Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Lovely schreef:En met omgevingsinvloeden, moet ik dan denken aan twee broers die 10 jaar in leeftijd verschillen en dus opgroeien in een ander tijdsbeeld?
caranthir schreef:Er kunnen wel degelijk mutaties optreden door milieufactoren: denkt aan straling. In feiten muteren wij de hele dag door, alleen merk je dit niet, omdat het maar 1 klein celletje is. Dit verandert natuurlijk wanneer dat celletje een geslachtscle is, dan wordt het aan de volgende generatie doorgegeven.
Kayla schreef:Idd en het hangt ook erg van de plek en de aard van de mutatie af, bij een substitutie of deletie kan er frame shifting optreden, dit verstoort de hele nucleotidenvolgorde (en er worden hele andere aminozuren gepruduceerd, wat dan toch minder handig is), maar bij een verandering van 1 nucleotide of een sustitutie/deletie van 3 nucleotiden maakt het weer weinig uit.
Alane"]
[quote="Kayla schreef:Idd en het hangt ook erg van de plek en de aard van de mutatie af, bij een substitutie of deletie kan er frame shifting optreden, dit verstoort de hele nucleotidenvolgorde (en er worden hele andere aminozuren gepruduceerd, wat dan toch minder handig is), maar bij een verandering van 1 nucleotide of een sustitutie/deletie van 3 nucleotiden maakt het weer weinig uit.
Yootha schreef:Zijn er nog goede genen aanwezig in ons huidige paard- en ponybestand?
Citaat:Zijn de goede genen nog aanwezig of hebben we ze eruitgefokt?
Citaat:En hoe werken de genen?
Citaat:Hoe krijgen we de goede genen weer terug?
Jippie schreef:Nu even terug naar het topic: Het sportpaard zo als dat nu gefokt wordt is een paard dat voldoet aan de wensen en eisen van de gebruikers van nu. Wanneer je je niet kkunt vinden in het hedendaagse sportpaard dan is er keuze uit tal van andere rassen en stamboeken en iedereen is vrij een keuze te maken.
Ik ben een gebruiker, ik kan me echt niet druk maken over behoud van genen etc. Ik wil gewoon een paard dat voldoet aan mijn eisen.
Samsam schreef:In mijn opinie zijn de paarden van nu veel beter geschikt voor de sport dan die van vroeger en zijn juist de genen die we graag zien (en waar op geselecteerd is) nog volop aanwezig in de huidige paardenpopulatie!
Alane schreef:denk aan de been gebreken en/of problemen en weet ik wat...
Jippie"]
[quote="Alane schreef:denk aan de been gebreken en/of problemen en weet ik wat...
.Citaat:mooi aansprekend exterieur
Jippie"]
Maar de consument bepaald toch waar de nadruk op wordt gelegd. Bovendien blijft de wetenschap ook in ontwikkeling.
[/quote]
Dat de vraag medebepalend is , is zeker waar..maar dat het gewenste ook gelijk aan goed is is een tweede..En of je zo blij moet zijn dat er geknutseld kan worden...en of dat allemaal zonder slag of stoot gaat...is ook maar een vraag..
[quote="Jippie"]
Indien er een goed werkende zalf tegen mok op de markt wordt gebracht dan behoort dat probleem tot het verleden.
[/quote]
Dat probleem blijft bestaan en zou door die zalf juist groter kunnen worden of andere ongewenste aandoeningen boven water kunnen brengen...
[quote="Jippie schreef:Indien er aangetoond kan worden dat HKO een RT probleem is dan geeft dat een heel ander inzicht.
Als consument wil ik EN/EN en liever niet EN/OF, voor zo ver mijn budget dat toelaat uiteraard. En ik denk dat de fokkers er de afgelopen 30 jaar aardig ingeslaagd zijn om paarden te fokken die EN/EN hebben. Waarom zou dat moeten leiden tot gebreken?
sarabande"]
[quote="Alane schreef:Mischien presteerden die paarden van 50 jaar terug wel op een veel hoger nivo dan de paarden van nu.