Gister gescand, net net net hengstig af. Dus 18 dagen wachten, geeft opzich ergens niet haha maar ook wel jammer.
AM_Horses
Geplaatst: 08-03-25 10:37
Mirjamalvaro. Dat is balen. Maar beter dat je het nu weet. Had ze vorig jaar geen bacterie? Ik kon me iets herinneren dat ze gespoeld werd. Hopelijk lukt het dit jaar wel.
Boelles. Jammer dat je net te laat bent.. Maar is nog vroeg zat natuurlijk. Is er bij jullie merrie een reden gevonden waarom het vorige keren niet lukte?
Ik ben de laatste tijd niet heel veel op stal omdat ik zelf geblesseerd ben. Daarom is het nu lastig om te zien of ze hengstig is of niet. Mocht ze nu hengstig zijn, zal ik deze cyclus overslaan. Vindt ik dan nog echt te vroeg.
Voor mijn eigen hengst wel de eerste bestelling binnen. Morgen mag hij weer voor het eerst van het jaar dekken. Ik denk dat hij dat vast niet erg vindt.
AM vorig jaar was een ramp. Eerst inderdaad bacterie. Maar met spoelen schoon. Toen bloedei die nooit meer weg ging. Toen baarmoeder die niet meer hengstig werd. Aaneenschakeling van rampen.
Boelles
Geplaatst: 08-03-25 11:50
AM, nee eigenlijk niet.. dit jaar ook andere veearts want vond ook dat ze niet echt verder keken. Deze zei ook, zie opzich niets gek. We gaan wrs wel dit jaar dichtzetten en bloedprikken op 18 dagen (geloof ik, was er zelf niet bij) om te kijken wat evt hormoonlevel is.
Mirjam, ohja dat was ook zo.. hopelijk dit jaar meer geluk!
carika
Geplaatst: 08-03-25 14:31
Ik meld mij ook. Merrie lijkt nog niet hengstig. Ik ben ook veel aan het werk en zie ze niet heel lang per dag. Hoe doen jullie dat? Ik overweeg om gewoon een keer te laten scannen om te kijken waar ze zit in haar cyclus. Merrie heeft nooit eerder een veulen gehad.
Net nadat ik hier plaatste maakte mijn hengstenhouder bekend een nieuwe hengst te hebben staan. Mijn 3 jarige palomino gaat dus bij een vos ipv die schimmel.
En pepper doen we denk ik wel bij die schimmel. Ligt er even aan hoe ze door haar winterhaar komt. Ze verhaard wel al goed.
Over een week worden ze gescand hoe ze in hun cyclus zitten en dan gaan ze eind maart/begin april al naar de hengstenhouder ipv eind april/begin mei.
Retlaw
Geplaatst: 09-03-25 14:10
Ik meld mij ook. Weliswaar met een "probleemmerrie".
Drachtig gekocht, maar na 2 weken op stal hartstikke hengstig. Opgelost met verkoper. Nu 2 dekseizoenen verder en nog geen dracht/veulen. Wel een hoop ellende en hoge rekeningen. Dit is het laatste jaar dat we proberen, anders is het mooi geweest.
Het lijkt erop dat de merrie vuil was en dit nooit goed schoon is geweest, ondanks meerdere swabs, flushes en bacteriologische onderzoeken. Spoelen, oxytocine, vers insemineren, noem maar op...
Afgelopen najaar dachten we dat ze schoon was na 5 dagen stevig spoelen en een nacontrole.
Afgelopen cyclus laten checken, toch weer minimale bacteriegroei erin. Poeders gekregen en gewoon insemineren volgende ronde was het advies...
Die volgende ronde is nu aangebroken. Merrie slijmde weer erg bij het plassen. Inmiddels meer informatie ingewonnen bij andere fokkers en een kliniek.
Daar staat ze nu inmiddels, slijmoplosser in de baarmoeder gekregen en vanmorgen gespoeld. Wat erin zat was niet goed, volop vlokken te zien met het blote oog. Dus nu wordt ze elke dag gespoeld, antibiotica erin en oxytocine spuiten tussendoor, totdat ze schoon is. Fingers crossed, we zijn er zo klaar mee eigenlijk. Hopelijk gaat dit het gewenste resultaat geven en straks een schoon bedje voor een veulentje...
Ps. 2 veeartsen zagen nooit de noodzaak om dicht te zetten. Alles sluit goed en ligt mooi. Zouden jullie dit wel doen preventief?
Ik zou ook dichtzetten. Mooie merrie! Wat is het voor een? Zo te zien abfp test? Hoe deed ze het?
Wij beginnen 31 maart. Minthe breng ik naar de hengstenhouder toe. Die wordt natuurlijk gedekt. Anders was het een “drive by”. Dus dekken en weer mee naar huis. Maar ze heeft veel spanning op nieuwe locaties . Dus ze mag even lekker uit van huis. Ik scan ze beide de 31e van deze maand.
butengeweun
Geplaatst: 09-03-25 19:09
Mirthe Gezellig uit logeren.
Ik zou met z’n historie misschien ook wel voor dichtzetten gaan. Maar hopelijk lukt het dit jaar wel
Hier de eerste keuring van de tinkerhengsten gehad. Zat bij de Welsjes al te schelden dat alle leuke hengsten zo ver weg staan. Degene die ik nu leuk vindt staat in denenmarken en ki doen ze niet aan. Dus verder kijken en bedenken of ik keuze 2 en 3 leuk vind maar over 2 weken heeft het andere stamboek keuring kijken of daar wat anders komt waarvan ik denk ja die is leuk.
Ik zou ook dichtzetten, al ik het maar voor de zekerheid.. welke hengst ga je voor?
Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024
Geplaatst: 09-03-25 23:24
Oh ook een paar lastige merries dit jaar hier. Voor dit jaar heb ik alles drachtig, maar 1 van de merries is 3 jaar niet drachtig geworden en vandaag toch weer 285 dagen! Dus hoop houden!
Retlaw
Geplaatst: 11-03-25 12:09
Cioccolato schreef:
Met zo'n geschiedenis is dichtzetten nog maar een klein dingetje. Gewoon doen dus.
Daar heb je helemaal gelijk in. Zal deze kliniek ook polsen, hoe zij erover denken. Nog geen update gehad helaas.
De merrie is een Menne x Uldrik. 2 jaar geleden de abfp gelopen. Mooi AA predicaat behaald met 79,5 punt. Ik men nu recreatief met haar, wie weet eens wat serieuzer oppakken. Zit zelf met wat zenuwen en spanning soms nog. Daar kan dit paard overigens niks aan doen. Ze is keibraaf!
Afgelopen 2 jaar gedekt met Hildwin en gewisseld naar Wolter i.v.m. uitblijven dracht. Welke hengst we nu doen, moeten we nog een knoop op doorhakken.
Inmiddels heb ik ook al een Hildwin veulen, weliswaar aangekocht. Dus die behoefte is al voorzien .
Wel weer hengst van Friese Visser? Ik afgelopen twee jaar bij Age, ga wel weer voor een hengst bij hun. Twijfel nog wel beetje welke, maar denk Martzen.
Kabayo
Geplaatst: 11-03-25 13:23
Butengeweun dat klinkt als een ritje Denemarken haha ! Opzich nog wel te doen. Mooie tinkerhengst!
Boelles martzen is gaaf, ik snap die keuze wel. Helaas past die qua bloedlijnen niet op mijn Fries. Misschien is Mans ook een leuke keuze? Voor hij naar Mexico vertrekt
Retlaw ah gaaf uit een Uldrik merrie. Heb je haar zelf gefokt? Goede abfp hoor! Ben benieuwd welke keuze je zal maken Genoeg leuke keuze momenteel vind ik
Quir wat super dat je lastige merrie netjes drachtig is geworden
Hier vanochtend al gescant. Ze kreeg wat uiervorming waardoor ik ging twijfelen of ze we echt leeg is. Ze is beginnend hengstig, 31e scannen is prima zegt ze. Komt eigenlijk wel heel mooi uit
Beginnend hengstig klinkt goed. En ik heb geen verstand van Friese hengsten en Tinkers daar kan ik niet mee praten. Hier was er vandaag eigenlijk weinig te zien op de scan. Geen dominant eitje, geen geel lichaam dus of haar cyclus is nog in winterslaap of er groeit de komende dagen wel ineens een eitje. eigenlijk weet ik nu nog niks en moet ik vrijdag nog eens scannen om te kijken of er iets groeit. Beetje een domper.
Boelles
Geplaatst: 11-03-25 20:57
Kabayo schreef:
Boelles martzen is gaaf, ik snap die keuze wel. Helaas past die qua bloedlijnen niet op mijn Fries. Misschien is Mans ook een leuke keuze? Voor hij naar Mexico vertrekt
Merrie is een Eise x Norbert, dus dat wordt mij iets teveel Norbert met Mans.