Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Pipo schreef:Enkele interessante citaten: Hij vertelde dat in Duitsland je tot GP nivo nationaal met een zweep mag rijden. In Nederland mag je dat tot M omdat wij hypocriete hollanders vinden dat je je paard maar goed genoeg afgericht moet hebben. HIj zei met een kleine sarcastische ondertoon: Maar dat komt omdat wij in Nederland natuurlijk veel beter presteren dan in Duitsland op dressuurgebied![]()
![]()
Aimee schreef:Even hardop denken:
- Duitsland heeft meer gp-combinaties
- In Duitsland mag je t/m nationaal gp met zweep rijden
- In Nederland moet je vanaf het M sporen om en is zweep niet toegestaan (toch? beetje lang geleden dat ik me echt met nederlandse wedstrijdreglement heb bezig gehouden)
- In Nederland is het dressuurniveau lager, in ieder geval is het aantal gp-combinaties minder én zijn de prestaties die zij leveren lager.
vraag ik me af: zouden er in Nederland meer combinaties het t/m gp schoppen wanneer ze wél met zweep zouden mogen rijden?
m.a.w. is het makkelijker gp-niveau te halen mét zweep?
Zo ja, dan zou dat betekenen dat duitse nationale combinaties die met zweep rijden, minder moeten presteren dan nederlandse (nationale) combinaties die zonder zweep rijden.
Of; uiteindelijk zijn díe paar nederlandse nationale gp-combinaties 'beter' dan al die duitse.
Of; is het belangrijker dát je gp rijdt dan op welk niveau je dat doet?
Zorgt de aanwezigheid van de zweep voor een lagere moeilijkheidsgraad of juist niet?
Kán het niveau in Nederland überhaupt ooit dat van Duitsland evenaren? Alleen al omdat Duitsland velen malen groter is, een veel grotere populatie heeft, ook in aantal paarden.
En nee; ondanks mijn half-duitse afkomst en het feit dat ik in Duitsland heb gewoont, maken nog niet dat ik bevooroordeeld ben.
Pipo schreef:Ik denk dat Loeffen met zijn opmerking meer bedoelt : Waarom niet eens kijken naar hoe de Duitsers het doen omdat het daar toch wel wat beter gaat dan in NEderland. CGJ heeft hierboven al goed omschreven wat ze beter doen. Een zweep is wel een heel klein voorbeeldje, maar hij bedoeld denk ik meer : Waarom niet eens wat meer kijken bij de buren waarom het daar zo veel beter gaat.
Citaat:Deel dan ook Loefens mening mede door de column van Tineke Bartels die schrijft dat de stap van Z2 naar GP groter is als van het B naar het Z.