Vraagprijs Gelders paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:37

Gebreken in voeding kunnen ook op latere leeftijd problemen geven. Ik zou op z'n minst bloedonderzoek laten doen voor je haar koopt. Ruim 20 cm is veel maar als de rest van de familie groot is heb je kans dat met goede voeding er nog best een aantal cm bijkomen.

troi

Re: Vraagprijs Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:56

Als een dier minder goed gegroeid is door voedselgebrek dan is dat teken van lichamelijke schade en dan is de kans nogal groot dat je dat aan andere zaken gaat merken dan alleen wat minder hoogte.. Maw zou voor mij een alarmsignaal zijn

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:36

Heeft de fokker niet aangegeven aan welk bedrag hij zelf denkt? ( sorry als je dat wel hebt vermeld, dan heb ik eroverheen gelezen ).
Je kan ook bedenken wat het paard jou waard zou zijn? Wil je haar koste wat kost hebben of wil je haar alleen voor een, in jouw ogen, normale prijs? Ik zou voorzichtig zijn met te hoog bieden, omhoog kan je altijd nog, naar beneden wordt moeilijker

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:41

Vraag gewoon om de vraagprijs.

Bosbewoner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-21 12:41

Fokker zegt te gaan nadenken over de vraagprijs, dus nog geen idee. Maar krijg al wel buikpijn ove haar groei achterstand en wat dat betekend voor haar gezondheid in de toekomst....

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:52

Bij mij is het zo dat als ik verliefd ben op een paardje,dat ik het dan perse wil hebben en best teveel wil betalen.Het moet natuurlijk niet echt oneerlijk te veel worden.En ook in evenwicht met de gezondheidstoestand van het paard.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 17:38

Bosbewoner schreef:
Fokker zegt te gaan nadenken over de vraagprijs, dus nog geen idee. Maar krijg al wel buikpijn ove haar groei achterstand en wat dat betekend voor haar gezondheid in de toekomst....

Ik heb eens een 3 jarige magere van 1.58 gekocht. Zo ondervoed dat hij niet eens kon groeien. Met 5 was hij over de 1.70. Helaas is hij dat jaar ook overleden: ingescheurde knieband, kijkoperatie kwam net te laat. Het was voor hem al te laat en we moesten hem ter plekke laten inslapen toen we hem vonden. Echt hartverscheurend. Die van mij kreeg het waarschijnlijk door te snel groeien in combinatie met slapte. Het scheelt dat die van jou al 4 zou zijn, maar ik pas er daarom nu wel mee op, met jonge ondervoede dieren.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 20:55

Bosbewoner schreef:
Ze is overigens zo klein gebleven omdat ze slecht te eten en drinken heeft gehad. Haar zussen en moeder zijn veel groter.

Bosbewoner schreef:
Verkoper is ook fokker. En zorgt heel slecht voor zijn paarden.....Ik ken dit paardje nu een paar maanden en weet hoe ze de afgelopen jaren is gehouden.

Die zussen waar je het over hebt, bedoel je dan vanuit moeder? Want dan kan het verschil in grootte toch niet aan de zorg van de fokker komen? Die zussen zijn dan immers met dezelfde slechte zorg opgegroeid?

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 20:57

Wat de uiteindelijke prijs ook gaat zijn, dierenarts gewoon goed naar laten kijken dmv keuring en je evt onzekerheid over een groeiachterstand duidelijk aangeven. Ik gok dat ze met goede voeding ook nog wel wat groeit.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 22:14

Een paard/pony die te korten (aan vitamines/mineralen enz) in zijn groei heeft gekregen ontwikkeld daardoor zwakkere pezen/gewrichten.
Die zijn op 4 jarige leeftijd niet meer te verbeteren.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 20:01

Ik verplaats dit topic naar Fokkerij, algemeen.

Bosbewoner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-21 17:36

Wat ik me ook afvraag, hoe bepaal je of je alleen klinisch laat keuren bij aankoop en wanneer ook met röntgen?

Hommage

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 17:40

Bosbewoner schreef:
Wat ik me ook afvraag, hoe bepaal je of je alleen klinisch laat keuren bij aankoop en wanneer ook met röntgen?

Dat ligt er maar net aan wat je zelf wilt.

Ik koop een paard omdat ik er ook op zou willen rijden, dan laat ik ongeacht de vraagprijs uitsluiten wat er uit te sluiten valt. Dus röntgen met hals en rug en klinisch. En dan nog heb je uiteraard geen zekerheid, maar dan heb je wel veel dingen kunnen uitsluiten en volledig voldaan aan je onderzoeksplicht.

Zijn genoeg paarden klinisch oke, maar aan de hand van röntgen beelden zou je daar niet op willen stappen. Maar ze zijn er ook andersom, klinisch niet goed en op de röntgen wel.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 18:08

Als een paard niet duur is en ik verwacht er ook geen zwaar werk van, dan alleen klinisch. Eerlijk gezegd doe ik dat niet eens meer maar neem wel een ervaren persoon,meestal mijn pensionhouder,mee om te kijken.Hij moet natuurlijk wel rad zijn .Voor mij is dat genoeg. Maar als je de sport in wilt of zware recreatie,dan ligt het uiteraard geheel anders maar dan zal het prijskaartje ook anders zijn.