Een januari veulentje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 18:17

Afbeelding
Vandaag eindelijk de eigenaar gesproken en heb m de hemd van het lijf gevraagd.

De veulens van vorig jaar leven nog. Ze gaan deze zomer nogmaals de bergen in en worden in oktober geslacht (dan zijn ze ongeveer 1,5 jaar oud).

Al het vlees gaat naar Italie. Vroeger gingen de veulens levend op transport maar nu met aangescherpte dierenwelzijnseisen mag dat niet meer. Ze worden nu in een stad hier nog geen uurtje vandaan geslacht en vervolgens gaat het vlees naar Italie.

Blijkbaar hebben ze nog meer merries, want hij zei dat er gisteren 2 veulens geboren zijn (toen het 4 graden was en regende).

En hij had nog allemaal horrorverhalen over de aasgieren, die blijkbaar dol zijn op geboortes. In de wei waar ze nu staan zijn 2 veulens opgegeten en hij heeft zelfs een keer gehad dat een merrie en pasgeboren veulen opgegeten zijn. Leek hij niet zo blij mee te zijn. Let maar op, zegt ie, als er hier ineens 25 aasgieren rondvliegen is er eentje aan het veulenen.

Ik ben heel benieuwd wat voor entertainment ik ga krijgen dit voorjaar -O-

juval

Re: Een januari veulentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-25 18:30

oh jee, dat zijn met recht horrorverhalen zeg. Zijn die gieren niet weg te jagen? of moet je dan voor je eigen leven vrezen? loopt er een hengst bij de kudde?
Ik hoop dat de gieren wegblijven.

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-25 20:12

Aasgieren eten alleen dode dieren (en mensen, gebruikelijk in Nepal. Dat noemen ze daar een sky funeral). Doodgeboren veulentjes, wellicht de placenta? Die merrie zal tijdens het veulenen overleden zijn vermoed ik.

We hebben buren die hun dode dieren op een hoge open plek in de bergen achterlaten. Daar zijn de aasgieren super snel bij en met een uurtje is het hele dier verdwenen. Ik ben wel eens mee geweest en heb me in de bosjes verstopt om de aasgieren te bekijken, het zijn echt gigantische vogels met een spanwijdte van ongeveer 1,5 meter. Maar ze lieten zich niet foppen met mij in de bosjes en landden niet.

Toen ik bij diezelfde buren een kudde schapen verzorgde hoorde ik op een dag een hoop kabaal. In de wei waar ze stonden (berg met bomen en dichte struiken, niet erg overzichtelijk) zag ik een heleboel gieren. Ben er als een malle heen gegaan, heb ze weggejaagd, ze vertrokken met enige tegenzin. Maar ik kon al niet meer onderscheiden welk schaap het was geweest... Later in de stal moeten kijken wie er ontbrak.

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-25 19:37

De eerste twee veulentjes zijn geboren! Twee merries waren tegelijkertijd aan het veulenen. De merrie met de mega buik oa. Perfect synchroon. Samen liggen, persen, opstaan, samen een stukje lopen en dan allebei tegelijkertijd weer gaan liggen.

Helaas kregen ze het allebei niet zelf voor elkaar. Dus de eigenaar gewaarschuwd, die uiteindelijk met een krik de veulens eraf gehaald heeft. Eentje dood, de andere levend.

Dus uitgebreid bezoek gehad van de aasgieren voor het dode veulentje.

De eigenaar vertelde dat de merrie met de mega buik vorig jaar ook problemen had. En dat bracht me op een idee... Dit soort merries belanden vlot in het slachthuis. Wellicht 5, 6 jaar oud. Ik vraag me af of ik zon merrie zou kunnen onderscheppen, ik heb plek zat om haar te stallen, te beleren en een fijn baasje voor haar te zoeken? Afgelopen winter heb ik 4 merries van dit ras beleerd en dat zijn allemaal hele koele, fijne, gemakkelijke koudbloedpaarden. Ideaal recreatiepaard en bovendien decennialang streng geselecteerd op probleemloze gezondheid (hier doen ze geen DA, hoefsmid, noch bijvoeren in de winter. Of je leeft hier, of je gaat dood).

Zou daar in Nederland vraag naar zijn, denken jullie?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 19:40

Misschien wel ja. Ze moet alleen niet meer drachtig worden dus. Maar er is zeker vraag naar brave gezonde paarden voor recreatie en lichte sport.
Wat sneu dat het ene veulentje het niet gered heeft.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-25 20:54

Wauw wat bijzonder! Heb je een idee wat voor ras het is? Wat is hun schofthoogte ongeveer?

Ik kan me goed voorstellen dat er vraag is naar dit soort type paarden :j

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-25 21:46

stokhoogte zal zo 1.40 / 1.45 zijn. Maar omdat ze net zo breed als hoog zijn, kan een volwassene er gemakkelijk op. En omdat ze niet te groot en wel doorgaans heel lief zijn, lijken me het fantastische familiepaarden.

Hier noemen ze ze Pirenaicas, officieel heten ze Burguete paarden.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 07:20

Ik zou denken dat daar toch wel vraag naar is. Alleen het gedoe (en bijkomende kosten) met vervoer naar Nederland zou mij tegenhouden denk ik.
Dus dat is misschien iets om voor jou over na te denken en even uit te zoeken hoeveel gedoe dat is.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-25 22:05

Zouden die pony's het in Nederland niet veel tegoed hebben kwa voer? Er is nu al best veel hoefbevangenheid enzo. Ze kunnen toe met heel sober voer zo te lezen.
Interessant dat er zo verschillend wordt omgegaan met de paarden/ponies bij jou en in Nederland. Zonde van het overleden veulen, maar gelukkig is de merrie ee nog.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 12:49

Ik zie dit topic nu pas, en ik had ook niet in de gaten dat je inmiddels in Spanje woont Eline. Wat leuk om je weer eens op bokt tegen te komen, en heel erg leuk om te zien waar je nu mee bezig bent en hoe je toekomstige huis eruit ziet.

Heel veel geluk daar. Lijkt me een fijn leven voor jou wat je daar hebt :)

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-25 13:15

Koper schreef:
Ik zie dit topic nu pas, en ik had ook niet in de gaten dat je inmiddels in Spanje woont Eline. Wat leuk om je weer eens op bokt tegen te komen, en heel erg leuk om te zien waar je nu mee bezig bent en hoe je toekomstige huis eruit ziet.

Heel veel geluk daar. Lijkt me een fijn leven voor jou wat je daar hebt :)

Wat leuk je hier te zien! Ik woon hier inderdaad uitstekend, echt een plekje voor mij <3

nimbletje schreef:
Zouden die pony's het in Nederland niet veel tegoed hebben kwa voer? Er is nu al best veel hoefbevangenheid enzo. Ze kunnen toe met heel sober voer zo te lezen.

Hmm, ik denk het niet. Want ze staan hier in idiote omstandigheden op het gras, een ijskoude zonnige winterdag die mega hoog fructaan risico heeft. .. niks geen probleem. Ze staan nu op vette weides, tot ze een paar dagen op een houtje knabbelen, uitbreken en naar de volgende vette weide gaan. Ze worden te dik, dan weer te dun. Af en toe een beetje diarree of ze maken een ochtend en slome indruk. That's it.

Ze zijn jaren gefokt op zonder problemen overleven. Behoorlijk bruut maar ook erg effectief...

Ik heb nog een leuk nieuwtje... voor het eerst Tximista en veulen van dichtbij gezien! 2 maanden en 2 dagen na mijn ongeluk. Ben de wei niet in geweest, maar ze kwamen meteen naar het hek, enigszins verbaasd, toen ik riep.

Voelt fantastisch om ze weer te zien *\o/* <3

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 20:28

Wat fijn dat je ze weer gezien hebt :)

Heb je nog veel last van het ongeluk?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 20:53

Wat een stevige paarden zeg, de schimmel en haar veulen en het paard ernaast. Dikke konten haha!
Zou je niet liever de schimmel kopen dan, zodat zij nier naar de slacht gaat (tzt), want dat is immers al een bewezen rijpaard?
Die zijn ook van een ander ras dan de slachtpony’s toch? Groter lijken ze me, meer richting paard.

Over je idee of er vraag is naar de slachtpony merries in NL, ik weet het niet, ze lijken me wel erg zwaar van bouw en weinig rijtypisch. Zou er eerder kleine trekpaardjes of bijv huifbed pony’s in zien.
Ze zijn waarschijnlijk al generaties lang gewoon doorgefokt zonder op wat dan ook te letten, geen doelen voor de keuring (neem ik aan), rastype of gezondheid en karakter, alleen maar drachtig om een veulen te kunnen verkopen.
Eigenlijk heb ik dan mijn twijfels bij de achtergrond (zit er bijv geen inteelt in) en dat icm de gedrongen bouw en korte beentjes.. ik denk dat je dan wel op een kleine groep geïnteresseerden uitkomt. Maar goed, je weet het niet en je zou het kunnen proberen. Misschien tonen de pony’s ook anders, als ze niet zo drachtig en verwilderd zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 22:24

Ik zou er juist wel wat in zien. Het lijken me sterke, gezonde paarden die stevig op de benen staan en die zich hebben ontwikkeld als paard ipv hebben moeten leren functioneren als sport- of recreatie-attribuut. Maar ik zou dan ook niet in de eerste plaats een rijdier zoeken, maar een paard wat paard is.

Afgezien van dat ik mij momenteel geen paard kan permitteren en als dat wel kon ik er nu ook geen zou willen zou mijn zorg zijn om zo'n paard weg te halen uit die wereld. Het gedoe van transport naar een ver land, waar minder ruimte is om paard te zijn. En dan bedoel ik niet alleen fysiek minder ruimte. Maar meer de manier waarop we hier met paarden omgaan. Dat getrut en gemoet waar een paard allemaal mee te stellen heeft. Dan denk ik echt dat ze beter af zijn in die bergen, bij hun eigen kudde, dan in een Nederlands, en dus per definitie klein, weitje met een stalletje, iedere dag een bakje balancer en een poetsbeurt en een wortel en wel 3 of 4 of 5 andere paarden om zich heen.

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-25 22:39

Koper schreef:
Ik zou er juist wel wat in zien. Het lijken me sterke, gezonde paarden die stevig op de benen staan en die zich hebben ontwikkeld als paard ipv hebben moeten leren functioneren als sport- of recreatie-attribuut. Maar ik zou dan ook niet in de eerste plaats een rijdier zoeken, maar een paard wat paard is.

Afgezien van dat ik mij momenteel geen paard kan permitteren en als dat wel kon ik er nu ook geen zou willen zou mijn zorg zijn om zo'n paard weg te halen uit die wereld. Het gedoe van transport naar een ver land, waar minder ruimte is om paard te zijn. En dan bedoel ik niet alleen fysiek minder ruimte. Maar meer de manier waarop we hier met paarden omgaan. Dat getrut en gemoet waar een paard allemaal mee te stellen heeft. Dan denk ik echt dat ze beter af zijn in die bergen, bij hun eigen kudde, dan in een Nederlands, en dus per definitie klein, weitje met een stalletje, iedere dag een bakje balancer en een poetsbeurt en een wortel en wel 3 of 4 of 5 andere paarden om zich heen.

Precies dit.
Ben ik het helemaal mee eens, niet aan toe te voegen!
Als ik in nog in Nederland zou wonen, zou ik er geen hoeven vanwege bovenstaande argumenten.

In Portugal, is dat 'glazen kastje voor je paard' een heel stuk minder. Arme weides, wel groot en veel ruimte, armer hooi, oneven grond, maar een stuk warmer klimaat, dan waar ze nu staan (gok ik).

Al met al, lijken het me heerlijk, sterke recreatiepaardjes!

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-25 15:21

Bedankt voor al jullie reacties en ideeen. Heel waardevol!

Ik heb een foto van Tximista, veulen en mij!
Afbeelding
Het voelt zo goed een foto van mezelf te zien die redelijk normaal is, waar ik kan staan.
Het is echt een heftig ongeluk geweest realiseer ik me steeds meer. Tussen de paarden in staan durf ik nog niet... het is echt een lange weg(en ondertussen fantaseer ik door over Burguete paarden beleren :+ )

germieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 07:40

Ik denk dat het best sterke paardjes zijn en ook geschikt voor een grotere volwassene. Maar wat mij tegen zou houden is zelf het transport regelen. Als ze hier al zijn en nog jong en niet ingereden, dan zou ik zo'n dier wel durven kopen. Mits de gangen wel een beetje ok zijn.
Ik denk dat die dieren prima kunnen wennen aan hoe wij in Nederland met dieren omgaan. het is alleen wat meer oppassen met het gras hier.

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 09:25

Wat goed en leuk om een foto van jou met 'je' paardjes te zien!
Heftig ongeval geweest, ik hoop dat je vlot kunt herstellen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 11:47

Fijn dat je weer op de been bent. Ik snap ook dat je het spannend vindt om tussen de paarden te gaan staan, ook al waren er bij het ongeluk geen paarden betrokken. Het zijn toch grote en sterke dieren. Maar van wat ik op de foto's zie ook lief en zachtaardig, dat zal hopelijk helpen om weer meer vertrouwen te krijgen. Zodat je op den duur gewoon weer tussen de jonge hengsten kunt stappen om ze in te wijden in de geheimen van het rijpaardbestaan.