Tja wij zijn ook hobbyfokkers maar hebben met een hele club uit de regio afspraken gemaakt. Zo kun je als hobbyfokker ook eens wat geld sparen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
germie"]
[quote="LuvdaTossa schreef:......Het probleem is ook nog dat het stamboek ook nog geld wil hebben, reken eens uit wat het kost om je hengst voor de keuring te brengen. En voor elke dekking moet een afdracht betaald worden.
Daar kan volgens mij ook wel geld op gewonnen worden. En dan kan de hengstenhouder uiteraard ook weer het sperma goedkoper aanbieden.
Bij andere stamboeken liggen de dekgelden lager. En of je nu een welshpony laat dekken/ki (vaak nog natuurlijke dekking), en vervolgens een paar keer laat scannen om te kijken of de merrie wel drachtig is, of dat je dat bij een KWPN-er doet, dat maakt in manuren niets uit. Waarom dan wel in prijs?
lageveld schreef:Er wordt dan geen dekgeld vooraf betaald (of 1 euro in verband met het verbintenissenrecht) maar er moet wel afgerekend worden op het moment dat de merrie drachtig blijkt of zelfs pas wanneer het veulen geboren is. Uiteindelijk moet er dus gewoon betaald worden.
Voor merries die slecht drachtig worden is dit uiteraard wel een aantrekkelijke constructie.
Citaat:Gerrie, er is in Duitsland een hengstenhouder die de dekking aanbiedt voor 1 euro en bij een levend veulen er 599 bij wil.
Overigens is er wel een positief effect aan een hoge dekprijs te ontdekken;niet iedere merrie-eigenaar laat zomaar even dekken omdat een veulentje zo leuk is. Dat houdt de veulenrpijs nog iets intact.
Citaat:als ik mijn merrie laat dekken, dan wordt het Kos. Dat is een schappelijke prijs. en nee, niet alleen vanwege de prijs hoor: hij past bij mijn fokdoel EN bij mijn merrie.
petraaken schreef:de heer van Lieren hanteert in mijn ogen toch wel een aantrekkelijke formule. NIET DRACHTIG = NIET BETALEN.
Gerrie"]
[
Koss is idd een leuke hengst.Rond de 3 a 400 euro ben je dan klaar.
[/quote]
Hm, 550 excl. btw. En ik weet nog niet wat ik terug krijg als ze gust blijft. Dat moet ik eerst uitzoeken.
[quote="petraaken"]
de heer van Lieren hanteert in mijn ogen toch wel een aantrekkelijke formule. NIET DRACHTIG = NIET BETALEN.
[/quote]
Klopt, vandaar dat ik deze hengst ook in overweging heb gehad voor mijn merrie. MAar toch vind ik 900 euro echt te veel.
[quote="sarabande"]
[
De dekkingsgelden zijn hoog, maar als het bedrag de keuze voor de dekking bepaald kan je beter niet fokken.
Het dekgeld, hoe hoog ook, is slechts een klein deel van de totale kosten.
[/quote]
En toch ben ik daar op gaan letten sinds mijn merrie vorig jaar gust gebleven is. Ik ga niet voor een dure hengst. Anders was het voor mij Krack geworden. MAar ik weet goedkopere hengsten die ook passend zijn. Passend is namelijk wel een voorwaarde.
[quote="ceasario schreef:Ik heb zelf het idee dat er een groep personen in het dekgeld opgesloten zitten die vallen onder de groep graaiers.
En dan is de graaier die ook weer in het kostenplaatje zit van het veulen en daar pas ik voor.
Dees schreef:Sportprestaties van een hengst zijn idd enigszins kostprijs verhogend.
Maar als dat echt zo is, waarom is het dekgeld van 3-voudig volvo winnaar Royal Bravour dan 'slechts' 900 euro, terwijl het dekgeld van Trento B bijv. al 875 euro bedraagt?
Ik snap daar niets van. Dat zegt mij dat het sowieso rond de 8 a 900 euro zit, ongeacht of de hengst wat presteert of niet.
900 euro heb ik dus wel over voor een bewezen GP-dressuurhengst (ik vind Rubiquil dus niet erg duur). De 995 euro van Olivi vind ik gebakken lucht eigenlijk...
Maar er zijn een hele hoop mindere goden bij het kwpn...die mogen gerust hun dekgeld eens halveren.
Omkijken naar andere stamboeken betekent helemaal niet kiezen voor een minder goede hengst. bij het NRPS en BWP en SbS en Z en praktisch geheel Duitsland zijn net zulke goede zo niet betere dieren verkrijgbaar, vaak ook nog met een doodordinaire kwpn-achtergrond.
Bij die stamboeken zijn alleen echte prestatiehengsten duurder dan 900 euro. De jonge garde stapt in vaak onder de 600...
KWPn zaagt echt aan zijn eigen stoelpoten...
Dees schreef:Sportprestaties van een hengst zijn idd enigszins kostprijs verhogend.
Maar als dat echt zo is, waarom is het dekgeld van 3-voudig volvo winnaar Royal Bravour dan 'slechts' 900 euro, terwijl het dekgeld van Trento B bijv. al 875 euro bedraagt?
Ik snap daar niets van. Dat zegt mij dat het sowieso rond de 8 a 900 euro zit, ongeacht of de hengst wat presteert of niet.
900 euro heb ik dus wel over voor een bewezen GP-dressuurhengst (ik vind Rubiquil dus niet erg duur). De 995 euro van Olivi vind ik gebakken lucht eigenlijk...
Maar er zijn een hele hoop mindere goden bij het kwpn...die mogen gerust hun dekgeld eens halveren.
Omkijken naar andere stamboeken betekent helemaal niet kiezen voor een minder goede hengst. bij het NRPS en BWP en SbS en Z en praktisch geheel Duitsland zijn net zulke goede zo niet betere dieren verkrijgbaar, vaak ook nog met een doodordinaire kwpn-achtergrond.
Bij die stamboeken zijn alleen echte prestatiehengsten duurder dan 900 euro. De jonge garde stapt in vaak onder de 600...
KWPn zaagt echt aan zijn eigen stoelpoten...
petraaken schreef:[ 900 euro vind ik dan een redelijke prijs voor een bewezen GP prix paard als Rubiquil.
[/quote]
Desiree"]
[quote="petraaken schreef:[ 900 euro vind ik dan een redelijke prijs voor een bewezen GP prix paard als Rubiquil.
[/quote]
Bewezen in de grandprix heb je niet veel aan als fokker. De vraag is, welke eigenschappen hij vererft. Als de nakomelingen het daadwerkelijk goed gaan doen in de sport, DAN pas is hij voor mij bewezen.
HEt gaat hier niet op een bewezen sportpaard, maar een bewezen dekhengst. DAt zijn 2 verschillende dingen.
petraaken"]
[Ditzelfde kan je zeggen van Krack C. Deze hengst heeft voor ons aantrekkelijke punten maar zijn dekgeld is zo hoog dat wij hem niet gaan gebruiken.
[/quote]
Jazeker! Ben ik met je eens. Overigens heb ik verschillende nakomelingen gezien van Krack die mij zeer in de smaak vallen qua type en beweging, dus ik had hem graag als fokhengst willen hebben maar.... zoals ik al eerder zei:
[quote="Desiree schreef:[
En toch ben ik daar op gaan letten sinds mijn merrie vorig jaar gust gebleven is. Ik ga niet voor een dure hengst. Anders was het voor mij Krack geworden. MAar ik weet goedkopere hengsten die ook passend zijn. Passend is namelijk wel een voorwaarde.
[/quote]
Citaat:Zit nu eigenlijk maar wat te denken hoor maar wat als ze met die onmiddellijk hoge dekgelden voor de jonge hengsten onmiddellijk de mindere merries willen weren. Het is maar een denkwijze hoor maar misschien niet ondenkbaar. Ik denk dat de dekstations met de hoge dekgelden willen betrachten dat ze alleen de kwaliteitsvolle merries krijgen. Nu denken zij dat wie het dekgeld kan betalen ook een goede merrie heeft. Wat in mijn ogen helemaal niet klopt. Je kan met een compleet lelijke merrie naar die hengst gaan die er totaal niet bij past gewoon omdat je je kan permitteren om het dekgeld te betalen. Wat denken jullie van dit?
Rhea"]
Zit op zich zeker wat in, enige wat er op dit moment niet aan zou kloppen is dat in Nederland bijna alle dekstations die prijzen hanteren. Wil je met een KWPN'er dekken, kom je die prijzen aan het betalen. Of je nu een goede of een mindere merrie hebt!
[/quote]
Precies, en het is de fokker die de prijs betaalt, en niet de goede of mindere merrie! En de fokker kan best een goede merrie hebben, maar dat wil niet zeggen dat hij dat dekgeld er voor (over) heeft.
[quote="Dees schreef:De rek moet ofwel bij de fokker of wel bij de hengsthouder wegkomen. En de hengsthouder is daar ogenschijnlijk blind voor.
sarabande"]
[quote="xx_hanneke schreef:Er wordt in het algemeen een mening gegeven dat het dekgeld te duur, ik ben het er aan de ene kant ook wel mee eens, namelijk: Zo word het idd onbetaalbaar maar kijk dan ook naar alle volwassen paarden, als je een beetje een leuk beest wilt hebben ben al gauw zo'n 8500 euro kwijt..
sarabande schreef:Nu moeten ze echt hun best doen anders houden ze geen cent voor hun inspanningen over. En ja de hengsten moeten competitie lopen, Pavo, sport KI, zijn allemaal kostenverhogende zaken.