KWPN of NRPS stamboek?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjavE

Re: KWPN of NRPS stamboek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 16:52

Er wordt doorgaans ingeschreven in de fokrichting van de vader. Op 3 jarige leeftijd kijken ze bij stamboekopname weer naar de bloedopbouw en het percentage XX.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 17:00

Maar in dit geval weet je dus al vooraf dat ze voor Gelders niet voldoen?
Dan is het toch niet handig wel gelders in te schrijven

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 17:07

Sammie schreef:
Dit heeft niet perse met het KWPN te maken ....etcetera...

Het is zeer duidelijk dat jij je licht nog niet hebt opgestoken op een NRPS merriekeuring (het is nog niet te laat: 13 aug te Lunteren) want daar zie je wel degelijk heel veel 'hokjes-kruisingen". Die fokkers komen juist wel naar NRPS toe omdat men daar het PAARD beoordeelt en niet het 'hokje'. En zo kunnen paarden met toevallig een Gelders georiënteerde vader ook prima meedoen - zolang het maar een GOED paard is met goede sport-typische gangen en het over voldoende bloed en uitstraling beschikt. Een 100% Gelderse met weinig bloeduitstraling zal bij NRPS waarschijnlijk niet vooraan komen te staan, die staat te ver van het door NRPS gewilde type af. Dat is smaak. Ik snap dat liefhebbers van die echt Gelderse paarden juist weer niet zoveel op hebben met de gemiddelde NRPS-er. Ik hou zelf bijvoorbeeld ook echt helemaal niet van Tinkers, maar ook daar zijn drommen mensen helemaal waus van. Smaken verschillen en dat is prima hoor!

Naar mijn mening zijn het vooral de Bokt-'fokkers' die erg vasthouden aan hokjes en niet zozeer de kopers die werkelijk op je erf komen kijken en daadwerkelijk geld betalen. Echt, inmiddels zoveel paarden verkocht aan mensen die geen fluit om de afstamming gaven. Die wilden gewoon een goed paard. Papier deed ze niets. Beest moest er gewoon goed uitzien en goed kunnen lopen. Ik heb er volgens mij nog nooit een verkocht op afstamming en ze zijn echt allemaal nog verkocht naar tevredenheid :D
Er zullen vast mensen bestaan die uitsluitend selecteren op papier en een minder voor de hand liggende afstamming dan links laten liggen, maar er zijn echt meer dan genoeg mensen die wel de moeite nemen om eventueel te kopen voor hetzelfde bedrag.

Ik denk dat het veulen van TS inderdaad net een scheutje teveel bloed zal hebben voor 'echt Gelders'. Maar goed, bij KWPN Gelders keuren ze inmiddels halve dressuurpaarden die net wat teveel bot hebben voor die andere richting als Gelders... Ik snap werkelijk niet zoveel meer van dat Gelderse fokbeleid van tegenwoordig, als ik het ooit al begrepen had :o

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 17:17

ponyparadijs schreef:
Maar in dit geval weet je dus al vooraf dat ze voor Gelders niet voldoen?
Dan is het toch niet handig wel gelders in te schrijven

Jawel. Want als het type goed genoeg is dan treedt de compensatie regeling voor het bloed in werking.

Is het diertje net wat te luxe ga je niet naar Didam en houdt je hem dus veulenboek....blijft het een Gelderse wat voor de verkoop dus net iets makkelijker is.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 17:31

Het KWPN is -misschien- iets duurder maar je krijgt ook wel waar voor je geld. Geen flut kwartaal blaadje maar iedere maand een mooi magazine, vrije toegang tot de database, je hoeft geen maanden te wachten op een chipper.

De NRPS keuring is niet mijn ding. Hoe kun je een paard nu beoordelen aan een touwtje? Vrij bewegen moeten ze. Waar het NRPS buiten wat ringetjes maakt van touwtjes huurt het KWPN overal accomodaties af zodat je je paard optimaal kunt voorstellen.

Het is prima als mensen zich op hun plek voelen bij het NRPS maar zeg nooit dat het beter is dan het KWPN. Dat zijn ze simpelweg gewoon niet.

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 17:43

janderegelaa schreef:
Het KWPN is -misschien- iets duurder maar je krijgt ook wel waar voor je geld. Geen flut kwartaal blaadje maar iedere maand een mooi magazine, vrije toegang tot de database, je hoeft geen maanden te wachten op een chipper.

De NRPS keuring is niet mijn ding. Hoe kun je een paard nu beoordelen aan een touwtje? Vrij bewegen moeten ze. Waar het NRPS buiten wat ringetjes maakt van touwtjes huurt het KWPN overal accomodaties af zodat je je paard optimaal kunt voorstellen.

Het is prima als mensen zich op hun plek voelen bij het NRPS maar zeg nooit dat het beter is dan het KWPN. Dat zijn ze simpelweg gewoon niet.

Nergens wordt geschreven dat het NRPS beter is dan het KWPN, maar wat jij nu doet is wel lekker het stamboek naar beneden halen!

Overigens krijgen we bij het NRPS ook elke maand een magazine, dus zeker niet enkel per kwartaal. Voor ieder wat wils toch? Je kan toch ook je mening geven zonder wat anders onderuit te halen?

Ja het KWPN presteert veel beter als stamboek, dat hoor je mij niet zeggen, maar je hoeft ook niet te doen alsof alles bij het NRPS slecht is.

En maanden wachten op de chipper? Sorry nog niet meegemaakt!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 17:46

janderegelaa schreef:

Dat is ook maar persoonlijk
Ik vindt het NRPS maand blad geen flut blad en er staan voor mij aansprekende artikelen in
Dat kan ik dan weer niet zeggen van de In de strengen

Ook wij hebben bij het NRPS een database
En daar mag je zelfs als niet lid op kijken
Veel vriendelijker dan dat je eerst maar lid moet worden en dan pas in de database van het KWPN mag kijken

En maanden wachten op een chipper?
Ik heb dat nog nooit gedaan
Ja uiteraard wachten de meeste chippers tot dat zo'n beetje alle veulens geboren zijn en gaan dan op pad
Maar als jij hem eerder wil hebben is mijn ervaring dat dat geen enkel probleem is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 17:48

Dees, jij weet eigenlijk niks over mijn lichtjes dus houd je aub ook verre van zulke aannames. :) Verder haal je naar mijn idee twee dingen door elkaar uit mijn tekst en dat is redelijk cruciaal voor hoe je reactie is opgebouwd.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 21:32

Ik vraag me vaak af wat voor een beeld sommige mensen hebben van het Gelders paard, ik lees ook hier hele overtuigde uitspraken van mensen die ik nog nooit op enige keuring van het Gelders paard heb gezien.
Afbeelding
een van onze Gelderse merries, hoe luxe wil je het hebben????
Zethar, haar vader, liep al op zijn 8e GP en vandaag is Henkie 2e geworden met 91% op het WK jonge dressuurpaarden in Ermelo...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 22:11

Mee eens Albert. Prachtige merrie trouwens!

Het kan beide, maar net wat voor jou goed voelt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 22:25

Zethar is voor t kwpn zelfs te luxe bevonden en staat daarom op wacht.. Eeuwig zonde en er is verder niemand die zegt dat ze niet mee zouden kunnen doen met het wk dus waar je dat vandaan haalt.

Zethar was negen met z'n GP debuut.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 28-07-16 22:45, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 22:37

Sammie schreef:
Zethar is voor t kwpn zelfs te luxe bevonden en staat daarom op wacht.. Eeuwig zonde en er is verder niemand die zegt dat ze mee zouden kunnen doen met het wk dus waar je dat vandaan haalt.

Zethar was negen met z'n GP debuut.

Oei.. Daar ga je mis. Zethar is helemaal niet te luxe en dat is ook de reden niet geweest.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 22:41

Paarden zoals die van Albert zijn gewoon goede paarden. Die zouden bij NRPS ook niet worden weggeschreven.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 22:42

Dat was idd de reden niet, gezien zij afstamming (Koss) voegde hij onvoldoende toe en is daarom op wacht gezet.
Dit is gewoon te lezen in zijn afstammelingenrapport.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 22:42

Euh nee hoor.. Ik zou het voor de zekerheid op kunnen zoeken, maar het te luxe/te weinig in gelders model bij de nakomelingen is destijds zeker wel benoemd.

Eens kijken wat de hengstendatabase er over zegt. Is al weer een tijd gelden.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 22:43

Dees schreef:
Paarden zoals die van Albert zijn gewoon goede paarden. Die zouden bij NRPS ook niet worden weggeschreven.

Zijn ze bij het kwpn wel weggeschreven Albert?

Die hengstendatabase moet even op zich laten wachten, heb m'n nummer niet bij de hand. Weet ook niet of het daar instaat, kon ook in de blaadjes staan. Of misschien zelfs van de eigenaresse zelf, is al zo lang geleden. Ze wilden m weer eens weer opnieuw aanbieden, maar das niet gelukt.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 28-07-16 22:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 22:44

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 22:51

Dat is de kers op de taart, klinkt iig als ruim voldoende waardering :j

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 22:52

Sammie, ze stonden voldoende in het type maar de hengst verbeterde niet genoeg en voegde te weinig toe.
Te luxe is nooit over gesproken en dat weet ik zeker want ik was aanwezig op deze keuringen.
Zoals ik straks al zei, er wordt hier veel beweerd door mensen die niet op de keuringen aanwezig zijn...

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 23:52

Geen zin om het over te typen dus maar even zo.
Afbeelding

Afbeelding
Ts, er zijn de laatste jaren genoeg paarden op de GP keuringen geweest met een flinke scheut rijpaard bloed.
In het kader van de bloedspreiding wordt dit ook aangemoedigd, kijk de uitslagen maar na.
Je veulen GP inschrijven bij het kwpn is dus helemaal geen rare keuze.
Kom maar kijken op de NMK/NVK van het gp op 12 augustus in Ermelo en trek dan je eigen conclusie.
Of bekijk de foto's eens op de FB pagina van het KWPN GP, dan zie je dat het met de sfeer op de keuringen, sportdagen en clinics ook goed zit en dat er genoeg hele rijtypische paarden tussen lopen.
https://www.facebook.com/GeldersePaarden/

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 07:46

Albert schreef:
Ik vraag me vaak af wat voor een beeld sommige mensen hebben van het Gelders paard, ik lees ook hier hele overtuigde uitspraken van mensen die ik nog nooit op enige keuring van het Gelders paard heb gezien.
[ Afbeelding ]
een van onze Gelderse merries, hoe luxe wil je het hebben????
Zethar, haar vader, liep al op zijn 8e GP en vandaag is Henkie 2e geworden met 91% op het WK jonge dressuurpaarden in Ermelo...

Klopt helemaal ook Albert.
Waar ik zeg te luxe bedoel ik uiteraard ook onvoldoende Gelders type. Maar dan wordt het zo ingewikkeld allemaal. :+

Het zou fijn zijn als Zethar eens van wacht gehaald kon worden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 07:53

wow, wat een reacties :) .. bedankt allemaal voor het meedenken! Ik heb nog geen keuze gemaakt, en ga er dus voorlopig nog even over nadenken. Nog geen reactie van de hh gehad.

Ik heb nergens gezegd dat ik voor een duppie op de eerste rij wil zitten, dan had ik ook geen KWPN hengst hoeven kiezen om een veulen te fokken, maar had ik ook naar de hengst van de buurman kunnen gaan. dus wat dat betreft wel een bewuste keus. Gelders paard spreekt mij zeker aan (geen idee meer hoe we met die nrps thuis zijn gekomen haha).

maar goed, ik laat het denk ik afhangen van het veulen wat eruit komt. welk type, en hengst of merrie. Vooralsnog hoop ik er gewoon een fijn veelzijdig recreatiepaard aan over te houden en dan maakt het helemaal niets uit wat er op de voorkant van zijn/haar paspoort staat.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 08:00

Albert schreef:
Sammie, ze stonden voldoende in het type maar de hengst verbeterde niet genoeg en voegde te weinig toe.
Te luxe is nooit over gesproken en dat weet ik zeker want ik was aanwezig op deze keuringen.
Zoals ik straks al zei, er wordt hier veel beweerd door mensen die niet op de keuringen aanwezig zijn...

Albert, ik zoek het (ook) op voor mij. Het komt namelijks ergens vandaan en ik wil dan weten waarvandaan, als dat nog te achterhalen is. Het zinnetje Onvoldoende bijdrage kan al cruciaal zijn. Ik maak zelf wel uit wat ik wel en niet wil uit- en opzoeken, hè :+ maar bedankt voor het delen, zoals ik al zei zou t ook rechtstreeks uit de eigenaresse zijn gekomen. Of de ruiter destijds.. Of.. Dat is al zo lang geleden := het komt iig ergens vandaan.

En hoe weet jij nou wie hier wel en niet en sterker eerst zei je zelfs nooit op keuringen aanwezig zijn. Je gaat van iedere kijker hun boktaccount vragen? Dat komt sowieso al een beetje overal je mag eigenlijk niks zeggen als ik je niet ken en als je iets ziet wat niet klopt of aanvulling behoeft kun je daar ook gewoon iets inhoudelijks opzeggen, toch. Al snap ik sowieso niet waarom je een beetje als de gebeten hond opstelt in dit opzich. Er is hier nou weinig verkeerds gezegd, enkel dat een Gelders type wellicht beter bij t kwpn kan passen dan bij het NRPS.

Juval, dat van een duppie was een algemene opmerking. Niks persoonlijks over jou en al helemaal niks specificiieks over een kwpn of Gelderse hengst :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 08:21

Zethar heeft de pech gehad dat hij te weinig kwaliteitsvolle merries gekregen heeft.
Als meer fokkers met merries van het kaliber van Lisavivera er mee waren gedekt was er niets aan de hand geweest.
En ik heb destijds de mensen die hem op wacht gezet hebben er over gesproken. En te luxe was juist niet het probleem.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 08:48

Sammie, natuurlijk ga ik dat niet van elke bokker na, wat een raar antwoord.
Maar hier staat je eigen commentaar op het afstammelingenrapport van Zethar, de foto's waar je het over hebt zijn door mij gemaakt en geplaatst dus vandaar dat ik nog wist dat je er helemaal niet bij was.
Sammie schreef:
Ik vond Zethar juist zo interessant, lees dat beknopte rapport zie de foto's en denk waar hebben ze het over Verward
Ik ben er zelf niet geweest, maar van de foto's spreken er mij iig een aantal wel degelijk aan. De opmerking over tactmatiger draven.. Nou ik heb nakomelingen gezien van gepromote modehengsten die hier een puntje aan kunnen zuigen.

Ik vind het gewoon vervelend dat als iemand hier een vraag stelt die zeker van belang is er antwoorden gegeven worden die stomweg niet kloppen.
Te luxe zijn ze bij het GP niet snel en vreemd bloed wordt juist gewaardeerd ivm de inteelt.
Er wordt juist gezegd dat het paard beter niet bij het KWPN kan worden ingeschreven ivm het "hokjes denken"...