Hengsten die natuurlijk dekken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 09:09

Janine1990 schreef:
Ayasha, moet ik dan de hengst noemen van een Bokker? Die levensgevaarlijk gewond raakte door dekken in de kudde??

Is alweer wat jaartjes geleden, het idee was ook daar erg geromantiseerd.

Ik heb vroeger in de Welsh fokkerij veel natuurlijke dekkingen gezien, stuk beter georganiseerd dan in het filmpje dat ik noemde. Maar zeker niet zonder risico.

En als we het dan over welzijn hebben, dan moeten we toch ook wat vinden van het vele kluisteren om schade aan de hengst te beperken. Maar het was wel natuurlijk.

Overigens heb ik niets tegen op natuurlijk dekken. Maar het gejank achteraf. :roll:

Het gebeurd echt niet enkel ver weg en eens af en toe...

Ik ken persoonlijk 3 hengsten die er vorig jaar het leven bij hebben gelaten, met natuurlijk te dekken. 2 in België en eentje in Frankrijk.

Ik heb zelf wel wat ervaring met dekken en dekhengsten en reden nummer 1 dat mensen liever natuurlijke dekkingen willen is simpelweg geld. Het moet zo goedkoop mogelijk en die ki kosten willen ze niet betalen.

De wetenschap staat niet stil, waarom zou je in hemelsnaam al die risico’s willen gaan lopen met je hengst.. Ja ik ben groot voorstander van KI, je zit op het juiste moment op de juiste plaats, weet of het eitje goed is, geen vuil zit, dat het zaad in orde is...

Ok op de bok kunnen ze ook een ongeluk krijgen, maar waar niet hè... . aan alles zijn risico’s verbonden. Maar bij ki zijn er véruit de minste. Voor hengst, merrie, en de mensen die ze hanteren!

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 09:18

Waar ik reed dekken de hengsten ook natuurlijk ( geen kwpn btw, dus verder niet van toepassing voor ts). Of nou ja natuurlijk; merrie aan touw en gekluisterd, staart die opzij wordt getrokken, dus veel keuze heeft de merrie niet.
Anyway; daar zijn ze met 1 hengst weer van af gestapt. Dat wordt namelijk 1 grote en vooral gevaarlijke testosteron bom als die de bak inkomt waar de merrie klaar staat. Daar sta je als mens met gevaar voor eigen leven bij. Zijn vader scheen net zo te zijn, die dekte eerst ook natuurlijk, maar nadat die eigenaar een klap tegen zn hoofd kreeg van zn eigen hengst toch maar snel overgestapt op ki........zijn zoon dus nu ook; was gewoon veel te gevaarlijk voor zowel merrie als mens om die natuurlijk te laten dekken.
Hun andere hengst is dan wel heel netjes en neemt alle tijd om eerst de merrie het hof te maken.

Maar die andere; doldriest, steigerend erop willen springen als een volslagen idioot.

Persoonlijk zou ik ook voor ki kiezen; ja het is klinisch, maar laten we eerlijk zijn; paren bij dieren draait toch puur om voortplanting, niet genot.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 10:21

xxCYNNxx schreef:
Persoonlijk zou ik ook voor ki kiezen; ja het is klinisch, maar laten we eerlijk zijn; paren bij dieren draait toch puur om voortplanting, niet genot.

Ik ben die laatste zin met je eens, maar toch vind ik dat nog steeds geen reden om het zo kunstmatig te gaan doen. Maar ik ben dan ook tegen KI bij de mens, ondanks dat daar fraaiere namen voor verzonnen zijn.

tengeltje11

Re: Hengsten die natuurlijk dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 10:27

idd,als dekken goed fout gaat,is het ook puur door de mens zijn schuld.
die zet meestal een hengst achter een merrie die elkaar nog nooit zagen en hop,ze moeten maar dekken,en dan moord en brand roepen als het fout gaat.

bij dieren die in kudde leven en elkaar gewoon door en door kennen,gaat zoiets echt niet fout.
tuurlijk gebeurt er eens een ongeluk,maar dat gebeurt ook bij spelende paarden in de kudde of eens eentje die toevallig een verkeerde mep krijgt.

waarom je natuurlijk dekken zou verkiezen?
ooit al dag in-dag uit in een natuurlijk kudde gelopen?
de rust,respect en gewoon tevredenheid die daar in de groep hangt,is zo een zalig gevoel wat je zelf als mens oppikt.
geen mottige hengstige merries,geen gefrustreerde hengsten,....gewoon paarden die hun noden en behoeften perfect bij elkaar vinden.

en ik weet heus dat dit alles behalve haalbaar is voor elke merrie en elke hengst,maar nu wordt natuurlijk dekken afgedaan als iets wat gedoemd is om fout te gaan en die enkel uit financieel oogpunt wordt gekozen.
los daarvan zijn er gewoon zat merrie's die enorm moeilijk drachtig raken met KI.
het is gewoon al bewezen dat zo'n merrie dan plots heel vlot drachtig raakt als ze gewoon op de wei kan bij een hengst.

dus dat KI zomaar de oplossing is voor alles en iedereen is ook onzin.
KI is gewoon knoeien met de natuur.

en natuurlijk dekken is een merrie bij een hengst laten puur om ze drachtig te krijgen,ook niet.
natuurlijk dekken is een groep paarden die bestaat uit merries en een hengst,laat die dieren samenleven en dan gaat er natuurlijk gedekt worden.
op die manier zullen ook zelden tot geen ongelukken ontstaan.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 10:38

Mijn voorbeeld vanhierboven in Frankrijk is toch echt in zijn vaste kudde doodgemept , op een grote oppervlakte want daar hebben ze nog veel ruimte.

En zeggen dat KI bij mensen ‘knoeien’ is vind ik ook erg kort door de bocht. Lekker makkelijk gezegd, fijn voor mensen met grote kinderwens waar het moeilijk bij gaat.

Das gewoon wetenschap, geneeskunde. Vroeger konden ze ook geen kanker genezen, is dat dan ook knoeien?

Echt waar in 9/10 gevallen is het gewoon gierigheid :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 10:45

Waarom zou KI knoeien met de natuur zijn?

Je kiest een hengst uit voor je merrie. Of je dat nu via KI of natuursprong doet maakt volgens mij voor het resultaat niet zo veel uit.

Kijk KWPN hengsten dekken gemiddeld zo’n 30-40 merries per jaar? Dat is een gokje want er zijn er bij die er 600 per jaar doen. (Uitzonderingen)En er zijn er die er wellicht maar 10 dekken.
Vooral als ze heel erg veel dekken en een sportcarrière er op na houden. Dan is natuurlijk dekken niet te doen. En al helemaal niet los in de wei.

Daarnaast staat de meest passende hengst soms aan de andere kant van het land. Wat soms in een ander land zelfs. Effe je merrie naar de hengst brengen??

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 10:46

Tinniie schreef:
Echt waar in 9/10 gevallen is het gewoon gierigheid :+

Het dekbed blijft toch gewoon hetzelfde? Dierenarts controle blijft toch ook hetzelfde(hoop ik)

Dekbed moet uiteraard dekgeld zijn :')
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 18-02-20 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 10:49

Nee hoor, das hengstig zien, hop laten dekken (tot ze afslaat) en heeeel misschien een scan 18 dagen later, maar dikwijls is dat ook gewoon kijken of ze terug hengstig wordt.

Bij KI zit je toch snel aan minimum 200-250 per poging hè? Scans, inseminaties, visites of stalgeld op dekstation,...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 10:51

Tinniie schreef:
Nee hoor, das hengstig zien, hop laten dekken en heeeel misschien een scan 18 dagen later, maar dikwijls is dat ook gewoon kijken of ze terug hengstig wordt.

Bij KI zit je toch snel aan minimum 200-250 per poging hè? Scans, inseminaties,...

Bij de meeste hengstenhouders kan je een “abonnement” kopen voor de DA. Dan ben je voor het hele seizoen een bedrag kwijt voor scannen en insemineren en opvoelen.

Dus dan betaal je die 200 euro voor het hele seizoen.

Niet scannen na dracht??? Ok.

Ik zou altijd adviseren om te scannen op tweelingdracht.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 10:59

Das toch ambitieus 200€.. stalgeld en visites etc betaal je toch iedere keer. +21% btw elke keer erbij hier in België.
Hier op het dekstation is het 60€ per cyclus. Die jaarpakketjes lijken er overal uit te gaan. Loopt toch altijd snel op hè .

Ja ik zou het ook echt niet willen, maar zo zijn ze toch dikwijls. Wij hebben er afgelopen jaren bijna 150 gedekt, dus je kan ook a iets voorstellen bij hoeveel aanvragen en bezoekjes we krijgen... dus tis op die ervaringen gebaseerd.
Laatst bijgewerkt door Tinniie op 18-02-20 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 11:00

SaraU schreef:
Kan alleen een heel oud topic over dit onderwerp vinden...

Weten jullie KWPN hengsten (dressuur) die natuurlijk dekken?

De gelderse hengst Zendgraaf dekt natuurlijk. Staat bij Schilder in Kampen. Is volledig KWPN gefokt maar helaas niet goedgekeurd daar. Wel bij het klassiekpaardenstamboek en ik dacht het IHW.
Laatst bijgewerkt door Coloured op 18-02-20 11:04, in het totaal 2 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 11:01

Ik moet zeggen...laatste veulen dat ik heb gefokt is 10 jaar terug ofzo.
Dus hoe de prijzen nu liggen weet ik niet.

Maar dan nog. Op het geheel wat het kost zou ik daar niet op bezuinigen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 11:04

tengeltje11 schreef:
idd,als dekken goed fout gaat,is het ook puur door de mens zijn schuld.
die zet meestal een hengst achter een merrie die elkaar nog nooit zagen en hop,ze moeten maar dekken,en dan moord en brand roepen als het fout gaat.

bij dieren die in kudde leven en elkaar gewoon door en door kennen,gaat zoiets echt niet fout.
tuurlijk gebeurt er eens een ongeluk,maar dat gebeurt ook bij spelende paarden in de kudde of eens eentje die toevallig een verkeerde mep krijgt.

waarom je natuurlijk dekken zou verkiezen?
ooit al dag in-dag uit in een natuurlijk kudde gelopen?
de rust,respect en gewoon tevredenheid die daar in de groep hangt,is zo een zalig gevoel wat je zelf als mens oppikt.
geen mottige hengstige merries,geen gefrustreerde hengsten,....gewoon paarden die hun noden en behoeften perfect bij elkaar vinden.

en ik weet heus dat dit alles behalve haalbaar is voor elke merrie en elke hengst,maar nu wordt natuurlijk dekken afgedaan als iets wat gedoemd is om fout te gaan en die enkel uit financieel oogpunt wordt gekozen.
los daarvan zijn er gewoon zat merrie's die enorm moeilijk drachtig raken met KI.
het is gewoon al bewezen dat zo'n merrie dan plots heel vlot drachtig raakt als ze gewoon op de wei kan bij een hengst.

dus dat KI zomaar de oplossing is voor alles en iedereen is ook onzin.
KI is gewoon knoeien met de natuur.

en natuurlijk dekken is een merrie bij een hengst laten puur om ze drachtig te krijgen,ook niet.
natuurlijk dekken is een groep paarden die bestaat uit merries en een hengst,laat die dieren samenleven en dan gaat er natuurlijk gedekt worden.
op die manier zullen ook zelden tot geen ongelukken ontstaan.

Dat is wat ik persoonlijk ook onder natuurlijk dekken versta; hengst met kudde merries in een mooi groot stuk waar ze samenleven.

Maar ik ken dat eigenlijk alleen bij shetlanders vooral en tinkers....al zullen er ongetwijfeld meer ponyrassen ( vooral de wat kleinere en sobere pony's) waar fokkers ervoor kiezen het zo te doen.

Maar bij de warmbloeden ken ik toch eigenlijk alleen de gekluisterde merrie aan een touw in de bak, staart opzij en kom maar hengst en dat wordt dan natuurlijke dekking genoemd.
Wat is dan het verschil met ki? Behalve dat bovenstaande nog steeds een hoop risico's meebrengt en ki niet?

Maar goed...dat is ook verder helemaal ts dr vraag niet natuurlijk, die volgens mij sowieso het topic verlaten heeft vanwege de discussie.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 18-02-20 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 11:05

NatasjavE schreef:
De Gelderse hengst Danser dekt nog wel natuurlijk.(en is dus KWPN)

Danser is via KI te verkrijgen. Dan zou hij officieel niet natuurlijk mogen dekken.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 11:06

Coloured schreef:
NatasjavE schreef:
De Gelderse hengst Danser dekt nog wel natuurlijk.(en is dus KWPN)

Danser is via KI te verkrijgen. Dan zou hij officieel niet natuurlijk mogen dekken.

Is dat zo?

Dat wist ik niet.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 11:06

Nee idd ik ook niet... maar das wel waar het die grote voorstanders dikwijls om draait. In mijn ervaring dan toch.

Tegenwoordig wimpel ik die al heel snel af, diegenen die zeuren voor natuurlijke dekkingen en kortingen.
Als het allemaal niks mag kosten moet je niet fokken. Zo’n ‘lowbudgetveulen’ kan ook ziek worden en plasma nodig hebben of naar kliniek moeten etc.. en wat dan? Dan moeten er weer crowdfundings enzo opgestart worden, ben ik beetje allergisch aan :+ :P

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 11:11

NatasjavE schreef:
Is dat zo?

Dat wist ik niet.

Voordat ze officieel KI mogen dekken moeten er officieel testen gedaan worden of het sperma vrij is van besmettelijke ziekten. (CEM?) Als een hengst dan tussendoor een merrie natuurlijk dekt, zijn die testen die gedaan zijn dus niet meer betrouwbaar; die merrie kan de hengst besmet hebben met van alles.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 11:13

Coloured schreef:
NatasjavE schreef:
Is dat zo?

Dat wist ik niet.

Voordat ze officieel KI mogen dekken moeten er officieel testen gedaan worden of het sperma vrij is van besmettelijke ziekten. (CEM?) Als een hengst dan tussendoor een merrie natuurlijk dekt, zijn die testen die gedaan zijn dus niet meer betrouwbaar; die merrie kan de hengst besmet hebben met van alles.

Klopt, wij starten elk seizoen opnieuw met CEM testen. Is trouwens in Europa voor elke hengst verplicht, ook die natuurlijk dekken. Maar wordt uiteraard geen rekening mee gehouden .

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 11:17

Als een hengst alleen natuurlijk dekt, is het voor mensen makkelijker te accepteren/te begrijpen dat zo'n hengst bij iedere dekking het risico loopt besmet te worden en dus jouw te dekken merrie ook.

Bij KI moet je er vanuit mogen gaan dat de hengst na negatieve testen, je merrie niet kan besmetten.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 11:25

Idd..

Maar in principe is die wet er speciaal voor de hengsten die natuurlijk dekken. Maar die vallen in de praktijk er toch weer naast..

Je moet dan ook aan elke merrie die je natuurlijk dekt een negatieve CEM test gaan vragen he. Wat ook tegen de 90€ kost.

Afbeelding

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 11:35

Coloured schreef:
NatasjavE schreef:
Is dat zo?

Dat wist ik niet.

Ja,..is uiteraard heel logisch. :)

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 12:12

In deze geldgerichte tijd is het goed te begrijpen dat er alleen onder allerlei voorwaarden merries drachtig worden gemaakt. Ik vind dat ook knoeien met de natuur en vooral met de emoties van dieren. Drachtig "maken" heeft niets meer te maken met elkaar het hof maken, kiezen van de hengst, een relatie hebben waarin er wederzijdse afstemming plaatsvindt en er de tijd voor nemen. Merries kiezen om andere redenen een hengst voor hun veulen, niet op afstammingspapier of verbetering. Of eigenlijk wel op verbetering, maar dan anders dan wij mensen graag zien... Merries hebben enige invloed op hun drachtig zijn, ze schijnen een mogelijkheid te hebben het vruchtje te verwerpen bij een ongewenste dracht. Niet 100 procent natuurlijk, maar meer dan bij toeval. Al dat scannen is natuurlijk een belasting voor een merrie, een inbreuk op hun lichamelijke integriteit. Ik vind dat persoonlijk erg ongepast.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 12:22

josien_m_ schreef:
Al dat scannen is natuurlijk een belasting voor een merrie, een inbreuk op hun lichamelijke integriteit. Ik vind dat persoonlijk erg ongepast.

Een tweelingdracht en daar merrie en veulens aan verliezen vind je wel gepast?

En hoe is KI en scannen een grotere belasting voor de merrie dan tijdens de hengstigheid meerdere keren gedekt worden?

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 12:26

Tinniie schreef:
Idd..

Maar in principe is die wet er speciaal voor de hengsten die natuurlijk dekken. Maar die vallen in de praktijk er toch weer naast..

Je moet dan ook aan elke merrie die je natuurlijk dekt een negatieve CEM test gaan vragen he. Wat ook tegen de 90€ kost.

[ [url=m/EdPWSR.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik ken diverse duitse (pony) hengsten die natuurlijk dekken en waar je inderdaad een recente test van je merrie moet kunnen overleggen om je merrie natuurlijk gedekt te krijgen. En terecht natuurlijk.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-20 12:27

Ja, dat vind ik gepast, want hoe vaak komt dat nou voor?

Het dekken tijdens een hengstigheid door een hengst met alle erbij behorende akties en emoties is geen belasting maar een keuze door de dieren zelf. Daar staat blijkbaar bevrediging tegenover. dat heeft de natuur zo gemaakt :)