Oei dat is minder. Je moet een zware beslissing nemen. Hopelijk kun je nog vinden wat het is en er wat aan doen. Want het is gewoon een prachtige merrie en maakt prachtige veulens. Zou echt jammer zijn. Maar pijnvij is wel het belangrijkste
Imaginaerum
Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-25 20:42
Welkom beenjesshar en PowerPoef! Bedankt allemaal voor het medeleven. Gen heeft aan beide achterbenen een tussenpeesblessure (net boven de kogels) die niet meer over gaat. Revalidatietraining en lasertherapie mochten niet baten, de oorzaak ligt in een te zwak draagapparaat van haar kogelgewrichten omdat ze nogal week staat. Bij haar stand heeft een correctie-ijzer geen zin en ook de kans dat de situatie beter zou worden met een operatie is veel kleiner dan de kans op complicaties of verslechtering. Dit is een korte samenvatting, het is een lang traject geweest wat ik met haar heb doorlopen bij meerdere dierenartsen en helaas is de uitkomst teleurstellend.. Ik ben nu al af en toe best emotioneel dat ze niet vitaal de 35 jaar gaat halen die ik vooraf wel had gehoopt, maar ik probeer in ieder geval nu nog van Gen als dadelijk volledige pensionada te genieten zolang ze vrolijk is.
Ze zeggen trouwens wel eens dat huisdieren met enige regelmaat op hun baasje lijken, Gen is de belichaming van hoe ik bij mijn dochter in de snoepbak van Sint Maarten omgraai. Rio vindt het heel leuk dat Gen met haar neus in zijn stal komt, maar als Ri even gezellig wil doen met haar, dan bijt ze hem weg.. bij zijn eigen hooinet nota bene.
Och wat een nare blessure zeg, vreselijk dat je er niets meer aan kunt doen.
Imaginaerum
Geplaatst door de TopicStarter: 27-02-25 20:20
Gen heeft de laatste 1,5 week echt de lente al in haar bol, ze is vlot en nog steeds vrolijk. Vandaag is ze 253 dagen drachtig, nog 87 dagen te gaan.
Statusupdate van haar hangbuik sixpack.
Bij de vorige twee veulens heb ik een gokjeswedstrijd gehouden waarbij ik een reep chocolade heb opgestuurd naar de winnaar van wie het gokje het dichtste in de buurt kwam, dit jaar wil ik dat natuurlijk weer doen. Wie doet er mee? Vul maar in als je mee wil doen: Boktnaam - datum - geslacht - aftekeningen. Iedere bokker mag maximaal drie gokjes doen.
Gloriosa
Geplaatst: 27-02-25 20:48
Lalladidoo-28 mei-merrie-klein kolletje en wit voetje
De eerste gokjes zijn binnen, wat leuk! Even een overzichtje:
Kally - 11 mei - merrie - geheel zwart Lyona - 23 mei - merrie - zwart, geen aftekeningen Muga - 23 mei - hengst - bles en 2 witte voetjes voor Konstantine - 24 mei - merrie - 1 wit voetje achter Mer1980 - 25 mei hengst - zwart met 2 x wit en kol Wesseltje - 26 mei - hengst - wit voetje achter Lalladidoo - 28 mei - merrie - klein kolletje en wit voetje
Mijn dochter (Isolde, 9 jaar) wil ook even gedag zeggen aan (haar woorden) "de fans van Gen", ze leest alle reacties mee.
Ik ben een stille meelezer maar las over de blessure van je merrie. Hebben ze de afkorting dsld weleens laten vallen in haar geval want je beschrijving lijkt daar enorm op.
Mijn merrie is ook door een dierenarts enkele jaren terug gediagnosticeerd met een chronische tussenpees blessure, nu zijn we 3 jaar verder en is ze drachtig van haar 3e veulen en is ze achter flink verslechterd en hangt aardig in haar kogels. Afgelopen november is er een andere dierenarts bij geweest en die kwam meteen met dsld aan en dat dit iets is wat iedere dracht erger wordt. Mijn merrie wordt 19 en zal haar laatste veulen krijgen en hopelijk daarna nog een poosje pijnvrij verder kunnen. Maar jouw beschrijving deed mij meteen aan dsld denken echter is dit naar mijn idee iets wat nog vrij onbekend is in Nederland. In Amerika is hier veel meer over bekend.
Imaginaerum
Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-25 19:50
Wat een narigheid voor je merrie, MariskaFally.. Hopelijk kan ze hierna nog een tijd pijnvrij leven! Ik ken DLSD, de dierenartsen in mijn omgeving echter nog niet en een goede test op een levend dier was nog niet goed mogelijk in Nederland toen ik me heb ingelezen. Ik heb begrepen dat je wel een autopsie kunt laten doen door peesweefsel te laten onderzoeken na het overlijden, maar dat er nog geen DNA-test was. Wellicht is dat inmiddels anders? Hoe is de diagnose bij jouw merrie gesteld? Er zijn geen directe verwanten van Gen die haar blessure of kogelstand hebben trouwens, in dat geval zou ik niet fokken met haar. Zij lijkt dus een beetje de uitzondering van de familie te zijn op het gebied van dit stukje bouw, dus hopelijk zit deze eigenschap niet zo verankerd in haar genen. DLSD zal geen eenvoudig Mendeliaanse overerving zijn, dan had de DNA-test vermoedelijk ook niet zo lang op zich laten wachten.
In het verleden hebben wij haar achterbenen laten scannen en die dierenarts zei daarmee dat de aanhechting van de tussenpezen 'niet meer zo mooi' waren.
Toen kwam dus afgelopen november een dierenarts hier en inmiddels was ze helaas ook aardig door de kogels heen gezakt en hij benoemde meteen dsld. Ik kende het toen nog niet. Het klopt dat er verder op een levend dier geen bevestiging kan worden gegeven dat het ook daadwerkelijk dsld is maar er zijn wel kenmerken die mijn paard dan dus ook bezit die de kans groot maken dat dit de juiste diagnose is. Mijn merrie krijgt nu in de laatste maand van de dracht wat ondersteuning dmv buut en 2x daags zetten we haar benen in de ice vibes en dit houdt haar momenteel gelukkig comfortabel.
Hoe het genetisch vererft heb ik geen idee van. Ik ken verder ook geen nauw verwante paarden van mijn merrie. Maar hoop heel hard dat haar veulens dit niet hebben geërfd. Jongste wordt 2 dus is moeilijk te zeggen
Imaginaerum
Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-25 22:41
Oeps, vergeten te reageren. Ik hoop dat je merrie goed door het laatste stuk van haar dracht heen komt en dat haar nakomelingen dit niet erven. Wanneer is ze uitgerekend? Sterkte/succes met de laatste loodjes. Konstantine, Isolde bedankt je.
Vandaag was heerlijk weer voor de tijd van het jaar, er mochten wat hapjes gras worden genomen. Eentje is enorm mensgericht (Ri) en eentje enorm vreetgericht (Gen). Priorities straight, Gen.
Ze is 30 april uitgerekend, dus schiet gelukkig al aardig op. Het gaat momenteel erg goed en ze is fijn comfortabel, staat dan ook in een mooie grote stal met fikse uitloop wat haar heel goed doet
Wat een leuke foto van Isolde! Zie hem nu pas. Leuk om de grootste fan in beeld te zien
Imaginaerum
Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-25 21:26
Nou, was ik plots ontstipt uit mijn eigen topic. Sorry voor de late reactie! Goed om te horen, MariskaFally! Lalladidoo, nou inderdaad. Dank je, Rocamor!
Ja, ik ben Ri compleet kwijt aan Isolde. XL bixiepony in de dop.
Gen is vandaag 273 dagen drachtig en door het mooie weer konden ze mooi even met zonder jas naar buiten.