Kleur van mijn paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 23:03

Een zilver bruine heeft doorgaans donkere onderbenen en oorpunten. Dat heeft deze niet. Op vos is het niet zichtbaar, dat weet je alleen door te testen. Of er moeten wel/niet oogproblemen optreden. Zilver gaat namelijk vaak gepaard met MCOA.

@ snorkel, dat is een donkerbruine tobiano (bont dus). De moeder is dat dus ook. Ik verwacht geen andere witgenen. Op frame overo, splash en appaloosa na zijn alle (bekende) witpatronen (tobiano, sabino, roan, alle dominant white varianten) allelen van hetzelfde gen, wat betekent ze vrijwel nooit tegelijk zullen overerven. Gezien de vader een Fries is, moet al het wit bij de moeder vandaan komen en die heeft al tobiano doorgegeven (de moeder lijkt mij ook homozygoot).

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 23:20

xMarizka schreef:
Zou het interessant zijn om dat nog een kleurtest te doen?
Ik ben wel aan het onderzoeken naar dr ouders, ze is een kruising dat weet ik wel :)

Testen lijkt mij niet nodig. Als je graag een valk of palomino wil, kun je een perlino hengst nemen die homozygoot is voor agouti. Als hij aardig wat nakomelingen heeft en er zit geen enkele smoky black/cream tussen kun je daar wel vanuit gaan. Of één van zijn ouders moet smoky black/cream zijn, dan is hij heterozygoot. Zelfde met palomino. Als die er niet tussen zitten is hij waarschijnlijk homozygoot voor zwart.

kwinney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-25 07:50

snorkel1986 schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Meet silvie vader zwart( fries) moeders bont
in de zomer is ze donderbruin achtig in de winter echt zwar met koper snoet nu bijna 4 jaar ze heeft een roze onderlip en is roze
Waar wit is

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Dit is moeder met ander veulen

Wie kan hier wat zinnigs over zeggen? Alvast bedankt

Qua kleur heb ik weinig zinnigs te zeggen, maar wel een hele knappert... :D

kwinney

Re: Kleur van mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-25 08:07

Ik heb sooty eens googles, daar komt uit dat de kleur veranderd, donkerder en een zwart factor.
Bij het vosje veranderd de kleur niet, in winter of zomer. Zitten ook eigenlijk geen zwarte haren tussen, in de vacht.
In de manen en staart een paar zwarte haren

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 14:49

Op vos pakt sooty ook anders dan op andere kleuren! :D

Een vos is genetisch altijd:
ee aa (geen agouti) ee aA (heterozygoot agouti) of ee AA (homozygoot agouti)
Maar dat kun je alleen zien door te testen, dat kun je niet zien aan de buitenkant.

kwinney

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-25 21:36

_Tarzan schreef:
Op vos pakt sooty ook anders dan op andere kleuren! :D

Een vos is genetisch altijd:
ee aa (geen agouti) ee aA (heterozygoot agouti) of ee AA (homozygoot agouti)
Maar dat kun je alleen zien door te testen, dat kun je niet zien aan de buitenkant.

Kijk weer wat geleerd.. :)

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 22:09

Picopico schreef:
Een zilver bruine heeft doorgaans donkere onderbenen en oorpunten. Dat heeft deze niet. Op vos is het niet zichtbaar, dat weet je alleen door te testen. Of er moeten wel/niet oogproblemen optreden. Zilver gaat namelijk vaak gepaard met MCOA.

@ snorkel, dat is een donkerbruine tobiano (bont dus). De moeder is dat dus ook. Ik verwacht geen andere witgenen. Op frame overo, splash en appaloosa na zijn alle (bekende) witpatronen (tobiano, sabino, roan, alle dominant white varianten) allelen van hetzelfde gen, wat betekent ze vrijwel nooit tegelijk zullen overerven. Gezien de vader een Fries is, moet al het wit bij de moeder vandaan komen en die heeft al tobiano doorgegeven (de moeder lijkt mij ook homozygoot).

Dankje ( ze staat als zwartbont in het paspoort :+ )

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 22:10

kwinney schreef:
snorkel1986 schreef:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Meet silvie vader zwart( fries) moeders bont
in de zomer is ze donderbruin achtig in de winter echt zwar met koper snoet nu bijna 4 jaar ze heeft een roze onderlip en is roze
Waar wit is

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Dit is moeder met ander veulen

Wie kan hier wat zinnigs over zeggen? Alvast bedankt

Qua kleur heb ik weinig zinnigs te zeggen, maar wel een hele knappert... :D

Ben ook nog steeds erg blij met haar

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 00:50

snorkel1986 schreef:
Picopico schreef:

Dankje ( ze staat als zwartbont in het paspoort :+ )

Ja, dat wordt nog weleens verward. Een donkerbruin paard kan als veulen er heel donker uitzien, tegen zwart aan. Terwijl een zwarte eerder grijzig of bruinig is. Maar aan haar neus kun je zien dat ze bruin is :)