Iemand die veel van kleur weet?…

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 15:55

pluklief schreef:
Pearl is inderdaad recessief maar dat gen heeft een interactie met het crème gen waardoor je het dus ineens wel kan zien als er ook een crème gen aanwezig is.

Pearl is een mutatie van creme. Het is hetzelfde gen.

Het oorspronkelijke creme-gen is onvolledig dominant, de mutatie pearl is recessief. Je ziet pearl dus pas fenotypisch als het 2x aanwezig is. Als het 1x aanwezig is, is het net als het vos-gen onder een zwarte - je kunt het generaties lang niet zien.

1x pearl en 1x creme geeft "pseudo double dilute", hoewel het technisch gezien eígenlijk gewoon double dilute is, nl 2x creme, maar dan met 1 creme-allel in gemuteerde uitvoering. Als je het nog kunt volgen :D
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 20-06-24 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 15:55

Dat wist ik niet. Wat interessant Ibbel.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 16:03

Koper schreef:
Dat wist ik niet. Wat interessant Ibbel.

Same +:)+.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 16:08

Bowo schreef:
cp112 schreef:
Moeder merrie is silver dapple (vader silverdapple en moeder ook geen crème, hoe kan die merrie dan ineens smokey black zijn??).

Hengst (vader van veulen) is smokey black, veulens heeft de jackpot gewonnen en van beide ouders het kleurtje meegekregen wat hem silver smokey black maakt.

Tenzij de vader is getest, zou die ook best zilver smokey black kunnen zijn ipv zilver zwart. Zelfde als met de merrie zelf dus. Of misschien wel de moeder, geen idee welke kleur die is/zou moeten zijn.

De vader is geen zilver. Die toont geen enkel kenmerk.[/quote]
Bericht gaat over de vader van de merrie. Daar heb ik nog geen foto's van gezien

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 16:10

Bowo schreef:
Bowo schreef:

Tenzij de vader is getest, zou die ook best zilver smokey black kunnen zijn ipv zilver zwart. Zelfde als met de merrie zelf dus. Of misschien wel de moeder, geen idee welke kleur die is/zou moeten zijn.

De vader is geen zilver. Die toont geen enkel kenmerk.

Bericht gaat over de vader van de merrie. Daar heb ik nog geen foto's van gezien[/quote]
Oh, verkeerd begrepen. Excuus.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 16:39

_San87_ schreef:
pluklief schreef:

Creme + Pearl geeft ook lichte ogen. Hier kan je dat goed zien: https://colorgenetics.info/equine/galle ... plus-pearl

Ja, maar wel met een donkerder randje. Niet zo helderblauw als bij de dubbele verdunningen. Voor zover ik weet dan.

Dat donkerdere randje kun je ook hebben bij volwassen double dilutes, als veulen zijn ze echt helemaal roze vaak maar volwassen hebben ze vaak wat donkerder pigment. Ik had een cremello met redelijk wat pigment:

Afbeelding

Afbeelding

Zoals Ibbel al heel duidelijk uitgelegd heeft is pearl eigenlijk ‘gewoon’ een cremegen maar dan gemuteerd waardoor het recessief is geworden in plaats van onvolledig dominant. Een pearl + crème is dus niet visueel te onderscheiden van een dubbel verdunde.

Smokey silver kan inderdaad ook hele aparte kleuren geven, maar daar vind ik dit veulen veel te roze voor en de ogen té blauw. Smokey silvers kunnen als veulen wel blauw(ig)e ogen hebben, maar dan zullen ze heel snel donkerder worden en naar amber achtig verkleuren. Dus als de ogen donkerder worden weet je ook 100% zeker dat het geen dubbel verdunde is. Smokey silvers kunnen van heel licht (bijna een kleur die op classicisme champagne lijkt met lichtere manen) tot heel donker zijn, en het zou mij echt niet verbazen als de merrie (moeder van het veulen) stiekem een Smokey silver is.

Imo heeft dit veulen echt een heel typische Smokey Cream kleur. Pearl komt minder voor dan crème, dus de kans is groter dat het een Smokey Cream is, maar Smokey black + pearl kan ook er zal er precies hetzelfde uit zien.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 16:44

Dat is niet het donkere randje dat ik bedoel. Wanneer je naar de foto in de link die jij plaatste kijkt, zie je een amberkleurige rand in het oog.

Ik denk idd ook dat het veulen een smokey cream is :j.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 16:45

Al komen de blauwe ogen van een witgen, de roze huid niet. Veulen is dubbel verdund of creme met pearl. Maw: ofwel draagt de moeder pearl of creme. Gezien de typische donkere kleur van vacht en manen voor een zilvere denk ik silver smoky black. Die hebben die typische donkerdere/bruinige kleur tegenover de meeste silver dapples. Creme wordt heel makkelijk gemist op zwarte paarden. Daar kan je alleen op testen. Of als moeder van de moeder ook deze tint heeft, was zij misschien ook wel zilver smoky.

Men kan over alles speculeren, behalve de roze huid. Die alleen bij dubbel verdunden zo aanwezig is.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 11:43

Moeder draagt wel creme, want dit is zo op het oog een cremello/perlino eventueel met zilver gen.

Cioccolato

Re: Iemand die veel van kleur weet?…

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 11:49

Nu moet je wel testen, alleen al voor bokt :=

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 11:51

Cioccolato schreef:
Nu moet je wel testen, alleen al voor bokt :=

Ja mee eens! :+