Eindelijk een momentje van rust en dus tijd om een update te plaatsen.
Afgelopen zaterdag was mijn zus op visite en ze wilde graag even met Rivas gaan knuffelen. Dus in de auto gestapt en richting de paarden gereden, Sitske zat op dat moment op 321 dagen en hoewel we haar in de gaten hielden wees niks erop dat ze snel zou gaan bevallen. Eenmaal bij de paarden aangekomen zag ik ze vanuit de auto al snel staan tussen de bomen, vooral sitske valt met haar lichtte kleurtje goed op. Mee dat ik ze zie dacht ik ook achter sitske wat te zien bewegen dus toch maar even auto aan de kant gezet, gaan kijken en daar stond een rodblakke veulentje. Kleur is makkelijk te herkennen omdat deze kleur altijd met witte hoeven geboren word een een gewone brunblakke met zwarte hoeven.
Wel dus aardig vroeg en helaas dronk ze niet. Dierenarts gebeld en de merrie gemolken en via sonde het veulen de biest gegeven om ze daarna even met rust te laten om te zien of ze zelf de uier gevonden kon krijgen. Dierenarts zou later zoiezo nog eens terug komen om bloed af te nemen en te kijken of ze wel voldoende biest had binnengekregen maar bij zijn avondbezoek had het veulen nog steeds niks gedronken ondanks dat ze wel zocht naar de uier.
Plan was om dan in elk geval de merrie te melken en het veulen dan de melk per fles te geven, dat melken valt trouwens nog niet mee en puntje bij paaltje dronk het veulen ook niet uit de fles..
In alle vanhoop contact gehad met meerdere vrienden die ook in de fjorden zitten en een daarvan bood aan het veulen met merrie bij hem op stal te zetten zodat we daar snachts konden proberen of het nog wilde lukken. Merrie met veulen op de trailer en daar gingen we. Ondanks de ervaring lukte het daar ook niet het veulen aan de uier te krijgen en hebben we als laatste optie geprobeerd of ze uit een bakje wou drinken, gelukkig lukte dat wel. Die nacht hebben we elk uur de merrie gemolken en het veulen uit een bakje laten drinken, dit waren wel steeds kleine porties omdat dat melken dus best lastig is.
Toen het de volgende dag nog niet lukte het veulen te laten drinken heb ik besloten dan maar met kunstmelk te gaan proberen en gelukkig zat er een dealer vlak bij waar we melk konden ophalen. Toen de eerste portie goed naar binnen was gegaan besloten toch moeder en veulen weer mee naar huis te nemen en daar dit door te zetten.
Eenmaal thuis om 16, 18, en 20uur volle portie gedronken maar om 00uur maar 3/4 maar ik zag haar wel steeds bij moeders zoeken en proberen, dit doorgegeven aan mijn vriendin die om 3 uur een voeding zou doen en toen had ze maar 2 slokjes op. Toen om 6uur mijn vader een voeding wilde gaan geven kon hij haar vanuit de auto horen slurpen..
Eindelijk had ze, toen ze bijna 48u oud was, dan toch die uier gevonden en stond ze te drinken. Dit houd ze tot op heden goed vol!
Dus na een heel weekend van zorgen en angst heb ik nu dan toch 2 gezonden en blije veulentjes in de wei.
Maak kennis met Rodblakke merrieveulen Reesa:

De rode krulletjes..

Het typische witte hoefje bij een rodblakke veulen
Laatst bijgewerkt door XxDiandraxX op 21-05-20 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt