Gust gescand maar achteraf toch drachtig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 15:08

TJ_Stables schreef:
Schuur_ schreef:
Oef TS, zie je zelf niet dat de bovenlijn van de paarden die je toont erg schraal is? Je hoeft ze zeker niet moddervet te voeren maar zonder bouwstoffen geen opbouw van spieren natuurlijk. Ik zie wel wat de anderen bedoelen. Hoe oud is Hero?

Over de vachten kan je inderdaad weinig zeggen met dit modderweer en overgangsperiode.

Hij is 5 jaar maar er wordt ook niet mee gewerkt, dus niet bereden en ook niet gelongeerd

Dan hoeven ze er niet zo uit te zien.
Deze 2 jarige is ook ongetraind. Maar is niet schraal in de rug
Afbeelding
Net zoals deze 3.5 jarige
Afbeelding

Het is niet erg, en ook niet aanvallend bedoeld. Maar er moet zeker iets veranderen in management

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-24 15:59

@Kabayo

En hoe krijg je die bovenlijn dan gespierder? Want hiermee sukkelen we al 2 jaar met onze volbloed, dit is dan ook een foto van toen we ze net kochten in oktober 2022

Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 16:05

TJ_Stables schreef:
Fly_high schreef:
Misschien zijn het momentopnames maar alle foto's van deze merrie op bokt en andere paarden op de fb van jouw stal maken allemaal vergelijkbare indruk, dus ik sta alsnog achter mijn conclusie dat het voerbeleid wat verbetering kan gebruiken. Op de foto van 24 september in dit topic is een ander paard te zien en die is ook zorgwekkend schraal, zeker voor deze tijd van het jaar.

Beeld op die foto's i.c.m. conditie van de fokmerrie is wel opvallend dus ik zou kwaliteit van het ruwvoer onder de loep nemen. Als ze hooi uit slowfeeders krijgen dan misschien toch los voeren en extra ruwvoervervanger erbij zoals seniores priores. Maar dan echt paar kilo (droog gewogen) per dag. Als je geen rijke wei ter beschikking hebt moet je over het algemeen echt veel bijvoeren, zowel ruw- als krachtvoer.

Deze foto's juist genomen van de andere paarden!

Dus de merrie met de rommelige doffe vacht

[ Afbeelding ]

En de hengst die op mijn profiel de ribben toont

[ Afbeelding ]

Wel rekening houdend dat paarden die in de overgang naar hun winter vacht gaan altijd wat doffer eruit zien, wilt niet zeggen dat ze een matige conditie hebben he...

Ik vind inderdaad geen enkele van jouw paarden in een goed gevoerde conditie lijken. De omstandigheden zien er nu ook niet bepaald ideaal uit, dergelijke diepe modder geeft een aanslag op de afweer. Waardoor ze natuurlijk hun energie niet kunnen steken in goede spieropbouw...

Afbeelding
dit was mijn 25 jarige, niet meer in training, vlak na de winter waarin ze altijd terugviel...

Afbeelding
Dit was een net gekochte 3 jarige, een week bij ons, die korte periode voor hij bij mij was al twee of drie verschillende stallen had gezien ...

Afbeelding
en dit mijn twee jarige die neiging had wat schraler te zijn.

Jouw paarden zijn te mager, dus je moet kijken naar de omstandigheden en wat je precies voert. Bietenpulp is een mooie buikvuller voor dikke paarden, geen voer voor magere.

Kijk naar goede kwaliteit hooi, en een goede brok met een eiwit en vetbron die voldoende zijn.
JE kan ook erwtenisolaat bijgeven of sojaschroot...

Edit: die volbloed zou ik op onbeperkt hooi zetten, goed ontwormen voor lintworm (test ook eens op bloedworm, dat is een silent killer!), ik neem aan dat de tanden gecontroleerd zijn, anders dat ook even meenemen. En dan bijvoeren met een beetje bietenpulp voor de vulling, een goede draversbrok of een andere brok hoog in eiwitten, aangevuld met fibrebeet en sojaschroot/ mijten bodybuilder / Erwtenisolaat. Beginnen met een halve kilo droog gewogen van elk (soja 300 gram) en na een 3 weken evalueren en eventueel opbouwen.
Bij nattig weer dekentje op, en zorgen voor beweging en droge voeten.

Earth

Re: Gust gescand maar achteraf toch drachtig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 16:42

Een paard die niet in training staat en wel spieratrofie heeft, krijgt mogelijk te weinig eiwitten binnen of kan te weinig eiwitten opnemen.
Het kan dus aan het voer liggen maar ook aan blokkades in de rug of hals. Wanneer de zenuwen niet goed doorlopen kan bijvoorbeeld de spijsvertering worden beïnvloed.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 17:15

Earth schreef:
Een paard die niet in training staat en wel spieratrofie heeft, krijgt mogelijk te weinig eiwitten binnen of kan te weinig eiwitten opnemen.
Het kan dus aan het voer liggen maar ook aan blokkades in de rug of hals. Wanneer de zenuwen niet goed doorlopen kan bijvoorbeeld de spijsvertering worden beïnvloed.

Maar gezien alle paarden op de hier getoonde foto’s schraal zijn over de bovenlijn, gok ik dat het aan het voer ligt.
Ik weet niet hoeveel hooi je voert ts?
Maar als dat niet onbeperkt is, dan zou ik daar eerst mee beginnen.
Hebben ze afgelopen zomer ook op het gras gestaan?

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-24 17:38

Zerena schreef:
Earth schreef:

Maar gezien alle paarden op de hier getoonde foto’s schraal zijn over de bovenlijn, gok ik dat het aan het voer ligt.
Ik weet niet hoeveel hooi je voert ts?
Maar als dat niet onbeperkt is, dan zou ik daar eerst mee beginnen.
Hebben ze afgelopen zomer ook op het gras gestaan?

Onbeperkt ruwvoer niet in hooinetten etc, en staan altijd buiten

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 17:48

TJ_Stables schreef:
@Kabayo

En hoe krijg je die bovenlijn dan gespierder? Want hiermee sukkelen we al 2 jaar met onze volbloed, dit is dan ook een foto van toen we ze net kochten in oktober 2022

[ Afbeelding ]

Is het ruwvoer eens getest geweest? Is het heel droog? Ik ben bang dat er veel te weinig voedingstoffen in zitten.
Nou is een volbloed uiteraard niet hetzelfde als een Fries (kruising) en is een volbloed vaak wat schraler. Maar hier krijgen ze kwalitatief goed ruwvoer (4x per dag) en een half schepje brok per dag. En ze zien er prima uit

Wellicht is een algemeen bloedonderzoek geen slecht idee zodat je kan zien wat ze missen, ook qua vitaminen en mineralen

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 18:40

Ts zegt dat het getest is maar op mijn vraag wat er dan uit kwam is nog geen antwoord.
Ik gok ook dat ze veel ruwvoer krijgen (dat is natuurlijk top ts!) Maar dat er veel te weinig voeding jn zit.

6 kilo merriebrok is ook niet goed, veel en veel te veel. Verder zei iemand dat merrie brok slecht is maar dat is natuurlijk niet zo. Maar wel in deze hoeveelheden. Mijn merries zitten met veulens van bijna 5 maand aan anderhalve schep merriebrok op een dag. En zijn mooi vol en rond met 3 a 4 keer daags ruwvoer. Je kan zeggen onbeperkt omdat ze t niet altijd op hebben, maar ik voer wel rondes.

Doe je ook mest onderzoeken? Dat is misschien wel even iets km een beeld te krijgen naast preventief ontwormen.

Hebben ze wel schuilmogelijkheden die echt lekker is? 24 7 buiten in deze conditie lijkt me niet fijn voor dieren als ze niet schuilen.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 18:51

Los van het voeren, ik denk dat het overall management wel wat te wensen overlaat (understatement!!!)

Ik wordt eigenlijk van alle foto's van TS in dit topic en in haar profiel behoorlijk verdrietig.
Mager, spieratrofie, maar ook de toestand van de hoeven op die 2e profielfoto, prikkeldraad afrastering, diep in de klei/modder, paarden los tussen de trailers...als daar een been tussen gezet wordt. De stal...het inimini laagje bedding. En zo hoort een 5 jarige er gewoon echt niet uit te zien. Die bovenlijn en die achterhand |(
En dan, een merrie die zo inlevert met een veulen aan de voet volgens TS, gewoon weer opnieuw dekken. Ik hoop van harte dat de merrie gust is! |(

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 18:58

Ik kan me voorstellen dat Ts niet blij is met de wending in dit topic, ze wilde wat weten over de dracht en word nu ongevraagd om haar oren geslagen met kritiek op het voerbeleid en manier van houden. Desalniettemin hoop ik, ts, dat je inziet dat mensen hier niet voor de lol kritiek geven maar oprecht je de juiste richting op willen duwen om het leven van je paarden fijner te maken. Ze zien er allemaal uit alsof ze toch wel wat tekort komen op een of andere manier. En als je zoveel brok voert zou ik ook maagzweren niet uitsluiten.

Ik denk dat je het beste met je paarden voor hebt, hopelijk klap je niet dicht in woede door al het ongevraagde advies maar kan je dit bespreken met een dierenarts of voedingsdeskundige. Die kunnen je verder helpen.

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-24 19:05

oji schreef:
Los van het voeren, ik denk dat het overall management wel wat te wensen overlaat (understatement!!!)

Ik wordt eigenlijk van alle foto's van TS in dit topic en in haar profiel behoorlijk verdrietig.
Mager, spieratrofie, maar ook de toestand van de hoeven op die 2e profielfoto, prikkeldraad afrastering, diep in de klei/modder, paarden los tussen de trailers...als daar een been tussen gezet wordt. De stal...het inimini laagje bedding. En zo hoort een 5 jarige er gewoon echt niet uit te zien. Die bovenlijn en die achterhand |(
En dan, een merrie die zo inlevert met een veulen aan de voet volgens TS, gewoon weer opnieuw dekken. Ik hoop van harte dat de merrie gust is! |(

Dit bedoel ik dus!

Ik heb geen prikkeldraad!! Dus ik weet überhaupt niet vanwaar je dit haalt, paarden staan niet continu op de plaats waar de trailer staat, maar ze stond buiten zodat ik de stal kon uitmesten.

Conclusies trekken zonder überhaupt te weten hoe mijn paarden staan, en ja de modder ja daar is momenteel weinig aan te veranderen, ik wacht op antwoord van firma voor mijn bestelling aan mudcontrol te kunnen ophalen..

Inimini laagje stalbedekking...

Zoals eerder gezegd foto's die op een moment getrokken zijn, kadert niet hele hele leven van een paard he! AUB zeg..

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 19:13

Natuurlijk zijn foto's momentopnames, maar alle foto's die je tot nu toe laat zien, zijn de paarden echt te mager. Dus is het dan nog een moment opname? Daar twijfel ik dan aan
Ik zou toch eens goed kijken naar je ruwvoer en/of tanden, want schijnbaar hebben al je paarden er te weinig aan.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 19:13

Paarden die er allemaal zo slecht uit zien, dan gaat er in het management gewoon echt wat mis. Sorry TS. Ik zou je voerbeleid echt onder de loep nemen, en als ze zo mager zijn met nat weer ook dekens op leggen, mits je dat nog niet doet. Paarden die 24/7 buiten (in de blub) staan leveren daardoor vaak ook wel wat in. Al vind ik het excuus overgangsperiode wel kul, ik heb nog nooit gehad dat mijn paarden in die periode afvallen.

Zijn je paarden wel eens naar de tandarts geweest en weet je zeker dat ze (bloed)worm vrij zijn?

Ik ga ook mee met mijn bovenstaander dat 6kg brok per dag echt niet gezond is. Veel klinieken hebben een voedingsdeskundige in dienst, wellicht zou je op die manier iemand mee kunnen laten kijken. Als ze zoveel hoogwaardig te eten krijgen als je aangeeft, zouden ze er rond en gezond uit moeten zien met een glimmende vacht.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 19:19

Prikkeldraad met daaronder schapengaas is overduidelijk te zien op je eerste profielfoto. Dus ik zuig het niet uit mijn duim, het zijn je eigen foto's.

En op ieder management valt wat af te dingen, en ja elk paard kan er op een moment in zijn leven wat minder goed uitzien....maar alle foto's en alle paarden dan gaat er toch echt iets niet goed.

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-24 19:25

smurffie schreef:
Natuurlijk zijn foto's momentopnames, maar alle foto's die je tot nu toe laat zien, zijn de paarden echt te mager. Dus is het dan nog een moment opname? Daar twijfel ik dan aan
Ik zou toch eens goed kijken naar je ruwvoer en/of tanden, want schijnbaar hebben al je paarden er te weinig aan.

Tanden zijn in oktober 23 gedaan geweest van alle paarden, nu wil de dierenarts het pas doen nadat ik bevallen ben, gezien ik vorig jaar een trap in de buik heb gekregen bij het tandgebeuren :(

Ja ik blijf bij moment opname

Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 19:43

Die foto lijkt inderdaad wel wat beter :j Ik bedoelde het niet flauw de kritiek. Maar een paard op gezond gewicht worden we allemaal blij van toch? :)

Ik ben trouwens wel benieuwd naar de scan! Wanneer wordt ze gecheckt?

Oh jeetje doe je voorzichtig! En gefeliciteerd met je zwangerschap, lekker van genieten

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-24 20:27

Kabayo schreef:
Die foto lijkt inderdaad wel wat beter :j Ik bedoelde het niet flauw de kritiek. Maar een paard op gezond gewicht worden we allemaal blij van toch? :)

Oh jeetje doe je voorzichtig! En gefeliciteerd met je zwangerschap, lekker van genieten

December samen met de vaccinaties van der veulen die dan 6 maand oud is dan

Ja vandaag 37 weken, dus veeeel kwaaltjes |(

Zo'n schrik voor de bevalling en enorm slaaptekort haha

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-24 15:39

TJ_Stables schreef:
Kabayo schreef:

December samen met de vaccinaties van der veulen die dan 6 maand oud is dan

Ja vandaag 37 weken, dus veeeel kwaaltjes |(

Zo'n schrik voor de bevalling en enorm slaaptekort haha

Voor de nieuwsgierigen

De merrie is gescand geweest, inwendig niks te zien

Uitwendige echo gedaan, daar werd vruchtwater op gezien, dus we kunnen er van uitgaan dat deze dame wel drachtig is

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-24 15:50

Wat leuk! Gefeliciteerd!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 14:41

Wie is de vader trouwens? Maak je ook een volgtopic? :D
Merrie ziet er op de laatste foto goed uit hoor :j

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 17:17

Kabayo schreef:

Die laatste foto is een andere pony

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 17:28

StalNollie schreef:
Kabayo schreef:

Die laatste foto is een andere pony

Dat viel mij ook al op... deze heeft geen witte voeten... Eerder in het topic ook al verschillende pony's, terwijl ik dacht dat het om 1 merrie ging? Vreemd verhaal.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 17:52

Hahaha jullie zien de modder aan de benen overduidelijk niet. Bles is hetzelfde, net als rechtsvoor wit voetje. Linksachter kan ik zo niet zien ivm modder en schaduw. Niks vreemds aan.

De andere pony's die hier geplaatst zijn ging om een reactie over de paarden in haar profiel... lezen

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 20:11

TJ_Stables schreef:
Fly_high schreef:
Ja de hele bovenlijn is erg bloot.

Ik heb in TS haar profiel gekeken en zie meer dieren in matige conditie, veel ribben en doffe vachten.

Hoe zit het met kwaliteit van ruwvoer (hooi/weidegang)? Als het hooi of gras erg arm is kunnen ze het onbeperkt eten maar zullen dan nog niet op gewicht blijven.

Ik vind niet dat je op basis van 4 foto's van op mijn profiel dat overigens moment opnames zijn over de hele lijn kunt gaan zeggen dat ze in "matige conditie" staan..

Ik was nieuwsgierig en keek ook even, maar behalve de derde foto… vind ik ze ook niet echt in geweldige conditie. Ook al is het een moment opname. 3/4 foto toont toch een ander beeld.

Wie heeft er in uitzonderlijke situatie 3/4 er mager bij staan? Of een andere vraag, waarom zet je de foto in de profiel neer waarbij ze zo schraal zijn? Juist die momentopname waar jij het over had? Dan heb je toch betere foto’s. Mijn bijna 4 jarige heeft ook een schrale tijd gehad. Na wisseling in kleinere kudde, ging het beter. Dus ik weet wel dat die momentopnames er zeker wel kunnen zijn.

Die laatste foto is toch echt… tja zielig bijna.
Sorry. Dat is geen trots paard in conditie.

Ik hoop wel dat je snel een oplossing hebt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-24 20:51

Normaal gesproken reageer ik niet zo snel in dit soort topics maar ik heb even een kijkje genomen op je FB pagina. Ik zal geen foto’s daarvan hier plaatsen want die zijn van jou TS. Maar hoe moeilijk is het om die paasei op te ruimen? Ik zie een paard bij een container waar gaas op de grond ligt en een omgevallen hek. Overal slaphangende draadjes. Meerdere foto’s van een paard met een trailer in het gras. Je hebt wel degelijk prikkeldraad. Opgezadeld paard die veel te mager is en al heel lang geen borstel gezien heeft. Ik zie hooi hoor, heel langstengelig en heel grof. Daar zit niets in. Overall is hoe je die paarden houdt heel onveilig met al die troep waar ze tussen lopen. En dat is bovenal gewoon niet nodig. Gewoon opruimen! En het voer…tja, je kunt wel veel geven maar als je de voedingswaarde niet snapt is het alleen maar maagvulling. Er is hier echt niets wat je niet op zou kunnen lossen.