Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
janderegelaa schreef:Sizzle schreef:Het insemineren zelf is trouwens niet het meest belastende onderdeel. Scannen is doorgaans veel invasiever en dat gebeurd net zo goed bij natuurlijke dekking.
Met een goede schouwhengst zou je niet hoeven te scannen. Het nadeel van niet scannen is dat je niet weet of er een dubbele ovulatie is of bijv. vocht in de baarmoeder.
marjolein88 schreef:In z'n wat? Mond? Rectum? Oog? O, je bedoelt penis.Inderdaad, als je test via officiële testen moet dit op de kweek gezet worden, de uitslag krijg je ongv in 5 werkdagen.
Daarnaast.... je wilt het de hengst echt niet aan doen om elke paar dagen bloedtesten en swabs (met wattenstaafje in zn ***) te laten afnemen!
En over stress bij insemineren..... dan gaat er echt iets fout. Hier echt nooit problemen met merries. Als ze goed hengstig zijn en je doet alles keurig met beleid is er echt geen die het onprettig vind.
Mijn eigen merries die kan ik zo los in de wei insemineren, die gaan al staan plassen als ze me zien aankomen met mn koffertje haha
janderegelaa schreef:Sizzle schreef:Het insemineren zelf is trouwens niet het meest belastende onderdeel. Scannen is doorgaans veel invasiever en dat gebeurd net zo goed bij natuurlijke dekking.
Met een goede schouwhengst zou je niet hoeven te scannen. Het nadeel van niet scannen is dat je niet weet of er een dubbele ovulatie is of bijv. vocht in de baarmoeder.
Mkango schreef:janderegelaa schreef:Ach, wat weet ik er ook van, het is alleen maar m’n werk.
Er wordt nog steeds gekluisterd.
Tinniie schreef:Die opmerking ging ook specifiek over Engels volbloeden, dat was namelijk waar Sizzles vraag over ging en die ik beantwoordde. Daarmee aan de haal gaan en die informatie weglaten om mij de les te lezen is niet heel eerlijk, wel?Mkango schreef:Ach, wat weet ik er ook van, het is alleen maar m’n werk.
Mkango, het segment dure paarden die netjes met alles in orde zijn voor natuurlijke dekkingen zoals dan bij jou het geval is, is vele malen kleiner dan het ‘gooi maar samen voor de goedkoop’ (vaak papierloze) natuurlijke dekkingen. Daar gebeuren wel degelijk veel ongevallen.
Meeste door stampen & breuken aan de benen (2 jaar geleden heb ik zelfs eentje gezien waarbij het been compleet over gestampt was, hing nog met enkele ‘sliertjes’ vast) Maar ook door stampen op het hoofd met trauma, en ik ken ook een man waarbij z’n eigen hoofd verbouwd is door een stamp terwijl hij de merrie wilde weghalen bij de hengst die bleef dekken en de merrie terroriseren..
En idd , vaak wordt er dan ook weinig of niet gescand want dat kost ook geld. Twee bevruchte eitjes komt echt wel regelmatig voor.. Eentje van onze hengst had enkele weken terug zelfs 3 vruchtjes, dat kan ook echt heel verkeerd lopen (hoewel het vaak wel zal geaborteerd worden)
Fly_high schreef:Maar dat is toch gewoon slecht management?
Ik heb vroegah ook van die absolute prutsers gezien, merrie en hengst zomaar bij elkaar in de paddock of in de wei flikkeren zonder te kijken of merrie überhaupt goed hengstig was en dan hopen op een succesvolle dekking. Nou laten we zeggen dat het vaak tegenviel.
Mkango schreef:Tinniie schreef:Die opmerking ging ook specifiek over Engels volbloeden, dat was namelijk waar Sizzles vraag over ging en die ik beantwoordde. Daarmee aan de haal gaan en die informatie weglaten om mij de les te lezen is niet heel eerlijk, wel?
Mkango, het segment dure paarden die netjes met alles in orde zijn voor natuurlijke dekkingen zoals dan bij jou het geval is, is vele malen kleiner dan het ‘gooi maar samen voor de goedkoop’ (vaak papierloze) natuurlijke dekkingen. Daar gebeuren wel degelijk veel ongevallen.
Meeste door stampen & breuken aan de benen (2 jaar geleden heb ik zelfs eentje gezien waarbij het been compleet over gestampt was, hing nog met enkele ‘sliertjes’ vast) Maar ook door stampen op het hoofd met trauma, en ik ken ook een man waarbij z’n eigen hoofd verbouwd is door een stamp terwijl hij de merrie wilde weghalen bij de hengst die bleef dekken en de merrie terroriseren..
En idd , vaak wordt er dan ook weinig of niet gescand want dat kost ook geld. Twee bevruchte eitjes komt echt wel regelmatig voor.. Eentje van onze hengst had enkele weken terug zelfs 3 vruchtjes, dat kan ook echt heel verkeerd lopen (hoewel het vaak wel zal geaborteerd worden)
En verder: wat Fly_high zegt.
janderegelaa schreef:Hoe wil je zijn geslachtsdeel onderhouden als hij gewoon tussen de merrie’s in het land loopt?
De SOA’s zijn echt wel een probleem. Van alle natuurlijk dekkende hengsten die ik ken is er niet 1 hengstenhouder die een CEM of EVA test vraagt van de merrie. En dat komt omdat natuurlijk dekken vaak gewoon een kostenkwestie is. Lekker goedkoop.
Goedgekeurde hengsten die via KI dekken zijn allemaal getest dus de kans op een SOA is heel erg klein.
De resultaten van KI zijn gelijk aan die van natuurlijk dekken en dat komt omdat ze eerst opgevoeld worden dus ze zijn altijd goed hengstig. En wat al eerder genoemd is, je spaart de hengst heel erg met KI en dat is zeker met veeldekkers heel belangrijk.
Tinniie schreef:Nou, nee, mensen zeggen alleen "natuurlijk dekken is niets mis mee, mits goed gemanaged." Net als dat er met KI weinig mis is, mits goed gemanaged. Je kunt de mensen die op de bonnefooi een aantal merries bij een hengst gooien niet vergelijken met KI dat goed wordt uitgevoerd en dan zeggen dat al het natuurlijk dekken slecht is, net als dat je slecht uitgevoerde KI niet kunt vergelijken met een goed begeleide natuurlijke dekking en dan zeggen dat alle KI slecht is. Net als bij zoveel zaken omtrent paarden: alles staat of valt met het management. Wanneer het management op orde is, is het vaak een kwestie van persoonlijke voorkeur en wat praktisch is (met de meeste warmbloedhengsten is het immers minder praktisch om natuurlijk te dekken dan met een volbloed die alleen nog maar dekhengst hoeft te zijn), maar is er geen absolute waarheid.Ik wilde jou ook helemaal niet de les lezen maar beaam toch net dat het in jouw segment netjes geregeld zal zijn.. ? Mede ook op je voorgaande bericht waar je het over hebt. Bokt liet echter maar 2 quotes toe.
Mensen kijken vaak enkel vanuit hun eigen bril, terwijl de wereld veel groter is.. merk ik hier ook weer duidelijk
Ayasha schreef:Dat gezegd zijnde is het niet alsof ze nooit gewond raken met op de bok springen.
hooffie schreef:Ayasha schreef:De hengst in kwestie kon ook via KI overigens dus fokker moest wel voldoen aan de KI regels.
oei oei en hier gaat het dus mis ! Dit MAG dus NIET !
Mkango schreef:marjolein88 schreef:In z'n wat? Mond? Rectum? Oog? O, je bedoelt penis.Inderdaad, als je test via officiële testen moet dit op de kweek gezet worden, de uitslag krijg je ongv in 5 werkdagen.
Daarnaast.... je wilt het de hengst echt niet aan doen om elke paar dagen bloedtesten en swabs (met wattenstaafje in zn ***) te laten afnemen!
En over stress bij insemineren..... dan gaat er echt iets fout. Hier echt nooit problemen met merries. Als ze goed hengstig zijn en je doet alles keurig met beleid is er echt geen die het onprettig vind.
Mijn eigen merries die kan ik zo los in de wei insemineren, die gaan al staan plassen als ze me zien aankomen met mn koffertje haha
En zo zijn er mensen die nooit problemen hebben met natuurlijk dekken. Slecht management van het een vergelijken met goed management van het ander en dan zeggen dat het een beter is dan het ander, is een argument dat kant noch wal raakt.
hooffie schreef:ok een beetje dom deze werkwijze, maar filmpje laat wel zien wat er binnen een split second gebeuren kan met de hengst of de begeleider
https://www.vkmag.com/magazine/paard_moest_dekken_maar_is_door_tik_van_partner_naar_eeuwige_jachtvelden?fbclid=IwAR0BQbp-8ruF4goNnlPzMHzz6PXteQqvD9PgpDz_6TG7HVAXFRxhZ0URWSk
Ayasha schreef:hooffie schreef:
oei oei en hier gaat het dus mis ! Dit MAG dus NIET !
Tja dan zal je ook het hengstenstation moeten aangeven waar hij mee werkte want die wisten dat de hengst ook natuurlijk dekte.Waarom zou het niet mogen als de fokker gewoon voldoet aan de voorwaarden van KI dekken voor de sprong?
janderegelaa schreef:In de regel wordt er niet meer gekluisterd, maar er zal vast wel ergens een uitzondering zijn. Het is alleen niet meer de standaard. Ik ga ervan uit dat mensen dat zelf wel snappen, maar blijkbaar heb ik je wat overschat, my bad.Maar het niet kluisteren op jouw werk als standaard nemen voor de rest van de wereld dat er bij volbloeden niet meer gekluisterd wordt raakt ook kan noch wal…
Ayasha schreef:Tja dan zal je ook het hengstenstation moeten aangeven waar hij mee werkte want die wisten dat de hengst ook natuurlijk dekte.Waarom zou het niet mogen als de fokker gewoon voldoet aan de voorwaarden van KI dekken voor de sprong?
janderegelaa schreef:Dat kan wel maar dan mag het niet verzonden worden omdat je de juiste formulieren niet hebt. Als extern hengstenstation zouden ze dit soort hengsten moeten weigeren want EVA heb je zo.
Ayasha schreef:janderegelaa schreef:Dat kan wel maar dan mag het niet verzonden worden omdat je de juiste formulieren niet hebt. Als extern hengstenstation zouden ze dit soort hengsten moeten weigeren want EVA heb je zo.
Ik heb niet gezegd dat het verzonden werd he?
Ik heb enkel gezegd dat het ook via KI ging. EN ik heb gezegd dat het station/de kliniek waar hij mee samen werkte op een half uurtje van hem vandaan zat.