Kletstopic 2024 veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 11:38

Hier groeit ze hard. Het is een heerlijk racemonster die van kriebelen houdt. Gaat ook rustig verder uit het zicht van der moeder.
Ze begint net met het verliezen van haar vacht, van mij mag ze aanmaken want ik wil haar eigen kleurtje nu wel zien.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-24 11:48

Leuk he, als ze hun veulenvacht verliezen! Syl begint ook een glad vachtje te krijgen, ze wordt heel mooi diep bruin <3

Ik heb ook een kriebelmonster

belle_boef

Re: Kletstopic 2024 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 12:31

Wat is sylfonia al groot.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-24 12:41

Haha dat wordt een reus denk ik.. ze moet de 23ste 4 maanden worden. Ik heb haar op 3 maanden gemeten op 1.36 :oo . Ik ben zelf ook geen kleintje (1.80) maar het viel mij ook al echt op als ik er naast sta dat ze flink is _O-

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-24 12:53

Holy moly dat word een lang eind, Muronia!
Lekker racemonster Belle_boef :D

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 09:12

Lailapri , wat gaaf zo naar het strand zeg , voor mij wel een heel eind maar lijkt me zo mooi eens te doen.
Thioro : Wat een mooie kruising , wat is de reden dat je voor deze kruising hebt gekozen ?
Sanet : agh jeetje zo jong al zonder mama , wat fijn dat hij nu al bij jullie terecht kon. Hopelijk verloopt het allemaal soepel.

ansodm , Ja ik ben een zeikerd en wil graag alles in eigen hand hebben. Nu heb ik ook niet echt goede ervaring met opfok dus een heel eerlijk advies zal je daarin vanuit mij niet krijgen :o
Fijn dat je toch beslissing al hebt kunnen maken. Mooie vlekkenclub is het zo.

Belle-boef , wat een scheurmonster is het.

Muronia , Jeetje wat is die al groot zeg , heerlijk he die kriebelkinders

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 09:16

Gister zijn de nieuwe eigenaren van sookie nog even op visite geweest. Helemaal blij met een aankomende nieuwe kind dus dat is fijn. En ze blijft ook nog gewoon Sookie heten dus dat is altijd extra leuk :D

Ik ben donderdag met Lootah en haar moeder voor het eerst naar het bos gegaan. Volle prullenbakken was wel eng en grote ogen waard maar verder vond ze het echt prachtig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En het andere knappe kind.

Afbeelding

Afbeelding
En nog even met zn allen

Afbeelding

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 10:23

Leuke veulens hierboven.

Opfok hebben ze hier niet echt in de buurt. Weet nog niet hoe ik het afspenen ga doen. Veulen is gek op ome pony en ik denk dat ik volgend jaar de merrie weer laat dekken dus zou het spenen kunnen doen door de merrie naar de hengst te sturen.
Maar voor de ontwikkeling van het veulen lijkt het me goed dat ze ook andere mensen/paarden ziet dan enkel hier thuis.
Maar idd, moet ik eerst nog iemand vinden met veulens waar ik de mijne bij kan (en wil) inscharen.

@toushie: de volbloedmerrie had ik al. En hoewel ze naar volbloedmaatstaven kalm en robuust is wilde ik een kalm, makkelijk en robuust veulen er uit fokken voor mezelf.
Rocky's staan bekend om hun kalm en meewerkend karakter. Heb dat ook zelf mogen ervaren bij een fokker.
Daarbij wilde ik ook kleiner fokken en een leuk kleurtje zou een plus zijn.

Kalm en bedachtzaam= check
Fijn gebouwd= was toch een beetje een gok maar ook check.
Leuk kleurtje= will do
Kleiner= fail :') .

Ik ben niet groot (1.60m) maar de door mij gehoopte 1.50 eenmaal volgroeid zal em niet worden. Hier was ze 2 maanden oud :+ .
Afbeelding

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 11:29

Wat zijn die van jullie al groot!

Ik hoop dat mijn veulen ook een beetje doorgroeit en ze toch minimaal de 1.58 haalt, maar liefst nog wel wat groter. Mja, we gaan het zien. Het is altijd een gok hoe het jonge spul uit zal groeien :D

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 21:25

Hier is Nova de 4 maanden aangetikt en ze is gemeten op 1.26 schoft en 1.30 op haar kruis alle zo ongeveer. Ik heb er alle vertrouwen in dat ze de 1.65 ga halen.

Nova liep helaas weer niet helemaal lekker deze week. DA is ook langs geweest maar tegen de tijd dat ze er was liep ze dan wel al weer veel beter. We denken dat het komt door dat ze mee gaat op wandel en haar hoefjes de lange tijden op het asfalt nog niet zo goed aan kan. En het dus ook de tweede keer was dat het gebeurt na een wandeling dat we doen. Want deze keer was het duidelijk het andere beentje, er zat niets dik, of dat ze aangaf waar ze pijn had, geen koorts, eigenlijk helemaal niets waar ze echt aan toonde dat er wat mis was. Toch voor de zekerheid bloed getrokken maar ook daar was alles eigenlijk goed dus geen infectie. We houden het wel goed in de gaten. Mocht ze weer opnieuw beginnen manken dan moest ik weer bellen.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 14:49

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-24 08:35

Dat is een echte boef kiko. Ik ben gezegend met mijn merrieveulen haha.

Ze was een beetje zielig deze week want de chipster is geweest. Dat deed auw, maar ze was flink en het is achter de rug.
Afbeelding
Afbeelding

Haar beentjes zijn hard aan het verkleuren en worden nu echt zwart.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-24 08:40

Hier is de Chipper ook geweest afgelopen vrijdag.
Ze groeit als kool en is heeft zo’n fijn karakter. Al begint ze nu wel vanalles met haar mond te onderzoeken.

Ze had een druk weekje want zaterdag waren er 3 jonge meisjes die heel graag veulentje wilde kijken.

Afbeelding
Afbeelding

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 10:08

kiko schreef:
Momenteel is niks veilig bij Cover.. alles gaat zijn mond in en ziet hij als speelgoed. Kleine boef is het!
https://youtube.com/shorts/JOtC8AHAcJk? ... _uu0n6bGRO

Vrolijke pretbek er ook bij :')

Ansodm , hoe gaat het nu met nova?
Allemaal brave veulentjes bij de chipper dus.

Hier is de eerste ook gechipt en de andere volgt ,volgende week.

Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-24 10:49

Jaa hij heeft de grootste lol maar hij is ook echt een mannetje hoor. Hij wordt steeds brutaler en boeit hem niks als je hem corrigeert en soms wordt het alleen maar erger dan. Ik vind dat best wel lastig dus als iemand tips heeft?

Wat een leuke aftekeningen Toushie?

Hoe doen jullie het afspenen? Gister had ik ze ruim 6 uur apart en dan loopt de melk eruit. Heb nu elke keer met binnen zetten dat ik ze apart zet maar als ik de nacht erbij doe gaat hij van 6 naar 14-15 uur gelijk. Of moet de routine anders doen maar weet niet of handig is. Nu weet hij gewoon ik ga niet bij moeders mee in stal. Kan ze wel later naar binnen halen eventueel maar dan ga je nog van 6 naar 12 uur. Was niet van plan om eerst tot 00:00 uur op te blijven en dan tot 02:00 uur. Om hem terug te zetten. Dat gaat mij iets te ver.

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 09:46

Toushie: gelukkig veel beter. Het manken is snel overgegaan weer. Wel nog 1x gemankt maar dat komt door dat ze en een stamp gehad had van moeders en met bokken en steigeren in de grond lag. Dat was na half uurtje weer over.

Kiko: Hier gaat het van de ene op de andere dag zijn. Heb geen plaats om ze geleidelijk aan af te spenen. Maar komt wel goed. Hoorde laatst dat Nova niet bij Mira mocht drinken dus ze zijn zelf al beetje bezig.

Nog twee weken en Noofje gaat naar haar opfokplaatsje. Ik merk echt wel dat ik het daar toch wel moeilijk mee heb. Maar het kan echt niet anders. Dus nog proberen extra te genieten van die kleine.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-24 10:16

Ik ben ook aan het nadenken over het afspenen. Mijn hengstveulen van vorig jaar was verkocht, dus die is er in 1x vanaf gegaan. De merrieveulens daarvoor heb ik nooit weg gebracht maar geleidelijk gespeend. Dat ging eigenlijk wel mooi en heel stressloos maar ik merk wel dat de kinderen vrij lang toch aan mama blijven hangen. Ik twijfel een beetje wat ik nu met dit veulen moet doen. We willen straks met moeders graag weer op pad naar lessen en wedstrijden. Ze eet mama ook behoorlijk op dus ze zal er straks wel vanaf moeten.

Ik vind het ook lastig om haar uit handen te geven. Ik hou graag zelf de regie en mijn ervaring uit het verleden is ook dat er altijd wel wat gebeurt als ik een paard ergens anders heb staan (verwondingen, wormen etc). Ik vind het lastig.. nog even goed nadenken.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 10:39

Kan je niet gewoon twee groepjes maken Muronia of mis je de ruimte daarvoor? Ik heb de twee zelfgefokte 'gewoon' thuis gehouden destijds en de kudde in tweeën gesplitst. Eerst een tijdje 's nachts apart (dat was 8 uur) en daarna met sluisje ertussen in twee groepjes uit elkaar. Uit het oog is niet nodig naar mijn ervaring, hier hadden we ook weinig stress.

Ik bedenk me dat ik me volgens mij nog niet goed had gemeld :+ Nadat mijn merrie dit jaar bijna is overleden bij het proces van haar drachtig proberen te krijgen heb ik mezelf maar een veulentje cadeau gedaan. Swift staat nu nog ruim 400 km verderop, ben twee weken terug even langs geweest en nu is het wachten tot hij eind oktober deze kant op komt. Het is een Lewitzer, zal een grote D/kleine E worden.
Eerste keer kijken
Afbeelding

Afgelopen keer:
Afbeelding
Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 13:43

Heb gelukkig boxen over dus hij staat naast de shet (zijn grote vriendin). En als het goed is komt volgende week een ander hengstveulen en dan zal hij gescheiden worden van zijn moeder. Want dat veulen wordt wel in 1 keer gescheiden en als die dan bij mijn merrie wil gaan drinken ben ik bang dat ze dat niet accepteert. Dus om ongelukken te voorkomen gaan ze uit elkaar. Hij is nu ook 5 maanden dus opzich ook tijd om op eigen benen te gaan staan!

Herkenbaar dat moeilijk hebben met naar de opfok. Die van mij gaat pas in april maar maak mij er nu al druk om. Maar hij is best wel brutaal dus ik hoop dat hij daar wel wat relaxter wordt zonder klappen te krijgen. Dat is mijn grootste angst en dat ze niet op stal gaan dus weer of geen weer hij staat buiten.

Mijn merrie gaat er echt voor staan. Veulen mag altijd drinken. Vooral als ze gescheiden zijn geweest is het helemaal hinniken en elkaar besnuffelen en knuffelen. Dan heb ik gelijk een knoop in mijn buik met het idee dat ik ze moet gaan scheiden.
Dit was vanmorgen na een nacht apart
Afbeelding

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 20:22

Kiko. Kan je die drink momenten niet nog wat langer volhouden. Alleen op stal, ochtend drinken en daarna met dat andere veulen op de weide

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 23:54

Dat zou best kunnen. Heb vanavond ook gedaan want vanwege het slechte weer eerder naar binnen gedaan dus vanavond even kort laten drinken en toen weer de stal in. Was er wel even onrust bij beide maar dan is wel de druk eraf bij moeders anders was het wel heel lang zonder melk. Het is dat ik bang ben voor ongelukken anders had hij van mij nog wel langer op de wei mogen staan met zijn moeder.

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 18:07

kiko: Ja ik heb het nog niet gezien hoor dat ze niet mocht drinken. Mira wil ze toch nog niet helemaal kwijt. Maar zal toch moeten.

Hoefsmid komt volgende week weer eens langs volgende week. Worden nova haar hoefjes nog eens goed gecontroleerd voor ze weg gaat. Want maak me toch beetje zorgen aangezien ze op beide voorhoefjes toch een scheur heeft. Iemand die hier ervaring mee heeft?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-24 18:51

Ik heb geen ervaring met veulens die een scheur in hun hoefje hebben, maar zijn die hoefjes niet heel erg steil of lijkt dat zo?

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 20:28

Lijkt wat zo :). Ene is wel iets rechter. Licht beginnend bokvoetje daarom dat de hoefsmid na 4weken al terug komt voor haar :)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-24 21:00

AnsoDM schreef:
Lijkt wat zo :). Ene is wel iets rechter. Licht beginnend bokvoetje daarom dat de hoefsmid na 4weken al terug komt voor haar :)

Ik zou het toch wel raar vinden. Beginnend bokhoefje, af en toe manken, scheuren in de voeten.

Wat voer je?
Ik denk dat ik voor ik zoeen naar een opfok breng toch nog wel wat verder onderzoek zou laten doen.