Ex renpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 21:15

Sambojada99 schreef:
elinedeau95 schreef:
Ik denk dat een van de belangrijkste vragen is, waar tot nu toe nog geen antwoord op is, is het paard gekeurd?

Ik heb hier eerder al op gereageerd, het paard is gelijk gekeurd toen hij aankwam in Nederland

Oh dat heb ik over het hoofd gezien. Heb je de keuringspapieren hiervan?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 21:59

Wanneer je zo een bedrag uitgeeft voor een paard, en ik ga er vanuit dat deze niet bij een particulier is aangeschaft, mag je het paard gewoon terugbrengen lijkt mij, het voldoet niet aan de verwachtingen. Maar ik ben geen advocaat dus wie weet is het niet zo simpel.

Daarbij; je hebt niet zelf het paard laten keuren door een onafhankelijke DA? Ik begrijp uit je bericht dat het paard direct bij aankomst is gekeurd? Dus door degene waar je hem hebt gekocht?

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 22:33

Sambojada99 schreef:
elinedeau95 schreef:
Ik denk dat een van de belangrijkste vragen is, waar tot nu toe nog geen antwoord op is, is het paard gekeurd?

Ik heb hier eerder al op gereageerd, het paard is gelijk gekeurd toen hij aankwam in Nederland

Maar niet zelf door jouw of te wel jouw DA?

Want als die bij "aankomst in Nederland " gekeurt is zou ik persoonlijk inmiddels daar ook geen enkele waarde aan hechten... of te wel niet persé geloven wat er in het rapport staat.

Earth

Re: Ex renpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 23:02

Het zijn misschien kritische vragen maar wel vanuit een goed hart hoor. Het is gewoon heel vervelend dat het niet loopt zoals je wilt. Zeker wanneer de meeste mensen hier het gevoel krijgen dat je bent opgelicht.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-24 23:15

Veel Ierse ex renpaarden komen met van die vrachten. Je koopt ze voor een prikkie in en een deel is barslecht en er zitten zeker redelijke tot goede bij.

Ik ga dus niet zeggen dat je teveel betaald hebt of iets in die richting. Ik vind het alleen veel geld voor niet het paard wat je voor ogen had. Ik zou dat dus in mijn achterhoofd houden helemaal nu de achtergrond waar jij op bouwde anders lijkt dan wat je had verwacht.

Wel lijkt het me van wat ik hoor qua racen en de hindernissen dat hij zeker met de juiste begeleiding enz een leuke ronde kan maken.

Keuringsrapport vanuit hun zou ik zeker niet vanuit gaan en er zelf ook 1 laten uitvoeren.

Goed bedoeld advies en ik hoop dat je het zo ook opvat.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 07:46

Veel waardevolle tips zijn al gegeven. Zoals je zelf omschrijft heeft dit paard tot voor kort gekoerst. Het dier heeft dus een geroutineerd leven gehad. Dagelijks de benen lekker strekken. En dan heb ik het niet over een rondje aan de longe of los gooien in de bak. Vaste tijden eten en drinken. Even in de wei of paddock. Veel eten :+ Dit is waar een volbloed het goed op doet. Het is een atleet en die leeft het leven van een sporter.
Ik zou nooit anders willen hoor. Voor mij is een volbloed de nummer een keuze.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 08:02

Van Ierse volbloeden heb ik geen verstand, maar gelukkig zijn hier al goede en nuttige reacties voorbijkomen.

Vind t alleen apart dat je- als je een springpaard zoekt- hem niet hebt laten voorspringen bij het bezichtigen. Of heb ik dit fout begrepen?
Vooral , omdat hij toch niet heel goedkoop is.

Maagzweren kan ik wel snappen als hij zoveel verhuisd is in korte tijd .

Ik heb er bewondering voor , dat je het wilt proberen met m en hoop , dat jullie gauw vooruitgang boeken.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 08:40

Ik denk dat ik m terug had gebracht

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 08:48

Ik snap dat velen zeggen : terugbrengen.
Maar er zit ook vaak een hoop emotie bij.
Toen ik in 95 mijn spaanse mix kocht, was het duidelijk dat ie niet "geheel" normaal was.
Broodmager stond die de steigeren in de box.
Maar hij had "iets"
Met iedere kilo werd hij onhandelbarer.
Toen was er nog geen internet en speuren na verleden een echte uitddaging.
Ik kocht een 12jaarige cruzado C pony met die ik de sport inwilde en kreeg een 16 jaarige klophengst.
Te duur ? Zeker : ik betaalde het volle pond voor een paardje dat al bij de slager stond, voordat de handelaar hem te koop aanbod.

En die kliniek waar ik een jaar later hem heb laten opereren was nu juist die klojo die hem een paar jaar ervoor gecastreerd had en verzweeg dat ze alleen 1 bal weggehaald hadden.

De eerste 2 jaar geen land mee te bezeilen en alles en iedereen zei : doe weg.

Uiteindelijk is alles goedgekomen... een knuffel werd hij nooit ,sport heb ik ook ajus gezegd maar had een die door het vuur ging op parades en met die ik nog een sterrit van 350 km na Parijs maakte.
27 jaar had ik hem voordat ik hem in 2022 met 41 heb laten inslapen.

Als TS omwille van het paard haar doelen bijsteld vind ik het dus niet gek.
Belangrijk is dat hij gezond is en welk emotie TS bij het paard heeft.
Voor ons als lezers is het gemakkelijk om te zeggen, breng terug...

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 11:39

TS je hebt best wel wat betaald voor een paard die niet aan jouw voorwaardes en wensen vldoet. Gewoon terug brengen die hap

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 11:42

mocht je in de buurt van twente wonen mag je mij ook wel een pb sturen, ik heb 2 ex racers / nu springpaarden/ eventingpaardebn in training. ik kan je wellicht wel wat tips geven waardoor het 1 en ander makkelijker gaat.

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 11:51

ik zie best veel aannames, oplichting enz, terwijl mijn ervaring is dat gewoon niet iedereen bij een volbloed past, ik heb genoeg iertjes gezien die bij de 1 gewoon een parcour rond springen, en bij de ander nog niet over een balk te krijgen zijn. bij de 1 naar de persoon toe komen in de wei, en bij de ander niet te vangen is. zoals eerder in dit topic genoemd is zijn het vaak wel gevoelige paarden die wel een consequente ruiter nodig zijn, in ieder geval iemand die niet twijfelt aan zich zelf of aan het paard, want dan zie je de problemen vergroten.
maar welkom om te pb en, soms ben je gewoon niet de match, soms is er ook door "anders"te kijken nog heel erg veel mogelijk. en is het misschien best wel een passende combi.
( knijpen en trekken aan de teugels is in ieder geval niet helpend, dan ga je steeds een beetje harder :P

sasja0705 schreef:
In iedergeval Testosteron laten testen... als jouw al niet de waarheid is verteld wat zujn verleden is en ook belogen bent qua "springpaard" zou het mij niet verbazen dat er iets in is gespoten.

Dat zou ook verklaren dat hij " op eens" poetsen niet meer zo fijn vind.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 13:11

Wat was de advertentie. Ik lees hier allemaal oordelen over voorgelogen. Maar hoe werd dit paard aangeboden...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 13:15

tamary schreef:
Paard is nonconform m.a.w. voldoet niet voor het doel waarvoor hij gekocht is. Ja dan mag je hem inderdaad (binnen redelijke termijn) terug brengen.

Dat hangt er maar net vanaf hoe de adv van dit paard was. Want wij horen ts haar verhaal en niet de andere kant. Dus dit zomaar roepen moet je heel voorzichtig mee zijn

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 13:20

StalNollie schreef:
Wat was de advertentie. Ik lees hier allemaal oordelen over voorgelogen. Maar hoe werd dit paard aangeboden...

:j

hele terechte opmerking.

daarnaast heeft ts ook niet echt goed onderzoek gedaan, niet zelf gekeurd, niet zelf gesprongen.
En dat bij zoveel geld? Ik vind dat bijzonder.

Niettemin, ze heeft nog contact met de verkoper, als terug geven kan, snap ik best dat ze dat zou doen

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 13:36

Niet zelf laten keuren en niet springen bij proefrijden vind ik wel een risico, en helemaal in deze prijsklasse.
Maar goed dat is achteraf, daar heb je alleen wat aan bij een eventuele volgende keer.

Een volbloed kan wel een heel fijn paard worden, met de juiste begeleiding.
Ik zou er niet gelijk vanuit gaan dat hij niet goed behandeld is. Die paarden worden juist vaak professioneel gehouden en getraind, dus juist correct en duidelijk in de omgang. En vaak volgens een heel vast ritme. Dit kan wel uitdagingen geven in een nieuwe situatie. Dat hij na een paar weken lastiger wordt past daar ook bij.

Wie weet heb je er met de juiste begeleiding en goed doorrijden wel een fijn paard aan straks. Maar als je hem wil terugbrengen of inruilen voor een meer bevestigd paard dan zou ik dat ook goed begrijpen.
Meer mensen noemen al dat je een bepaalde ervaring bij dit soort paarden nodig hebt. Of je dat zelf hebt kunnen wij niet inschatten.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 13:47

Even terzijde, maar als hij is gekeurd bij aankomst in Nederland, is hij dan niet door de NVWA gekeurd op ziektes? Dat is geen keuring op gebruik zeg maar, alleen of hij gezond is op dat moment.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 14:18

Ik kan heel zwart wit zijn. Denk eens aan meubels
Je hebt een budget van 10K in je gedachten voor een bankstel.
Jij: Ik zoek een bankstel.
Verkoper: Kijk, hier een eetkamerset, daar kan je ook op zitten.
Jij: OK, dan neem ik dat mee.
Dat zou je toch nooit doen?

Dan de vergelijking
Jij: Ik zoek een sprigpaard, waar ik bij wijze van spreken zo mee kan wegrijden.
Verkoper: Hier heb je een racepaard die niet kan springen.
Jij: OK, dan heem ik hem.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 16:43

Ik zou een paard niet willen vergelijken met meubels …ik dacht dat hier paarden liefhebbers zaten.
Er was blijkbaar aantrekkingskracht , paard heeft een goede bloedlijn en is jong.Paarden zijn zulke emotionele dieren alleen die bijzondere band tussen paard en mens is voor mij al een reden om niet zo maar een dier weg te doen.
Juist van paarden met een eigen karakter leer je het meeste , ook over jezelf.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 16:46

office schreef:
Ik zou een paard niet willen vergelijken met meubels …ik dacht dat hier paarden liefhebbers zaten.
Er was blijkbaar aantrekkingskracht kracht , paard heeft een goede bloedlijn en is jong.Paarden zijn zulke emotionele dieren alleen die bijzondere band tussen paard en mens is voor mij al een reden om niet zo maar een dier weg te doen.
Juist van paarden met een eigen karakter leer je het meeste , ook over jezelf.

Waar :j

maar als ze nog een maatje te groot voor je zijn leer je vooral falen. Met wat pech angst ontwikkelen.
Ben je in staat een paard te trainen of in dit geval om te scholen omdat je capaciteit daarvoor hebt is het schitterend.
En dat heeft TS misschien ook wel, dat weten we niet.
Maar misschien ook niet en dat is ook helemaal prima. Of misschien wel de capaciteit maar daar geen zin in omdat ze gewoon nu graag aan de slag gaat met springen ipv omscholen. Ook dat mag.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-24 19:29

Paard heeft welleswaar een goede bloedlijn voor de vlakkebaan koersen. Alleen de prestaties waren niet om naar huis te schrijven, anders had het paard nooit via de handel gegaan maar via de sales.

vayake

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 10:04

Veel harteloze reactie waar TS niets met is. Veel hier dus geen dierenvrienden. Degene die hier niets kennen van volbloeden en omschooling ervan weten dus ook niet waarover ze spreken. Veel van deze paarden verdienen echt een kans en als TS deze wil geven is dat echt fantastisch. Ze wil haar doelen bijstellen en tenslotte is hij mijn 7 jaar. Dus een jaar verder kijken hoe het loopt. Paard is teslotte op korte tremijn verschillende keren doorverhandeld dus je zou voor minder stress hebben enz. Dat de prijs te hoog was ... tja TS had ook zelf meer onderzoek kunnen doen alsook info vragen allerlei zoals eigen DA mensen rondom. Wij lezen hier tenslotte maar een fractie van wat ze kan vertellen. Ik zou dus zeker niet direct aanraden terugbrengen aangezien er hier weinig staat dat het paard toch niet onhandelbaar is. Je doelen bijstellen en trainen kan dus zeker. Er zijn genoeg volbloeden die een nette proef lopen, net parcours springe, eventing en ook heerlijk recreatie paard zijn! Denk niet dat TS haar doel is om hoog niveau te gaan rijden althans dat vind ik niet terug.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 10:23

Ik lees geen harteloze reacties...

Als je enorm graag zou willen springen, en het paard is daar misschien niet voor geschikt, en je bent stiekem een beetje minder gelukkig omdat je niet kunt springen... Is het paard dan echt beter af bij een iets minder gelukkige baas dan bij een dolgelukkige eigenaar die niet eens aan springen denkt? Ik zeg niet dat dat hier het geval is, enkel als voorbeeld.

En dan komt er nog een stuk omscholing bij kijken. Dat kun je maar 1x goed doen wil je dat het paard geen negatieve ervaring met rijden krijgt. Is het paard dan beter af bij iemand die er geen ervaring mee heeft dan bij iemand met veel ervaring die precies weet wat hij/zij doet zodat het paard alle vertrouwen van de wereld krijgt?

Ik ben een beetje een zwartkijker op dat gebied, maar ik heb een aantal keren gezien dat een paard (laten we zeggen) iets te hoog gegrepen was voor een ruiter en dat wil enkel zeggen niet genoeg kennis, kunde, ervaring, lef of vertrouwen bij een paard wat nog moest leren of nog niet voldoende vertrouwen had, en uiteindelijk is het paard daar echt niet blijer van geworden. Die leefden uiteindelijk op bij een nieuwe eigenaar, die er uiteindelijk behoorlijk extra "werk" aan had om dat paard weer blij te krijgen.

Ik zou het paard professioneel laten omscholen of terugbrengen... Terugbrengen is niet harteloos of falen, het is beiden de kans geven op de beste match.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 10:40

Als je niet "ach gossie, koetsie koetsie" zegt ben je al harteloos? Kom nou toch.
TS heeft een paard gekocht wat niet bij haar past. Daar is helemaal niets mis mee, dat overkomt veel mensen. Dat paard zou wel eens beter af kunnen zijn bij een ander. Daar is helemaal niets mis mee, dat wordt dagelijks overwogen, besloten. Dus dan is verkoop gewoon een hele goede optie. Of terug naar de handelaar, ook niets mis mee. Die handelaar gaat dan op zoek naar iemand die wel met het paard klikt.
Hier is werkelijk niets harteloos aan.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-24 10:49

Denk heel goed na of jij het ook leuk vind als je misschien niet fijn buitenritten kunt rijden, niet kan springen misschien ook niet goed in dressuur en misschien altijd een moeilijk paard. Zou je hem dan ook gekocht hebben voor zoveel geld wetende dat het een slecht presterend exren-paard was? En hoe is het zo duur paard te houden,wetende dat je bent opgelicht? Ik zou het paard terugsturen op basis van non conformiteit. Dit is niet wat je kon verwachten en je hebt niet gekregen wat je wilde.