Welke dressuurhengst voor mijn palomino?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 11:15

Schuur_ schreef:
Ik snap eigenlijk niet dat er hier zoveel mensen er over vallen dat dit paard gedekt wordt in het jaar dat ze 3 wordt? In een ander topic van Stal Muronia werd deze keuze juist als zeer goed bekeken. Een paard ontwikkelt ondanks de dracht lichamelijk gewoon verder.

Zie horsetelex link. Merrie uit dit topic is van 2023

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 11:16

janderegelaa schreef:
4 takt is gewoon vastzetten in de rug. Dat kun je eruit trainen.

Vastzetten in de rug is vaak 2 takt. 4 takt is meestal gebrek aan kracht, dan moet je ze voorwaartser houden en moeten ze eerst sterker worden.
Maar een mindere galop kan er gewoon inzitten natuurlijk. Er zijn hengsten die een hele krachtige zuivere galop vererven.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 11:27

Ik lees hier toevallig mee, maar mijn merrie was 3 toen ze drachtig werd, niet 2. We hebben haar over de zomer licht beleerd onder het zadel en voor de kar en nu pakken we haar verder op na het veulen. Ze ontwikkelt zich trouwens heel mooi verder en ik denk dat de dracht haar zeker geen verkeerds doet. Maar of je dat met een 2-jarige al zou moeten willen. Dat zou niet mijn keuze zijn, maar ik ben de TS niet. Ik ga weer verder met meelezen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Welke dressuurhengst voor mijn palomino?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 11:31

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 11:46

janderegelaa schreef:
Als ze de maat hebben zie ik het probleem niet zo. In de natuur worden ze ook met 2 jaar gedekt. Hengsten kunnen niet rekenen. Hengstig is hengstig.

Dit vind ik wat kort door de bocht. Bij de mens is een vrouw ook al vanaf 12-13-14 jaar vruchtbaar. Of het wenselijk is dat ze dan al een kind krijgen???
In de natuur is het zo dat er zoveel mogelijk nakomelingen geproduceerd moeten worden, voor het voortbestaan van de soort en te compenseren voor dat er ook veel sterfte is. In een gedomesticeerde omgeving is daar geen enkele noodzaak voor.

Zeker in het kader dat paardensport al zo verschrikkelijk onder een vergrootglas staat en de paardenwereld er al van wordt beschuldigt dat commerciële en sportieve belangen meer prioriteit krijgen als welzijn van het paard, zou ik gewoon wel uitkijken met dit soort uitspraken.

Mijn merrie is op 2 jarige leeftijd gedekt (toen was ze nog niet van mij). Heeft 1 heel goed veulen gekregen (in Dld GP gelopen) maar dat was ook wel het enige veulen dat ze heeft kunnen krijgen. Daarna is ze nooit meer drachtig kunnen worden. Ik weet niet of het een met het ander te maken heeft, maar ik kan me wel voorstellen dat de baarmoeder van een 2 jarige meer schade ondervindt van een dracht als op latere leeftijd.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 11:57

Oji, meisjes zijn tegenwoordig al vanaf 10-11-12 jaar vruchtbaar.

Je moet er niet aan dat denken dat die leeftijd de norm gaat zijn....

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 12:31

oji schreef:
janderegelaa schreef:
Als ze de maat hebben zie ik het probleem niet zo. In de natuur worden ze ook met 2 jaar gedekt. Hengsten kunnen niet rekenen. Hengstig is hengstig.

Dit vind ik wat kort door de bocht. Bij de mens is een vrouw ook al vanaf 12-13-14 jaar vruchtbaar. Of het wenselijk is dat ze dan al een kind krijgen???
In de natuur is het zo dat er zoveel mogelijk nakomelingen geproduceerd moeten worden, voor het voortbestaan van de soort en te compenseren voor dat er ook veel sterfte is. In een gedomesticeerde omgeving is daar geen enkele noodzaak voor.

Zeker in het kader dat paardensport al zo verschrikkelijk onder een vergrootglas staat en de paardenwereld er al van wordt beschuldigt dat commerciële en sportieve belangen meer prioriteit krijgen als welzijn van het paard, zou ik gewoon wel uitkijken met dit soort uitspraken.

Mijn merrie is op 2 jarige leeftijd gedekt (toen was ze nog niet van mij). Heeft 1 heel goed veulen gekregen (in Dld GP gelopen) maar dat was ook wel het enige veulen dat ze heeft kunnen krijgen. Daarna is ze nooit meer drachtig kunnen worden. Ik weet niet of het een met het ander te maken heeft, maar ik kan me wel voorstellen dat de baarmoeder van een 2 jarige meer schade ondervindt van een dracht als op latere leeftijd.

Paarden met mensen vergelijken moet je niet doen. De levensverwachting van een paard is veel korter dus een paard is ook eerder ontwikkeld. De baarmoeder van een 2 jarige lijdt daar echt niet onder. Jij hebt gewoon pech met je paard.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 12:47

jforrez schreef:
amen schreef:
Op foto vind ik paard overbouwd. Hals is horizontaal. Zware hoofd/halsverbinding aka geen hals. Borstbeen zou hoger mogen zijn.

Ik zou persoonlijk voor een goed gebouwde holsteiner gaan. Die bewezen nafok heeft die goed exterieur heeft. Waardoor ze goed springen en ook bewegen, het holsteiner knietje.

En dan bv bewezen ververver zoals bv Corland ( dvs)

Moet ook zeggen dat Taloubet z. Een gezond fokkende hengst is. Goede bespiering. Goed karakter en ze kunnen lopen omdat ie uit top hannoveraanse merriestam komt.

En ik zelf taloubet z vaak in het echt heb gezien en ook 300 fokprodukten van taloubet k z.

En ook zijn moeder Krista v polydor, top merrie en al haar nafok lopen hoog in de sport oa big star jr en jaloubet k vdl.

Ik ken Taloubet goed, ik heb namelijk zelf zijn broer. Top dier! Maar voor een dressuurmerrie ben ik op zoek naar een dressuurhengst.
Alle respect voor Taloubet, maar deze is neerwaarts en beweegt totaal niet goed. Familie staat bekend om een drietaktgalop te hebben. Niet wat ik zoek voor deze merrie :)

Jou palomino merrie is geen dressuurpaard..ook kwa pedigree.. veel meer spingbloed.. en de moederlijn spingbloed. kwa bouw is het een spingpaard.. een goed gebouwd dressuurpaard. Ziet er anders uit.

En bv overbouwd.. en goed paard wat goed in harmonie gebouwd is. Is NOOIT overbouwd.

Ik heb taloubet vaak gezien en ook in bewegen.. toen ie nog in schoorl stond. En ook zijn half broers en zussen. En zn moeder. En ook heel veel nafok.

Gelukkig heeft iedereen andere kijk op paarden.

Jij vind jou palomino een dressuurpaard.. ik vind het een slecht gebouwd springpaard. Zeker geen dressuurpaard!

En voor mij niet de moeite waard om mee te gaan fokken.

En 3 takt galop is goed...

Of bedoel jij 4 takt galop?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 12:55

Ik ben absoluut niet iemand die paarden vermenselijkt. Ik probeer duidelijk te maken dat de stelling dat de natuur vanaf een bepaalde leeftijd vruchtbaarheid mogelijk maakt, niet betekent dat die situatie vanuit welzijns oogpunt ook wenselijk is of zonder verhoogt risico is.

Jij vergelijkt de situatie in de wilde natuur met de de domesticeerde situatie. Die is niet vergelijkbaar omdat de wetten in de wilde natuur niet gelden in de gedomesticeerde situatie. In de gedomesticeerde situatie ontbreekt de noodzaak voor de instandhouding van de soort voor hele vroegtijdige zwangerschap. Omdat die noodzaak ontbreekt, zijn de extra risico's en het welzijnsaspect van een hele jonge zwangerschap, in mijn ogen onacceptabel geworden.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 13:22

oji schreef:
Ik ben absoluut niet iemand die paarden vermenselijkt. Ik probeer duidelijk te maken dat de stelling dat de natuur vanaf een bepaalde leeftijd vruchtbaarheid mogelijk maakt, niet betekent dat die situatie vanuit welzijns oogpunt ook wenselijk is of zonder verhoogt risico is.

Jij vergelijkt de situatie in de wilde natuur met de de domesticeerde situatie. Die is niet vergelijkbaar omdat de wetten in de wilde natuur niet gelden in de gedomesticeerde situatie. In de gedomesticeerde situatie ontbreekt de noodzaak voor de instandhouding van de soort voor hele vroegtijdige zwangerschap. Omdat die noodzaak ontbreekt, zijn de extra risico's en het welzijnsaspect van een hele jonge zwangerschap, in mijn ogen onacceptabel geworden.

Er zijn helemaal geen extra risico’s. En dat welzijnsaspect zie ik ook niet zo eigenlijk.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 13:48

janderegelaa schreef:
Paarden met mensen vergelijken moet je niet doen. De levensverwachting van een paard is veel korter dus een paard is ook eerder ontwikkeld. De baarmoeder van een 2 jarige lijdt daar echt niet onder. Jij hebt gewoon pech met je paard.

Deze merrie is nog geen 2... Tenzij ze in de winter van 2023 geboren is, dat is mogelijk.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 13:49

Ff plat gezegd..jonge moeders zijn veel beter dan oudere moeders. Ook bij mensen..het lichaam hersteld makkelijker, er zijn minder risico's op afwijking etc..

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 13:53

_San87_ schreef:
janderegelaa schreef:

Deze merrie is nog geen 2... Tenzij ze in de winter van 2023 geboren is, dat is mogelijk.

Huh?
Winter 2023 maakt haar nog jonger. Dan voorjaar 2023.

Of bedoel je winter 2022? Dan zou geboortejaar geen 2023 zijn.

Dus wat zeg je nu eigenlijk?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 13:55

Anomien schreef:
_San87_ schreef:

Huh?

Rustig. Als ze in januari 2023 geboren is, is ze nu 2.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 13:55

Sunnda schreef:
Ff plat gezegd..jonge moeders zijn veel beter dan oudere moeders. Ook bij mensen..het lichaam hersteld makkelijker, er zijn minder risico's op afwijking etc..

We hebben het niet over jong en oud.
Of vind je je theorie ook al echt van toepassing bij het verschil tussen 2 en 4/5 jaar?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 13:56

_San87_ schreef:
Anomien schreef:

Huh?

Rustig. Als ze in januari 2023 geboren is, is ze nu 2.

Ik val Niemand aan? Ook jou niet. Ik snapte je alleen niet. De kans dat ze nog geen 2 is, is wel groot. Maar die paar maand doet het hem niet.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 14:08

Geen extra's risico's vind ik te makkelijk gesproken. Ze kunnen prima een veulen dragen en baren, maar het doet wel wat met het lijf.
Het is gewoon bekend ondertussen dat zwangerschap/dracht de dichtheid en samenstelling van beenderen beinvloed, in het laatste stadium van de dracht gaat het vaak omhoog en tijdens lactatie flink omlaag. Bij uitgegroeide dieren kan je dat prima compenseren door de extra calcium die je voert en komt het dan na de dracht weer terug in balans. Bij een 2 jarige die zelf nog in de groei is, is ook een tijdelijke verzwakking van het bot in ontwikkeling naar mijn inziens niet verstandig en loop je dus meer risico op calcium de-efficientie waardoor het bot ook minder goed herstelt na de dracht.
Een merrie bestaat uit meer dan alleen een baarmoeder...

In mijn ogen is de enige reden om een 2 jarige gedekt moet worden, uit het zo 'productief' mogelijk maken van je dier. Dat heeft niets met het beste voor het dier of dierenliefde te maken.

Sunnda schreef:

Dit is ook niet waar, niet binnen deze casus in ieder geval. Vruchtbaarheid van merries neemt toe tot een jaar of 7 a 8, daarna langzaam weer af. Voor iedereen die roept dat ze hengstig worden dus al klaar zijn is dat wellicht een teken dat de 'natuur' heeft bedacht dat 7 of 8 het beste moment is.
Voor mensen is dit trouwens ook onjuist, bij een 12-13-14 jarige moeder heb je veel vaker complicaties zoals vroeggeboorte en ontwikkelingsstoornissen (nog even naast de mentale toestand van de moeder) dan wanneer een volwassen vrouw rond de 20-25 zwanger is.

jforrez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-25 14:21

amen schreef:
jforrez schreef:

Ik ken Taloubet goed, ik heb namelijk zelf zijn broer. Top dier! Maar voor een dressuurmerrie ben ik op zoek naar een dressuurhengst.
Alle respect voor Taloubet, maar deze is neerwaarts en beweegt totaal niet goed. Familie staat bekend om een drietaktgalop te hebben. Niet wat ik zoek voor deze merrie :)

Jou palomino merrie is geen dressuurpaard..ook kwa pedigree.. veel meer spingbloed.. en de moederlijn spingbloed. kwa bouw is het een spingpaard.. een goed gebouwd dressuurpaard. Ziet er anders uit.

En bv overbouwd.. en goed paard wat goed in harmonie gebouwd is. Is NOOIT overbouwd.

Ik heb taloubet vaak gezien en ook in bewegen.. toen ie nog in schoorl stond. En ook zijn half broers en zussen. En zn moeder. En ook heel veel nafok.

Jij vind jou palomino een dressuurpaard.. ik vind het een slecht gebouwd springpaard. Zeker geen dressuurpaard!

En 3 takt galop is goed...

Of bedoel jij 4 takt galop?

Wel dan heb jij er een heel andere kijk op dan het voltallige dressuurteam van BWP.

jforrez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-25 14:22

_San87_ schreef:
janderegelaa schreef:

Merrie is geboren begin mei 2023. Vroeg veulen dus

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 14:29

Wow haar voor (of net op) haar 2e verjaardag laten dekken :n

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 14:30

Vroeg noem ik in april maart. Mei duurt nog wel 5 maanden :=

Op de video op Facebook vind ik het een leuk paard. Al zou ik er zelf dan liever voorzichtig mee om gaan en een jaartje wachten, maar dat is persoonlijk

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 14:34

Mei een vroeg veulen? Nee joh. Mei is een gewoon veulen. Niets mis mee. Mooie maand

Hier zien wij vroege veulens in januari/februari
Voornamelijk Duitse mensen die zeer vroeg laten dekken. Waarom geen idee.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 15:04

amen schreef:

Het is een hartstikke dressuurpedigree. Er zit amper springbloed in.

Natuurlijk zijn paarden in de groei soms overbouwd. Een paard groeit in stukjes. Voor een juist beeld moet je het veulenfilmpje kijken.

Ze is als veulen reservekampioen geworden bij het BWP dus er zijn toch knappe koppen die iets moois in deze merrie zien. Net als ik trouwens. Ik zou er wel mee willen fokken.

We hebben allemaal een andere kijk op paarden maar dat is een kwestie van smaak. Maar de basic dingen zouden we toch wel allemaal hetzelfde moeten zien.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 15:35

Mei vindt ik ook niet vroeg. Als een merrie ruim 2 jaar is. Dus januari, februari, maart geboren is en dan later dekt bv juni. Vindt ik dit ook weer anders. Merrie is nu een jaar en 7 maanden?

Ik ben er niet perse tegen, maar snap het nut niet ervan. Als je de sport in wil met de merrie. Waarom dan gewoon helemaal niet dekken? Ik heb een merrie die na bevalling bekken problemen heeft gekregen, het was de bedoeling om haar als sportpaard te gebruiken na een veulen. Nu is het de vraag of dit überhaupt lukt.
Ik dek mijn merries met 3 jaar, gaan ze naar de keuring, kennen longeren enz. Begin aan zadelmak maken, maar verder ga ik niet. Nog tijd zat om door te rijden. Mag zelf toch geen b meer starten. Na veulen pak ik ze weer op. En hebben ze een leeftijd om weer wat meer te kunnen doen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 15:38

Ik vind het ook wel leuk dier hoor. Mei is geen vroeg veulen. Dat is januari-februari. Maart-april-mei is normaal. Juni-juli laat veulen.
Maar ze is dus nu pas 1,5 jaar eigenlijk. Ik zeker nog een jaar wachten met dekken. Volgend jaar rond deze tijd als 2,5 is gaan oriënteren. Rond mei 2026 insemineren lijkt me vroeg zat. Want dan moet ze nog voor de keuring. Ikzelf dek niet met merries die niet minimaal ster zijn geworden op de keuring. Ik wil er eerst een predikaat bij. En een PROK rapport. En volgend jaar is ze nog niet eens voor een keuring geweest als je haar dan dekt.