Merrie te lease aanbieden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 10:45

Zelf ook in situatie gezeten dat mijn merrie zeer interessant werd voor de fok. Ik heb destijds in het belang van het ras(zeer zeldzaam ras) de merrie terug verkocht aan de fokker en er een goede prijs voor gekregen. Geen seconde spijt van gehad. Fokker heel blij, zelf had ik geen ervaring met fokken en gunde het ras ook goede veulens en voelde me niet goed dat mijn merrie niet voor nakomelingen zou zorgen nu haar lijn ineens heel interessant voor de fok van het ras werd. Speelde ook mee dat ik ging studeren en ze bij de fokker weer een tophuis kreeg.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 10:48

vayake schreef:
Mer1980 schreef:
Ik heb mijn merrie verhuurd gehad als draagmerrie. Hij betaalde mij 1700,- voor de huur van de merrie en ze kwam bij hem op stal, alle kosten als vaccinaties, voeren, tandarts, hoefsmid waren in die tijd voor de huurder (let op: naast de huur had ik dus geen kosten ana mijn merrie). Na het afspenen kreeg ik mijn merrie weer terug. Bij overlijden van de merrie zou ik de waarde van 3500 krijgen. Dat was ook wel een realistische waarde van dat paard op dat moment.

Dit is al een antwoord waar ik effectief iets met ben.
De merrie zou ik wel liever hier bij me houden.
Dus dan zou er maandelijks betaald moeten worden of bv gewoon volpension prijs?

Betaling regel je met de huurder, dat kunnen wij niet invullen voor je. Als je zo'n constructie aan gaat, maak je afspraken en dus ook afspraken over de betaling.

vayake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-24 10:53

Sabri schreef:
Zelf ook in situatie gezeten dat mijn merrie zeer interessant werd voor de fok. Ik heb destijds in het belang van het ras(zeer zeldzaam ras) de merrie terug verkocht aan de fokker en er een goede prijs voor gekregen. Geen seconde spijt van gehad. Fokker heel blij, zelf had ik geen ervaring met fokken en gunde het ras ook goede veulens en voelde me niet goed dat mijn merrie niet voor nakomelingen zou zorgen nu haar lijn ineens heel interessant voor de fok van het ras werd. Speelde ook mee dat ik ging studeren en ze bij de fokker weer een tophuis kreeg.

Hier heeft de merrie alles wat ze nodig heeft.
Loopt niet id weg. Maar begrijp je keuze wel.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 12:09

En de merrie verkopen aan de fokker?
Of inderdaad embryo sporling (al ben ik niet van al die poespas)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 12:15

StalNollie schreef:

Als je je paard verkoopt heb je, zoals iedereen op Bokt weet, er helemaal niets meer over te zeggen.Wel nog als je hem\haar verhuurt wat toch de vraag van ts is hoe dat aan te pakken.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 13:54

Tsja ik snap dat je je merrie bij je wil houden, ik had die optie wellicht ook (heb eigen stallen) maar heb daar niet voor gekozen. Ze zou het daar goed krijgen, zat een heeeele dure embryo in dus hou zou zeker zuinig zijn op haar en ik had er een berg minder werk aan, maar je moet rekenen waar je je goed bij voelt. Feit is dat als ze drachtig is ze extra kosten met zich mee brengt ook is ze een tijd lang niet inzetbaar als rijpaard mocht ze daarvoor ingezet worden. Het is echt aan jullie en waar jullie je goed bij voelen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 13:56

Ik denk dat de ts voor zichzelf vooral moet bepalen of ze een 'worst case scenario' aan zou kunnen en welke vergoeding daar dan tegenover moet worden gezet. Niet alleen de kosten vastleggen voor als het wel allemaal goed verloopt.
Fokken gaat heel vaak goed, maar het kan een keer enorm tegenzitten. Dan is het wel het paard van de ts waarmee dat gebeurd terwijl iemand anders daar een veulen uit fokt.

Persoonlijk zou ik ook kijken of de merrie ook echt fokwaarde heeft en niet alleen om de fokker te plezieren ingezet gaat worden om mee te fokken. Voor hem/haar jammer dat die een foklijn heeft die eindigt als er niet met deze merrie wordt gefokt, maar is het een bijzondere lijn met goede kwalificaties die niet verloren mag gaan? Of is het alleen het gevoel van de fokker?

Dat zouden voor mij belangrijke vragen zijn voor ik een knoop door zou hakken om de merrie te verhuren als fokmerrie aan een fokker.

Kabayo

Re: Merrie te lease aanbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 15:23

Ik vind eigenlijk 1700 euro te weinig voor een draagmerrie. Een vriendin van mij moest een pleegmerrie huren voor 4 a 5 maanden voor haar veulen, die was 5000 kwijt voor huur. Dat is een bedrag wat meer in mijn buurt komt...
En ik zou goed afspreken wat er dan gebeurd als je merrie overlijdt, onbruikbaar wordt of andere medische kosten krijgt. Hou er rekening mee dat de merrie gehuurd moet worden tijdens de dracht (11 maanden) en tijdens lactatie (6 maanden). Je bent haar wel even kwijt. Dan vind ik onder 2000 echt een banketstaaf bedragje

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 15:26

Bij een bedrijf voor draagmerries huren zit je ook rond de €2000,- + maandelijkse onkosten. 5K vragen is niet realistisch.

En 5K om een merrie te huren om een moederloos veulen te zogen damn.... dat is niet zuunig. Anderzijds, ze moeten de merrie ook een jaar lang eten geven en verzorgen om deze beschikbaar te stellen. Toch is het niet helemaal vergelijkbaar, een draagmerrie heb je dus de huur en de maandelijkse kosten.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 15:29

Mer1980 schreef:
Bij een bedrijf voor draagmerries huren zit je ook rond de €2000,- + maandelijkse onkosten. 5K vragen is niet realistisch.

En 5K om een merrie te huren om een moederloos veulen te zogen damn.... dat is niet zuunig. Anderzijds, ze moeten de merrie ook een jaar lang eten geven en verzorgen om deze beschikbaar te stellen. Toch is het niet helemaal vergelijkbaar, een draagmerrie heb je dus de huur en de maandelijkse kosten.

Serieus? Zo weinig?
Hmm.. Nahja maar goed dat ik er dan nooit gebruik van maak _O-

Ja heel duur. Klopt verder wat je zegt maar dit is via een bedrijf die alleen maar merries heeft staan aan hormonen die direct ingezet kunnen worden bij moederloze veulens.
Het zou leuk zijn dat je die merries dan ook gezond en in goede conditie krijgt. Mijn vriendin en een kennis die er ook gebruik van heeft gemaakt is 5 maanden lang bezig geweest de merrie weer op te lappen na achterstallig onderhoudt (lees, mager, tijden geen hoefsmid gezien, wormen, gebit problemen...)
Dit hebben ze op eigen kosten gedaan omdat ze het sneu vonden voor de merrie..

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 17:09

vayake schreef:
janderegelaa schreef:
Waarom laat je de fokker niet gewoon een embryo spoelen uit jouw merrie? Daar lijdt ze niets van en je hebt geen risico voor de merrie.

Wij zijn hobby mensen en dat is zeer kostelijk en dan moet hij ook een draagmerrie ter beschikking hebben. Denk dat het zover niet komt.

Embryo spoelen is helemaal niet zo kostbaar. Paar honderd euro. De kosten zitten in de draagmerrie.

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 17:14

Maar of ie nou de kosten van een draagmerrie moet betalen, of de kosten van deze merrie. Dan zit er dus alleen het verschil in prijs van het embryo spoelen en evt verschil in prijs van de draagmerrie/wat de ts wil voor huur + onkostenvergoeding voor dr paard.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-24 18:41

BrankaZ schreef:
Je redeneert vanuit de emotie ten opzichte van voortplanting die jouw religie meebrengt. Verder vermenselijk je het fokken van paarden en komt uit jouw reactie echt een gebrek aan kennis naar voren.

Ik ben zo atheïstisch als de pest, maar vind dit ook allemaal veel te ver gaan

vayake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-24 15:48

Kim_W schreef:
Denk dat er al wat goeie tips tussen zitten. 2 dingen die gelijk nog door mijn hoofd spoken:
- wat als de merrie ziek wordt maar het niet direct gerelateerd is aan het dragend zijn. Voor wie zijn de kosten dan? Want qua behandeling ben je in ieder geval wel afhankelijk van middelen die toegestaan zijn tijdens dracht. En stel fokker betaald alle da kosten. Heeft hij/zij dan ook volledige zeggenschap over wat er wel/niet met je merrie gebeurd qua onderzoeken, behandelingen etc. Of bepaal jij ten alle tijden?
- als merrie ziek wordt en je een keus krijgt tussen kiezen voor de merrie of voor het veulen. Voor wat kies je dan? Bijv in een situatie waarin het veulen veel te vroeg gehaald moet worden voor de overlevingskansen van de merrie.

Dit zijn idd dingen om over na te denken maar aan fokken zijn risico's verbonden. Dat besef ik.

vayake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-24 15:51

anjali schreef:
StalNollie schreef:

Als je je paard verkoopt heb je, zoals iedereen op Bokt weet, er helemaal niets meer over te zeggen.Wel nog als je hem\haar verhuurt wat toch de vraag van ts is hoe dat aan te pakken.

Dat is dus mijn vraag hier.

vayake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-24 15:53

Mer1980 schreef:

Dat dus!
Idd geen vergelijking. Deze merrie's worden jaar rond gehouden dus kosten ook geld in de winterperiode dus 5000 min alle kosten...

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 16:00

Uhm. Je merrie wordt langer dan een jaar gebruikt he. 11 maand drachtig en 6 maand zogen.. dan vind ik persoonlijk 2000 euro echt heel weinig

vayake

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-24 16:16

Even een paar dingen die in een contract / voorontwerp staan die mij werd toegestuurd.

- fokker zal de merrie ophalen en terug brengen als de drachtig is. Maximum 2 pogingen ondernomen om merrie drachting te krijgen dekseizoen 2024.

- Veeartskosten tijdens de dekking ten laste an fokker.

- geen vd partijen zijn verantwoordelijk als merrie sterft tijdens dracht.
Er kunnen geen schade vergoedingen geëist worden aan één vd partijen.

-merrie moet in goede conditie verblijven tijdens de dracht en geboorte moet opgevolgd worden.
Na de geboorte moet merrie en veulen van andere paarden beschermd worden.

- na geboorte kan merrie op weiden bij 1 vd partijen. Onderling af te spreken.

- als veulen 4 - 5 maand is wordt het afgespeend en verkocht aan fokker

- prijsverschil met of zonder stamboekpapieren.

- bij verkoop moet het veulen wel gezond zijn en geen gebreken en verwondingen tonen.

Zo...
Na het lezen van dit... was mijn gedacht, NEEN IK DACHT HET NIET

Nu dit is dus waarom ik mijn vraag hier stelde.
Fokker stelt eisen en er wordt amper iets deftig op papier gezet dus op deze manier kan ik beter zelf een veulen fokken aangezien er evenveel risico's zijn.
Fokken omdat iemand uit die bloedlijn een veulen wil is niet mijn probleem. En dan vind ik het nogal raar dat er nergens wordt gesproken over kosten. Wat ik stel mijn merrie toch ter beschikking wsl.

Op deze manier zullen we er dus niet uitgeraken vrees ik.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 16:21

whahah lekker eenzijdig contract.
Ik zou toch de optie embryo opgooien, en anders wil hij het gewoon niet graag genoeg ;-)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 16:29

Dat zou ik ook mooi niet doen, kom maar met iets beters.

Larislaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 16:30

ik zou deze voorwaarden niet eens onderhandelen. Laat hem eerst maar met iets realistisch komen _-:(

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 17:43

Waarom verkoop je de merrie niet aan de fokker, met eventueel recht op terugkoop nadat het veulen is afgespeend?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 17:45

oji schreef:
Waarom verkoop je de merrie niet aan de fokker, met eventueel recht op terugkoop nadat het veulen is afgespeend?

Omdat TS misschien helemaal haar merrie niet wil verkopen? Als ze dat wou had ze dat wel gedaan lijkt mij...

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 17:46

Pfftttt, dat contract, alle risico voor jou en nul voor hem (zelfs geen dekgeld neem ik aan aangezien het zijn eigen hengst is). Dit is vragen om ellende

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-24 17:48

Kabayo schreef:
oji schreef:

Omdat TS misschien helemaal haar merrie niet wil verkopen? Als ze dat wou had ze dat wel gedaan lijkt mij...

Ik stel mijn vraag aan de TS, jouw antwoord is pure aanname dus geen antwoord op mijn vraag.