Dank iedereen voor de reacties! Ik wilde gaan quoten maar ik kan heel slecht meerdere quotes onder elkaar zetten dus even een korte samenvatting:
- Een Groninger/gelder of Frederiksborger is zeker een goede optie. Wellicht alleen niet zo fijn voor dit paard dat ik weinig gras heb thuis. Maar ik ga me zeker verdiepen in deze rassen.
- Welsh Cob heeft ook nog even door mijn hoofd gespookt maar ik vind ze vaak toch best ril en klein.
- Een Shire of trekpaard of ander echt zwaar ras met veel behang spreekt me niet zo aan. Heb vroeger wel een Shire gereden en zijn karakter was inderdaad fantastisch, maar voor mij wel iets te weinig rijtypisch.
- Een Freiberger komt vaak voorbij en staat ook hoog op mijn lijst. Ik ken het ras helemaal niet, heb er denk ik nog nooit 1 van dichtbij gezien. Een 3-jarige (of jonger) is prima. Nadeel is dat ze weinig te koop zijn.
Mijn haflinger had overigens meer streken dan menig KWPN en ik had er regelmatig echt mijn handen vol aan, maar het werd nooit gevaarlijk. Hij ging nooit in blinde paniek rennen, sprong nooit voor een auto of in de sloot etc. Alles was wel altijd gecontroleerd. Dus een paard mag van mij best wat heter zijn, ze moeten wel blijven nadenken. En mijn haflinger was rete-slim. Dat vond ik van de KWPN-er die ik daarna had echt tegenvallen. Die moest ik nieuwe dingen het vaak herhalen. De haf legde ik 1x iets uit en daarna snapte hij het. Dat is iets wat ik in een nieuw paard wel fijn zou vinden.
Het lompe wat mijn haflinger had zou ik best vanaf willen.

Op mijn eigen lijst staan:
- Grote rijtypische haflinger of fjord
- Freiberger
- Barok Paint
- Fries
Grappig dat een Fries of fjord hier in het topic helemaal niet worden genoemd. Heb als tiener op een doodbrave Friese hengst gereden. Volgens mij voldoen die helemaal aan mijn eisen, kunnen leuk dressuren, voor de wagen, gezinspaard etc. Maar toch is er 'iets' dat me niet echt aanspreekt in een fries. Ik weet niet goed wat. (Behalve alle gezondheidsproblemen.)