Onvruchtbaar door Improvac?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gomir

Re: Onvruchtbaar door Improvac?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 02:05

Misschien zou dat technisch wel lukken als baarmoeder wel hengstig lijkt, maar wie gaat dat experiment doen met zijn kostbare embryo? Deze merrie lijkt totaal hormonaal ontregeld en de kans dat een dracht niet zonder problemen wordt voldragen of de bevalling/melkgift niet op gang komt zijn aanwezig.

Daarnaast is het gedrag vrij extreem en de vraag is of dat wel veranderd met een veulen aan de voet.

Je kunt niet alles sturen en er kan altijd wat misgaan, maar als je met deze merrie als draagmerrie wil beginnen zoek je de problemen wel heel erg op :+

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 02:38

gomir schreef:
Misschien zou dat technisch wel lukken als baarmoeder wel hengstig lijkt, maar wie gaat dat experiment doen met zijn kostbare embryo? Deze merrie lijkt totaal hormonaal ontregeld en de kans dat een dracht niet zonder problemen wordt voldragen of de bevalling/melkgift niet op gang komt zijn aanwezig.

Daarnaast is het gedrag vrij extreem en de vraag is of dat wel veranderd met een veulen aan de voet.

Je kunt niet alles sturen en er kan altijd wat misgaan, maar als je met deze merrie als draagmerrie wil beginnen zoek je de problemen wel heel erg op :+

Je kunt haar cyclus kunstmatig gewoon goed hormonaal sturen. Zoals ik al zei daar heeft ze niet eens eierstokken voor nodig. Na 120 dagen neemt de placenta de progesteron over. Daarom 120 dagen spuiten. Eigenlijk zou ze de perfecte draag merrie zijn. En volgens de eerste dierenarts zou een veulen aan de voet juist heel gunstig zijn.

Je kunt juist heel veel sturen. En het lost waarschijnlijk veel problemen op. Maar ik snap dat het best out of the box klinkt.

Wie dat embryo gaat bekostigen weet ik niet, ze moet zelf kijken wat voor afstamming ze zoekt, afhankelijk daarvan is het prijskaartje hoger of lager.

Hier een onderzoek over embryotransfers bij paarden die dus niet ovuleren. Het gebeurt al veel langer en kan echt prima.https://www.animal-reproduction.org/article/5b5a608bf7783717068b4810 :+

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 03:01

Kimmie235 schreef:
gomir schreef:

Je kunt haar cyclus kunstmatig gewoon goed hormonaal sturen. Zoals ik al zei daar heeft ze niet eens eierstokken voor nodig. Na 120 dagen neemt de placenta de progesteron over. Daarom 120 dagen spuiten. Eigenlijk zou ze de perfecte draag merrie zijn. En volgens de eerste dierenarts zou een veulen aan de voet juist heel gunstig zijn.

Je kunt juist heel veel sturen. En het lost waarschijnlijk veel problemen op. Maar ik snap dat het best out of the box klinkt.

Wie dat embryo gaat bekostigen weet ik niet, ze moet zelf kijken wat voor afstamming ze zoekt, afhankelijk daarvan is het prijskaartje hoger of lager.

Hier een onderzoek over embryotransfers bij paarden die dus niet ovuleren. Het gebeurt al veel langer en kan echt prima.https://www.animal-reproduction.org/article/5b5a608bf7783717068b4810 :+

Interessant !

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 07:58

kiki1976 schreef:
Paard van vriendin is ook extreem hengstig en zit zich enorm in de weg. Is soms ook echt gevaarlijk.
Monnikspeper deed niks bij haar. Ruim een jaar op de regumate gestaan. Haalde enkel de scherpe kantjes eraf.

Volgens de da waren er nog 2 opties die ze kon proberen.
Dekken of een spuit die ca 6 maanden zou werken.
Da zei wel, na de spuit zou ze nooit meer drachtig worden.
Nu weet ik de naam van die spuit niet meer.
Maar uiteindelijk werkt deze ook niet top. Nu 3 mnd na de 2e spuit is ze weer gevaarlijk

Ja leuk advies dat laten dekken daarna werd de mijne nog veel gevaarlijker.

Zelf zou ik er niet mee willen fokken. Zou haar juist “ hormoon stabiel “ willen zien te krijgen en verder als gebruikspaard lekker van genieten.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 08:09

Lang geleden ook een paard gehad die extreem hengstig was, heeft een tijd op regumate gestaan en daarna goed drachtig geworden. Na de dracht was de hengstigheid veel minder.
Wat de da evt ook adviseerde tegen de hengstigheid was een knikker plaatsen.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 09:25

Niet alles gelezen, maar als antwoord op de openingspost: ja, een paard kan onvruchtbaar worden door improvac. In theorie moeten ze na x aantal tijd weer gewoon in cyclus komen, in praktijk is er een (klein) risico dat het permanent is.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 09:57

Pareltjes schreef:
kiki1976 schreef:
Paard van vriendin is ook extreem hengstig en zit zich enorm in de weg. Is soms ook echt gevaarlijk.
Monnikspeper deed niks bij haar. Ruim een jaar op de regumate gestaan. Haalde enkel de scherpe kantjes eraf.

Volgens de da waren er nog 2 opties die ze kon proberen.
Dekken of een spuit die ca 6 maanden zou werken.
Da zei wel, na de spuit zou ze nooit meer drachtig worden.
Nu weet ik de naam van die spuit niet meer.
Maar uiteindelijk werkt deze ook niet top. Nu 3 mnd na de 2e spuit is ze weer gevaarlijk

Ja leuk advies dat laten dekken daarna werd de mijne nog veel gevaarlijker.

Zelf zou ik er niet mee willen fokken. Zou haar juist “ hormoon stabiel “ willen zien te krijgen en verder als gebruikspaard lekker van genieten.

Dat dus, daarom had ze gekozen voor de spuit.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 10:06

Merrie lekker met rust laten en volgend voorjaar weer beginnen met proberen.

Ik heb zo vaak met de merries hier het een jaartje niet lukt. Nou boeien. Volgend jaar weer.
Er kunnen allerlij factoren spelen. Zo zit het weer ook niet bepaald mee.

En fokken met een merrie met dat karakter zou ik ook even goed over na denken of dat wel verstandig is.
Merries moeten juist gekozen worden om mee te fokken op hun mind set. En die moet dus goed zijn.

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-24 19:36

Popstra schreef:
Merrie lekker met rust laten en volgend voorjaar weer beginnen met proberen.

Ik heb zo vaak met de merries hier het een jaartje niet lukt. Nou boeien. Volgend jaar weer.
Er kunnen allerlij factoren spelen. Zo zit het weer ook niet bepaald mee.

En fokken met een merrie met dat karakter zou ik ook even goed over na denken of dat wel verstandig is.
Merries moeten juist gekozen worden om mee te fokken op hun mind set. En die moet dus goed zijn.

Het is wel 'boeien', want het is voor het welzijn van mijn paard.

Als veel dierenartsen aangeven dat het krijgen van een veulen haar hormonen waarschijnlijk gaan stabiliseren, wie ben ik dan om daar niet in mee te gaan.
Zelfs Utrecht heeft gezegd dat er grote kans is op verbetering.

Fajah is geen gevaarlijk en gemeen paard. Het is niet zo dat ze een ander paard kapot trapt, het is voornamelijk zo dat zij in haar eigen wereld gaat leven en daardoor heel snel schrikt en dat zorgt voor gevaarlijke situaties.

De mensen die insinueren dat mijn merrie niet geschikt is als moeder vind ik nogal voorbarig qua mening. Ze heeft nog nooit een veulen gehad, er zijn meerdere dierenartsen die juist toejuichen om haar te laten insimineren.

Mijn vraag is dan ook niet of ze wel of beter geen veulen kan krijgen. Mijn vragen staan duidelijk in de openingspost.

Vanaf een afstandje kan iedereen makkelijk oordelen, dat doe ik zelf ook, daar zijn we mensen voor. Maar als ik had gezien dat mijn merrie echt gevaarlijk zou zijn op een gemene manier, waardoor ze mij zou gaan schoppen of bijten, dan was het een ander geval geweest.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 19:41

Ik denk niet dat mensen bedoelen dat ze niet goed is als moeder, maar doelen op het risico dat het gedrag vererft. Je zegt verder dat het geen gevaarlijk paard is, maar ik lees ook dat je al een keer bewusteloos in de bak hebt gelegen... Het kan ook anders aflopen. Als je veulen het zelfde gedrag heeft ben je verder van huis.

Daarbij kan het misschien als korte termijn oplossing dienen, maar op de lange termijn is het natuurlijk geen oplossing ben ik bang? Of je moet haar ieder jaardrachtig houden.
Laatst bijgewerkt door Kidde op 09-06-24 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 19:50

Kidde schreef:
Ik denk niet dat mensen bedoelen dat ze niet goed is als moeder, maar doelen op het risico dat het gedrag vererft. Je zegt verder dat het geen gevaarlijk paard is, maar ik lees ook dat je al een keer bewusteloos in de bak hebt gelegen... Het kan ook anders aflopen. Als je veulen het zelfde gedrag heeft ben je verder van huis.

Daarbij kan het misschien als korte termijn oplossing dienen, maar op de lange termijn is het natuurlijk geen oplossing. Of je moet haar ieder jaar drachtig houden.

Maar welk gedrag wordt er dan vererfd? Het gedrag werd toch veroorzaakt door hormonen? Of bedoel je dat de hormonen vererfd worden en dat daardoor het veulen mogelijk dezelfde hormoonproblemen krijgt? En als het dan een hengst is?

Volgens mij doelen de dierenartsen er ook op dat het hebben van een veulen de hormoonhuishouding langdurig veranderen? Dat haal ik wel uit het verhaal.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 19:54

Gedrag wordt maar voor een minimaal percentage genetisch bepaald (net als het functioneren van het immuunsysteem). Juist nurture is een hele grote bijdrage in de vorming van gedrag en karakter. Wat je vaak ziet is dat een bepaald paard gefokt wordt (neem een Jazz) met het idee hetzelfde te gaan doen dan de vader (of moeder) en dier op een vergelijkbare manier getraind en gehouden wordt. Dan zie je vaak trekjes terugkomen van de ouderdieren.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 20:00

Kimmie235 schreef:
Kidde schreef:

Daarbij kan het misschien als korte termijn oplossing dienen, maar op de lange termijn is het natuurlijk geen oplossing. Of je moet haar ieder jaar drachtig houden.

Maar welk gedrag wordt er dan vererfd? Het gedrag werd toch veroorzaakt door hormonen? Of bedoel je dat de hormonen vererfd worden en dat daardoor het veulen mogelijk dezelfde hormoonproblemen krijgt? En als het dan een hengst is?

Volgens mij doelen de dierenartsen er ook op dat het hebben van een veulen de hormoonhuishouding langdurig veranderen? Dat haal ik wel uit het verhaal.

Sorry ik bedoelde inderdaad het hormoonprobleem. Natuurlijk kan het een hengst worden, maar dat is natuurlijk ook een gok. Ik vraag me af of het ethisch is om met een paard te fokken met een dergelijk probleem zonder dat je zeker weet wat de oorzaak is. Maar goed daar laat ik het bij.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 20:04

Van af een afstandje oordelen door mensen met wat jaren aan ervaring zou ik juist ter harte nemen.
En ja die gedrags verandering door dracht is tijdelijk.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 20:08

Gevaarlijk gedrag hoeft niet alleen schoppen of bijten te zijn. Wij hebben een merrie die het veulen door de draad drukt, zich niet bekommert om het hele veulen en in haar eigen bubbel leeft. Wat het veulen dan doet interesseert haar dan ook niks. Dat moet je niet willen

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 20:15

Waarom is het soms toch zo moeilijk te accepteren dat sommige dingen niet kunnen of niet gaan lukken?
Acceptatie kan ook een oplossing zijn….

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 20:16

Popstra schreef:
Van af een afstandje oordelen door mensen met wat jaren aan ervaring zou ik juist ter harte nemen.
En ja die gedrags verandering door dracht is tijdelijk.

Waarom zou een dierenarts dat adviseren dan?

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 20:21

Pareltjes schreef:
Waarom is het soms toch zo moeilijk te accepteren dat sommige dingen niet kunnen of niet gaan lukken?
Acceptatie kan ook een oplossing zijn….

Nou, volgens mij is er door meerdere dierenartsen gezegd dat het wel zou kunnen en wel kan lukken. Waarom mag TO niet naar oplossingen zoeken?

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 20:22

Kabayo schreef:
Gevaarlijk gedrag hoeft niet alleen schoppen of bijten te zijn. Wij hebben een merrie die het veulen door de draad drukt, zich niet bekommert om het hele veulen en in haar eigen bubbel leeft. Wat het veulen dan doet interesseert haar dan ook niks. Dat moet je niet willen

Is het aannemelijk dat zij dat na een dracht zou doen? Waarop baseer je dat dan?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 20:25

Kimmie235 schreef:
Kabayo schreef:

Is het aannemelijk dat zij dat na een dracht zou doen? Waarop baseer je dat dan?

Waar zeg ik dat? Ik deel mijn eigen ervaring met een merrie die altijd in haar eigen bubbel leeft, net als de merrie van TS. Het kan zijn dat haar merrie hetzelfde gedrag laat zien. En dat is best zielig voor het veulen

EarthFocus schreef:
het is voornamelijk zo dat zij in haar eigen wereld gaat leven en daardoor heel snel schrikt en dat zorgt voor gevaarlijke situaties.

Ik vraag mij af hoe zo'n paard veilig een veulen gaat opvoeden. En het kan net zo goed dat de merrie juist bijdraait en het alle problemen gaat oplossen. Het kan ook hetzelfde blijven. Of verergeren. Het is net welke kant het muntje op valt.. en ja, dat is gokken. Dat is doen

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 20:30

“Het kan zijn dat de merrie van TO hetzelfde gedrag laat zien” mijn vraag daarop is, is dat dan aannemelijk? Als dat een groot risico is, dan is dat het heroverwegen waard maar dan moet dat risico wel ergens op gebaseerd zijn.

Voor alsnog lijken de dierenartsen juist te denken dat het hebben van het veulen dit probleemgedrag juist verminderd?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 20:33

Ik weet een jazz nakomeling die drachtig echt superfijn te rijden is in de lastigere oefeningen.
Ook minder merriegedrag, en deze zou staatsgevaarlijk zijn.
Deze merrie in juiste handen, is een heel fijn paard maar ze moeten haar eigenlijk non stop drachtig hebben.
Ze vind veulens ook het einde, en is er enorm goed voor, bevalt soepel, en is met veulen niet overbeschermend ofzo.

Maar deze eigenaar zegt als ze haar oren verdraait op de poetsplaats al: denk erom!
Ze houdt niet van andere paarden, maar ze is echt zo ontzettend lief en knuffelig tijdens de dracht, en nog altijd die go om te werken.
Ze rijden zo lang als zij aangeeft door op wat ze aankan, ook gewoon bareback als ze te dik wordt.

De hormonen van de dracht doen haar goed.
Maarja, veulen eraf en ze is wel weer de oude.
Ik weet dat je niet misschien niet wil horen, maar dit is qua bloedlijn ook wel een pittige.
Wellicht dat dat veel verschil maakt, zij weet dondersgoed dat ze geen voorbijlopend paard bijten mag en zit niet in een bubbel.
Zij reageert wel op corrigeren.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 20:47

moonfish13 schreef:
Ik weet een jazz nakomeling die drachtig echt superfijn te rijden is in de lastigere oefeningen.
Ook minder merriegedrag, en deze zou staatsgevaarlijk zijn.
Deze merrie in juiste handen, is een heel fijn paard maar ze moeten haar eigenlijk non stop drachtig hebben.
Ze vind veulens ook het einde, en is er enorm goed voor, bevalt soepel, en is met veulen niet overbeschermend ofzo.

Maar deze eigenaar zegt als ze haar oren verdraait op de poetsplaats al: denk erom!
Ze houdt niet van andere paarden, maar ze is echt zo ontzettend lief en knuffelig tijdens de dracht, en nog altijd die go om te werken.
Ze rijden zo lang als zij aangeeft door op wat ze aankan, ook gewoon bareback als ze te dik wordt.

De hormonen van de dracht doen haar goed.
Maarja, veulen eraf en ze is wel weer de oude.
Ik weet dat je niet misschien niet wil horen, maar dit is qua bloedlijn ook wel een pittige.
Wellicht dat dat veel verschil maakt, zij weet dondersgoed dat ze geen voorbijlopend paard bijten mag en zit niet in een bubbel.
Zij reageert wel op corrigeren.

Zou kunnen. Het zou ook kunnen dat de hormonen door de dracht en melk afgifte weer gebalanceerd zijn. En de hypofyse weer beter aangestuurd wordt en de merrie weer een cyclus krijgt. Ik heb het idee dat de dierenartsen die verwachting hebben

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 20:50

Kimmie235 schreef:
Maar welk gedrag wordt er dan vererfd? Het gedrag werd toch veroorzaakt door hormonen? Of bedoel je dat de hormonen vererfd worden en dat daardoor het veulen mogelijk dezelfde hormoonproblemen krijgt?

Allemaat, in theorie. Als je de oorzaak van de hormoonverstoring zelf niet weet is er de kans dat de oorzaak (deels) genetisch is. En dus ook kan worden doorgegeven. Maar de onderliggende problemen kunnen ook zorgen voor gedrag rondom het veulen dat niet veilig is voor het veulen. En verder weet je niet of de hormoonverstoring van invloed is op de groei en ontwikkeling van het veulen.

Daarnaast lijkt me dat het verslappen van de spieren ook kan maken dat de dracht fysiek best zwaar zou kunnen zijn.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-24 21:02

Volgend bericht
Laatst bijgewerkt door Kimmie235 op 09-06-24 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt