KI met een hengst die geen KI aanbied en sperma sexen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 12:34

Sizzle schreef:
Bij paarden kan geslachtsselectie op sperma (nog) niet.
Of een hengst dat alleen natuurlijk dekt netjes zijn portie in een potje af geeft is geen garantie, valt te proberen maar niet zonder risico voor de ‚vanger‘.

het kan wel, maar het is economisch niet interessant, omdat ze van 1 kwakkie, maar 2 porties kunnen maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:12

Dieuwke_ schreef:
Ik ben vooral heel benieuwd wat je dan precies wilt fokken, wat niet te koop is. Wat voor merrie heb je en welke hengst heb je op het oog?

Ben benieuwd naar de uitkomst van je telefoon gesprekken, plaats je een update? Ik vind dit oprecht interessant.

Ja ik zal jullie zeker op de hoogte houden!

Azmay

Re: KI met een hengst die geen KI aanbied en sperma sexen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:15

Ik zou juist eerst gaan kijken waar en of het sexen mogelijk is voor ik hengstenhouders zou contacteren.
Ben erg benieuwd hoe dit verder gaat :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:15

RavenIris schreef:
Ik zou gewoon even de hengstenhouder contacteren en vragen of KI wel een optie is?

Vorig jaar wou ik mijn merrie aan de hand laten dekken, maar ze accepteerde de hengst niet. Ik en de hengstenhouder hebben dit gewoon besproken en we zijn met de merrie en hengst naar een kliniek gereden waar veel KI gedaan wordt. Daar gewoon sperma afgenomen en meteen geïnsemineerd. Ik heb uiteraard alle extra kosten op mij genomen. Hengstenhouder blij, ik blij.

Kijk dat stemt me weer positief :D . Geen gedoe met testen van de hengst op CEM? Was 1 sprong voldoende of hadden ze verwerkt tot meerdere rietjes zodat je bij niet pakken nog een keer kon dekken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:20

Oehlala schreef:
Sizzle schreef:
Bij paarden kan geslachtsselectie op sperma (nog) niet.
Of een hengst dat alleen natuurlijk dekt netjes zijn portie in een potje af geeft is geen garantie, valt te proberen maar niet zonder risico voor de ‚vanger‘.

het kan wel, maar het is economisch niet interessant, omdat ze van 1 kwakkie, maar 2 porties kunnen maken.

Kijk en dat kan ik me bij een populaire hengst dan weer heel goed voorstellen. Met 1 sprong een 6 tot 7x kunnen verkopen is lucratiever dan 2x. Voor een hengst die natuurlijk dekt is dat niet van toepassing en zit je alleen met de kosten van het splitsen.

Edit; sorry voor alle posts maar ik heb geen idee hoe ik op mobiel meerdere quotes in 1 post krijg :+

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:36

Zou het geen optie zijn zelf een hengstje te kopen zodat je niet met een hengstenhouder te maken hebt ?
Dan heb je de regie in eigen handen zegmaar.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:37

RavenIris schreef:
Ik zou gewoon even de hengstenhouder contacteren en vragen of KI wel een optie is?

Vorig jaar wou ik mijn merrie aan de hand laten dekken, maar ze accepteerde de hengst niet. Ik en de hengstenhouder hebben dit gewoon besproken en we zijn met de merrie en hengst naar een kliniek gereden waar veel KI gedaan wordt. Daar gewoon sperma afgenomen en meteen geïnsemineerd. Ik heb uiteraard alle extra kosten op mij genomen. Hengstenhouder blij, ik blij.

Ik zou denken dat mijn paard het beter weet dan ik en als zij een bepaalde hengst niet accepteert,dat daar dan een goede natuurlijke reden voor is.Maar ja,ik ben echt van de natuur omdat ik van mening ben dat het heel onverstandig is daar tegenin te gaan.

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:43

anjali schreef:
RavenIris schreef:

Ik zou denken dat mijn paard het beter weet dan ik en als zij een bepaalde hengst niet accepteert,dat daar dan een goede natuurlijke reden voor is.Maar ja,ik ben echt van de natuur omdat ik van mening ben dat het heel onverstandig is daar tegenin te gaan.

De reden is dat het gewoon een irritante rot merrie is naar hengsten toe en teveel risico geeft op verwondingen. :+ Ondertussen loopt ze toch best wel blij en vrolijk met haar veulen door de weide, dus ik denk niet dat ze er ernstige trauma's aan heeft overgehouden.

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:45

Gloa schreef:
RavenIris schreef:

Kijk dat stemt me weer positief :D . Geen gedoe met testen van de hengst op CEM? Was 1 sprong voldoende of hadden ze verwerkt tot meerdere rietjes zodat je bij niet pakken nog een keer kon dekken?

De hengst was sowieso al CEM getest omdat hij aan de hand dekt. Merrie ook overigens.
1 sprong was in dit geval voldoende, maar dat kan je natuurlijk op voorhand niet voorspellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:11

Ik ben inmiddels wat wijzer geworden.

De hengstenhouder waar ik het jaren geleden aangeboden heb gezien was irish tinker stable. Die heb ik vandaag gebeld. Zij hadden het apparaat geleend uit amerika en deden het dus zelf. Hij wist mij te vertellen dat het wel werkt maar dat je hele goede en langdurige begeleiding van de merrie moet hebben omdat de kwaliteit van het sperma zover achteruit gaat en het moment van inseminatie heel nauw komt. Slagingskans is lager en lukt zelden in 1x.

Tenzij de techniek in de tussentijd verbeterd is, denk ik dat ik de wens voor sexen los moet laten :\ . Mijn merrie wordt dit jaar 7 en heeft nog geen veulens gehad. Het moet dit jaar gebeuren en anders niet. Dan wordt ze voor haar ras te oud en zijn het me de risico's niet waard.

Kliniek heb ik vandaag ook gebeld maar helaas nog geen reactie terug gehad.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:23

Dan gewoon proberen te insemineren iets voor eisprong. Vrouwelijke spermacellen leven langer en hebben dan dus meer kans om het ei te bereiken dan de snellere mannelijke cellen die er dan snel zijn als het ei al gesprongen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:34

Suzanne F. schreef:
Dan gewoon proberen te insemineren iets voor eisprong. Vrouwelijke spermacellen leven langer en hebben dan dus meer kans om het ei te bereiken dan de snellere mannelijke cellen die er dan snel zijn als het ei al gesprongen is.

Goeie tip +:)+ . Alleen snap ik hem niet helemaal. Als je vlak voor de eisprong insemineert dan zijn de mannelijke zaadjes er toch precies op het juiste moment? Of zijn ze dan net te vroeg overleden? :o?

Ongeacht van KI of natuurlijk moet ik toch nog met de kliniek overleggen mbt merrie begeleiding. Zelf toont ze de hengstigheid nauwelijks en ik heb geen ruin in de buurt om te schouwen :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:43

Gloa schreef:
Suzanne F. schreef:

Goeie tip +:)+ . Alleen snap ik hem niet helemaal. Als je vlak voor de eisprong insemineert dan zijn de mannelijke zaadjes er toch precies op het juiste moment? Of zijn ze dan net te vroeg overleden? :o?

Ongeacht van KI of natuurlijk moet ik toch nog met de kliniek overleggen mbt merrie begeleiding. Zelf toont ze de hengstigheid nauwelijks en ik heb geen ruin in de buurt om te schouwen :+

De mannetjes zijn sneller maar leven korter. Dus als je voor de eisprong insemineert dan leven er meer vrouwtjes dan mannetjes op het moment dat het ei springt.
Als je op de eisprong of erna insemineert dan is de kans dat er een mannetje als eerste is groter.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:45

Ik ben wel benieuwd welk ras te oud is voor een eerste veulen vanaf 8 jaar.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:48

Je wil dus graag een D pony met stippels uit je trekpaardmerrie en een kleine A pony? Als je zekerheid wil dat je enige veulen stippels krijgt zou ik wel een few spot hengstje uitzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:52

@Suzanne; helder dank je wel! Zowel natuurlijk als ki iets om met opvoelen in te schatten.

@fokfanaat; gaat om een xxx. Die verouderen sneller dan welk ras dan ook. Dekken met 8 betekend een veulen met 9. Dat vind ik voor een eerste veulen op de grens balanceren. Ik heb de merrie om te rijden niet om te fokken. Een veulentje zou een leuke bonus zijn maar niet koste wat kost.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:55

dblijham schreef:
Je wil dus graag een D pony met stippels uit je xxxx en een kleine A pony? Als je zekerheid wil dat je enige veulen stippels krijgt zou ik wel een few spot hengstje uitzoeken.

Ja klopt :j . Omdat ik maar 1x wil fokken heeft een fewspot grote voorkeur. Ben nu in contact met een hengstenhouder die er eentje heeft van 1.09. Hengstje gaat terug op vooral shetland bloed en aan vaderskant knabstrubber. In de kleine maat zit helaas al heel veel welsh en nrps ingefokt en dat vind ik helemaal niet passen bij een xxx :n

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 23:57

Ik vind de combinatie gewaagd, maar... voor hetzelfde pakt het super uit.
Ik hoop het iig TS!
Maak je een topic aan als ze drachtig is? Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 00:11

Hou er wel rekening mee dat de vaderlijn van Mick-J nogal in een strooiende maat gefokt is. Zitten ook pony's van 1.36m tussen (de Knabstrubbers in de lijn). Mick-J is niet echt maatvast gefokt. Kunt er dus iets heel anders van maat uitkrijgen als je verwacht.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 00:14

Ben je niet bang dat er zo'n frummel veulen uit komt die niet bij de uier zou kunnen? Ik zou dat toch een beetje spannend vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 00:32

Wildgirl schreef:
Ik vind de combinatie gewaagd, maar... voor hetzelfde pakt het super uit.
Ik hoop het iig TS!
Maak je een topic aan als ze drachtig is? Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat

Doe ik....als ik niet door de boktbrigade gestenigd wordt :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 00:40

Neonlight schreef:
Hou er wel rekening mee dat de vaderlijn van Mick-J nogal in een strooiende maat gefokt is. Zitten ook pony's van 1.36m tussen (de Knabstrubbers in de lijn). Mick-J is niet echt maatvast gefokt. Kunt er dus iets heel anders van maat uitkrijgen als je verwacht.

Hahaha de kenner weet meteen over welke hengst ik het heb :') .

Ja dat heb ik gezien en is geen probleem voor mij. Mijn merrie is 1.63 en ik wil verkleinen. Bij voorkeur een d maat maar ik ben zelf ook niet groot of zwaar. Dus pakt het uit als 1.35 dan is dat ook oké. Zolang het maar onder de 165 blijft :Y)

Hengstenhouder is in ieder geval laaiend enthousiast, denkt meteen mee en vind het een gave combi. Was een hele spannende vraag en kon me geen beter antwoord wensen *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 00:41

_coquette_ schreef:
Ben je niet bang dat er zo'n frummel veulen uit komt die niet bij de uier zou kunnen? Ik zou dat toch een beetje spannend vinden.

Ben ik niet zo bang voor. Mijn merrie is geen hoogbenige warmbloed.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 01:20

anjali schreef:

Mijn merrie wilde zich alleen laten dekken door "haar" ruin en sloeg alle andere (ook hengsten) af.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 01:22

Ik verwacht eerder dat ie wat groter uit kan vallen dan de d-maat als de wisselende maten wat doen, maar je geeft zelf al aan, als het maar onder de 1.65m is, dus dat maakt dan niet uit. :)