Janine1990 schreef:Ayasha, moet ik dan de hengst noemen van een Bokker? Die levensgevaarlijk gewond raakte door dekken in de kudde??
Is alweer wat jaartjes geleden, het idee was ook daar erg geromantiseerd.
Ik heb vroeger in de Welsh fokkerij veel natuurlijke dekkingen gezien, stuk beter georganiseerd dan in het filmpje dat ik noemde. Maar zeker niet zonder risico.
En als we het dan over welzijn hebben, dan moeten we toch ook wat vinden van het vele kluisteren om schade aan de hengst te beperken. Maar het was wel natuurlijk.
Overigens heb ik niets tegen op natuurlijk dekken. Maar het gejank achteraf.
Het gebeurd echt niet enkel ver weg en eens af en toe...
Ik ken persoonlijk 3 hengsten die er vorig jaar het leven bij hebben gelaten, met natuurlijk te dekken. 2 in België en eentje in Frankrijk.
Ik heb zelf wel wat ervaring met dekken en dekhengsten en reden nummer 1 dat mensen liever natuurlijke dekkingen willen is simpelweg geld. Het moet zo goedkoop mogelijk en die ki kosten willen ze niet betalen.
De wetenschap staat niet stil, waarom zou je in hemelsnaam al die risico’s willen gaan lopen met je hengst.. Ja ik ben groot voorstander van KI, je zit op het juiste moment op de juiste plaats, weet of het eitje goed is, geen vuil zit, dat het zaad in orde is...
Ok op de bok kunnen ze ook een ongeluk krijgen, maar waar niet hè... . aan alles zijn risico’s verbonden. Maar bij ki zijn er véruit de minste. Voor hengst, merrie, en de mensen die ze hanteren!