Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ImkeTarek schreef:Ik zie veel quarter voorbij komen..
Maar ik heb toch ook best wat quarters gereden die echt een afschuwelijke galop hadden, die absoluut niet lekker uit te zitten waren..
Dus dat is ook echt geen gegeven
Elisa2 schreef:Maar TS wil dressuur rijden, dat is toch een stuk lastiger bij een gangenpaard want als deze in hun gang lopen, lopen ze met het hoofd omhoog en de rug juist weggedrukt. En het is nog best lastig als ruiter om alle gangen uit elkaar te houden en een gangenpaard goed los in het lijf te houden.
Earth schreef:Nog wat anders, ik rijd nu een kwpn-er van 1.75 mtr en ik heb dus gewoon geen last van mijn rug. Maar ik rijd ook met een Fairfax zadel, dat scheelt denk ik heel veel. Want dit zadel dwingt me niet in een positie maar geeft wel genoeg steun. Laatste keer dat ik een wat groter paard reed met een Thorrowgood zadel had ik echt snel rugpijn. Dus een goed zadel zegt ook heel veel denk ik.
Love2sk8 schreef:Elisa2 schreef:Maar TS wil dressuur rijden, dat is toch een stuk lastiger bij een gangenpaard want als deze in hun gang lopen, lopen ze met het hoofd omhoog en de rug juist weggedrukt. En het is nog best lastig als ruiter om alle gangen uit elkaar te houden en een gangenpaard goed los in het lijf te houden.
Dit is de manier waarop gangenpaarden (IJslanders als voorbeeld, omdat ik die goed ken) vroeger gereden werden om de beweging te vergroten. Echter wordt dit nog nauwelijks gedaan, en zijn de meeste IJslanderruiters erg bewust van correct lichaamsgebruik van hun paard(en). Ik ken op dit moment niemand die zijn of haar paard nog op de ouderwetse manier rijdt. De focus ligt nu op correct gebruik van de achterhand en het dragende vermogen van een paard, waardoor souplesse en nageeflijkheid vanzelf komen. Dus laat dit alsjeblieft geen reden zijn om gangenpaarden helemaal af te wijzen. Mijn beide IJslanders zijn erg goed in dressuur en lopen ook in tölt netjes nageeflijk.
Love2sk8 schreef:Elisa2 schreef:Maar TS wil dressuur rijden, dat is toch een stuk lastiger bij een gangenpaard want als deze in hun gang lopen, lopen ze met het hoofd omhoog en de rug juist weggedrukt. En het is nog best lastig als ruiter om alle gangen uit elkaar te houden en een gangenpaard goed los in het lijf te houden.
Dit is de manier waarop gangenpaarden (IJslanders als voorbeeld, omdat ik die goed ken) vroeger gereden werden om de beweging te vergroten. Echter wordt dit nog nauwelijks gedaan, en zijn de meeste IJslanderruiters erg bewust van correct lichaamsgebruik van hun paard(en). Ik ken op dit moment niemand die zijn of haar paard nog op de ouderwetse manier rijdt. De focus ligt nu op correct gebruik van de achterhand en het dragende vermogen van een paard, waardoor souplesse en nageeflijkheid vanzelf komen. Dus laat dit alsjeblieft geen reden zijn om gangenpaarden helemaal af te wijzen. Mijn beide IJslanders zijn erg goed in dressuur en lopen ook in tölt netjes nageeflijk.
Elisa2 schreef:Dat is goed om te horen, lijkt mij ook beter voor de paarden zelf.
Laatste wedstrijd waar ik was een paar jaar terug werden ze eigenlijk allemaal (verschillende rassen) nog met het hoofd omhoog gereden en de rug weg. Ik heb altijd begrepen dat dat hoorde bij de "gang" en hoofd meer naar beneden dan meer een andere gang zou zijn.
Alleen dan de vraag, ik weet niet of TS grote dressuur ambities heeft of niet..want met een gangenpaard Z dressuur bijv. kan dat ook? Alle extra gangen uit elkaar houden vergt ook een bepaalde moeilijkheidsgraad.
_Chantyyy schreef:Elisa2 schreef:Dat is goed om te horen, lijkt mij ook beter voor de paarden zelf.
Laatste wedstrijd waar ik was een paar jaar terug werden ze eigenlijk allemaal (verschillende rassen) nog met het hoofd omhoog gereden en de rug weg. Ik heb altijd begrepen dat dat hoorde bij de "gang" en hoofd meer naar beneden dan meer een andere gang zou zijn.
Alleen dan de vraag, ik weet niet of TS grote dressuur ambities heeft of niet..want met een gangenpaard Z dressuur bijv. kan dat ook? Alle extra gangen uit elkaar houden vergt ook een bepaalde moeilijkheidsgraad.
Ik heb absoluut geen hoge dressuur ambities.
Ben meer van het paard op een juiste manier rijden, gedragen, over de rug, in balans en in ontspanning.
Heb niks tegen dressuur, maar het is niks voor mij om wedstrijden te rijden.
Elisa2 schreef:Elisa2 schreef:Maar TS wil dressuur rijden, dat is toch een stuk lastiger bij een gangenpaard want als deze in hun gang lopen, lopen ze met het hoofd omhoog en de rug juist weggedrukt. En het is nog best lastig als ruiter om alle gangen uit elkaar te houden en een gangenpaard goed los in het lijf te houden.