Onverwachte baby on the way!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Furst

Re: Onverwachte baby on the way!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 12:42

Weten ze eigenlijk al waarom dat gen zo agressief is en er voor zorgt dat het koliek opwekt? zo jammer. Hopelijk geluk en zit het veulen in de 75% kans!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 12:43

Hetzelfde gen dat voor het patroon zorgt, zorgt ook voor de ontwikkeling van de darmen. Die zijn bij lwo niet goed aangelegd waardoor ze totaal niet werken. Soms ontbreken er zelfs stukken. Dus dat is op zich wel duidelijk.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 12:45

Verder: dank allemaal. Ik zou willen dat ik sommige posts kon liken. Het helpt :)
Ik ben inmiddels moe van de slechte nachten en dat helpt nog niet om de positieve kans te zien….

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 12:52

Uier is al enorm vol hoor! Daar komt niet zoveel meer bij. Ik denk sowieso deze week nog wel een veulen

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 12:56

Spannend hoor zo'n verrassingsveulen! Ik duim mee dat er een gezond veulentje uit komt.
Vader en moeder hoef je niet te testen, die dragen het duidelijk te zien allebei.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 13:01

Blue_Eyes schreef:
Dit is wellicht een duidelijkere foto van de papa:
[ Afbeelding ]

Ik moet werken tot 11:00 en ga daarna een tietjesfoto maken :)

Vannacht was het onrustig. Gisteravond een beetje bloederig slijm aan de kling. Ze eet ofwel niet, ofwel heel agressief. Het veulen beweegt druk. Birth alarm is vannacht een keer of 4 afgegaan :') Lang leve de camera!

Hij is waarschijnlijk ook doof.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 13:01

Ik kan me voorstellen dat je er stress van hebt.
Het is niet jouw schuld dat deze dekking heeft plaatsgevonden, je kunt er niets meer aan doen, je kunt je alleen zo goed mogelijk voorbereiden.
En dat doe je zo te lezen goed.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 13:02

janderegelaa schreef:
Hij is waarschijnlijk ook doof.

Dat had ik al nagevraagd omdat ik die gedachte ook had, maar dat blijkt toch niet zo te zijn.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 13:03

Blue_Eyes schreef:
Verder: dank allemaal. Ik zou willen dat ik sommige posts kon liken. Het helpt :)
Ik ben inmiddels moe van de slechte nachten en dat helpt nog niet om de positieve kans te zien….

:knuffel: snap ik. Hier krijgt iedereen buikpijn van. De duimen draaien hier overuren en ik hoop dat je niet lang hoeft te wachten!

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 13:05

Ik duim ook mee voor een gezond veulen, ik snap je stress!
Je hebt je goed voorbereid zo te lezen, succes!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 13:48

Ach jee wat dubbel inderdaad...! Zo'n aanstaande bevalling is sowieso al spannend omdat het verloop zo verschillend kan zijn, en dan deze extra stress-factor er nog bovenop :(:)

Wat sneu voor die andere merrie dat haar veulen van dezelfde hengst niet goed was -O-
Hopelijk staat daar tegenover dat die van jullie dan wel mazzel heeft. Duimen draaien hier!

Is volledig wit sowieso foute boel in dit geval of is er nog een kleine kans dat een (op het eerste gezicht) volledig witte toch goed kan zijn...?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 13:52

Dat durf ik niet helemaal zeker te zeggen maar dat weet hier vast iemand. Ik had daar wel over nagedacht maar het nog niet opgezocht.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 14:04

In de bokt wiki staat dat het gen dat de ontwikkeling van het darmstelsel verstoort ook de (nagenoeg of volledige) witte kleur veroorzaakt en niet andersom, dat de kleur wit dus niet de afwijking aan de darmen veroorzaakt. Volgens mij kan het dan in theorie wel dat het veulen toevallig helemaal wit is en toch niet ziek, maar ik denk dat die kans wel heel erg klein is, ook omdat de ouderdieren niet (bijna) helemaal wit zijn.
OLS kan dus blijkbaar ook voorkomen bij een veulen dat minimaal bont is dus niet 100% wit.

https://www.bokt.nl/wiki/Overo_Lethal_White_Syndrome

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 14:19

In hoeverre weet je dan zeker dat het mis is? Na haaranalyse of kolieken? Het zou wat zijn als je wit veulen ziet het diertje laat inslapen om ellende te voorkomen en dan zou er geen ellende komen want alleen kleur en geen gen afwijking, kan dat ook nog?

Hoe dan ook onverantwoordelijke vorige baas. Maar daar heb je nu niks meer aan behalve mama en veulen de grootste kans op overleven te geven

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 14:29

Och wat dubbel zeg. Ik duim ook dat het veulen bij de 75% hoort en het gewoon hartstikke gezond is.
Succes met de laatste loodjes!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 14:45

karuna schreef:
In hoeverre weet je dan zeker dat het mis is? Na haaranalyse of kolieken? Het zou wat zijn als je wit veulen ziet het diertje laat inslapen om ellende te voorkomen en dan zou er geen ellende komen want alleen kleur en geen gen afwijking, kan dat ook nog?

Hoe dan ook onverantwoordelijke vorige baas. Maar daar heb je nu niks meer aan behalve mama en veulen de grootste kans op overleven te geven

De darmpek kan er al niet vanaf. Je weet het echt bijna direct.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 14:46

Marigold schreef:
In de bokt wiki staat dat het gen dat de ontwikkeling van het darmstelsel verstoort ook de (nagenoeg of volledige) witte kleur veroorzaakt en niet andersom, dat de kleur wit dus niet de afwijking aan de darmen veroorzaakt. Volgens mij kan het dan in theorie wel dat het veulen toevallig helemaal wit is en toch niet ziek, maar ik denk dat die kans wel heel erg klein is, ook omdat de ouderdieren niet (bijna) helemaal wit zijn.
OLS kan dus blijkbaar ook voorkomen bij een veulen dat minimaal bont is dus niet 100% wit.

https://www.bokt.nl/wiki/Overo_Lethal_White_Syndrome

Als je een witte hebt is het gewoon gelijk duidelijk. Meteen in laten slapen want die is nooit goed en dan bespaar je hem lijden.

Valuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 14:48

Dat is inderdaad een verassing die al snel komt. Hoop op een gezond veulen voor jullie

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 14:59

Ik weet inderdaad van iemand die hadden een wit veulen met zwarte oortjes. Maar die bleek ook owls te hebben.
Is al wel iets van 20 jaar geleden. Maar die was niet helemaal wit.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 15:26

Misschien kunnen ze een scan maken bij zo'n veulen net na de geboorte? Dan kunnen ze toch zien hoe de darmen zijn?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 15:27

Maar als de darmpek er al niet afkomt, zoals janderegelaa zegt, dan is het ook al vrij duidelijk toch?

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 15:27

Wel goed dat je zowel een camera hebt als een birth alarm en PH meet +:)+ De slapeloze nachten horen erbij :D De uier is inderdaad al best vol en de PH al een stukje lager. Het lijkt erop dat het niet lang meer duurt, maar dat blijft altijd een verassing. Ze kunnen dit soms best een tijdje volhouden en anderen bevallen met minder tekenen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 16:03

Ze staat nu in ieder geval super agressief te eten, terwijl het normaal een heel rustige eter is. Ze meent echt dat het hooinet een boksbal is.
Haar staart staat continu in standje 45-90 graden omhoog. Na het eten gaan we er maar weer eens kijken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 16:07

Spannend, wellicht (voor) weeën of hopelijk het echte werk. Het veulen kan maar geboren worden en dat heb je zekerheid. De spanning is killing. Ik duim dat ze begonnen is!

Annefleur200

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-25 16:13

Spannend hoor! Ik volg mee