Mislukt fokproduct

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:40

Sjuimpje schreef:
Ik heb anders wel mijn medewerking aangeboden aan een eventuele stamboekkeuring En dat wil ik nog steeds doen, maar niet uit eigen belang, zelf heb ik er totaal niets aan. Een ruin op de leeftijd van Triumph wordt beoordeeld op zijn eigen kwaliteiten en mogelijkheden en niet op zijn papier. Dat is alleen van waarde op jonge leeftijd.
Ik vind het wel leuk voor jouw oom en SuzanneH, voor hen is het wel van belang.

Precies!!! OK dan! Voor hen doe ik namlijk ook mijn best Haha!
En voor jezelf zou het toch ook leuk zijn als je ruin ster wordt verklaard?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:41

Sjuimpje schreef:
Ik heb anders wel mijn medewerking aangeboden aan een eventuele stamboekkeuring En dat wil ik nog steeds doen, maar niet uit eigen belang, zelf heb ik er totaal niets aan. Een ruin op de leeftijd van Triumph wordt beoordeeld op zijn eigen kwaliteiten en mogelijkheden en niet op zijn papier. Dat is alleen van waarde op jonge leeftijd.

Ik heb altijd gezegd dat ik het prima vind om B'elanna te laten keuren voor welke keuring dan ook. Maar omdat ik er zelf geen belang bij heb, ga ik daar ook geen geld in steken. Ik zou dan bijvoorbeeld lid moeten worden van het KWNP, kosten maken voor vervoer e.d. Dus die kosten moeten maar voor rekening van de fokker komen. De fokker van B'elanna vond dat overigens geen probleem Haha!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:42

Je kan het ook andersom zien.
Ik krijg regelmatig commentaar van mensen dat het zo zonde is dat mijn pony's alleen voor de fokkerij gebruikt worden terwijl zij het juist een stel geweldige pony's vinden voor de (men)sport.
Het ligt er dus maar net aan wat je er zelf mee wilt...

En Missouri, voor bv. welsh pony's is het wel interessant wat de nakomelingen in de dressuur, spring of mensport lopen. Daar krijgt de merrie ook punten voor en kan prestatie worden.
Alleen geldt dat alleen voor nakomelingen in NL en niet in het buitenland...

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:43

Het kan geen kwaad, maar ik ga er niet investeren zoals ik toen ook al heb gezegd.
Ik heb geen zin om te lobbyen voor een goede voorbrenger of om geld te pompen in de deelname.
Ik wil gerust hem invlechten, wassen en komen brengen, maar verder wil ik er geen moeite voor doen, alleen foto's maken Haha!

Edit:
Precies Anya!
Laatst bijgewerkt door ibikus op 17-02-04 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

perlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:43

Hoe bedoel je niet neerbuigend kom op zeg voor mensen met zo'n paard is het net zo belangrijk om winst te rijden als voor ieder ander.
En of dat nou op basisniveau of topsport wat doet het ertoe.
Er zijn ook toppaarden geweest die geen papier hadden en toch deden die het net zo goed als de stamboek paarden.
Maar goed dit is allemaal erg ontopic en zou zeggen ga door met de discussie.

HorseMoments

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:46

Sjuimpje schreef:
Het kan geen kwaad, maar ik ga er niet investeren zoals ik toen ook al heb gezegd.
Ik heb geen zin om te lobbyen voor een goede voorbrenger of om geld te pompen in de deelname.
Ik wil gerust hem invlechten, wassen en komen brengen, maar verder wil ik er geen moeite voor doen, alleen foto's maken Haha!

Edit:
Precies Anya!

Ik denk dat die kosten nog wel zijn te overzien... En dat is natuurlijk niet aan mij maar ik zal de mogelijkheid aankaarten. Dit jaar staat iig in het teken van de partout om die keur te laten worden (is ze meteen keur elite). En dan nog een leuke hengst voor d'r vinden Knipoog

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 12:46

perlee schreef:
Hoe bedoel je niet neerbuigend kom op zeg voor mensen met zo'n paard is het net zo belangrijk om winst te rijden als voor ieder ander..

Ik doe alles behalve neerbuigend, ik wens hen meer passende paarden toe. Voel je je aangesproken, dan ligt dat niet aan mij maar eerder aan de keuze van jou voor een paard en wat je er mee doet.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:47

Sjuimpje schreef:

Edit:
Precies Anya!

Hier mag je als fokker al heel blij mee zijn.
Vaak zat als een fokker of hengstenhouder aanbiedt om een merrie te komen halen, klaar te maken voor de keuring, voor te brengen en weer netjes thuis te brengen, willen mensen dat nog niet.

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:48

MarijeR schreef:
En Missouri, voor bv. welsh pony's is het wel interessant wat de nakomelingen in de dressuur, spring of mensport lopen. Daar krijgt de merrie ook punten voor en kan prestatie worden.
Alleen geldt dat alleen voor nakomelingen in NL en niet in het buitenland...

Welsh pony's zijn geen koudbloeden of dravers Haha!
Welsh pony's zijn cool

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:52

Cobs worden hier ook regelmatig gezien als koudbloeden Knipoog
waar niets mis mee is overigens

wynoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:53

Kun je zelf niet aanbieden om de merrie te starten of naar de keuring te brengen?
Jaren geleden is de eigenaresse van Bon ook door de fokker gebeld. Die zaten er ook enorm achteraan dat Bon Z zou starten om het predikaat voor de moeder. Ze hebben toen ook aangeboden om Bon zelf te starten in het Z. Dat is toen om een een of andere reden niet doorgegaan.

Maar het is op zich wel een idee. Als je goed kunt ouwehoeren krijg je het vast wel voor elkaar dat je die mensen er ook voor geintereseerd krijgt.

Het is het proberen waard denk ik.

perlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 12:57

sarabande"]
[quote="perlee schreef:
Hoe bedoel je niet neerbuigend kom op zeg voor mensen met zo'n paard is het net zo belangrijk om winst te rijden als voor ieder ander..

Ik doe alles behalve neerbuigend, ik wens hen meer passende paarden toe. Voel je je aangesproken, dan ligt dat niet aan mij maar eerder aan de keuze van jou voor een paard en wat je er mee doet.
[/quote]

Ik voel me nergens op aangesproken hoor heb het prima naar mijn zin met mijn KWPNer met talent, wil en karakter.
Maar het kwam niet leuk over en kan me voorstellen dat mensen die wel op zulke paarden met heel veel plezier het hoogst mogelijk trachten te bereiken het nou niet echt een prettige opmerking vinden.
Laat iedereen in zijn waarde.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-04 12:58

Dat is het probleem, Inge, daar zijn die mensen niet in geinteresseerd, ze hebben helaas veel meer geld dan ik dus ook dat is geen optie.

wynoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:04

Jammer. Ik begrijp je iig volkomen.

Nu maar hopen dat die verdwenen broer een keertje te voorschijn komt

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:05

Of anders even de KNHS computer hacken.........

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:06

nou dan hebben mijn vader en ik geluk gehad dat Radetzky ten eerste goed genoeg was in de ogen van de eigenaar om aan te kopen en dat hij verder uitgroeide tot een paard dat het waard was om voor te brengen op de hengstenkeuring en nog goed gekeurd geraakt is ook. Sultana hebben wijzelf vorig jaar op keuring gedaan voor het sterpredikaat en zodoende is Roxette nu preferent (ster, preferent eigenlijk) doordat haar beide nakomelingen ofwel een ster hebben ofwel goedgekeurd zijn voor dekdienst.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:09

GribaldiFAN"]
[quote="Sjuimpje schreef:

[/quote]

Er zijn toch nauwelijks mensen die met een ruin naar een keuring gaan?
Die van mij is ook ster, maar die heeft hij gekregen op de hengsten keuring.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:14

essie79"]
[quote="GribaldiFAN"][quote="Sjuimpje schreef:

[/quote]

[/quote]

klopt, die mensen zien waarschijnlijk het nut niet in om met een ruin naar de keuring te gaan. Want ermee fokken kunnen ze toch niet. vroeger zou ik het ook niet gedaan hebben. Nu zou ik het waarschijnlijk wel doen, voor het predikaat van zijn moeder.

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:17

Sorry ben mega blond maar kan een ruin op 15 jarige leeftijd nog voor de keuring? Zijn moeder leeft nog....

Missouri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:18

essie79 schreef:

Als ik een ruin had en de fokker zou mij vragen ermee naar de keuring te gaan omdat de moeder dan in predikaat stijgt, zou ik dat gelijk doen, mits ik zelf zou denken dat-ie goed genoeg is voor de ster.

Iets anders zou zijn als ik een lieve merrie had waar ik erg gek mee was, maar er ondanks de kwaliteiten van het dier alleen lekker buitenritjes mee zou maken. En dat er dan iemand komt die het paard voor een bepaalde tijd van me over zou willen nemen, omdat ze perse Z zou moeten lopen.
Ik zou best snappen waarom diegene dat zo graag zou willen, maar ik zou er nooit mee akkoord gaan. Het is toch mijn paard!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:20

Chronos schreef:
Sorry ben mega blond maar kan een ruin op 15 jarige leeftijd nog voor de keuring? Zijn moeder leeft nog....

waarschijnlijk wel. Hangt natuurlijk van het stamboek af.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:20

petraaken schreef:
klopt, die mensen zien waarschijnlijk het nut niet in om met een ruin naar de keuring te gaan. Want ermee fokken kunnen ze toch niet. vroeger zou ik het ook niet gedaan hebben. Nu zou ik het waarschijnlijk wel doen, voor het predikaat van zijn moeder.

Wat heeft het nou voor nut als de moeder van je ruin een predikaat heeft?
Dan ga ik er vanuit dat je verder geen paarden uit die lijn hebt.

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:26

sarabande"]
[quote="PhiaBink schreef:

Dan moet je je fokprodukten zelf houden en zelf uitbrengen.

Als je een volgend fokprodukt verkoopt, dan moet je de koper verplichten er mee naar de keuringen gaan en verplichten uit te brengen in de sport. Verward
Ik denk dat de kopers raar staan te kijken als je hun een verplichting opleg voor iets dat van hun is en niet meer van jou is.

Vreemde stelling eerst zeg je dat ik iets moet en vervolgens dat dat wat ik van jou moet een rare reactie teweeg zal brengen, dat zijn dus ook duidelijk jouw dien en meningen.
Kijk naar de reactie van de fokkers hier die zijn wat reëler
[/quote]

Jij moet niks van mij doen. Je moet zelf weten wat je met je fokprodukten doet. Je moet alleen niet gaan zeuren als de kopers niet met het paard gaan doen wat jij zelf zou willen. Zo zie ik het.

Wij zijn ook een fokkers en we hebben een hele goede fokmerrie met zeer goede nafok. Ik zal helemaal happy zijn als ik hoor dat de nakomelingen het goed hebben en dat de mensen blij zijn met het paard. Je moet dat tegenwoordig ook maar afwachten. Dit telt voor mij meer dan punten in de dressuur/springen, premie of een predikaat.

Hou je je nafok niet, dan heb je voor een ander het juiste paard gefokt. Die ander is happy met dat beestje. Dat is toch mooi te horen. Je kan ook horen: ze is nu 7, ze is ZZ springen en ZZ dressuur, maar ik ben bang dat ze kapot gereden is. Wat hoor je dan liever?

Lami

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:32

Missouri"]
[quote="perlee schreef:
Vraag me af wat een goed getalenteerd paard meer is dan een koudbloed of draver die voorlopig wel in het m lopen ook al is het met veel moeite.
Ik hebmeer respect voor deze combinaties dan voor combinaties waar het talent erbij gekocht is.
Ik weet dat de discussie hier niet over gaat maar vind dat je wel heel erg neerbuigend doet nu.

Natuurlijk is dat knap van zo'n hobbyistje, maar daar gaat het hier niet om. Het gaat hier om een ontzettend goed paard (als het beestje een beetje op Saar lijkt in elk geval wel Schijnheilig ) en dat het heel jammer is voor de fokker (en houder van de merriestam) dat zo'n beest makkelijk hoger kan maar helaas niet gebeurt.

De moeder van een draver, Tinker, Fjord of noem maar op krijgt geen stickers naarmate de kinderen hoger lopen in de dressuur of springsport.

[/quote]

Sorry hoor maar diverse stamboeken kennen prestatiepredikaten toe voor eigen prestatie en die van nakomelingen. Moest jij toch weten met je NRPS kampioene. Dus ...

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-04 13:33

PhiaBink schreef:
Hou je je nafok niet, dan heb je voor een ander het juiste paard gefokt. Die ander is happy met dat beestje. Dat is toch mooi te horen. Je kan ook horen: ze is nu 7, ze is ZZ springen en ZZ dressuur, maar ik ben bang dat ze kapot gereden is. Wat hoor je dan liever?

Waarschijnlijk geef ik nu een FOUT antwoord, maar die optie gooi ik niet weg! (ja, ik ben nu eenmaal niet de softste.... Haha!)
Al helemaal niet als het om een ZE gaat...........kan ze meteen nog 15 jaar de fokkerij in.