Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
B_Fokker schreef:Ik zit laatste tijd te denken om een merrie aan te schaffen om ook te gaan fokken maar vind dus de nieuwe hengsten drie maal niks. Ik zou dan ook voor een oudere, mogelijk al overleden hengst gaan. Ik zie nu al die jonge dressuur hengsten die met de benen gooien. Wat hier al eerder genoemd is zijn dat inderdaad ook nog korte benen vaker. Daarnaast zijn ze ook nog niet bewezen. Dat laatste snap ik echt niet. Als je als fokker een 3, 4 of 5 jarige hengst kiest ben je gewoon aan het gokken. Gokken dat het karakter goed is, gokken dat die lijn geschikt is voor hoger werk, dat de pezen goed zijn, etcetera.
Nee ik vind de nieuwe hengsten meer tuigpaarden met hoe ze de benen gooien en als ik een veulen zou fokken zou dat voor me eigen zijn. Dan wil ik iets met kwaliteit en iets dat lang mee kan. Dat die dan met 4 jaar nog niet zo'n grote grandprix draf heeft maakt me niks uit, dat moet je ook trainen. Toch vinden de meeste juist dat wel belangrijk blijkbaar. Maar als ik dit topic lees zijn er gelukkig meer die nog het oude bloed waarderen
B_Fokker schreef:Nee ik snap dat er meer achter zit. Toch vind ik dat jonge hengsten gokken blijft. Als ze bij wijze van 8 of 9 zijn en op niveau lopen vind ik het al anders. Ik zie gewoon veel hengsten gekozen worden die pas net onder het zadel zijn. Wellicht ziet het goed getrainde oog de potentie en dan durf je de gok te wagen. Zelf kan en durf ik dat zeker niet.
Dat met korte benen heb ik het over de achterhand, was niet helemaal duidelijk. Ik zie daarin een beetje
terug wat er met de Duitse herder is gebeurd. Moeten ze bergop? Ja. Maar dat zo te fokken heeft voor mijn idee nadelen voor de banden. Maar goed ik ben geen expert op dat gebied, is mijn blik er op
B_Fokker schreef:Nee ik snap dat er meer achter zit. Toch vind ik dat jonge hengsten gokken blijft. Als ze bij wijze van 8 of 9 zijn en op niveau lopen vind ik het al anders. Ik zie gewoon veel hengsten gekozen worden die pas net onder het zadel zijn. Wellicht ziet het goed getrainde oog de potentie en dan durf je de gok te wagen. Zelf kan en durf ik dat zeker niet.
Dat met korte benen heb ik het over de achterhand, was niet helemaal duidelijk. Ik zie daarin een beetje
terug wat er met de Duitse herder is gebeurd. Moeten ze bergop? Ja. Maar dat zo te fokken heeft voor mijn idee nadelen voor de banden. Maar goed ik ben geen expert op dat gebied, is mijn blik er op
Elisa2 schreef:B_Fokker schreef:Nee ik snap dat er meer achter zit. Toch vind ik dat jonge hengsten gokken blijft. Als ze bij wijze van 8 of 9 zijn en op niveau lopen vind ik het al anders. Ik zie gewoon veel hengsten gekozen worden die pas netonder het zadel zijn. Wellicht ziet het goed getrainde oog de potentie en dan durf je de gok te wagen. Zelf kan en durf ik dat zeker niet.
Lange benen moet je juist niet willen achter, paard moet makkelijker de hoeken kunnen verkleinen om berg op te kunnen lopen. Een dressuurpaard tenminste..dat heeft meer voor dan nadelen voor de paarden.
En als een fokker zijn moederlijn goed kent en ook de bloedlijnen van de jonge hengst waarmee hij wilt fokken dan kan dat prima. De moederlijn is dan al bewezen.
Is de moederlijn niet bewezen en nog weinig informatie over hoe een merrie fokt dan is het weer verstandiger om met een bewezen hengst te fokken.
janderegelaa schreef:Een keer een wat mindere hengst op een hele goede, sterke moederlijn om een bepaalde eigenschap (of kleur) er in te fokken kan best en een goede hengst op een matige moederlijn zal niet veel verbeteren maar in elk geval niet verslechteren. Ben eigenlijk van mening dat je er gewoon niet mee moet fokken. We hebben al veel te veel veulens elk jaar waardoor de verkoopprijzen achterblijven tegenover de kosten.
Janine1990 schreef:janderegelaa schreef:Een keer een wat mindere hengst op een hele goede, sterke moederlijn om een bepaalde eigenschap (of kleur) er in te fokken kan best en een goede hengst op een matige moederlijn zal niet veel verbeteren maar in elk geval niet verslechteren. Ben eigenlijk van mening dat je er gewoon niet mee moet fokken. We hebben al veel te veel veulens elk jaar waardoor de verkoopprijzen achterblijven tegenover de kosten.
Zal in Nederland het aantal veulens dat wordt geboren hier daadwerkelijk veel impact op hebben?
Een (Duitse) kennis van mij handelde veel in Friezen, heeft intussen zelf ook een grote stal in Duitsland. Destijds vloog ze veel met verkochte paarden naar Amerika en Mexico als begeleider. Vertelde toen (2016/2017 was dit) dat ze meemaakte dat een merrie die in Nederland nooit meer dan 6000 euro zou opbrengen (3e premie, stamboek, 1.60m) over de plas ging voor 36.000 euro.
We zijn en blijven Nederlanders, met een handelmentaliteit, waardoor ik me afvraag of jouw uitspraak ooit gaat kloppen en of het niet zo is dat wanneer veulens in aantallen achterblijven waardoor de prijzen hoger worden, de handel zich ook meer naar het buitenland verplaatst...