Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
vayake schreef:Mer1980 schreef:Ik heb mijn merrie verhuurd gehad als draagmerrie. Hij betaalde mij 1700,- voor de huur van de merrie en ze kwam bij hem op stal, alle kosten als vaccinaties, voeren, tandarts, hoefsmid waren in die tijd voor de huurder (let op: naast de huur had ik dus geen kosten ana mijn merrie). Na het afspenen kreeg ik mijn merrie weer terug. Bij overlijden van de merrie zou ik de waarde van 3500 krijgen. Dat was ook wel een realistische waarde van dat paard op dat moment.
Dit is al een antwoord waar ik effectief iets met ben.
De merrie zou ik wel liever hier bij me houden.
Dus dan zou er maandelijks betaald moeten worden of bv gewoon volpension prijs?
Sabri schreef:Zelf ook in situatie gezeten dat mijn merrie zeer interessant werd voor de fok. Ik heb destijds in het belang van het ras(zeer zeldzaam ras) de merrie terug verkocht aan de fokker en er een goede prijs voor gekregen. Geen seconde spijt van gehad. Fokker heel blij, zelf had ik geen ervaring met fokken en gunde het ras ook goede veulens en voelde me niet goed dat mijn merrie niet voor nakomelingen zou zorgen nu haar lijn ineens heel interessant voor de fok van het ras werd. Speelde ook mee dat ik ging studeren en ze bij de fokker weer een tophuis kreeg.
StalNollie schreef:En de merrie verkopen aan de fokker?
Of inderdaad embryo sporling (al ben ik niet van al die poespas)
Mer1980 schreef:Bij een bedrijf voor draagmerries huren zit je ook rond de €2000,- + maandelijkse onkosten. 5K vragen is niet realistisch.
En 5K om een merrie te huren om een moederloos veulen te zogen damn.... dat is niet zuunig. Anderzijds, ze moeten de merrie ook een jaar lang eten geven en verzorgen om deze beschikbaar te stellen. Toch is het niet helemaal vergelijkbaar, een draagmerrie heb je dus de huur en de maandelijkse kosten.
vayake schreef:janderegelaa schreef:Waarom laat je de fokker niet gewoon een embryo spoelen uit jouw merrie? Daar lijdt ze niets van en je hebt geen risico voor de merrie.
Wij zijn hobby mensen en dat is zeer kostelijk en dan moet hij ook een draagmerrie ter beschikking hebben. Denk dat het zover niet komt.
Kim_W schreef:Denk dat er al wat goeie tips tussen zitten. 2 dingen die gelijk nog door mijn hoofd spoken:
- wat als de merrie ziek wordt maar het niet direct gerelateerd is aan het dragend zijn. Voor wie zijn de kosten dan? Want qua behandeling ben je in ieder geval wel afhankelijk van middelen die toegestaan zijn tijdens dracht. En stel fokker betaald alle da kosten. Heeft hij/zij dan ook volledige zeggenschap over wat er wel/niet met je merrie gebeurd qua onderzoeken, behandelingen etc. Of bepaal jij ten alle tijden?
- als merrie ziek wordt en je een keus krijgt tussen kiezen voor de merrie of voor het veulen. Voor wat kies je dan? Bijv in een situatie waarin het veulen veel te vroeg gehaald moet worden voor de overlevingskansen van de merrie.
anjali schreef:StalNollie schreef:En de merrie verkopen aan de fokker?
Of inderdaad embryo sporling (al ben ik niet van al die poespas)
Als je je paard verkoopt heb je, zoals iedereen op Bokt weet, er helemaal niets meer over te zeggen.Wel nog als je hem\haar verhuurt wat toch de vraag van ts is hoe dat aan te pakken.
Mer1980 schreef:Bij een bedrijf voor draagmerries huren zit je ook rond de €2000,- + maandelijkse onkosten. 5K vragen is niet realistisch.
En 5K om een merrie te huren om een moederloos veulen te zogen damn.... dat is niet zuunig. Anderzijds, ze moeten de merrie ook een jaar lang eten geven en verzorgen om deze beschikbaar te stellen. Toch is het niet helemaal vergelijkbaar, een draagmerrie heb je dus de huur en de maandelijkse kosten.
Kabayo schreef:oji schreef:Waarom verkoop je de merrie niet aan de fokker, met eventueel recht op terugkoop nadat het veulen is afgespeend?
Omdat TS misschien helemaal haar merrie niet wil verkopen? Als ze dat wou had ze dat wel gedaan lijkt mij...