Sabino of andere vorm van bont.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 16:16

janderegelaa schreef:
Ipsilonka schreef:
[ Afbeelding ]
Hele oude foto maar duidelijk te zien witte onderlip en vlekken.

[ Afbeelding ]
Veel wit aan haar benen en grooooote witte buikvlek.
[ Afbeelding ]
En veel wit op haar hoofd.
Verder is ze stekelharig en heeft her en der kleine witte stippen.
Afstamming is puur tuigpaard Udo x Fabricius (daar komt het wit vandaan)

Sabino dus.

Zo wordt het inderdaad nog steeds in de volksmond genoemd. ;)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 18:45

Coloured schreef:
Theoretisch zouden die rare kleuren, ik noem het liever wit-patronen, dus ook al in de KWPN fokkerij kunnen zitten via bijvoorbeeld de Saddlebreds...

LWO is de naam van het gen. Frame overo is meer de naam van het fenotype. Mijn voorbeeld veulen is LWO-positief maar is fenotypisch geen frame-overo. Je ziet bij haar helemaal geen gekleurd frame met wit aan de binnenkant. Als je een LWO positief paard kruist met een LWO positief paard heb je 25% kans op een lethal veulen. En inderdaad heeft dat niks te maken met het tobiano-gen maar volgens mij zeg ik dat ook nergens. :)

Dat is dan wel heel theoretisch. We hebben nul bonte saddlebreds hier. En ook geen overo of frame overo.

Geheel off topic, begrijp echt niet waarom je met een LWO positief paard dekt. Die ziekte moet er juist uit.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 19:04

Lichte vlek
Afbeelding

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 19:26

En de donkere stip.
Afbeelding

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 19:49

TS: heeft je veulen achter nog witte voetjes/benen?

janderegelaa schreef:
Coloured schreef:
Theoretisch zouden die rare kleuren, ik noem het liever wit-patronen, dus ook al in de KWPN fokkerij kunnen zitten via bijvoorbeeld de Saddlebreds...

LWO is de naam van het gen. Frame overo is meer de naam van het fenotype. Mijn voorbeeld veulen is LWO-positief maar is fenotypisch geen frame-overo. Je ziet bij haar helemaal geen gekleurd frame met wit aan de binnenkant. Als je een LWO positief paard kruist met een LWO positief paard heb je 25% kans op een lethal veulen. En inderdaad heeft dat niks te maken met het tobiano-gen maar volgens mij zeg ik dat ook nergens. :)

Dat is dan wel heel theoretisch. We hebben nul bonte saddlebreds hier. En ook geen overo of frame overo.

Geheel off topic, begrijp echt niet waarom je met een LWO positief paard dekt. Die ziekte moet er juist uit.

Het hoeft ook geen bonte saddlebred te zijn. Hollands Golden Boy heeft 3 witte sokken en aftekeningen op zijn hoofd. Immigrant heeft achter 2 witte voeten. Als hij een van de vele witgenen draagt, en deze minimaal toont, kan dat bontpatronen veroorzaken die anders zijn dan de tobianopatronen die jij bedoelde bij onze warmbloeden. En daar ging het volgens mij om.

LWO is geen ziekte Jan. :) Een LWO drager is niet ziek. Hij is qua gezondheid 100% in orde. Hij draagt alleen een gen dat een lethal veulen kán (25%) veroorzaken als je aanpaart met een andere LWO drager. En dat is gewoon te testen. Er is dus echt geen sprake van een ziekte o.i.d. Je moet gewoon geen dragers met elkaar kruisen. Datzelfde geldt overigens hoogstwaarschijnlijk voor LWO x Splashed White. Overigens gaan die lethale veulens binnen 24 uur na de geboorte dood en fok je dus nog steeds ook geen dieren met een ziekte. Dit in tegenstelling bij dieren met bijvoorbeeld PSSM1, MH en HYPP. Daarnaast heeft het ook helemaal geen zin om LWO x LWO te doen om meer kans te hebben op een frame overo. Zou je het wel doen, heb je ook nog steeds maar een kans van 50% op een levende frame overo. En dat percentage is net zo groot bij LWO x effen.
LWO is een bontpatroon en helaas zit er een andere eigenschap aan gekoppeld die in homozygote vorm ellende veroorzaakt en een gevolg is van niet verantwoord fokken. Net als dat er bij de homo-appies nachtblindheid voor kan komen en bij de homo-silvers oogproblemen.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:13

Kijk nou eens de afstamming van Holland's Golden Boy en Immigrant. Geen bont, nergens.

Over LWO verschillen we echt van mening.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:20

Het hoeft niet bont te zijn in de zin van zichtbaar tobiano of frame overo. Ze kunnen het zo goed als onzichtbaar dragen en doorgeven. En dat generaties lang. Het ging er om dat jij zei dat het tobiano bij onze warmbloeden anders is dan het tobiano dat gezien wordt bij de amerikaanse rassen. Ik probeer aan te geven dat er via de inbreng van deze saddlebreds bepaalde bontgenen meegegeven kunnen zijn die nog niet eens gedefinieerd zijn of inmiddels wel zoals SW en DW, die bijvoorbeeld die 4 witte benen bij onze tobiano warmbloeden veroorzaken.
We zijn er niet met tobiano en LWO en sabino1. Het is nog maar een tipje van de sluier vermoed ik. Ook binnen onze warmbloedfokkerij. Alles wat binnen onze warmbloedfokkerij sabino wordt genoemd zou ik wel eens willen testen. :)
Laatst bijgewerkt door Coloured op 04-07-16 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:22

janderegelaa schreef:

Wat is jouw grote bezwaar dan? Dat je als je een verkeerde kruising maakt, wat 100% te voorkomen is door simpelweg te testen, een lethaal veulen kan fokken?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:51

Coloured schreef:
janderegelaa schreef:

Wat is jouw grote bezwaar dan? Dat je als je een verkeerde kruising maakt, wat 100% te voorkomen is door simpelweg te testen, een lethaal veulen kan fokken?

Een fries met het dwerg of waterhoofdgen wordt ook niet meer goedgekeurd.

Er zijn zoveel hengsten LWO vrij dat ik het raar vind dat je er toch nog 1 gebruikt die dat niet is. Een populatie moet je gezond maken/houden en daar draag je zo niet aan bij.

lailapri

Re: Sabino of andere vorm van bont.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 20:55

Veulen heeft 1 wit been, achter.Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 20:57

zo te zien is hij bruin.
Dan is het makkelijk en is de vader niet de vos.
Vos x vos is altijd vos

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 21:03

Sizzle schreef:
zo te zien is hij bruin.
Vos x vos is altijd vos

Da's wel een hele gemakkelijke inderdaad.... Dan is de bonte de vader. :)

En ik denk dat het veulen geen tobiano is maar wel een van de andere White genen.
Laatst bijgewerkt door Coloured op 04-07-16 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 21:04

janderegelaa schreef:
Een fries met het dwerg of waterhoofdgen wordt ook niet meer goedgekeurd.

Er zijn zoveel hengsten LWO vrij dat ik het raar vind dat je er toch nog 1 gebruikt die dat niet is. Een populatie moet je gezond maken/houden en daar draag je zo niet aan bij.

Er zijn toch geen frame overo hengsten die LWO vrij zijn? Als jij er één weet, houd ik me aanbevolen. :)
Als je frame overo's wilt fokken, zul je een LWO positief ouderdier moeten gebruiken.

Je wilt een bepaald bontpatroon fokken, in dit geval frame overo. Helaas zit er aan dit frame overo gen een staartje. In homozygote vorm kans op een lethal veulen.

Bij de friezen zie ik er persoonlijk geen bezwaar in om een fries met een dwerggen of waterhoofdgen te gebruiken in de fokkerij mits deze wel een toegevoegde waarde voor je fokkerij kan betekenen. Bijvoorbeeld door het hebben van een nog enigzins vrije bloedlijn. En als je natuurlijk maar niet kruist met een dier wat het ook draagt. En dat is met een simpele test gewoon te testen. Daarnaast draagt 50% van de nakomelingen het niet hè. En zou je bijvoorbeeld prachtig nog redelijk vrij bloed laten staan. Da's toch zonde.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-16 21:25

Hoezo? Is de moeder vos dan? Wie heeft dat gezegd? De moeder is zwart met crème dus smokey black en draagt wel het vos gen. De moeder van de moeder is zwarte die vos gen draagt en vader een cremello. Als de vos vader dus agoutti draagt kan die best bruin geven als de moeder gen voor zwart geeft.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 21:28

Oh, sorry.
Ik zag de foto en dacht dat het een gewone koffievos was.
Dan heb ik niets gezegd.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 21:35

lailapri schreef:
Hoezo? Is de moeder vos dan? Wie heeft dat gezegd? De moeder is zwart met crème dus smokey black en draagt wel het vos gen. De moeder van de moeder is zwarte die vos gen draagt en vader een cremello. Als de vos vader dus agoutti draagt kan die best bruin geven als de moeder gen voor zwart geeft.

Ik had er op de foto ook niks anders dan een vos in gezien. :) Zwart als basiskleur verandert de zaak inderdaad. Denk dat het geen tobiano is. Het zou Sabino 1 kunnen zijn:
http://www.animalgenetics.us/Equine/Coa ... abino1.asp

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 21:39

Peterina schreef:
Er zijn +20 varianten van het White gen al ontdekt en er zijn paarden die getest zijn met aftekeningen zoals deze die negatief getest zijn op Sabino, maar positief op een van de te testen White genen.

Weet je toevallig ook waar deze white genen te testen zijn?

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 21:41

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 22:25

Coloured schreef:
Sizzle schreef:
zo te zien is hij bruin.
Vos x vos is altijd vos

Da's wel een hele gemakkelijke inderdaad.... Dan is de bonte de vader. :)

En ik denk dat het veulen geen tobiano is maar wel een van de andere White genen.

Het is gewoon een bruine met een sabino gen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 22:47

@coloured - LWO is geen kleur gen, maar een dodelijke mutatie , juist door 2 x positieve overo's.
het LWO -gen is gelieerd aan frame overo.
de kans is veel groter dan 25 % bij 2 positieve paarden !
doe toch niet zulke uitspraken, er zijn nog altijd overantwoordelijken, die dan denken dat het wel kan.
een frame overo kan je altijd het beste kruisen met een solid.
en altijd je merrie laten testen, vele dragen het hidden overo gen !

..However, if two Overo horses are bred together they could potentially BOTH pass the Overo gene to the foal, meaning it inherits two copies. Horses which inherit two copies of Frame Overo will suffer the Lethal White condition. Proper mating must be carried out to ensure that two frame Overo horses do not breed.!!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 23:06

spicegirl schreef:
@coloured - LWO is geen kleur gen, maar een dodelijke mutatie , juist door 2 x positieve overo's.
het LWO -gen is gelieerd aan frame overo.
de kans is veel groter dan 25 % bij 2 positieve paarden !
doe toch niet zulke uitspraken, er zijn nog altijd overantwoordelijken, die dan denken dat het wel kan.
een frame overo kan je altijd het beste kruisen met een solid.
en altijd je merrie laten testen, vele dragen het hidden overo gen !

..However, if two Overo horses are bred together they could potentially BOTH pass the Overo gene to the foal, meaning it inherits two copies. Horses which inherit two copies of Frame Overo will suffer the Lethal White condition. Proper mating must be carried out to ensure that two frame Overo horses do not breed.!!

Wat coloured zegt is niets anders dan wat jij nu zegt. Op het stukje na dan dat de kans groter is dan 25% en dat is gewoon niet correct.
Twee frame overo's kruisen (die dus heterozygoot zijn) geeft gewoon 25% kans op lethal White veulen. Niet meer en niet minder. Met een solid of een bontpatroon dat niet frame overo is kruisen is even veilig. Maar testen is gewoon heel belangrijk.

Is je goed recht als je niet aan het testen wilt en je daarom frame overo helemaal uit wilt sluiten. Maar bedenk je ook dat er meer kleuren zijn met zijn gebreken.
Splash (2 & 3 zo uit mijn hoofd) is ook lethaal in homozygote vorm. Homozygoot LP is gekoppeld aan nachtblindheid. Homozygoot crème zorgt vaak voor gevoeligheid voor licht door de lichte ogen. Schimmels hebben meer kans op melanomen. Waar trek je die grens dan?

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 23:28

Precies mooney, zo is het.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 23:30

Ik denk gewoon sabino :)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 08:53

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 10:21

Dit is nog maar een begin van de White genen die gelokaliseerd zijn...En als de volbloeden er mee volzitten, is het helemaal niet ondenkbaar dat het ook in wat jij noemt onze warmbloedfokkerij voorkomt. Daar zit namelijk datzelfde volbloed in.
W20 zit ook in many other breeds.
Dat jij denkt dat in onze warmbloedfokkerij alleen tobiano voorkomt zoals jij denkt dat tobiano eruit moet zien en sabino (bedoel je daar sabino 1 mee?) is een misvatting. Je kunt alleen zulke conclusies trekken als daar daadwerkelijk onderzoek naar is gedaan. En volgens mij is dat niet gedaan en zo wel dan zou ik graag het onderzoeksrapport en de resultaten willen zien. Andersom is er naar mijn weten ook geen onderzoek gedaan. Maar omdat er veel meer wit genen zijn dan tot nu toe is ontdekt en beschreven, is het veel aannemelijker dat in die warmbloedfokkerij veel meer voorkomt dan enkel het door jou genoemde tobiano en sabino.