Kleurenfokkerij binnen KWPN

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 17:16

_San87_ schreef:
chinou schreef:
Wat vinden jullie van deze hengst, mooie bloedlijn en apart kleurtje.

https://www.facebook.com/emmydejeu/post ... 1217932048

Ik vind m fantastisch :+:.

Mooie hengst, helaas niet doorverwezen. Kleurtje is "sabino" eigenlijk helemaal niet zo apart in de warmbloedfokkerij. Alleen de expressie van het gen is hier wel bovengemiddeld. "Normaal gesproken" geeft dit gen alleen (hoge) witte benen al dan niet met een buikvlek.

In homozygote vorm kan het vrijwel witte paarden geven.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 17:47

Coloured schreef:
_San87_ schreef:
Ik vind m fantastisch :+:.

Mooie hengst, helaas niet doorverwezen. Kleurtje is "sabino" eigenlijk helemaal niet zo apart in de warmbloedfokkerij. Alleen de expressie van het gen is hier wel bovengemiddeld. "Normaal gesproken" geeft dit gen alleen (hoge) witte benen al dan niet met een buikvlek.

In homozygote vorm kan het vrijwel witte paarden geven.
Ik weet t.

Ik vind t Sabino-gen fascinerend. Ik vind jouw Groninger merrie en haar veulen trouwens ook echt prachtig <3.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 22-12-16 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 17:51

Coloured schreef:
Ik heb het over de oude bloedlijnen met kleur binnen het KWPN, jij denk ik over andere stamboeken of heb ik het mis?
Bij het KWPN is er niet eens een cremedragende hengst goedgekeurd, laat staan een dubbel creme. dubbel creme merries zijn er volgens mij ook niet binnen het KWPN. Nog niet..

Jawel Edmundo.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 17:53

NatasjavE schreef:
Coloured schreef:
Ik heb het over de oude bloedlijnen met kleur binnen het KWPN, jij denk ik over andere stamboeken of heb ik het mis?
Bij het KWPN is er niet eens een cremedragende hengst goedgekeurd, laat staan een dubbel creme. dubbel creme merries zijn er volgens mij ook niet binnen het KWPN. Nog niet..

Jawel Edmundo.

Ja klopt, maar ik zat meer aan de fokrichting dressuur en springen te denken hier. Een stukje terug noem ik hem zelf wel.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 17:55

_San87_ schreef:
Ik weet t.

Ik vind t Sabino-gen fascinerend. Ik vind jouw Groninger merrie en haar veulen trouwens ook echt prachtig <3.

Ik reageerde eigenlijk meer op de topicstarter hiermee. :)

En dank je, ben zelf ook happy met het stel. :j

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-16 18:03

Coloured schreef:
_San87_ schreef:
Ik weet t.

Ik reageerde eigenlijk meer op de topicstarter hiermee. :)

En dank je, ben zelf ook happy met het stel. :j

Dat geloof ik. Prachtige paarden.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 06:44

Peterina schreef:
Coloured: Weet ik ... ik ging alleen verder want Rheinfeld heeft meer 'kleur' gegeven via andere lijnen.
En is een typisch voorbeeld van verkeerde benaming van kleur door de jaren.

Sigrid: een waarheid. En die merries zijn te vinden maar helaas willen vaak mensen niet betalen voor wat andere fokkers generaties over gedaan hebben.

Een 'kleur' merrie, en daarbij bedoel eentje met 1x of 2x creme, is goud waard ... des de meer als zij een volledig warmbloed pedigree heeft met de nodige generaties wb ggk hengsten kan meebrengen. :D En bij dat laatste (nodige generaties WB GGK hengsten) wringt heel vaak het schoentje bij 'kleur' fokken binnen de warmbloeden.

Ik had een kleur merrie, die ik daar niet op kocht, maar daar mn hengstenkeuze niet op afgestemd, op kleur. Kwam er kwa kleur pas achter, toen ik een veulen had, wat bruin of zwart moest zijn, en echt vos leek te zijn.

Kwa fokkerij, is t zo, de oude bloedlijnen en goed fokkende moederlijnen, die zijn er weinig, en een goede liefhebber betaald daar voor.

Isabel

Re: Kleurenfokkerij binnen KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 08:03

Je kunt een slecht bruin paard fokken, je kunt een goed bruin paard fokken, je kunt een slecht paard met een leuk kleurtje fokken en je kunt een goed paard met een leuk kleurtje fokken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 10:13

NatasjavE schreef:
Ik vind fokken op kleur ook not done

NatasjavE schreef:
Maar dan zou ik heel hard hopen dat het toch een effe vos zou worden :D

Kleurfokkerij dus

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:38

[***] schreef:
NatasjavE schreef:
Ik vind fokken op kleur ook not done

NatasjavE schreef:
Maar dan zou ik heel hard hopen dat het toch een effe vos zou worden :D

Kleurfokkerij dus

Nee want ik selecteer de hengst er niet op.

Als ik op kleur had gefokt had ik een voshengst uitgezocht.

ik zeg namelijk dat ik ondanks de "lelijke kleur" de hengst wel zou gebruiken als hij voor het overige goed zou passen.

Ergens op hopen zou ik nou niet een gerichte actie willen noemen.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 20:40

Gelukkig is de kans heel klein dat je zo'n gekleurde hengst zou gaan gebruiken. Genoeg andere hengsten die waarschijnlijk net zo goed passen of nog beter. Eigenlijk hebben de mensen die geen speciale kleur willen fokken het een stuk gemakkelijker.. ;)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 20:43

Nou inderdaad!
Als ik een effen veulen Had gewild had ik echt niet geweten welke hengst ik zou moeten nemen.
Te veel keuze :P

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 21:01

Silly1972 schreef:
Nou inderdaad!
Als ik een effen veulen Had gewild had ik echt niet geweten welke hengst ik zou moeten nemen.

Eldorado v/d Zeshoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 21:15

NatasjavE schreef:
[***] schreef:
Kleurfokkerij dus

Nee want ik selecteer de hengst er niet op.

Als ik op kleur had gefokt had ik een voshengst uitgezocht.

ik zeg namelijk dat ik ondanks de "lelijke kleur" de hengst wel zou gebruiken als hij voor het overige goed zou passen.

Ergens op hopen zou ik nou niet een gerichte actie willen noemen.

Als ik een geschikte hengst met 'gewone' kleur op mijn palomino of valkmerrie gebruik selecteer ik de hengst ook niet op kleur, maar ik hoop wel op een mooi goed bewegend veulen met een extraatje (gouden kleur).
Vraag ik me af wat er dan zogenaamd not done aan mijn fokkerij is en waarom jij denkt dat je serieuzer bezig bent dan ik terwijl je dezelfde hengst gebruikt (als je al een hengst gebruikt).
Want dat maak ik dus op uit je berichten. Jij let wel enorm op kwaliteit bla bla bla en iemand die aan kleurfokkerij doet niet en dat is not done volgens jou. Jij mag wel hopen op een vos en dat is ineens veel betere fokkerij dan hopen op een aparte kleur. Tijd om je oogklepjes af te doen want het komt ontzettend hypocriet en arrogant over.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 21:29

Zeg ik ergens dat jij minder serieus bezig ben? Ik zeg dat ik kiezen voor een hengst met een kleurtje ongeacht of die past op de merrie not done vind. Dat noem ik op kleur fokken.

Ik vind namelijk niet dat jij alleen maar op kleur fokt.

Ik denk dat we met op kleur fokken eerder voor ogen hebben de mensen die hier op bokt voor een matige merrie een hengst met een kleurtje vragen.

Jij, en ook colluered en die Belgische dame met de palomino hengst, zijn op een hele andere manier met fokkerij bezig.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 21:59

In Oldenburg is Bosco goedgekeurd, een palominohengst met ponylooks :D
http://www.platinumstable.com/nl/paarden/bosco

Een goed paard heeft voor mij geen kleur, maar mijn aandacht wordt wel meteen getrokken als ik een mooie vos zie met heel veel wit :j
Dat kleur en kwaliteit best samengaan zie je steeds meer bij de ponyfokkerij zoals bij du Bois. Daarom heb ik het ook aangedurfd om hier ponyhengsten te kiezen voor mijn Duitse merrie van ruim 1.80m, die mij veel te groot is. Aangezien mijn jaarling van 18 maanden nu een stokmaat heeft van 1.62m is mijn doel al behaald, dat ze ook nog een prachtige palominokleur heeft met veel wit is een cadeautje!

Edmundo is een ggk hengst, maar ondanks zijn kleur zou ik hem nooit kiezen om zijn exterieur.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 22:01

Ik vind hem op de standfoto niet mooi. Heel kort in de rug en hoog op de benen en dan een onderhals.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 22:03

janderegelaa schreef:
Silly1972 schreef:
Nou inderdaad!

Eldorado v/d Zeshoek.

Stond inderdaad wel op mijn lijstje ;)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 22:05

NatasjavE schreef:
Zeg ik ergens dat jij minder serieus bezig ben? Ik zeg dat ik kiezen voor een hengst met een kleurtje ongeacht of die past op de merrie not done vind. Dat noem ik op kleur fokken.

Ik denk dat we met op kleur fokken eerder voor ogen hebben de mensen die hier op bokt voor een matige merrie een hengst met een kleurtje vragen.

Jij, en ook colluered en die Belgische dame met de palomino hengst, zijn op een hele andere manier met fokkerij bezig.

Oké? Ik niet dan?
Dank je wel dat je mijn keuze not done vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 22:09

Natasja: Er zijn ook zat mensen die zomaar een hengst op een merrie zetten zonder dat het past en zonder dat er kleur in het spel is. Vermeerderen heeft helemaal niks met kleur te maken en wordt op grotere schaal gedaan dan wat jij kleurfokkerij noemt.
Er worden binnen het KWPN veel en veel meer matige merries met een zwarte of donkerbruine modehengst gedekt (dat is ook een kleurtje) dan dat er merries onder een valk of palomino gaan.

Ik vind het zo kortzichtig dat er opeens overgeschakeld wordt op fouten kijken als een paard een niet standaard kleur heeft, daar moet wel wat aan mankeren, terwijl de meeste rommel die er rondloopt gewoon bruin, zwart of vos is.
En opent iemand met een dergelijke matige of zelfs slechte standaard gekleurde merrie een topic op exterieur en hengstkeuze dan volgen er geen opmerkingen over dat fokken met zo'n paard not done is maar past plotseling iedere Gelderse hengst er op volgens de boktadviezen.

Suffie die hengst heeft zijn verrichting niet gelopen dus is tot op heden niet goedgekeurd. Jammer voor de fokkers die er vroegtijdig ingestapt zijn. Overigens heb ik Bosco tijdens een bedrijfsbezoek mogen bekijken en het is een sympathieke, correcte, brave hengst die leuk kan lopen en alleen een merrie met formaat nodig heeft want dat mistte hij wat. Maar voor iemand die een leuk rijpaard met een gouden kleurtje wil proberen te fokken zou het mooi zijn als hij nog eens goedgekeurd wordt want het had een leuke aanwinst kunnen zijn

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 22:13

[***] schreef:
Suffie die hengst heeft zijn verrichting niet gelopen dus is tot op heden niet goedgekeurd. Jammer voor de fokkers die er vroegtijdig ingestapt zijn. Overigens heb ik Bosco tijdens een bedrijfsbezoek mogen bekijken en het is een sympathieke, correcte, brave hengst die leuk kan lopen en alleen een merrie met formaat nodig heeft want dat mistte hij wat. Maar voor iemand die een leuk rijpaard met een gouden kleurtje wil proberen te fokken zou het mooi zijn als hij nog eens goedgekeurd wordt want het had een leuke aanwinst kunnen zijn

Dat is dan inderdaad jammer, want qua bloedlijn had hij best wat toe te voegen met zijn kleur.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 22:18

Silly1972 schreef:
NatasjavE schreef:

Oké? Ik niet dan?
Dank je wel dat je mijn keuze not done vindt.

Heb jij een matige merrie en kies je daar een hengst voor die je alleen voor de kleur kiest?

Ik geef 3 namen van mensen die in mij opkomen. Dat betekend niet dat iedereen die daar buiten valt niet ook serieus daar mee omgaat.

En daarnaast....niet iedereen hoeft het eens te zijn met de keuze van een ander. Als ik het not done vind dan is dat zo.

[***], ja er wordt nog meer gefokt met "normaal" gekleurde paarden. Ik heb het een beetje opgegeven om te zeggen dat je er misschien beter niet mee kan fokken. Dan wordt je kop er namelijk af gebeten.
Als men dan om een Gelderse hengst vraagt ben ik best bereid om er een paar te noemen.
(Want je weet van te voren dat men er toch mee gaat fokken,

Het is denk ik ook maar net wat men onder op kleur fokken verstaat. Het vosgen weglokken bij de Friezen waarbij men het dwergen en dergelijke voor lief neemt vind ik ook een kwalijke zaak.
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 23-12-16 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 22:25

Nee jij doet voorkomen alsof mensen die voor een kleur kiezen alleen voor de kleur kiezen.
En niet verder kijken naar wat bij de merrie past.
Je kan het nu allemaal wel omdraaien, maa er jou manier van je mening geven komt zeer belerend en beledigend over op mensen die wel degelijk naar exterieur en beweging kijk, maar zeker ook naar kleur.

Breek mij de bek niet open van welke combinaties ik in de reguliere fokkerij voorbij zie komen, maar daar hoor ik je niet over.

Maar jij bent heel star in jouw meningen, dus ik ga die discussie niet eens meer met jou aan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 22:49

Silly1972 schreef:
Nee jij doet voorkomen alsof mensen die voor een kleur kiezen alleen voor de kleur kiezen.
.

Heb ik nergens gezegd :)

En ik vind dekken met matige ouderdieren in de niet kleurfokkerij net zo onverstandig.

Wel vreemd dat er meerdere zijn hier die(min of meer) dezelfde mening zijn toegedaan maar war de kop niet er van afgebeten wordt.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 22:58

Misschien de manier hoe jij dingen brengt?

En het feit dat je de mensen in de niet kleuren fokkerij niet afbrandt?