Popstra schreef:mooney schreef:
Op welke manier?
Uitzoeken wat beste past.
Kijkend op prestatie maar vooral ook zeker op karakter.
Hoe vaak zie je hier op bokt bijv niet de vraag ,,welke hengst moet ik kiezen,,
,welke past het best bij mijn merrie,
Men verdiept zich niet in hun eigen merrie want ach, die staat er toch al en al zeker niet in een hengst zoals fokkers dat doen die al jaar en dag mee draaien
Maar dat is toch geen verschil tussen een sportstamboek en stamboek met andere prioriteit?
Ik zie hier op bokt vanalles langs komen aan vragen over hengsten, ook de sport paarden en pony's. Voor mijn gevoel ook meer dan de niet-sportdieren, maar dat is een ongelijke vergelijking want je hebt gewoon meer WPNers dan dieren van kleinere stamboeken waar ik het over had.
En de huis tuin en keuken kruisingen worden vaak volgens mij weggeschreven onder bijv NRPS of partbred boeken. Dus ik denk dat die weer een aparte categorie op zich zijn. Daar heb ik er zelf ook twee van gefokt, dus niets ertegen, maar dat is niet waar TS op doelt volgens mij en in ieder geval niet waar ik het in voorgaande berichten over had.
MyWishMax schreef:Het een sluit het ander niet uit. Op sport fokken betekent niet dat karakter niet een eis is en niet als belangrijkste gezien wordt samen met gezondheid.
Gezondheid is iets waar sommige fokkers te makkelijk mee omgaan maar je kan geen brave paarden fokken als je niet op gezondheid let. Want of ze zijn niet meer braaf door pijn of juist alleen daardoor of ze zijn braaf maar niet te rijden na een tijdje.
Verder de eisen die in de OP gesteld worden kunnen de paarden die gefokt zijn voor de sport ook allemaal aan voldoen dus waarom zouden die niet benoemd worden? Niet elk paard maar dat is bij elk ras en type zo. Want het zijn ook allemaal individuen.
Alleen wat ik ergens anders las met vlug/heet aan het been oid, dat is ook een stuk training. Alleen pony's en paarden die ik gehad en gereden heb kon ik in het werk vlug aan been en heet krijgen maar kon je ook gewoon bijna lui rijden waar je veel been bij nodig had. Ik vind een paard dat vlug aan het been is ook niet niet braaf?
Dan kom je ook weer op een stuk opleiding en training. Wat sowieso een paard kan maken of breken.
Maar puntje bij paaltje heb je altijd een volgorde van prioriteiten. Volgens mij hebben ze bij de gemiddelde sportfokker liever eentje die kneitergoed presteert, maar een beetje 'apart' is, dan een die je zo in de beginnersles kan zetten maar op prestatie niet verder komt dan basisniveau. Voorgaande posters zeggen dat eigenlijk zelf al: braaf maar minder getalenteert levert minder op.
Er zijn ook Fjorden die leuk hebben meegelopen in de sport, maar die ga ik ook niet aandragen als iemand zoekt naar dieren die sportgefokt zijn. En op die manier zou ik ook geen sportpaard aanraden voor iemand die op zoek is naar een braaf paard wat niet sportgefokt is.
Daarnaast heb je dus karaktereigenschappen die beiden goed zijn, maar zelden tot nooit samen voorkomen. Waarvan de ene handiger is bij een sportpaard en de andere bij bijv. een familiepaard. Daarbij denk ik dus wel dat het ene het andere in zekere zin uitsluit (alleen dan minder zwart wit als het nu klinkt).
Nogmaals, ik zeg ook helemaal niet dat je als recreatieruiter niet ook plezier zou kunnen hebben van een sportgefokt paard. Het zou alleen niet het eerste zijn wat ik aan zou raden als iemand een topic opent met een eisenlijstje voor een braaf recreatiepaard.
Ik vind het alleen gek dat in een topic met deze openingsvraag: Zijn er fokkers die echt paarden fokken op een rustig stabiel karakter en niet een sport (toekomst)? Het vervolgens voor 90% JUIST over die sportpaarden gaat, want die voldoen toch niet aan het niet gefokt zijn voor de sport. Terwijl er ook veel paarden zijn die braaf zijn EN niet gefokt voor de sport?