Gemopper bij de hengstenshow...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 20:57

Heb veel hengstenboekjes vanuit Duitsland laten komen.... Maar daar zijn de dekgelden ook lang zo hoog niet als hier in Nederland.

Tja wij zijn ook hobbyfokkers maar hebben met een hele club uit de regio afspraken gemaakt. Zo kun je als hobbyfokker ook eens wat geld sparen Knipoog

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 21:22

germie"]
[quote="LuvdaTossa schreef:
......Het probleem is ook nog dat het stamboek ook nog geld wil hebben, reken eens uit wat het kost om je hengst voor de keuring te brengen. En voor elke dekking moet een afdracht betaald worden.
Daar kan volgens mij ook wel geld op gewonnen worden. En dan kan de hengstenhouder uiteraard ook weer het sperma goedkoper aanbieden.

Bij andere stamboeken liggen de dekgelden lager. En of je nu een welshpony laat dekken/ki (vaak nog natuurlijke dekking), en vervolgens een paar keer laat scannen om te kijken of de merrie wel drachtig is, of dat je dat bij een KWPN-er doet, dat maakt in manuren niets uit. Waarom dan wel in prijs?

Er zijn natuurlijk wel argumenten te verzinnen waarom een KWPN-hengst meer zou moeten kosten dan een welsh-ponyhengst, maar in grote lijnen ben ik het met je eens. De verschillen lijken veel te groot ! En inderdaad, het "graaien" van diverse stamboeken is menigeen een doorn in het oog. Natuurlijk moeten ook hier de kosten gedekt zijn, maar mijn persoonlijk idee is dat ook hier veel onnodige/kunstmatige kosten gegenereerd worden.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-04 21:59

lageveld schreef:
Er wordt dan geen dekgeld vooraf betaald (of 1 euro in verband met het verbintenissenrecht) maar er moet wel afgerekend worden op het moment dat de merrie drachtig blijkt of zelfs pas wanneer het veulen geboren is. Uiteindelijk moet er dus gewoon betaald worden.

Voor merries die slecht drachtig worden is dit uiteraard wel een aantrekkelijke constructie.

Dank je OK dan!

Citaat:
Gerrie, er is in Duitsland een hengstenhouder die de dekking aanbiedt voor 1 euro en bij een levend veulen er 599 bij wil.

Overigens is er wel een positief effect aan een hoge dekprijs te ontdekken;niet iedere merrie-eigenaar laat zomaar even dekken omdat een veulentje zo leuk is. Dat houdt de veulenrpijs nog iets intact.

Is dat wel zo?

Citaat:
als ik mijn merrie laat dekken, dan wordt het Kos. Dat is een schappelijke prijs. en nee, niet alleen vanwege de prijs hoor: hij past bij mijn fokdoel EN bij mijn merrie.

Koss is idd een leuke hengst.Rond de 3 a 400 euro ben je dan klaar.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 08:57

de heer van Lieren hanteert in mijn ogen toch wel een aantrekkelijke formule. NIET DRACHTIG = NIET BETALEN.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 09:13

petraaken schreef:
de heer van Lieren hanteert in mijn ogen toch wel een aantrekkelijke formule. NIET DRACHTIG = NIET BETALEN.

De grootste uitdaging van fokken is het samenbrengen van passende combinaties. Wanneer je op een dergelijk aanbod ingaat alleen om de financiele kant en je zit over een jaar met een veulen dat niet aan de verwachtingen voldoet ben je verder van huis.

De dekkingsgelden zijn hoog, maar als het bedrag de keuze voor de dekking bepaald kan je beter niet fokken.
Het dekgeld, hoe hoog ook, is slechts een klein deel van de totale kosten.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 09:28

Ik kijk wel min of meer naar de hoogte van het dekgeld. het moet nl hobby blijven bij mij en ik ben niet zoals sommige mensen die er maar geld tegenaan gooien. Is de hengst zijn dekgeld waard ben ik bereid het te betalen indien dit echt niet astronomisch hoog is. Ik vind dat de heer Van lieren een faire formule hanteert. Hoeveel fokkers hebben het al niet meegemaakt dat je veel dekgeld betaald en dat de merrie maar niet drachtig wordt. vind dan bovenstaande formule toch veel eerlijker. In België is het al gebeurt dat je per rietje moet betalen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 09:34

Ik dacht dat het ging over te hoog dekgeld en de onvreden.

Ik heb zelf het idee dat er een groep personen in het dekgeld opgesloten zitten die vallen onder de groep graaiers.

En dan is de graaier die ook weer in het kostenplaatje zit van het veulen en daar pas ik voor.

Nostalgist__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 09:48

Wat fokkers tegenwoordig van hengsten verwachten qua sportprestaties is anders ook niet niks. Enig idee wat de dames en heren ruiters op jaarbasis kosten?
De gemiddelde hengst dekt niet genoeg merries om een dergelijke jaarlijkse investering terug te verdienen. Verder hebben we dankzij SWS en KI de tendens dat er slechts 7-8 hengsten echt populair zijn. Dat daar dan betaald voor moet werken heet volgens mij marktwerking en is in mijn ogen niet meer dan logisch.
Dezelfde marktwerking wordt "gecorrigeerd" op het moment dat iedereen naar de goedkope hengsten "rent".
Keuze genoeg qua hengten ook qua dekgelden. Is dit dus een bezwaar, even verder kijken!

gentlelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 09:56

Tsja fokkers verwachten gewoon meer van een hengst dan anderen ik vind dat je je aan je prijs moet houden die jij wilt!! OK dan!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 10:29

Gerrie"]
[
Koss is idd een leuke hengst.Rond de 3 a 400 euro ben je dan klaar.
[/quote]
Hm, 550 excl. btw. En ik weet nog niet wat ik terug krijg als ze gust blijft. Dat moet ik eerst uitzoeken.

[quote="petraaken"]
[/quote]
Klopt, vandaar dat ik deze hengst ook in overweging heb gehad voor mijn merrie. MAar toch vind ik 900 euro echt te veel.
[quote="sarabande"]
[
De dekkingsgelden zijn hoog, maar als het bedrag de keuze voor de dekking bepaald kan je beter niet fokken.
Het dekgeld, hoe hoog ook, is slechts een klein deel van de totale kosten.
[/quote]
En toch ben ik daar op gaan letten sinds mijn merrie vorig jaar gust gebleven is. Ik ga niet voor een dure hengst. Anders was het voor mij Krack geworden. MAar ik weet goedkopere hengsten die ook passend zijn. Passend is namelijk wel een voorwaarde.

[quote="ceasario schreef:
Ik heb zelf het idee dat er een groep personen in het dekgeld opgesloten zitten die vallen onder de groep graaiers.

En dan is de graaier die ook weer in het kostenplaatje zit van het veulen en daar pas ik voor.

Juist en dat gevoel heb ik dus ook! Maar in mijn portemonee wordt NIET meer gegraaid! Ik doe er niet zonder meer aan mee. En dat zouden andere mensen ook niet moeten doen, dan gingen de dekgelden wel omlaag.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 11:57

Sportprestaties van een hengst zijn idd enigszins kostprijs verhogend.
Maar als dat echt zo is, waarom is het dekgeld van 3-voudig volvo winnaar Royal Bravour dan 'slechts' 900 euro, terwijl het dekgeld van Trento B bijv. al 875 euro bedraagt?
Ik snap daar niets van. Dat zegt mij dat het sowieso rond de 8 a 900 euro zit, ongeacht of de hengst wat presteert of niet.
900 euro heb ik dus wel over voor een bewezen GP-dressuurhengst (ik vind Rubiquil dus niet erg duur). De 995 euro van Olivi vind ik gebakken lucht eigenlijk...

Maar er zijn een hele hoop mindere goden bij het kwpn...die mogen gerust hun dekgeld eens halveren.
Omkijken naar andere stamboeken betekent helemaal niet kiezen voor een minder goede hengst. bij het NRPS en BWP en SbS en Z en praktisch geheel Duitsland zijn net zulke goede zo niet betere dieren verkrijgbaar, vaak ook nog met een doodordinaire kwpn-achtergrond.
Bij die stamboeken zijn alleen echte prestatiehengsten duurder dan 900 euro. De jonge garde stapt in vaak onder de 600...
KWPn zaagt echt aan zijn eigen stoelpoten...

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 12:14

Dees schreef:
Maar als dat echt zo is, waarom is het dekgeld van 3-voudig volvo winnaar Royal Bravour dan 'slechts' 900 euro, terwijl het dekgeld van Trento B bijv. al 875 euro bedraagt?
Ik snap daar niets van. Dat zegt mij dat het sowieso rond de 8 a 900 euro zit, ongeacht of de hengst wat presteert of niet.
900 euro heb ik dus wel over voor een bewezen GP-dressuurhengst (ik vind Rubiquil dus niet erg duur). De 995 euro van Olivi vind ik gebakken lucht eigenlijk...

Maar er zijn een hele hoop mindere goden bij het kwpn...die mogen gerust hun dekgeld eens halveren.
Omkijken naar andere stamboeken betekent helemaal niet kiezen voor een minder goede hengst. bij het NRPS en BWP en SbS en Z en praktisch geheel Duitsland zijn net zulke goede zo niet betere dieren verkrijgbaar, vaak ook nog met een doodordinaire kwpn-achtergrond.
Bij die stamboeken zijn alleen echte prestatiehengsten duurder dan 900 euro. De jonge garde stapt in vaak onder de 600...

Kijk, en dat bedoel ik dus! Hengsten die zich nog totaal niet geprofileerd hebben in de fokkerij worden al heel hoog ingezet, van hoog, naar NOG hoger als ze zich later inderdaad weten te bewijzen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:30

Dees schreef:

Tja België is echt niet goedkoper dan Nederland hoor. Vind zelfs sommige hengsten hier duurder dan in Nederland. Neem nu Saros van 't Gestelhof. Vorige jaar was dit 1000 euro dekgeld excl. BTW. Persoonlijk vind ik niet dat die zich al zo bewezen heeft dat dit een verantwoord dekgeld is. 900 euro vind ik dan een redelijke prijs voor een bewezen GP prix paard als Rubiquil.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:34

petraaken schreef:
[ 900 euro vind ik dan een redelijke prijs voor een bewezen GP prix paard als Rubiquil.
[/quote]

Bewezen in de grandprix heb je niet veel aan als fokker. De vraag is, welke eigenschappen hij vererft. Als de nakomelingen het daadwerkelijk goed gaan doen in de sport, DAN pas is hij voor mij bewezen.
HEt gaat hier niet op een bewezen sportpaard, maar een bewezen dekhengst. DAt zijn 2 verschillende dingen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:39

Desiree"]
[quote="petraaken schreef:
[ 900 euro vind ik dan een redelijke prijs voor een bewezen GP prix paard als Rubiquil.
[/quote]
Bewezen in de grandprix heb je niet veel aan als fokker. De vraag is, welke eigenschappen hij vererft. Als de nakomelingen het daadwerkelijk goed gaan doen in de sport, DAN pas is hij voor mij bewezen.
HEt gaat hier niet op een bewezen sportpaard, maar een bewezen dekhengst. DAt zijn 2 verschillende dingen.

Ditzelfde kan je zeggen van Krack C. Deze hengst heeft voor ons aantrekkelijke punten maar zijn dekgeld is zo hoog dat wij hem niet gaan gebruiken.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:46

petraaken"]
[Ditzelfde kan je zeggen van Krack C. Deze hengst heeft voor ons aantrekkelijke punten maar zijn dekgeld is zo hoog dat wij hem niet gaan gebruiken.
[/quote]
Jazeker! Ben ik met je eens. Overigens heb ik verschillende nakomelingen gezien van Krack die mij zeer in de smaak vallen qua type en beweging, dus ik had hem graag als fokhengst willen hebben maar.... zoals ik al eerder zei:

[quote="Desiree schreef:
[
En toch ben ik daar op gaan letten sinds mijn merrie vorig jaar gust gebleven is. Ik ga niet voor een dure hengst. Anders was het voor mij Krack geworden. MAar ik weet goedkopere hengsten die ook passend zijn. Passend is namelijk wel een voorwaarde.
[/quote]

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:55

Zit nu eigenlijk maar wat te denken hoor maar wat als ze met die onmiddellijk hoge dekgelden voor de jonge hengsten onmiddellijk de mindere merries willen weren. Het is maar een denkwijze hoor maar misschien niet ondenkbaar. Ik denk dat de dekstations met de hoge dekgelden willen betrachten dat ze alleen de kwaliteitsvolle merries krijgen. Nu denken zij dat wie het dekgeld kan betalen ook een goede merrie heeft. Wat in mijn ogen helemaal niet klopt. Je kan met een compleet lelijke merrie naar die hengst gaan die er totaal niet bij past gewoon omdat je je kan permitteren om het dekgeld te betalen. Wat denken jullie van dit?

Rhea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 13:59

Citaat:
Zit nu eigenlijk maar wat te denken hoor maar wat als ze met die onmiddellijk hoge dekgelden voor de jonge hengsten onmiddellijk de mindere merries willen weren. Het is maar een denkwijze hoor maar misschien niet ondenkbaar. Ik denk dat de dekstations met de hoge dekgelden willen betrachten dat ze alleen de kwaliteitsvolle merries krijgen. Nu denken zij dat wie het dekgeld kan betalen ook een goede merrie heeft. Wat in mijn ogen helemaal niet klopt. Je kan met een compleet lelijke merrie naar die hengst gaan die er totaal niet bij past gewoon omdat je je kan permitteren om het dekgeld te betalen. Wat denken jullie van dit?

Zit op zich zeker wat in, enige wat er op dit moment niet aan zou kloppen is dat in Nederland bijna alle dekstations die prijzen hanteren. Wil je met een KWPN'er dekken, kom je die prijzen aan het betalen. Of je nu een goede of een mindere merrie hebt!
Laatst bijgewerkt door Rhea op 09-03-04 14:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-04 14:01

Waar. Zit wat in.
Toch, dat pleit voor een algehele verlaging van alle dekgelden. Want hoeveel marge zit er op een rietje? Ik ben van mening dat ALLE kwpn-dekgelden te hoog zitten, en dat er dus goede merries niet meer geinsemineerd worden met goede hengsten.
en ik signaleer dat de fokker met zijn goede merries dus toch gaat omkijken naar goedkopere hengsten, buiten het kwpn.

Het dekgeld is te duur inverhouding tot de opbrengst van een fatsoenlijk veulen. en de markt wil niet verruimen kwa budget; De rek moet ofwel bij de fokker of wel bij de hengsthouder wegkomen. En de hengsthouder is daar ogenschijnlijk blind voor.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 14:02

Rhea"]
Zit op zich zeker wat in, enige wat er op dit moment niet aan zou kloppen is dat in Nederland bijna alle dekstations die prijzen hanteren. Wil je met een KWPN'er dekken, kom je die prijzen aan het betalen. Of je nu een goede of een mindere merrie hebt!
[/quote]
Precies, en het is de fokker die de prijs betaalt, en niet de goede of mindere merrie! En de fokker kan best een goede merrie hebben, maar dat wil niet zeggen dat hij dat dekgeld er voor (over) heeft.

[quote="Dees schreef:
De rek moet ofwel bij de fokker of wel bij de hengsthouder wegkomen. En de hengsthouder is daar ogenschijnlijk blind voor.

Net als bij de huizenmarkt die overspannen is geraakt. Nu is de rek er uit. Ik hoop dat dit dan ook gebeurt bij de dekgelden. moet eigenlijk toch mogelijk zijn, aangezien ook de markt van de paarden overspannen is. Te veel aanbod, wat leidt tot te lage prijzen, wat leidt tot scheve verhouding dekgeld en uiteindelijke opbrengst van veulen.

Jurga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 18:07

In een paar jaar zijn de dekgelden inderdaad veel te hard gestegen. Groot voordeel dat Excuseme al noemde is, dat mensen die 'een veulentje fokken zo leuk vinden' het geld er niet voor over hebben. De hardnekkigste mensen daarvan dekken dan echter wel met de niet-goedgekeurde hengst van de buurman. Hebben ze toch een veulentje moet je maar denken. Wat er verder met het (onverkoopbare?) beestje gebeurt, zal hen een worst wezen.

Wat Dees al aanhaalde, de oudere fokkers kunnen het niet meer betalen. En waar ligt nou juist de basis van de fokkerij? In de oude stammen, die zo ten onder gaan, aangezien de stam moeilijk echt doordacht voortgezet kan worden, omdat de fokkers het dekgeld niet meer kunnen ophoesten. Probeer het inderdaad maar eens te betalen uit je pensioennetje. *de veulens kosten meer dan dat je eraan verdient*

Ik snap best dat de kosten om een hengst te onderhouden en promoten in deze tijd ook de pan uitreizen. De modehengsten verdienen hun kosten zowiezo wel terug, de mindere *dat hoeft trouwens geeneens zo te zijn* hengsten zal wat moeilijker zijn. Maar als je nagaat hoeveel honderden euro's er omgaan voor één hengst in een seizoen... Me dunkt dat de kosten er dan wel uitzijn hoor. Als het bij andere stamboeken minder kost, waarom dan die idiote prijzen?

De beste merries zullen toch eerder naar een mindere hengst gaan, die nog minder heeft laten zien, maar waarvan 'gehoopt' wordt dat deze hengst het wel gaat maken. De echte fokkers hebben toch vaak meerdere merries en als ze mogen kiezen voor één bedrag 3 merries te dekken of maar 2, zijn ze denk ik toch snel geneigd dan maar te gaan voor 3 merries drachtig van een niet-eerste-keus-hengst met een wel verkoopbaar veulen, dan twee merries drachtig en de andere fokmerrie maar laten staan *daar haal je dus helemaal geen kosten meer uit dan*.

xx_hanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 23:44

sarabande"]
[quote="xx_hanneke schreef:
Er wordt in het algemeen een mening gegeven dat het dekgeld te duur, ik ben het er aan de ene kant ook wel mee eens, namelijk: Zo word het idd onbetaalbaar maar kijk dan ook naar alle volwassen paarden, als je een beetje een leuk beest wilt hebben ben al gauw zo'n 8500 euro kwijt..

Dat beessie is bereden en veterinair gekeurd. Dat kan je erbij tellen.
Dus tel uit je winst.

En even terug naar de Groninger hengsten, wie koopt dat veulen???
[/quote]

Ja maar dan komt het er toch op neer precies hetgene wat ik wou zeggen? Alles is gewoon duur in de paardensport. Dus we moeten niet alleen over dekgeld gaan lopen mauwen: dierenartskosten, ruitersportartikelen, stalling, al dat is ook allemaal duur. maar iedereen moet er ook weer wat aan verdienen, ook de verkoper van het paard, dus dan word het idd allemaal duur. Maar wat ik eigenlijk bedoelde met hetgeen wat jij geciteerd had, was dat ook de prijs van de dekking word doorberekend in een volwassen paard, vanuit de fokker dan, en die verkoopt hem dan weer, en ook deze aankoopprijs word doorberekend bij de verdere verkoop.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 23:47

Daar komt nog iets bij. De hengstehouders hebben in vergelijking met vroeger, ruime niet-drachtigheid clausules ingebouwd. Vroeger mocht je voor iets minder het volgend jaar terugkomen.
Nu moeten ze echt hun best doen anders houden ze geen cent voor hun inspanningen over. En ja de hengsten moeten competitie lopen, Pavo, sport KI, zijn allemaal kostenverhogende zaken.

xx_hanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-04 23:53

En Jurga je hebt opzich best gelijk maar of degene met goede merrie ook daatwerkelijk naar een mindere hengst zullen gaan weet ik niet, als je namelijk een echt goed veulen fokt vallen die in totaal andere prijsklasse's en dan is die 300 euro extra aan dekgeld het wel waard als je je veulen 3000 euro duurder kan verkopen, je bent toch hetzelfde geld uit aan de opfok en dat ben je liever kwijt aan een goed veulen dan aan een mindere, en of de eigenaren van de hengsten er daadwerkelijk zo aan verdienen ben ik ook niet zo zeker, ze moeten de ruiter betalen, de stalling en alles wat daar bij komt kijken, het invriezen waarvoor je hem eerts in carantene moet zetten wat ook niet bepaald goedkoop is. dus een hengst onderhouden kost ook klauwen met geld.
En misschien is het ook maar beter dat mensen die voor de gein een veulentje willen fokken het geld er niet meer voor overhebben, dan hebben we in een keer een stuk minder onverkoopbare paarden. Dat zoals jij zei mensen bij wijze van met de hengst van de buren gaan
dekken is weer het andere uiteinden, maar mensen die voor de lol een merrie dekken hebben meestal geen merrie met een goede merrie-stam als ze zelfs al een papiert hebben. Dus ook onverkoopbaar

Sarabande je haalt me de woorden uit m'n mond

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-04 00:02

sarabande schreef:
Nu moeten ze echt hun best doen anders houden ze geen cent voor hun inspanningen over. En ja de hengsten moeten competitie lopen, Pavo, sport KI, zijn allemaal kostenverhogende zaken.

De hengsten houder komt wel aan zijn trekken.
Niet drachtig nog 250 Euro over.

Fokker niet drachtig 250 Euro lichter (als je geen afspraken gemaakt hebt)
plus de eigen onkosten plus dieren arts plus een nieuw dekgeld in het volgende jaar., plus 2 jaar voeren. Wat kost dan dat veulen dat na 2 jaar geboren wordt.?

En ja de hengsten moeten competitie lopen, Pavo, sport KI, zijn allemaal kostenverhogende zaken
En dat is vaak voor de hengsteigenaar.