20

Bieden schreef:

Cremello’s staan niet bekend om oogproblemen. Ze zijn hooguit wat gevoeliger voor zonlicht.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 03:05

Ik ben vooral benieuwd of een fokker wilt onderbouwen.

Ik weet dat White dream GF juist aangeboden wordt voor de 3 k's
Kleur
Kwaliteit
Karakter

Ik kan me bijna niet voorstellen dat deze dame het niet doet zonder een bewuste reden her niet te doen. Ik ken haar niet anders dan heel ruim- en meedenkend en vooral openstaan voor verbetering.

Dat je niet alleen voor kleur moet gaan snap ik ergens wel, maar wat ik lees doe je dat ook zeker niet.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 07:02

GabberGill schreef:
Ik ben vooral benieuwd of een fokker wilt onderbouwen.

Ik weet dat White dream GF juist aangeboden wordt voor de 3 k's
Kleur
Kwaliteit
Karakter

Ik kan me bijna niet voorstellen dat deze dame het niet doet zonder een bewuste reden her niet te doen. Ik ken haar niet anders dan heel ruim- en meedenkend en vooral openstaan voor verbetering.

Dat je niet alleen voor kleur moet gaan snap ik ergens wel, maar wat ik lees doe je dat ook zeker niet.

Ik heb geen foto van de merrie gezien dus ik denk van wel.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 08:08

Was je voor 2026 niet op zoek naar een bonte hengst? Zie nu toevallig dat dat topic ook van jou is haha

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-25 08:20

Genetisch gezien is een dubbel verdunde uit twee enkel verdunde ouders precies hetzelfde als een dubbel verdunde uit twee dubbel verdunde ouders.
Dus in dat opzichte is er op basis van gezondheid geen reden voor de regel.

Je kan natuurlijk wat zeggen over de bloedspreiding, als er nog niet veel creme in de populatie zit zijn veel dubbel verdunden wellicht familie van elkaar. Maar dan zou ik selecteren op basis van voorouders en niet op kleur.

Dubbel verdunden hebben wel vaak ongemak van (fel) licht en knijpen met de ogen, dus het kan een ethisch argument zijn om dat niet te willen fokken. Maar dat lijkt me een gek argument als je hengst dat zelf ook is.

Ik zie geen andere reden dan misinformatie of een commercieel oogpunt.