Oeps, er ging iets mis; ik wilde nog wat wijzigen maar nu is mijn hele post weg........
Hoe dan ook; juist Lusitano's zijn dressuurpaarden bij uitstek en hebben een veel betere balans dan de gemiddelde warmbloed en verzamelen veel makkelijker dan die langhalzen
. Persoonlijk ben ik geen fan van lange halzen en nekken maar zie ik ze juist graag zoals bij de paarden op de foto. Overigens allebei prima dressuurpaarden die heel gemakkelijk hun balans vinden, zeer makkelijk nageven en zeer flexibel zijn. Ik kijk eerlijk gezegd liever naar de vorm van de hals en als je dan bij de Lusitano merrie kijkt zie je al een hals die, in de natuurlijke houding, al mooi rond is en waarvan ik de nek juist voldoende lang vind en prima passend bij het paard. Ik zie bij de langhalzen en lang nekken te vaak rechte, dunne halzen die veel moeilijker te verzamelen zijn ( om nog maar niet te spreken van de aanleg voor halsartrose) . Maar goed, ieder zijn smaak.
Ik zet de foto's hier nog even onder;
Zoon, kruising met zware Quarter merrie. Overigens zijn Quarters juist vaak wat kort in de nek maar wel voldoende lang in de hals.
En dus een typische Lusitano merrie met veel talent met een prachtige hals.