Nee, daar sluit ik me helemaal bij aan! Ik heb een aantal jaar een natuurtolter gehad en om die tolt tactziiver te houden was soms al ingewikkeld. Nu heb ik een echte vierganger en om daar een goede tolt uit te rijden.... Ik weet zeker dat een stuk langer duurt om te leren dan het rijden van dressuur (watzeker ook niet makkelijk is) Ik blijf het jammer vinden dat sommige mensen het gangen rijden wat onderschatten. ik rij nu tien jaar op IJslanders en heb heelwat verschillende IJslanders onder mijn kont gehad, maar ik moet zeggen dat ik bij elk paard weer moeite moest doen om er echt een goede zuivere tolt uit te rijden. daarnaast wordt volgens mij ook wel eesn vergeten dat wij IJslander rijders naast het gangen rijden ook gewoon noze dressuur oefeningen doen, onze paarden zullen ook goed soepel moeten blijven. Maar boven alles, ben ik het er ook mee eensdat er niet zoiets als een echte kinderpony bestaat. Dus niet alleen een IJs is niet geschikt voor kinderen, bij ieder ras moet je goed nadenken of je er wel een klein kind op zou zetten.
ponyzotje
Geplaatst: 11-02-04 15:49
zonde idd, om de gangen door een kind te laten verpesten. tölt is gewoon ontzettend moeilijk om te rijden. en zeker een zuivere. in het begin reed ik er enkel een drölt uit echt niet prettig . ik heb me er qua theorie wel wat in verdiept, helaas in de praktijk niet meer. zonde, want het was fantastisch. van in de basis al! de zadelpositie, het opstijgen (veel handiger toch!!! als je met je hoofd naar zijn hoofd staat zie je alles, draait je voet niet in zijn buik, etc), het rijden met de benen af, het uitgekiend gebruik van de zit... en zoooveel meer. het is fantastisch, maar ik zou er dus zonder begeleiding nooit aan beginnen. en het is zeker extreem moeilijk om te leren.
Micia
Geplaatst: 12-02-04 13:47
Haai, ik dacht; laat ik me er ook een tegenaan bemoeien
ff reageren op het topic: ik vind het echt volslagen belachelijk om een peuter uberhaupt een pony/paard te geven. Geef een peuter liever speeltjes en zorg dan ook nog vriendjes om de speeltjes mee te delen. Knuffelen en opgroeien met dieren supergoed, maar een dier " geven" aan een peuter.....dzzzzzzzzz doe ff normaal. Maar waarschijnlijk is het hele verhaal overtrokken (en is de ijslander voor haarzelf en niet haar kind...), .....hoop ik.
En wbt het dressuurrijden en ijslanderrijden..ik heb zelf een ijslander (ik zeg trouwens eigenwijslander). Hij kon niet tolten bij aankoop (5-ganger, geen natuurtolter dus). Mede door dressuuroefeningen (en heeeeel veel oefenen) tolt hij nu! Wat ik wil zeggen, ijslanderrijden en dressuur is volgens mij verweven met elkaar. En het is beide hartstikke leuk om te doen.
Jessie88
Geplaatst: 12-02-04 14:05
Haha, ja Mariek, helemaal mee eens! Ik denk zelf eigenlijk ook niet dat ze die ijslander voor haar peutertje heeft gekocht aangezien ze zelf ook rijdt...
Maxima
Geplaatst: 12-02-04 14:13
Mij maakt het eigenlijk niet zoveel uit of ze het een pony of paard noemen , Maar de ijslander is inderdaad wel speciaal!!! En een peuter een pony geven?? en dan een ijslander!! Ik denk dat ze er eerder zelf op kan gaan zitten.
Jessie88
Geplaatst: 12-02-04 16:02
Unique_Girl schreef:
Ik denk dat ze er eerder zelf op kan gaan zitten.
Dat is waarschijnlijk ook wel het geval... Die roddelbladen kunnen een hoop verdraaien.
eining4ever
Geplaatst: 13-02-04 19:26
hoi hoi! ik heb zelf een ijslands PAARD en zeg eeerlijk gezegd ook altijd tegen mensen dat ik een pony heb. paard/pony lekker belangrijk, ik houd van mijn eining en daar gaat het om. wat ik dus wel maf vind is om een ijsco voor je peuter dochter te kopen!! haloooo, verdiend een ijsco ( en sowieso ieder paard!!!) wat meer dan als peuter-speel-kameraadje gehouden te worden??? en als je dan perse je peuter wil laten troetelen met een paard ga je lekker naar een manege ofso. en als je kindje ouder is en kan rijden ga je over een paardje nadenken. zou natuurlijk kunnen dat zij zelf ook die ijsco gaat rijden, dan neem ik mijn aanval terug. want dat is wat anders, als je je paardje een paard waardig leventje geef en je je kindje erbij betrekt.
chantal
ShadowFax
Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-04 00:42
Om nog even voor een laatste keer terug te komen op het feit of ijslands rijden makkelijk is.... Ik reed al 12 jaar paard toen ik met ijslanders in aanraking kwam.... kan je wel vertellen, moest helemaal "opnieuw" leren rijden.
Nog een leuk verhaaltje.... 3 of 4 jaar geleden tijdens het NK ijslanders in Oirschot, was Anky uitgenodigd om op Byr (fokhengst van stoeterij daarzo) te rijden. Oke, buiten dat Anky net als wij allemaal kan "rijden", bakte ze er op Byr helemaal NIKS van!! Ja het dier tolten.... kheb het dan ook wel over een hengst van 15 jaar waar inmiddels een automatsiche piloot opzit..... maar dan nog.... van oprichting, taktzuivere tolt rijden, was absoluut geen sprake!