Think Twice moet nog even nadenken over haar kleur...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-25 11:03

Ibbel schreef:
Echte dravers-flaporen :j Leuk dier, ben benieuwd hoe ze over 1,5-2 jaar bij de eerste traininkjes zich laat zien.
En dat is wel een roan.
Bruin roan, dus als je de 'oude' kleurnaam wilt gebruiken is het een bruinschimmel, geen roodschimmel (want die zijn vos in de basis). Vermoedelijk dus straks ook best donker in de winter. Bruin roans tonen in mijn ervaring wat minder variabel, lijken zowel 's zomers als 's winters minder wit dan vos roans.

Onze bruinroan was behoorlijk variabel :+ Die verschilde bijna per week van kleur, constant toverballetje. Varierend van "heeft ie in de modder gerold, hij is viesbruin" naar bijna spierwit met zulke appeltjes dat het wel een appeloosa leek :D
Het stamboek houdt de naam 'roodschimmel' of 'bruinschimmel' aan, die kennen roan niet.

Afbeelding

Afbeelding

Echt superleuk in ieder geval Ceet :D Krijgen we nu ook weer slagroomtaart?

Texas02Jarig

Re: Think Twice moet nog even nadenken over haar kleur...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 02:53

Wat een prachtige en indrukwekkende hengst! Ik hoop dat jouw veulen ook een mooie roan is/wordt. Knap is ze sowieso! De winnaarsmentaliteit heeft ze ook al :D Heel leuk hoor!!

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 07:57

O gut wat een heerlijk dier! Van harte! Met één dag al zo rondgaan is wel heel bijzonder!

En de kleur, een roan is wel echt een lot uit de loterij! De warmbloed roans die ik ken waren ook hele speciale paarden.

Geniet van deze hum en blijf foto’s posten!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 10:58

Te leuk.
Lekker opgroeien en sterk worden. Dan zien we hem straks snel over de baan gaan.

Groetjes van Madness en ons

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 11:09

ruitje schreef:
Daar is ze dan! Think Twice!

[ Afbeelding ]
Wij hebben ons meest bijzondere draversveulen ooit gefokt. Hoop ik :D

En nu denk je? Wat is hier zo bijzonder aan :+

Allereerst heeft ze de meest puntige oren die ik ooit heb gezien :D <3

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Die oren heeft ze van mamma :D
[ Video ]
( video met dank aan peanut creations: https://www.instagram.com/peanut.creati ... pzMXl5cQ== )

Ten tweede heb ik er nog nooit een meegemaakt die op dag 1 al zo erg de drang had tot op kop lopen :D . Zeer goede dravers-eigenschap. Ze heeft zoveel moed, dat is echt absurd :D

' doei mam, hier moest ik vanochtend ook heen, ik ga alvast'

[ Video ]

Oke oke dan nu echt het bijzondere:
Dit is pappa:

[ Afbeelding ]

Een roodschimmel dus :D

Dit is een van de mooiste en beste nakomelingen van deze hengst. Lijkt me zo mooi om een keer zo'n draver te hebben :D

[ Afbeelding ]

En wat zie ik op de billetjes?

[ Afbeelding ]

Ik heb echt 0 verstand van kleuren, dus misschien zijn er hier wel experts die zeggen: sorry, deze blijft bruin haha! Als ze dan maar hard gaat vind ik het ook goed :D

Voorlopig doet Think het goed, ik ben helemaal in mijn sas met deze merrie, qua karakter vooral.

Kleur is bij ons draversmensen natuurlijk ondergeschikt, daarom zijn de meeste bruin haha! Maar stiekem hoop ik toch dat ze wit word :D

Oei, roodschimmel betekent: Gallant Prince... zijn niet de makkelijkste paarden, de bekendste is Action Skoatter... was in het begin ook geen land mee te bezeilen, maar daar is het behoorlijk goed mee gekomen. :') Kende er ook eentje die niet te handelen was, kwam bij een bekende van me terecht, die gebruikte hem jarenlang als rijpaard. Liep als 15 jarige nóg andere dravers eruit.

Maar goed, het is al generaties verder, maar dat haantje de voorste herken ik... :j Volgens mij heb je een topper daar. *\o/* *\o/* *\o/*

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 11:16

Oeh, leuk! Hier ga je plezier van krijgen, wat een parmantig dametje, en ook al goed aan het bi... ehh halstertouw :D En dan ook nog in marwari-uitvoering. Gefeliciteerd!

Wat voor bloed zit er achter de moeder?

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 15:29

Wat een leuk veulen. Ik volg.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-25 23:36

Wat grappig zeg!
Zo voorlijk al direct!
Wel nog wat flexibel in de gewrichtjes op dat filmpje. Is ze inmiddels al wat sterker wat dat betreft?
En kan de merrie wel verdragen dat het veulen zoveel afstand neemt?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-25 20:13

Sorry voor mijn trage reactie! Had een paar hele drukke dagen!

Bedankt voor de info over kleur ook, fijn om te hebben!

Camino S, leuk om te zien!

Veel roodschimmel ( ja zo heten ze dus gewoon in de drafsport ofzo, ik moet steeds zeggen NEEE dat is ze niet) in de sport waren niet zo makkelijk nee :o

De merrie is een Zola Boko en voor de 3e keer moeder. Die vind alles best!

Die benen zijn bij dravers wel vaker zo( nouja, bij heel veel die wij fokken denk ik de eerste dag: oh jee! ),dit was op dag 2:

Hier zie je voor goed

Afbeelding

En achter:

Afbeelding

Op dag 1 raakte de pijp nog voor de helft de grond

En dit is dag 5:

Hier vond ik alleen links achter nog wat te flexibel.

Ik zal een filmpje maken van vandaag, dan zie je in principe niks meer aan de beentjes. Ze vouwen echt in een week uit zeg maar :D

Mijn theorie is dat dravers langere achterbenen hebben en daardoor meer dubbelgevouwen in de baarmoeder liggen, of daar gewoon meer rek in hebben. Maar misschien hebben andere een andere mening, en fokken wij gewoon raar. Kan ook :D

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 20:16

Oh mijn Purple Rain stond ook zo doorgebogen net na de geboorte hoor, en die droogde daarna toch aardig op :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 20:56

Wat interessant Ruitje. De eerste foto's zo weekgekoot daarvan schrok ik echt en die laatste zijn al veel beter. Dat wist ik niet van dravers. Echt interessant om te lezen.

Ik vind het wel een heel leuk blij paardje met behoorlijk wat pit. De moeder vindt het allemaal wel best.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 21:01

Veel draverveulens hebben hele lange benen en liggen vrij opgevouwen in de baarmoeder, daar komt dat door. Door na de geboorte veel te lopen worden die pezen wat strakker en vouwt alles weer mooi uit :)

charootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 21:21

Wat een ding joh :):) daar krijgt moeders nog wat mee te stellen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 21:21

O, bijzonder zeg dat het vaker zo is bij draver veulens! Wat een energie en wat een elasticiteit heeft het veulen zeg! Supergrappig filmpje. Het kan goed overweg met dat lichaampje dat nog in de uitvouw fase zit!
Super scherp ook op geluidjes.
Dat het maar een goede draver mag worden, wie weet zijn we hier getuige van het prille begin van een toekomstige legend! *D

Is het trouwens een Amerikaanse of een Franse draver? Als ik de merrie zo zie denk ik aan Amerikaans. Ik weet er ook te weinig van, misschien worden Fransen alleen in Frankrijk gefokt. Die zijn naar mijn idee wat langramiger. Dus zegmaar (voor het geval dat dat geen woord is), een net iets groter (qua botlengte) geraamte.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 21:30

Het is een Nederlandse draver. Want geboren en geregistreerd in Nederland. In de Nederlandse drafsport worden de diverse bloedlijnen met elkaar gecombineerd: Frans, Amerikaans, Zweeds, Duits, enz. Net als bij andere takken van de paardensport hebben verschillende fokkers daarbij verschillende afwegingen en doelen.

Texas02Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-25 22:56

Oeh, op die foto lijkt het best wel eng met de benen! Daar zou ik echt van schrikken idd! Maar wat fijn dat je er nu al niks meer van ziet!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-25 01:47

prompter schreef:
Oh mijn Purple Rain stond ook zo doorgebogen net na de geboorte hoor, en die droogde daarna toch aardig op :)

Als ze net zo goed word als Rain ben ik een blij mens :D

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-25 01:53

De vader is Duits geregistreerd, de moeder Nederlands.

Zij zijn beiden ongeveer van 75% Amerikaans bloed en 25% Frans.

Vaak is de ideale cross om de speed, makkelijke loop en het fijne karakter van de Amerikaan de mixen met het uithoudingsvermogen, de stokmaat en de hardheid van een Franse te mixen.

Maar soms krijg je de slechte eigenschappen mee haha :D

Ja ik merkte, toen ik filmpjes op Insta zetten dat veel mensen zich zorgen maakte om de benen en ik dit best vaak heb gezien in mijn leven dat dingen voor mij normaal zijn en voor een ander niet :D

Wij doen veulens overigens zowel in de harde binnenbak, het land en in een stal met rubber matten, steeds afwisselend een uurtje en dan weer in de box met stro. Nu ze iets ouder is en het weer mooi is gaat ze alleen nog maar het land op. Als je ze 4 weken lang op een zachte onstabiele bodem niet uit hun stal zou halen of alleen in een zware paddock vouwt het niet goed uit :)

Oh en Thinkie heeft al dierenartsen en hoefsmeden gezien hoor, die verder ook niet zeiden: deze moet maar grasmaaier worden :) Dus er is ook echt zorg of correctie als het nodig zou zijn :)

Ik zal morgen nog even de benen op de foto zetten voor jullie idee :) !