Fokken op rustig karakter en niet op sport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:43

Is de vraag niet ook hóe fok je dan mede op karakter? Hoe zoek je een hengst daarop uit?
Daarbij ga ik ervan uit dat je om te beginnen in ieder geval met een merrie fokt die de gewenste eigenschappen heeft en dat ook in de merrielijn terug te vinden is.

Als je de hengstenhouders moet geloven zijn ze állemaal topbraaf, werkwillig en alles wat de fokker nog meer wenst :j
De praktijk is, buiten het zicht van de fokkers, nog wel eens anders :\ .

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:08

LDRD schreef:
Is de vraag niet ook hóe fok je dan mede op karakter? Hoe zoek je een hengst daarop uit?
Daarbij ga ik ervan uit dat je om te beginnen in ieder geval met een merrie fokt die de gewenste eigenschappen heeft en dat ook in de merrielijn terug te vinden is.

Als je de hengstenhouders moet geloven zijn ze állemaal topbraaf, werkwillig en alles wat de fokker nog meer wenst :j
De praktijk is, buiten het zicht van de fokkers, nog wel eens anders : .

De hengsten zijn ook braaf maar het blijven hengsten maar een gemiddelde hengstenhouder zijn niet zo snel onder de indruk en staat niet raar te kijken als ze een keer omhoog komen. Kijk naar Apache , volgens buitenstaanders een lastig paard terwijl Emmelie en Jeroen juist een geweldig karakter vonden.
Tuurlijk zijn de dressuur hengsten niet te vergelijken met een Haflinger hengst maar dat lijkt me logische.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Fokken op rustig karakter en niet op sport

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:11

Maar daar kies je dan toch ook voor.
Kies dan bijvoorbeeld een springpaard dat bekend staat om zijn karakter, maar ook fijn kan bewegen.

Voor ons is karakter uiteindelijk veel belangrijker dan dat showende voorbeen, maar 1 die in de kop geen foutjes vergeeft.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:34

Apache was ook lastig, vaak genoeg gezien in de ring dat zijn hengst zijn hem in de weg zat en dan baalde Emmelie echt wel!

Maar ruiters gaan natuurlijk nooit zeggen dat de hengst die ze van iemand anders in training hebben lastig is. ;-)

In de handel en op zadelmak maak stallen hebben ze vaak wel voldoende verschillende ervaringen.

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:08

Elisa2 schreef:
Apache was ook lastig, vaak genoeg gezien in de ring dat zijn hengst zijn hem in de weg zat en dan baalde Emmelie echt wel!

Maar ruiters gaan natuurlijk nooit zeggen dat de hengst die ze van iemand anders in training hebben lastig is. ;-)

In de handel en op zadelmak maak stallen hebben ze vaak wel voldoende verschillende ervaringen.

Ze gaven laatst in een popcast aan dat die juist een geweldig karakter had, tuurlijk was het op concours wel eens lastig ( met elke hengst wel eens). Daarover hoeven ze nu niet meer te liegen en gesprek ging niet zozeer of hemzelf.

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:08

Dressage1990 schreef:
Elisa2 schreef:

Ze gaven laatst in een popcast aan dat die juist een geweldig karakter had, tuurlijk was het op concours wel eens lastig ( met elke hengst wel eens). Daarover hoeven ze nu niet meer te liegen en gesprek ging niet zozeer of hemzelf. Maar voor buitenstanders kon het idd lijken alsof die een slecht karakter had.

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:10

[/quote]

Ze gaven laatst in een popcast aan dat die juist een geweldig karakter had, tuurlijk was het op concours wel eens lastig ( met elke hengst wel eens). Daarover hoeven ze nu niet meer te liegen en gesprek ging niet zozeer of hemzelf. Maar voor buitenstanders kon het idd lijken alsof die een slecht karakter terwijl dat dus helemaal niet zo was. [/quote]

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:11

Dressage1990 schreef:

Ze gaven laatst in een popcast aan dat die juist een geweldig karakter had, tuurlijk was het op concours wel eens lastig ( met elke hengst wel eens). Daarover hoeven ze nu niet meer te liegen en gesprek ging niet zozeer of hemzelf. Maar voor buitenstanders kon het idd lijken alsof die een slecht karakter terwijl dat dus helemaal niet zo was. [/quote][/quote]

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:16

Olivi zat er achter en die gaf echt vervelende nakomelingen. Wel allemaal super draven maar meeste niet geschikt voor amateurs.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:17

Niet met elke hengst hoor... Ken er genoeg die ik vaak van dichtbij mee maak of groom van ben geweest die echt makkelijker en braver zijn dan zelfs de gemiddelde merrie of ruin.
Dat is wel een karakter stukje, want die hebben allemaal dezelfde opvoeding gehad inderdaad.
Reageren ook niet op nieuwe omgeving, paarden zelfs geen merries of veulens terwijl ze wel dekken.
En dan wel vlug en werkwillig in de baan.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:18

Blijft wel dat 'braaf' of fijn karakter ook zo lekker weinig zegt, want een brave KWPN is vaak heel anders braaf dan bijvoorbeeld een brave Fjord. En fijn in het werk is ook niet hetzelfde als fijn in de dagelijkse omgang.

De originele vraag van TS is of er paarden niet voor de sport, maar meer op karakter worden gefokt. Ik denk dat er nog best wat (vaak kleinere, minder commerciele) stamboeken zijn die (top)sport niet als fokdoel hebben. Toch wel grappig dat het dan toch om de type paarden blijft gaan die wel voor de (top)sport worden gefokt.

Popstra

Re: Fokken op rustig karakter en niet op sport

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:36

Wellicht omdat zij serieuser met het fokken bezig zijn

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:50

Popstra schreef:

Op welke manier?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:13

Het een sluit het ander niet uit. Op sport fokken betekent niet dat karakter niet een eis is en niet als belangrijkste gezien wordt samen met gezondheid.
Gezondheid is iets waar sommige fokkers te makkelijk mee omgaan maar je kan geen brave paarden fokken als je niet op gezondheid let. Want of ze zijn niet meer braaf door pijn of juist alleen daardoor of ze zijn braaf maar niet te rijden na een tijdje.
Verder de eisen die in de OP gesteld worden kunnen de paarden die gefokt zijn voor de sport ook allemaal aan voldoen dus waarom zouden die niet benoemd worden? Niet elk paard maar dat is bij elk ras en type zo. Want het zijn ook allemaal individuen.

Alleen wat ik ergens anders las met vlug/heet aan het been oid, dat is ook een stuk training. Alleen pony's en paarden die ik gehad en gereden heb kon ik in het werk vlug aan been en heet krijgen maar kon je ook gewoon bijna lui rijden waar je veel been bij nodig had. Ik vind een paard dat vlug aan het been is ook niet niet braaf?
Dan kom je ook weer op een stuk opleiding en training. Wat sowieso een paard kan maken of breken.

Pastis

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:16

Wij proberen toch met onze paarden (lusitano’s) echt te fokken op goed karakter. Wij kijken erg goed naar het karakter van de moeder en proberen hier een hengst bij te zoeken die kwalitatief zeker aansluit bij de kenmerken van de merrie en mogelijks verbeterd.
Dit jaar ons eerste veulen en ondanks ze nog erg jong is toont ze nu toch al wat we graag willen zien.
Maar ik vind dit an sich al een heel ander ras. Ze kunnen sensibel zijn, of heet maar blijven wel gewoon braaf en doen geen gekke dingen.
En het aller aller braafste gefokte paard kan een draak worden en andersom, dus uiteindelijk zal training altijd de sleutel zijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:52

mooney schreef:
Popstra schreef:

Op welke manier?

Uitzoeken wat beste past.
Kijkend op prestatie maar vooral ook zeker op karakter.

Hoe vaak zie je hier op bokt bijv niet de vraag ,,welke hengst moet ik kiezen,,
,welke past het best bij mijn merrie,
Men verdiept zich niet in hun eigen merrie want ach, die staat er toch al en al zeker niet in een hengst zoals fokkers dat doen die al jaar en dag mee draaien

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:14

Popstra schreef:
mooney schreef:

Op welke manier?

Uitzoeken wat beste past.
Kijkend op prestatie maar vooral ook zeker op karakter.

Hoe vaak zie je hier op bokt bijv niet de vraag ,,welke hengst moet ik kiezen,,
,welke past het best bij mijn merrie,
Men verdiept zich niet in hun eigen merrie want ach, die staat er toch al en al zeker niet in een hengst zoals fokkers dat doen die al jaar en dag mee draaien

Maar dat is toch geen verschil tussen een sportstamboek en stamboek met andere prioriteit?
Ik zie hier op bokt vanalles langs komen aan vragen over hengsten, ook de sport paarden en pony's. Voor mijn gevoel ook meer dan de niet-sportdieren, maar dat is een ongelijke vergelijking want je hebt gewoon meer WPNers dan dieren van kleinere stamboeken waar ik het over had.

En de huis tuin en keuken kruisingen worden vaak volgens mij weggeschreven onder bijv NRPS of partbred boeken. Dus ik denk dat die weer een aparte categorie op zich zijn. Daar heb ik er zelf ook twee van gefokt, dus niets ertegen, maar dat is niet waar TS op doelt volgens mij en in ieder geval niet waar ik het in voorgaande berichten over had.

MyWishMax schreef:
Het een sluit het ander niet uit. Op sport fokken betekent niet dat karakter niet een eis is en niet als belangrijkste gezien wordt samen met gezondheid.
Gezondheid is iets waar sommige fokkers te makkelijk mee omgaan maar je kan geen brave paarden fokken als je niet op gezondheid let. Want of ze zijn niet meer braaf door pijn of juist alleen daardoor of ze zijn braaf maar niet te rijden na een tijdje.
Verder de eisen die in de OP gesteld worden kunnen de paarden die gefokt zijn voor de sport ook allemaal aan voldoen dus waarom zouden die niet benoemd worden? Niet elk paard maar dat is bij elk ras en type zo. Want het zijn ook allemaal individuen.

Alleen wat ik ergens anders las met vlug/heet aan het been oid, dat is ook een stuk training. Alleen pony's en paarden die ik gehad en gereden heb kon ik in het werk vlug aan been en heet krijgen maar kon je ook gewoon bijna lui rijden waar je veel been bij nodig had. Ik vind een paard dat vlug aan het been is ook niet niet braaf?
Dan kom je ook weer op een stuk opleiding en training. Wat sowieso een paard kan maken of breken.

Maar puntje bij paaltje heb je altijd een volgorde van prioriteiten. Volgens mij hebben ze bij de gemiddelde sportfokker liever eentje die kneitergoed presteert, maar een beetje 'apart' is, dan een die je zo in de beginnersles kan zetten maar op prestatie niet verder komt dan basisniveau. Voorgaande posters zeggen dat eigenlijk zelf al: braaf maar minder getalenteert levert minder op.
Er zijn ook Fjorden die leuk hebben meegelopen in de sport, maar die ga ik ook niet aandragen als iemand zoekt naar dieren die sportgefokt zijn. En op die manier zou ik ook geen sportpaard aanraden voor iemand die op zoek is naar een braaf paard wat niet sportgefokt is.
Daarnaast heb je dus karaktereigenschappen die beiden goed zijn, maar zelden tot nooit samen voorkomen. Waarvan de ene handiger is bij een sportpaard en de andere bij bijv. een familiepaard. Daarbij denk ik dus wel dat het ene het andere in zekere zin uitsluit (alleen dan minder zwart wit als het nu klinkt).

Nogmaals, ik zeg ook helemaal niet dat je als recreatieruiter niet ook plezier zou kunnen hebben van een sportgefokt paard. Het zou alleen niet het eerste zijn wat ik aan zou raden als iemand een topic opent met een eisenlijstje voor een braaf recreatiepaard.
Ik vind het alleen gek dat in een topic met deze openingsvraag: Zijn er fokkers die echt paarden fokken op een rustig stabiel karakter en niet een sport (toekomst)? Het vervolgens voor 90% JUIST over die sportpaarden gaat, want die voldoen toch niet aan het niet gefokt zijn voor de sport. Terwijl er ook veel paarden zijn die braaf zijn EN niet gefokt voor de sport?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:40

Het is ook maar net wat je onder sport verstaat, ieder paard kan Z2 worden. Misschien sta je dan niet vooraan wegens de mindere beweging maar ook dat is sport.

Qua springen wordt het wel wat lastiger.

Pastis, Lusitano,s hebben naar mijn idee echt hele andere karakters dan een KWPNer. Als ze schrikken doen ze ook niet gelijk dom zeg maar. :o
Waar ik vroeger genoeg KWPNers kende die gerust in de sloot of het prikkeldraad sprongen als ze schrokken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:36

Ik ken niemand die liever een kneitergekke heeft die presteert, wat sowieso al knap is want meestal is dat presteren ook niet zo dan, dan een bravere die iets minder presteert. Wel mensen die zichzelf overschatten en perse dat paard willen die gewoon niet past door of het uiterlijk of andere reden.
Of ik ken ze in ieder geval niet dat er bewust gefokt wordt op een kneitergek karakter. Als de merrie dat al blijkt te hebben zoeken ze zo goed als allemaal een veel beter bewerkbare hengst. Ja, je kan beargumenteren dat je helemaal niet moet fokken dan, maar dat vind ik bij wel meer dingen en is niet alleen voorbehouden voor sportfokkers. Uitzonderingen houd je altijd, overal heb je goede en slechte, bij elk ras en type.
Alleen voor de profs is het soms anders en bij de fokkers die echt GP paarden fokken maar zelfs die profs hebben toch het liefste 1 met een fijn meewerkend karakter. Bij een talentvolle die niet wil heb je niks aan dat talent. Die nemen alleen de gok, want zij kunnen meer aan. De keren dat zon paard dat voor de top gefokt wordt ook meteen niet meer geschikt is voor meer als een beetje basis is er wel meer mis als alleen niet genoeg kwaliteit. Karakter kan dan ook gemaakt worden door hoe ze gedwongen worden en dat is dan niet zo gefokt of toch iets anders mis mee.
Of er is al gefokt met dieren die ook niet geschikt waren en is het nog dommer om die top paarden proberen te fokken waarbij niet op karakter gelet wordt, want je mist de kwaliteit en andere punten al bij merrie. Het gebeurt maar daar tegenover staan er zat die wel op karakter gefokt worden en minder kwaliteit.

En lang niet elke fokker met een kwpn of vergelijkbaar type is een sportfokker. In ieder geval niet voor de topsport, maar juist fijne amateur dieren. Daar is juist enorm veel aandacht voor. Ja, er wordt benoemd wat de verbeterpunten van de merrie zijn qua bouw en gangen maar dat is hoe fokken hoort te zijn. Bijna altijd zie je wel de eis dat de hengst braaf moet zijn en wordt er rondgevraagd welke hengst nu echt een fijn karakter geeft. Basis dressuur kan ieder gezond paard lopen en zat Kwpners die ook de subtop niet gaan halen en niet voor de GP gefokt zijn. Dat iets bekend staat als sportpaard betekent niet dat dat het enige is wat ze kunnen of dat ze alleen daarvoor gefokt worden zonder te letten op karakter. Elke rijpony en elk rijpaard wordt, als het goed gedaan wordt, gefokt op een bouw die geschikt is om op te rijden en functionele gangen plus gezond. Dus dan kan je al zeggen dat ze allemaal voor de sport gefokt zijn, want de sport is dan het rijden. Want de basis dressuur is niks meer of minder als dat en het paard is dan afhankelijk van de ruiter hoever ze komen.
Jij sluit meteen een heel type uit omdat ze ook goed in de sport kunnen lopen(wat ook lang niet allemaal zo is, zat simpele dieren zonder goede gangen en dus niet echt sport gefokt) en er op gangen enzovoorts gelet wordt met de fok. Dan moet je ook nrps, welsh, gelderse, Duitse rijpony, New forest en noem ze allemaal maar op ook uitsluiten. Daar wordt ook gekeken naar de gangen en moeten de hengsten al laten zien dat ze de juiste kwaliteiten op gebied van bouw en gangen en aanleg hebben. En de merries die predikaten krijgen voor sport bij bepaalde sportstand. Plus die kunnen ook allemaal leuk mee lopen in de sport.

Er wordt in de OP ook niet gezegd dat het geen sportpaard mag zijn maar dat ze gefokt worden op karakter en de aandacht juist gelegd wordt op rustig stabiel karakter. En ja die heb je ook bij die rassen allemaal, ook bij het kwpn. Ook fokkers die meer aandacht leggen op spektakel maar dat gebeurd zelfs bij friezen of welsh of bij rassen met veel behang juist daarop. Of bij kleurtjesfokkerij op de kleur. Allemaal niet karakter op de 1e plaats dan. Een goede fokker zou juist altijd op de bouw en gangen moeten letten ook, niet alleen karakter. Dat beide functioneel zijn en het paard de grootste kans op een gezond leven geven. Je hebt ook niks aan een brave die kapot gaat van recreatief rijden omdat het lichaam niet geschikt is. Of een brave die überhaupt niet gezond is. Goed fokken is een en en.

Ik herken dat hele domme ook wel, maar niet alleen bij kwpners. Het grootste deel was juist niet zo dom. Maar ook bij andere rassen en types, ook koudbloeden en iberische rassen, heb ik hele domme dieren gezien die over hek heen gingen als ze schrokken en daar bleven hangen, de sloot in sprongen of dwars ergens doorheen. Een deel omdat het echt karakter was en een deel door opvoeding enzovoorts.

Ik raad juist rustig een warmbloed aan als familie paard. Juist omdat ik bij het grootste deel van hele kennissenkring heb gezien hoe goed dat ging. Zolang ze maar kritisch kijken naar eigen kunnen en wat ze nodig hebben en niet kijken naar wat ze gaaf vinden of waar ze verliefd op worden. Ik heb dat familiepaard bij diverse rassen fout zien gaan door het karakter of gebrek aan kunde bij eigenaren. Kwpn, tinkers, fjorden, PRE, welsh cob. Allemaal of toch weer verkocht of wat anders gaan doen waarbij het geen familiepaard meer was want dat kon niet veilig.
Of eigenlijk raad ik aan niet op 1 ras in te zetten maar juist alles wat past bij de eisenlijst te gaan bekijken, omdat je zulke dieren bij heel veel rassen en types kan vinden. En juist omdat iedereen andere definitie van braaf heeft, maar ook elk paard een eigen schrikreactie heeft. Zelfs als het ras over het algemeen eerder A zal doen houd je dieren die toch B doen.