Waarom wordt er steeds maar kleiner en kleiner gefokt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 11:32

Een kennis van mij fokt ook maar raak met de papierloze mini's. Gaat om een 55+er met ongeveer 10-15 pony's rond 80cm. Ik heb aan hem al eens kritisch gevraagd naar het 'waarom'. Zijn antwoord is heel duidelijk;
1. Fokken / veulens is leuk.
2. Hij is ervan overtuigd dat er een grote vraag naar met name de mini's en dat 'de grotere' niks waard zijn voor de markt.
3. De mini's zijn goedkoper in onderhoud.
Dat de veulens dan niet gechipt worden, zodat ze via de achterdeur makkelijk weggewerkt kunnen worden, ja, dat hoort er nu eenmaal bij. (zijn woorden, niet die van mij)

Susanne

Re: Waarom wordt er steeds maar kleiner en kleiner gefokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 11:35

Wat ontzettend triest :r En al die rommel belandt weer op Zuidlaren of elders. Als je ook maar een beetje hart voor je beesten hebt pak je het anders aan lijkt mij.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 11:43

Jelleee schreef:
Wat ontzettend triest :r En al die rommel belandt weer op Zuidlaren of elders. Als je ook maar een beetje hart voor je beesten hebt pak je het anders aan lijkt mij.

Dat lijkt mij ook. Helaas krijg je dat aan dit type mensen niet aan het verstand gebracht. In mijn ogen ontzettend egoïstisch en totaal niet in het belang van het dier.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:37

Ik heb ook mini's, maar zou papierloze mini's nooit zomaar kopen. Kan net zo goed zijn dat ze broer en zus ofzo bij elkaar hebben gezet. Mijne staan beide in het veulenstamboek. En ik heb inderdaad de tweede erbij gekocht zodat ik over een paar jaar een tweespan heb die een sportbuggy kunnen trekken samen.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 12:51

het is mij vorig jaar ook opgevallen!
ben flink opzoek geweest naar een grote maat shet ruin maar niets kunnen vinden wat niet alleen als grasmaaier functioneerde.
uiteindelijk mn eisen bijgesteld en met een kruisinkje thuis gekomen van toen 1.09 (maar is al iets gegroeid).
leuke pony maar wel met gebruiksaanwijzing helaas en zeker geen shet.

maar hoor het toch veel om me heen dat er weinig grote maat shetten te vinden zijn die leuk zijn voor kids en beleerd.
tis allemaal klein spul indd maar ik heb er 1 van 95cm en kleiner voor de wagen zou ik niet willen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 14:06

Ik heb pony's van boven de meter voor de wagen en zou ook zeker niet kleiner willen, eigenlijk moet je met grote maat al in het tweespan als je richting bos en strand wilt. Maar wil vooral niet kleiner onder het zadel. Mijn shets doen aan alles mee tussen de grotere pony's, verenigingslessen, wedstrijden, spelletjes en dat wil echt niet met kleiner. Kinderen kunnen er tot een jaar of 12 op en dat is met kleine maat echt niet zo. Ik vraag me sowieso af wat je op een pony van 80 cm moet zetten, daar past alleen een baby op.

Mijn pony's zijn op 1 na ook nog ouderwets type en dus lekker stevig (hebben qua tuig ook vaak pony nodig ipv shet). Vooral mijn Engels gefokte merrie is echt een wedstrijdpony, 1.07 en kan leuk dressuur lopen bijv. Gebruikspony dus en ik zou niet weten waarom je onder de meter wil fokken eigenlijk O:)

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 21:55

Bij de minipaarden zie je juist dat ze wat groter worden, welsh bloed erdoor gefokt etc.

Shetten zijn gewoon weg weinig waard. hengstveulens krijg ik ieder jaar weer per bosjes gratis aangeboden. Kleintjes verkopen nog wel omdat het leuk is voor erbij en mensen denken gooi erbij je hoeft er niks mee, goedkoop koop ik er even bij.

Waar ligt de fout? ik denk bij het fokken. Er wordt veel te veel gefokt met papierloze en simpele dieren, leuk een veulen maar in feite fokken ze een frikandel..

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 22:02

mvdbijl schreef:
Bij de minipaarden zie je juist dat ze wat groter worden, welsh bloed erdoor gefokt etc.

Shetten zijn gewoon weg weinig waard. hengstveulens krijg ik ieder jaar weer per bosjes gratis aangeboden. Kleintjes verkopen nog wel omdat het leuk is voor erbij en mensen denken gooi erbij je hoeft er niks mee, goedkoop koop ik er even bij.

Waar ligt de fout? ik denk bij het fokken. Er wordt veel te veel gefokt met papierloze en simpele dieren, leuk een veulen maar in feite fokken ze een frikandel..

En vergeet het hackney bloed niet bij de echte mini's. Echte veelzijdige dieren zijn het, maar net in een ander pakket.

TS je stelt een algemene vraag, dan krijg je actie en reactie op wat mensen hier zeggen. Als mini fokkers dan reageren op mensen die niet duidelijk weten hoe het ras in elkaar zit, is het niet leuk dat je ze de mond snoert, dan moet je een advertentie plaatsen waar je zo'n pony zoekt en niet openlijk de vraag stellen.

Ik heb af en toe ook een papierloos staan, hengst/merrie maar nooit boven de 90cm. Dat willen mensen gewoon niet voor hun kinderen want dan gaan ze direct naar een deftige A of B pony. Daarnaast mogen zo'n grote shetten niet volgens het stamboek gefokt worden als ik het goed begrijp en zijn dit dus ook papierlozen of hulpregister paarden. Deze dieren worden dus ook aanzien als nutteloos voor de fok.

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 22:09

Jelleee schreef:
callum schreef:
Staan er nu een aantal op Bokt markt iig gister

Zoals reeds eerder vermeld, wordt het de pony waar ze gaat kijken mits er een 'klik' is. :)

Mira, dat je van alles kan met een mini van 80 cm zal ze wel weten en daar hoeft ze niet van overtuigd te worden. Mijn stalgenoot vind het geen gezicht een volwassene achter een inimini pony en dat is haar goed recht natuurlijk. Daar gaat dit topic ook verder niet over. Het gaat over mijn vraag waarom er nog steeds zo gigantisch veel (met name papierloze) mini's worden gefokt terwijl de markten uit hun voegen barsten met dat maatje.

Sorry dat ik wat van me laat horen! Want ik ben die vooroordelen goed zat... Zal ik ook maar meteen mijn men droom in de kast gooien met mijn mini? Pip heeft geen papieren maakt mij niet uit.

Maar als je een grote shet zoekt ze zijn zo zeldzaam. En lukraak fokken ben ik ook niet mee eens. Maar die pony's kosten geen drol en als je een beetje land hebt gooi je gewoon een hengst tussen de merries en klaar. Heel veel beland in de worst helaas

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 22:15

Luna2006 schreef:
En vergeet het hackney bloed niet bij de echte mini's. Echte veelzijdige dieren zijn het, maar net in een ander pakket.

TS je stelt een algemene vraag, dan krijg je actie en reactie op wat mensen hier zeggen. Als mini fokkers dan reageren op mensen die niet duidelijk weten hoe het ras in elkaar zit, is het niet leuk dat je ze de mond snoert, dan moet je een advertentie plaatsen waar je zo'n pony zoekt en niet openlijk de vraag stellen.

Ik heb af en toe ook een papierloos staan, hengst/merrie maar nooit boven de 90cm. Dat willen mensen gewoon niet voor hun kinderen want dan gaan ze direct naar een deftige A of B pony. Daarnaast mogen zo'n grote shetten niet volgens het stamboek gefokt worden als ik het goed begrijp en zijn dit dus ook papierlozen of hulpregister paarden. Deze dieren worden dus ook aanzien als nutteloos voor de fok.

Onzin
Grote maat is t/M 1.07 cm
17 cm groter dus dan 90 cm!

Veel mensen hebben een kleine shet omdat ze geen grote kunnen vinden

Foetsji

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 22:15

Een klein ponietje is een leuk hebbe-dingetje. Een modeverschijnsel. Zoals hele kleine hondjes, blote katten en knorrende naar adem happende worsthonden met platgeslagen neuzen. Mensen willen iets bijzonders zodat er gezegd wordt: Hé kijk haar nou!!

Het is vraag en aanbod.
Zolang jullie niet meer kopen, stoppen fokkers met aanbieden.

Met of zonder papier maakt helemaal niets uit. Geen garantie dat iets goed of juist slecht is.
Kijken wat je koopt. Iets zonder gebreken kopen. Zodra een hond knort als een varken is er iets mis. Een dwerg pony grotere O-benen heeft dat de meest doorgewinterde ruiter zal het ook wel niet helemaal ok zijn. Gewoon logisch nadenken dus.

Wil je mee doen aan de mode en opvallen? Ga naar een modezaak en niet naar een dierenspeciaalzaak of fokker!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 22:17

Wat een reacties weer..

Waar maken de mini liefhebbers zich toch druk om? TS is niet op zoek naar een mini. En ook niet naar een Welsh. Ze wil het hebben over grote maat Shetland pony's. De reden heeft ze al aangegeven en ze hoeft echt niet overtuigd te worden van een ander ras. :)

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 22:25

1m07 is dus even groot als een goed gefokte mini en daar zijn veel grote maats (boven 95 cm) paardjes die ook goed doen in de sport. Zelfs meer als die papierloze grote shetten.

Als je niet weet wat een Mini paard in houd en denkt dat het een mode verschijnsel is, kan je beter je mond houden of eens verdiepen in de wereld van de minis!

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 22:28

Jeetje, wat maken sommige zich druk hier.. er worden hier enkel meningen geuit, ieder zijn ding.

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 05:28

Luna2006 schreef:
1m07 is dus even groot als een goed gefokte mini en daar zijn veel grote maats (boven 95 cm) paardjes die ook goed doen in de sport. Zelfs meer als die papierloze grote shetten.

Als je niet weet wat een Mini paard in houd en denkt dat het een mode verschijnsel is, kan je beter je mond houden of eens verdiepen in de wereld van de minis!

Volgens mij gaat het hier over de shetlander, mini en kleine sectie. Niet over het minipaard.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 05:58

Uit de openingspost: ;)

Citaat:
Ik wil niemand tegen de borst stuiten met dit topic en het is ook niet de bedoeling dat er allerhande foto's worden gepost om mij te overtuigen dat een pony van amper 80 cm ook leuk voor de wagen kan. Ik vraag mij oprecht af, waarom er steeds kleiner wordt gefokt, terwijl er al veel te veel echte mini's een goed baasje zoeken, en er met mij nog veel meer mensen zoeken naar een leuk bewegende grote maats pony. :)

Ik denk eerlijk gezegd wel dat bij alle minirassen de gebruikers ver in de minderheid zijn op de fokkers. Vandaar ook dat hengstjes heel lastig te verkopen blijven - en kom alsjeblieft niet weer met dat verhaal over de papierloze fokkers die het verpesten, dat is een andere markt dan die van de stamboomfokkers en die blijven ook massaal met hengstjes zitten of verkopen ze onder het dekgeld, dat probleem is al ongeveer zo oud als de fokkerij.

De keerzijde van de medaille is dat veel van die ponys totaal niet op gebruikseigenschappen gefokt worden (omdat veel minifokkers echt voor de keuring fokken) en je ze dus erg lastig voor gebruik/sport geschikte dieren kan vinden. Waarbij stokmaat idd ook een rol speelt samen met bouw.

Aan de andere kant: iedere keer dat wij op zoek waren naar een goede fokmerrie, in onze begintijd waren dat ook shetjes, verbaasden we ons erover HOE WEINIG geschikte dieren er werden aangeboden - en wij fokken rond 90cm, juist die maat waar altijd al heel veel in gefokt wordt.

Ik denk dat als je op zoek naar iets bent, je altijd door alle eisen die je stelt, ineens merkt dat het aanbod op zeker moment niet zo groot is.
En het goede paardje vinden is dan een kwestie van geduld.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 06:59

Mensen, wat een reacties weer! Blijkbaar voelen mensen zich beledigd door mijn vraag. Dat vind ik erg jammer dus ik herhaal nogmaals: ik wil niemand beledigen :)

Omdat mijn stalgenoot het mooier vind om te mennen met een grotere pony hoef jij je 'droom' niet op te geven hoor Mira.

Mensen die ontopic gereageerd hebben, dankjewel! Fijn om eens te lezen hoe fokkers en andere mensen er naar kijken.
Ik zou de rest willen vragen om toch ontopic te blijven. :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 07:02

Luna2006 schreef:

Hier staat ze an sich ook voor open, bijvoorbeeld een grote maat mini of grote mini appie. Ze heeft ze alleen niet kunnen vinden die haar aanspraken. Wellicht als de kijkpony niet door gaat dat ze ze tegenkomt :) Maar liever een shetlandpony gezien ze een liefhebber is.

susan20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 07:23

Ik heb mijn shet (1.04) bij stal olwen vandaan. Ik moest hem inderdaad zelf beleren maar hij was niet zwart *D

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 07:50

Jelle als die ene niks word kan ik aan een klant van mijn vriend vragen wat hij heeft staan hij krijgt elk jaar shets. Die beleerd hij en verkoopt ze dan. Zijn vaak wat groter en bont vos en zwart. Misschien is dat wat :j

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 07:54

testebeest schreef:
Jelle als die ene niks word kan ik aan een klant van mijn vriend vragen wat hij heeft staan hij krijgt elk jaar shets. Die beleerd hij en verkoopt ze dan. Zijn vaak wat groter en bont vos en zwart. Misschien is dat wat :j

Heel graag! Je weet maar nooit hè :D Al denk ik wel dat die pony het wordt, ze is er nu al gek mee en de kindjes ook.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 08:05

Heel herkenbaar, TS. Ik heb ook lang gezocht naar een grote Shetlander. Bijna niet te vinden, of ik was al nummertje zoveel in de rij of ze vroegen er de hoofdprijs voor ;-)....

Uiteindelijk werd ik verliefd op een prachtige zwarte met witte stip op haar voorhoofd - een echt mini black beauty van 1, 07 van toen 6 jaar oud. Ja, een zwarte.... Ik was eigenlijk op zoek naar een vosje/warm kleurtje. Maar haar karakter is geweldig. Vriendelijk, energiek, slim, heerlijke pony, die graag werkt en leert. Ook superlief met kinderen.

Soms denk ik wel eens aan veulentjes, maar ik zou ze niet kunnen verkopen. Ik wil ook niemand beledigen, maar ik begrijp dat fokken met ieniemienie Shets echt niet. Op MP staat ook altijd zo'n man met mini paardjes (ander ras, I know). Ik vind het gewoon eng. Denk ook dat 'ie ze niet snel verkoopt, want hij staat er lang op met die veel te kleine beestjes....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 08:06

Afbeelding

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 08:12

Twiggy2008 schreef:
Heel herkenbaar, TS. Ik heb ook lang gezocht naar een grote Shetlander. Bijna niet te vinden, of ik was al nummertje zoveel in de rij of ze vroegen er de hoofdprijs voor ;-)....

Uiteindelijk werd ik verliefd op een prachtige zwarte met witte stip op haar voorhoofd - een echt mini black beauty van 1, 07 van toen 6 jaar oud. Ja, een zwarte.... Ik was eigenlijk op zoek naar een vosje/warm kleurtje. Maar haar karakter is geweldig. Vriendelijk, energiek, slim, heerlijke pony, die graag werkt en leert. Ook superlief met kinderen.

Soms denk ik wel eens aan veulentjes, maar ik zou ze niet kunnen verkopen. Ik wil ook niemand beledigen, maar ik begrijp dat fokken met ieniemienie Shets echt niet. Op MP staat ook altijd zo'n man met mini paardjes (ander ras, I know). Ik vind het gewoon eng. Denk ook dat 'ie ze niet snel verkoopt, want hij staat er lang op met die veel te kleine beestjes....

Ik denkt dat ik wel weet welke man jij bedoeld. Zijn allemaal papierloze dieren dus geen nmprs. Volgens mij gewoon geschoren shetten die hij probeert te verkopen als 'minipaarden'. Hij prijst ze ook altijd aan als unieke kans en extreem klein en dat soort dingen. En vraagt echt idiote prijzen laatst eentje voor 1200. Of bedoel jij een ander?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 08:18

Jelleee, jaaaa, is dezelfde vast! Vind het afschuwelijk overkomen op die foto's. Ze zijn achterlijk duur en zijn adverteerstijl jaagt meteen weg (mij wel, haha).