Muildier fokken wat moet ik weten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:24

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:34

Hannanas schreef:
Ninx schreef:

Wat een geluid! :D

Bijzonder hè? Die spreekt twee talen. Duolingo! Maar het draagt heel ver, dat geluid. De inzet is toch bijzonder, eerste ezelen, dan paarden. Muzikale compositie. De overgang van ezel naar paard, ook zo mooi.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:18

janderegelaa schreef:
Ze fokken makkelijker omdat het paargedrag van ezels anders is. Een ezelmerrie rent weg en de hengst moet haar achterna gaan om te kunnen dekken. Dat snapt een paardenhengst niet. Een paardenmerrie blijft staan. Mooi makkelijk voor de ezelhengst want het scheelt hem een stuk rennen :D

Nee het is echt een vruchtbaarheidsding wat betreft het percentage dracht voorkomende uit op zich geslaagde dekkingen. Voor het paargedrag/wegrennen zijn vrij eenvoudige oplossingen zoals halsters en touwen :+ . In een natuurlijke situatie gaat je verhaal wellicht wel op, maar dat ga je niet zien bij een enigszins serieuze fokkerij.

Ninx schreef:
Zijn hier ook mensen die muildieren rijden?

Je kunt ook eens als je dat hebt op facebook kijken, er is een groep "Maultier Reiterinnen" waar je ook vragen zou kunnen stellen. Best actief.
En nog een groep "Muildieren, muilezels en ezels" of iets van die strekking.

Bellatrix schreef:
Volgens mij hebben ze geen muildierhengsten daar staan. Maar bellen voor informatie kan natuurlijk altijd.

Een muildierhengst is sowieso geen fokdier natuurlijk, ze fokken alleen paarden zover ik weet. Maar zeker wel een goede plek welllicht om eens kennis te maken met grote muildieren, al is er onderling natuurlijk ook veel verschil. Ook niet alle Rocky's of quarters of PRE's zijn comfortabel al hebben ze de naam wel. Als dat comfortabele echt noodzakelijk voor je is dan zou ik altijd zoeken naar eentje die je ook echt kunt uitproberen.

Ninx schreef:
Het zijn vechtdieren, en geen vluchtdieren. Meestal zullen ze kijken in plaats van wegrennen.

Dat wordt veel gezegd maar het is veel genuanceerder. Biologisch gezien is een ezel of muildier natuurlijk net zo goed een vluchtdier als een paard, want prooidier en geen jager.
Als je kijkt naar de natuurlijke leefomgeving van de voorouders van onze paarden dan was dat de steppe, open vlaktes, waar vluchten zo hard je kon bij dreigend gevaar de slimste optie was.
Het natuurlijk leefgebied van ezels daarintegen was veel meer berg en rots, waar bedachtzaam bewegen je sowieso in leven hield en hard wegrennen gevaarlijker was omdat je dan al je benen brak of in een ravijn storte.
Natuurlijk ezelgedrag ingesteld op overleven is dan ook vaak even bevriezen, nadenken, kort stukje wegrennen, omdraaien en stilstaand weer opnieuw de situatie bekijken. Terwijl dat paard dan al 3 dorpen verderop was. Als wegrennen te gevaarlijk is dan zal een ezel of muil inderdaad er eerder voor kiezen om zich te verdedigen, wat ze ook beter kunnen dan een paard doordat ze harder en gerichter kunnen trappen. Maar dat komt niet voort uit een vechtersmentaliteit of agressie, maar omdat het een evolutionair slimmere techniek was, maar niet echt een eerste keus.
Waarom het best goede kuddebewakers zijn zit hem ook in hun ingebouwde misthoorn, ze slaan vocaal alarm.

Grappig, wij hadden een muildier die maakte een stuk minder geluid dan de ezels, ik herken dat geluid van die video echt niet. Die zei meer iets van hugh-hugh-hugh, als ze al wat zei.
Ik ben er ook zo een die balken echt schitterend vindt klinken <3 , onze ezels begroeten ons zeker in de ochtend of als we er aan komen met voer, gelukkig krijgen we hier geen klachten uit de buurt. Ik hoor vaker dat ze het juist wel grappig vinden. Toen ze een paar jaar geleden kwamen filmen van Binnenstebuiten bij ons wilden ze zooooo graag de grote ezel balkend op beeld, maar die vond het allemaal alleen maar gezellig al die mensen en zag echt geen reden om te balken. Hele toeren uitgehaald om er een balk uit te krijgen _O-

Kabayo schreef:
En hoe zit dat precies met longworm?

Dat is niet zo ingewikkeld, zolang je je ezels hetzelfde behandelt als je paarden dus wormonderzoek en gericht behandelen is er niks aan de hand. Waar komt het hardnekkige verhaal dan vandaan dat je ezels en paarden niet samen zou kunnen houden? Net als een paard kan een ezel longwormen krijgen, het verschil is dat een ezel er niet zo snel (zichtbaar) ziek van wordt, ik zeg expres niet zichtbaar want ik geloof niet zo in dat ze er echt ongevoelig voor zijn, maar ezels laten ziek zijn bijna niet zien, én ezels hebben heel weinig hoestreflex. Maargoed, dat zou dus kunnen betekenen dat je niet zou merken dat de ezel longworm had en hij dan de paarden etc kon besmetten. Maar longwormen gaan bij een ezel net zo goed dood van ivermectine hoor, echt geen probleem. Preventief is het voor alle dieren natuurlijk goed om liefst dagelijks mest te verwijderen uit de leefomgeving. Er zijn meer gastheren voor longworm ook; honden, katten, slakken, muizen, runderen, varkens.... aan niet allemaal zul je merken dat ze longworm hebben maar kunnen het wel in de wei brengen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:34

Bellatrix schreef:
Volgens mij hebben ze geen muildierhengsten daar staan. Maar bellen voor informatie kan natuurlijk altijd.

Je hebt er ook niet zoveel aan want die zijn in principe onvruchtbaar. Heel af en toe is een muildier wel vruchtbaar en dan gebeurd er iets leuks. Dek je met een ezel dan krijg je gewoon weer een ezel en dek je met een paard dan krijg je weer een paard.

Dedikley

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:09

Karina schreef:
janderegelaa schreef:

Grappig, wij hadden een muildier die maakte een stuk minder geluid dan de ezels, ik herken dat geluid van die video echt niet. Die zei meer iets van hugh-hugh-hugh, als ze al wat zei.
Ik ben er ook zo een die balken echt schitterend vindt klinken <3 , onze ezels begroeten ons zeker in de ochtend of als we er aan komen met voer, gelukkig krijgen we hier geen klachten uit de buurt. Ik hoor vaker dat ze het juist wel grappig vinden. Toen ze een paar jaar geleden kwamen filmen van Binnenstebuiten bij ons wilden ze zooooo graag de grote ezel balkend op beeld, maar die vond het allemaal alleen maar gezellig al die mensen en zag echt geen reden om te balken. Hele toeren uitgehaald om er een balk uit te krijgen _O-

Haha
Wat heb je allemaal gedaan en geprobeerd om de ezel aan de balk brengen, en is het uiteindelijk gelukt? Ze kunnen er natuurlijk ook wat geluid ondermonteren. Maar een balkende ezel staat er ook altijd zo fraai bij.

Wat doe je met je ezels eigenlijK? Leuk om naar te kijken, of ook leuk om te trainen? Je muildier is niet meer, begrijp ik? Was dat een rijdier?

janderegelaa

Re: Muildier fokken wat moet ik weten?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:32

Je quote verkeerd…

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:28

Nou veel mensen zitten toch echt niet op geluidsoverlast te wachten… ik ken iemand met paard en 2 ezels… zij gaat bewust niet in het weekend weg met haar paard en ook niet in de ochtenden… omdat die ezels zo hard balken en zo veel gedoe oplevert met buren… laat staan dat ze zo een dier zou hebben wat het geluid van een motorzaag produceert :+ vind het toch echt iets om over na te denken… en te bedenken hoe de huisvesting gaat zijn en hoe dicht dit bij de bewoonde wereld is….

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:53

janderegelaa schreef:
Bellatrix schreef:

Je hebt er ook niet zoveel aan want die zijn in principe onvruchtbaar. Heel af en toe is een muildier wel vruchtbaar en dan gebeurd er iets leuks. Dek je met een ezel dan krijg je gewoon weer een ezel en dek je met een paard dan krijg je weer een paard.

Stom. :')
Nooit over na gedacht zeg. _O-

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:17

janderegelaa schreef:
Bellatrix schreef:

Dat laatste zinnetje is voor mij een raadsel.
Dat zou betekenen dat alle uiterlijke verschillen tussen ezel en paard op 1 chromosomenpaar liggen.

Dat doet nadenken!
Als je een fjord met een draver kruist en dan terugfokt met een fjord, kom je toch ook geen echte fjord uit. Er blijven toch draverkenmerken ”hangen”???

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:06

Ik weet het niet precies maar het heeft er mee te maken dat een paard 64 chromosomen heeft, een ezel 62 en daarom een muildier 63.

Kruisingen tussen paard en ezel
Vader (♂) Moeder (♀) Nakomeling Naam Vruchtbaarheid Uiterlijk / Kenmerken
Paard Paard Paard – ✅ Ja Gewoon paard
Ezel Ezel Ezel – ✅ Ja Gewoon ezel
Ezelhengst Paardmerrie Muildier Muildier (mule) ❌ Nee (meestal) Sterk als een paard, taai als een ezel, vaak groter dan een ezel
Paardenhengst Ezellin Hinny Hinny (muildonkey) ❌ Nee (meestal) Lijkt iets meer op een ezel, kleiner dan muildier
Muildierhengst – – Geen nakomeling ❌ Nee Onvruchtbaar
Muildiermerrie - Ezelhengst Zéér zeldzaam: hybride Geen vaste naam ⚠️ Heel zeldzaam Lijkt meestal op een ezel, genetisch gemengd
Muildiermerrie - Paardenhengst Zéér zeldzaam: hybride Geen vaste naam Lijkt meestal op een paard, genetisch gemengd.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:03

Wbt vruchtbare muildieren en muilezels, ze zijn zeldzaam maar bestaan inderdaad en zijn goed gedocumenteerd.
Maar wát voor nakomeling je eruit krijgt is volledig afhankelijk uit of de merrie een muildier of muilezel is en welke soort de hengst is. Een muildier of muilezel merrie kan namelijk alleen nakomelingen geven als ze de volledige set chromosomen van moeders kant doorgeeft.
Wat betekent dat als je een muildier (moeder paard, vader ezel) merrie kruist met een paardenhengst het resultaat een 100% paard is zonder ezel genen. Gekruist met een ezelhengst krijg je weer een muildier (50% paard, 50% ezel).
Kruis je een muilezel (moeder ezel, vader paard) met een ezelhengst dan krijg je een 100% genetische ezel zonder paardengenen. Gekruist met een paardenhengst weer een muilezel.
De nakomelingen die 100% genetisch ezel of paard zijn zijn trouwens ook gewoon weer vruchtbaar!
En een muildier kan dus nooit een 100% ezel produceren, een muilezel nooit een 100% paard.

Dat er meer muildieren dan muilezels zijn ligt niet alleen aan het verschil in voortplantingsgedrag, maar ook aan dat het combineren van chromosomen tot een levensvatbaar iets veel vaker succesvol is als de moeder meer chromosomen heeft dan de vader. En een paard heeft er 64, een ezel 62.
Maar lukt het nou wél om een muilezel/hinny te produceren dan zijn die vaker vruchtbaar dan muildieren/mules.
De hengsten zijn echter altijd onvruchtbaar.
De natuur zit bijzonder in elkaar.

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:40

Zeer interessant al deze extra info! Bedankt!