[HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-25 22:27

LaDonna75 schreef:
Echt he! Ik wilde 3 jaar geleden een leuke Cpony voor mijn toen 9-jarige dochter. Gewoon een braaf dier waar ze wat van kon leren. Maar wat een prijzen, bizar veel. Meer dan €10k voor een pony van 18+ die gewoon braaf was, wel wat gedaan had maar werkelijk, het is geen goudstuk. Nou ja, uiteindelijk hebben we een D-pony gekocht via Bokt, iets ouder en iets groter dan we eigenlijk bedacht hadden maar wat hebben we een lol met hem! Voor mijn dochter is hij de perfecte pony, want ze is best timide en rustig, en eerder bang dan een lefbek. En dan is een betrouwbare senior zó fijn! Inmiddels is hij 25 maar nog topfit. Oh geen welsh trouwens maar nrps geregistreerd, wel zo 10% welsh haha. Maar minder belangrijk voor ons.

Nou dit is precies zoals mijn dochter is, ze rijst echt leuk maar geen lefbek inderdaad. De d's zijn gelukkig talrijker dus dan maar uitwijken eventueel, ze groeit er wel in.

BreeWelshies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 09:01

Dit vind ik dus nog wel het moeilijkste; de prijs bepalen. Ik heb een topbrave B rijmaat C hengst van 3 die nu rustig zadelmak gemaakt wordt en daadwerkelijk geen pas verkeerd zet. Mooie pony, lief, maar er is net 4 keer opgezeten en een rondje aan de longe mee gestapt. Verder overal braaf mee (longe, wassen, enz enz), ook op transport en andere locaties, ook in ambiance zoals keuring. Wat vraag je voor zoiets? De een vindt 4.000 een redelijke prijs, de ander wil er maar 2.500 voor neerleggen. Voor mijn veulen idem dito. Top gefokt, kent heel het abc en meer, goed gebouwd en goed lopen. Zelfde verhaal; de een vindt 500 de max, de ander vindt 1100 redelijk. Verwarring op zijn maximale :')

LaDonna75

Re: [HK] topic speciaal voor de welsh pony fokkers!! DEEL 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 12:24

Ja dat. Wat de gek ervoor geeft, of zo. Maar hoeveel is dat dan?! Ik heb een leuke welsh partbred van 5, ruintje van 1.29, braaf maar jong en niet veel ervaring. Hij loopt met een onervaren ruitertje braaf zijn rondjes. Wat vraag je nou voor zo’n pony?

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 20:49

LaDonna75 schreef:
Ja dat. Wat de gek ervoor geeft, of zo. Maar hoeveel is dat dan?! Ik heb een leuke welsh partbred van 5, ruintje van 1.29, braaf maar jong en niet veel ervaring. Hij loopt met een onervaren ruitertje braaf zijn rondjes. Wat vraag je nou voor zo’n pony?

Bij ons is het zo dat de onbeleerde ongeacht wat afstamming is/doet rond 2000/2200
Zadelmak rond de 2500
Door gereden B proefwaardig, kind proef etc rond de 3000

Let wel ik zit in de sectie A gefokt met stokmaat van B pony.
Schimmels helaas maar waar gaan voor minder weg, ik probeer deze dan ook nooit in bezit te hebben. (Zeg ik met 2 schimmels op de wei die niet voor de verkoop zijn) :+

Ik kan wel in de prijzen van bijv A.nais pony’s gaan zitten maar dan zit je er lang mee. En grappige is heb wel eens mijn pony’s gekocht aan grote naam in de welsh wereld en kwam ze later bij haar weer tegen. :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 10:48

Wij hebben onze pony's (Welsh b puur en 1 partbred) voor rond de 3500 drachtig gekocht.
Als het duurder gaat worden kun je voor dat geld ook een jaarling uit Engeland laten komen bij wijze van.

We hebben idd ook genoeg pony's gezien die duurder waren maar voor 5k a 6k ga ik niet ongezien een pony kopen. Vervolgens kom je die pony 3 maanden lang elke week tegen op facebook met elke maand een lagere prijs. De laatste vroegen ze eerst 6k en bij 3k is ze een keer verkocht (ik zag iig geen advertenties meer)

Dus je kunt wel veel vragen maar dat is geen garantie dat je dat ook krijgt :+

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-25 21:08

Zakken kan altijd nog :D

Wij hebben er weer 6 drachtig voor 2026. Alles lekker op de wei; 3 jarige met shet nog s nachts op stal voor de keuring. Heerlijk zo pony's houden ;)

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 00:20

Heb heartbreaker goed gedaan dan

JaninevvJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 16:02

Weet iemand een fokker die misschien een gast merrie in zijn koppel zou willen zetten? (Met hengst)

JaninevvJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 17:33

Nog over de prijzen discussies,

Onbeleerde merries 3 t/m 6 jaar wat vragen ze daar voor. Goed papier en top bewegen?

Spaansepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-25 22:46

Janinevv schreef:
Nog over de prijzen discussies,

Onbeleerde merries 3 t/m 6 jaar wat vragen ze daar voor. Goed papier en top bewegen?

Wat de gek ervoor geeft op dit moment.
Ik heb aantal
Onbeleerde en net zadelmakke te koop voor weinig geld maar weinig animo.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 08:19

Hier ook een tekoop, 3 jarige schimmel. Schimmels gaan zoizo soms lastiger maar heel veel interesse is er zeker niet. We gaan het zien er zit geen haast achter :o

JaninevvJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 10:57

Vind het wel interessant zo praten over prijzen.
Schimmels lijkt mij ook lastig, volgens mij heb ik die van jou online zien staan @ranja rietje

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 19:35

Hier ook een schimmel die weg zou mogen, erg leuk dier voor de sport, maar we gaan hem eerst mooi beleren, misschien ook starten en dan zien we wel. Ik plaats mijn zoektocht naar een c/d pony nog wel even in de vrieskast, desnoods kopen we wel.wat jongs om zelf op te leiden.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 21:58

Janinevv schreef:
Vind het wel interessant zo praten over prijzen.
Schimmels lijkt mij ook lastig, volgens mij heb ik die van jou online zien staan @ranja rietje

Ja klopt kan! Achja de prijzen zijn ook zo wisselend en voor een goed huis is er echt wel wat te praten, en ze kan gedekt worden dus wat dat betreft zou het prima zijn. We gaan het zien, als ze echt niet verkocht word dekken we haar misschien gewoon en mag ze gezellig mee doen met de andere drachtige merries straks

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-25 23:32

Ik breek even in / kom even onder de meeleessteen vandaan. Voor de fokkers / eigenaren, wanneer gaan jullie naar de keuringen met jullie pony's?

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 09:29

Bedoel je welke datum precies? Dat weten we zelf bijna, maar wel altijd in regio noord.

Als je bedoelt vanaf welke leeftijd enz.

Dit jaar merrie met veulen en beide laten we zien.
We gaan ook wel eens met een 1 jarige heen, of het veel toegevoegde waarde heeft weet ik niet maar we vinden dit ontzettend fijn voor de ervaringen :D

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 09:41

hoi, thanks, ja ik bedoelde welke leeftijd.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 09:43

Ik twijfel nog of ik mijn jaarlingen meeneem. Voor de ervaring is het altijd goed. Veulens probeer ik altijd mee te nemen en als ze 3 zijn voor stamboekopname.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 10:07

LaDonna75 schreef:
Ik twijfel nog of ik mijn jaarlingen meeneem. Voor de ervaring is het altijd goed. Veulens probeer ik altijd mee te nemen en als ze 3 zijn voor stamboekopname.

Idd hier ook met 3 jaar voor opname :o

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 10:14

Ik heb voor het eerst een Welsh A, over paar weken wordt ze officieel 1. Vandaar de vraag.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 10:46

Als ze er goed bij staat zou ik dr gewoon een keer meenemen voor de ervaring! Ik hoop mijn 1 jarige en 2 jarige ergens dit jaar ook mee te nemen. Maar dan moeten we eerst even oefenen met trailer laden en de 2 jarige mag nog wel wat meer body krijgen haha.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 11:02

Hier meestal als veulen en jaarling.
Als 2 jarige eigenlijk nooit.

Heb dit jaar een 3 jarige voor stamboekopname en hopelijk ster predikaat.

JaninevvJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 13:17

Heb eentje met 3 jaar gedaan stamboek opname en keer veulen mee gehad

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 13:41

Vraagje voor de degene die wat van toiletteren bij de keuring weten worden lange of korte manen meer gewaardeerd. Of ik even kort moet wieken of dat ze lang kunnen blijven.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-25 13:47

De eerste show missen we hier met het veulen want de merrie staat dan bij de hengst als het goed is :+ dat heeft dan toch voorrang.

Volgende show voor ons is dan de nationale, waarschijnlijk dan met onze hengst en misschien dan met merrie+veulen.
Hengst is dan 2, meteen een mooi moment om te kijken wat ze er van vinden en of het de moeite is om er mee te fokken :Y)