Bonte warmbloedhengsten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 08:49

Ik weet niet of je fan bent van Trakhener bloed maar in de links die ik je gaf zitten er enkele bonte Trakheners tussen. Dus geen kans op inteelt op Samber of er moet ergens rechstreeks Pericles xx bloed in zitten. Wat dat inteelt op Samber betreft zou ik als het in de 3de generatie of verder zit toch doen hoor.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-04 15:50

Op die inteelt ga ik me nog wel verder verdiepen als er een samber-kandidaat over blijf.

Ik heb geen flauw idee of ik fan ben van trakehner bloed, de hengst Camaro die Zannekin aandroeg vind ik qua uiterlijk erg mooi Lachen

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-04 23:39

Cassidy schreef:
Er was in Duitsland ook een "bonte Fries" met de naam Nico I en zijn zoon Nico II...Nico I schijnt homozygoot te zijn.

Afbeelding

Info Nico II:

http://www.horsebase.com/postnuke/pferd_19_1269

hier zou persoonlijk mijn keus niet naar uit gaan...bonte friezen hebben we in FRIESland ( Haha! ) ook wel, manege VRIESwijk (zouden ze t er om doen???) heeft ook van die aparte kruisings lopen (kwpn x fries, belg x fries) etc

Ik zou kijken naar het geen wat aan de merrie verbeterd kan worden, toen ik ruby net had wilde ik ook perse met een bonte hengst dekken maar van dit idee ben ik al lang af gestapt...de keus is veel beperkter en alsik eerlijk mag zijn, fok ik liever een mooie eenkleur dan zo`n bonte met weinig donker (zoals ruby dus Tong uitsteken ) en dan is een leuk papier erbij altijd mee genomen toch?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 00:38

Waarom zou je niet toegeven aan je voorliefde voor vlekken? Eenkleurig ( en dan nog het liefst bruin zoals de dressuur dat voorschrijft) is op een gegeven moment echt een eenheidsworst. Kies voor vlekken, kies voor apart. Kies een PAINT! Haha!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 09:39

ik begin ook al wat bruin beu te worden. Mijn drie grote paarden zijn allemaal bruine. Er mag voor mijn part best eens een ander kleurtje bijkomen. Maar ja dan moet ik wel fokken met niet bruine hengsten Haha!

Irismeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 13:29

Ik heb nu het boek ook voor me (toch even langs huis geweest om paard te rijden met het mooie weer) en het letaal wit is hier dus inderdaad niet van toepassing. Het ging om overo en niet om tobiano (zoals gezegd, ik ben eigenlijk een paint-leek maar wel erg geïnteresseerd in de kleurenovererving wegens mijn studies).

Het is niet zo dat overo volledig recessief is, zoals Cassidy zei. De kleur overo is dominant. Maar het feit dat het wit veulen sterft is recessief. Het is ook zo als een paard zowel het tobiano-gen en het overo-gen bezit, het kenmerken van beide types heeft, het wordt dan een tobero. Toberos zien eruit als een tobiano maar dan met nog witte vlekken op de romp, het is wel moeilijk te herkennen zonder de afstamming te kennen.

Ik denk niet dat je er rekening mee moet houden dat jouw merrie eventueel het overo-gen zou kunnen dragen. Het zou ook heel toevallig zijn dat die hengst dan ook drager is... Dus ik neem mijn woorden terug en dek je merrie gerust met een homozygote hengst, dan ben je tenminste zeker van je lievelingskleur!
Veel succes nog met de zoektocht!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-04 16:40

Cassidy schreef:
Waarom zou je niet toegeven aan je voorliefde voor vlekken? Eenkleurig ( en dan nog het liefst bruin zoals de dressuur dat voorschrijft) is op een gegeven moment echt een eenheidsworst. Kies voor vlekken, kies voor apart. Kies een PAINT! Haha!

Haha! Haha! Haha! Haha!

in vlekken zie je veel verschil....en ja ik beken. Als ik op wedstrijd ben of een hengstenshow bekijk heb ik het na even al gezien...al die bruintjes en zwartjes....daarom haal ik eens per jaar mijn hartje op op de bonten paardenveiling te tolbert Haha!

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-04 13:15

Is er al een keuze gemaakt?
Is King Nero niet wat dan, Rubywhite?

Hoe zit zijn verhaal met dekken? Ben benieuwed! Hij is namelijk van ons! Haha!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-04 00:24

Skitter schreef:
Is er al een keuze gemaakt?
Is King Nero niet wat dan, Rubywhite?

Hoe zit zijn verhaal met dekken? Ben benieuwed! Hij is namelijk van ons! Haha!

Hebben jullie hem gekocht? Ik wist dat hij tekoop stond maar om hem te kunnen kopen ging zoveel werk inzitten dat ik het maar opgegeven heb. King Nero stond indertijd in sellingen ter dekking, hij heeft de laatste jaren weinig gedekt. De nakomelingen die ik gezien heb zijn of erg mooi of spraken mij niet aan (sommige zijn vrij zwaar in beenwerk, hoofd en niet mooi in beweging)...maar goed, dat heeft ook met invloed van de merrie te maken.

RanouK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-04 20:36

Ik heb foto's van een bloedmooie King Néro afstamming. Ik kan ze via pb sturen als je dat wenst. Lachen

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 19:36

Ellende schreef:
Ik heb rubywhite ge-pb't Lachen

Ik kwam deze ook tegen, wel een Samber helaas:
http://www.goshka.co.uk/Goshka%20Ringo.htm
filmpje:
http://www.goshka.co.uk/Goshka Ringo IV.WMV

Vind ik er ook wel mooi uitzien Lachen

Hoi, mag ik me ff voorstellen , wij hebben ringo gefokt, de moeder en vader hebben wij beide staan, op dit moment loopt er een volle broer van ringo, die te koop is , een zeer mooie platenbonte hengst,
als er iemand interesse in heeft, mail me dan maar met vr gr Fardow de Ruiter Bantega , (bartlonne@zonnet.nl)

joshua

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 19:42

Afbeelding

James Bont een zwaarwarmbloed hengst die is goedgekeurd bij het IHW

liannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 19:45

RUBYWHITE schreef:
Heej hi
Heb je pb ontvangen en beantwoord, het is inderdaad zo dat veel al bont x bont een vos levert (helemaal als het samber bont x samber bont is). Overigens zou ik NIET dekken met P.Ringo uit Engeland, hij is wel homozygoot maar wat daarmee is kan ik zo niet op bokt.nl zeggen

Als je graag met bont wil dekken, voor specifiek een bont veulen, kies dan voor Sempatico, www.silverwoodfarm.com

Hij is homozygoot, kost wel even wat maar dan heb je ook wat. Hij is gefokt in duitsland...Je kan ook berekenen hoeveel bont vererving jou merrie zou hebben, ik heb zelf een bonte samber merrie en een klein dochter van samber, met hun wil ik ook graag bont dekken, maar zou dus nooit een bonte hengst nemen, maar ook stamboom gericht gaan (dus op papier)...de fokker van mijn merrie heeft een volle (bonte) zus van ruby, nu voor het 5e jaar drachtig op een rij van een zwarte hengst (ohne dit jaar verwacht ze een veulen van Jet Set D), maar voorgaande jaren kreeg ze steeds een bont veulen. De vader had geen vos of schimmelfactor. Schijnt ook belangrijk te zijn, misschien is dat iets om over na te denken?

Hai aangezien wij Ringo hebben gefokt die in engeland staat, snap ik niet hoe je erbij komt dat hij niet alleen maar bont fokt,
Het is echt wel uigezocht, en inderdaad als je een volle samber zoon of dochter hebt kan het voor komen dat je een vosfactor hebt , wij hebben zelfs een samber x samber zwarbonte merrie staan , en die dekken we altijd met onze eigen bonte hengst King (puriozo x pericles) tevens de vander van Ringo, en we hebben in 6 jaar fokken met haar 1 maal een vos gefokt,
het hoeft dus niet altijd, met vr gr Fardow de Ruiter, Bantega

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-04 23:11

Ellende schreef:
Domino vind ik van foto minder aansprekend trouwens...

Domino (v. Samber http://www.steeleawayfarm.com/Breeding.htm) staat er idd niet al te charmant op. Ik denk dat deze foto's vrij recent zijn en hij is inmiddels 19.

Toen hij in het blad Practical Horseman werd geintroduceerd als dekhengst(in 1992) door Honeybrook Farm zag hij er beter uit. Minder grof rond het hoofd en met (veel) beter gangenwerk. Ik denk dat zijn leeftijd hem een beetje parten aan het spelen is.

gootje12

Re: Bonte warmbloedhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 01:11

Ik ben op zoek naar een bonte hengst van Ed King Hill X Michaelangelo uit 1997 of 98.Geboren in holland.Achter de moeder zit nog Samber.Wie kent deze hengst?

gomir

Re: Bonte warmbloedhengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 09:18

Ik weet niet waar je dit topic vandaan hebt gehaald, maar het is ruim twee jaar oud.

Je kunt zelf een nieuw topic openen om de hengst die je zoekt te vinden. Dit topic zet ik op slot.