Fly_high schreef:@Maaike volgens mij bedoel je Hucul / karpatische pony, die worden overal in Karpaten gefokt maar met name in Polen en Oekraine. Ze zijn heel goedkoop om aan te komen omdat EU meebetaalt
Mocht iemand interesse hebben, dat is de grootste stoeterij
http://www.huculy.com.pl/stadnina-koni-huculskich/stadnina/hodowla-koni-2/ ze verkopen ook regelmatig bereden en betuigde pony's op de veiling. Een meerdaagse bergtocht bij wijze van proefrit kan daar ook
... ik vind het altijd balen dat ik echt te groot ben voor pony's

Kijk, dit is echt super interessant! Deze paarden zijn dus weinig tot niet gekruisd met andere rassen.
De omschrijving past ook echt bij mijn openingspost!
Dit vind ik echt interessant, maar ik word niet veel wijzer door wat te googelen. Ik kom welgeteld 1 advertentie tegen van een Duitse man die 1 verkoopt voor € 3900,-
Die stoeterij zou je dus eigenlijk moeten bezoeken, zoiets is wel leuk. Nu is het alleen te hopen dat men daar ook een woordje Duits of engels spreekt. Mijn Pools is matig, hahahaha!
Neon schreef:Wij hebben een freiberger staan... wel een luxer type... (dressuur gefokt)
Heerlijk paard... het enige punt is dat je bijna geen oudere goede paarden vind... alles is 3 jarig... moet
Freibergers vind ik er fraai uitzien en hebben volgens mij wel een geschikt karakter. Ik weet alleen niet hoeveel daar in de fokkerij aan gesleuteld is, en het lijkt mij ook een vrij breed paard. Iets minder geschikt voor een smalle/ lichte ruiter.
tirzasarah10 schreef:Ik denk dat je je niet moet vast houden aan een ras. Mijn haflinger heb ik op ras uitgezocht en die was alles behalve ras typisch met rijden.
Natuurlijk is karakter alles en een aantrekkingskracht die je niet kunt omschrijven maar er zomaar opeens kan zijn. Toch zoek ik wel gericht naar typen paarden waar weinig aan gesleuteld is in de fokkerij en die dus (vaak) nog wat robuuster in elkaar zitten en minder rasgebonden problemen kennen.
Maaike_Indy schreef:En mocht je toch nog eens een IJslander willen proberen, vrienden van mij, ook in Roemenie fokken hele fijne IJslanders. Simpele gebruiksdieren met fijne karakters. Ze groeien vier jaar op in de heuvels en worden dan in Duitsland of Nederland ingereden. Mocht je interesse hebben dan breng ik je met alle liefde met ze in contact.
Ik heb 2 IJslanders. Maar de hypermobiliteit en het steeds meer fokken op groter bewegen en meer formaat maakt ze toch gevoeliger. Dit is de reden dat ik voor de toekomst een beetje naar iets anders wil uit kijken.