Dekken met stamboekloze merrie, doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 08:17

Hier loopt zo een 'veulen' rond, inmiddels 20 jaar. Mama was ons eerste paard, zonder papieren. We hebben wel de merrie voor de dekking via een keuring laten opnemen in het BWP. Ze krijgen dan blanco papieren, en het veulen heeft al 1 generatie meer op zijn stamboom staan.
Nooit spijt van gehad, het veulen is een mooi en aangenaam paard geworden.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:50

Elisa2 schreef:
Mioux schreef:
Zou wel op ze minst kijk naast gezondheid naar verbeter punten kwa bouw van bijvoorbeeld jouw merrie. Heeft je merrie een korte rug, kijk voor een hengst die dat corrigeert etc.

Beetje jammer dat je adviseert als je niks van fokken weet...korte rug kruisen met lange rug en dan krijg je de perfecte rug? :+

Dusss jij wilt zeggen dat dat niet zo is?
Als je een hengst hebt die een goede bovenlijn fokt, en je kruist die met een wát mindere (natuurlijk geen scheve, verhoudingsloze bok) merrie... Dan is de kans toch wel heel groot op een sterkere, langere rug.

Ze zegt niet kort X lang, ze zegt kort X verbeterende hengst.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 13:35

Nee zo hoeft dus zeker niet te werken! Zeker niet als familie van hengst badkuipen zijn en dat bij ma ook voortkomt. Heeft pa enorm veel genen (van voorouders) met sterke bovenlijn en ma ook dan kan die bovenlijn bij veulen idd verbeteren maar dan is merrie genetisch zelf net een foutje geweest of het veulen is een toevalstreffer (zowel pos of neg kan). Je weet echter niets van die kant, enkel wat zich uiterlijk vertoond. Dat zegt niets over de genetische kant, dat kan heel anders in elkaar zitten.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 04-07-16 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 13:41

Mijn merrie is ook papierloos, inmiddels al 2 prachtige veulens op de wereld gezet.
Veulen 2 was wel van een goedgekeurde hengst.
Als de combinatie klopt, lijkt het me geen probleem.
Ikzelf heb ook puur gefokt op karakter (alhoewel dat natuurlijk geen garantie is!!)

Maar heb zelf een merrie met karakter van goud, en een hele fijne hengst. Nu een schat van een veulen, waar ik datzelfde karakter helemaal in terug zie!

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 14:11

Hier ervaringsdeskundige. Zelfde idee en eigen paardje geg(f)okt. Alleen wel met papier maar niet zulke bijzondere.
Ik raad het eigenlijk af. Op zich een harstikke leuk paardje geworden dat ik al jaren heb. MAAR lijkt in niks op de moeder. Had ik het geweten, had ik het denk ik niet gedaan. Nu heb ik een paard dat qua sportprestaties niet is wat ik wou en zit ik met een paard dat ik eigenlijk nooit zal wegdoen want ja, ik heb haar zelf gewild jaren alle energie en geld ingestoken en wie weet komt ze slecht terecht. Je band ermee is namelijk veel groter want je hebt hem/haar al van veulen af aan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 14:19

Ik heb er al eens een gekocht met 19 jaar.. Kon ik direct mee lezen en schrijven. Dat veulen.. na 9 jaar kwam dat gevoel pas :+ Het idee dat je een betere band hebt met een veulen vind ik een beetje penny-achtig. :P Een paard ligt je of niet en dat is puur het karakter van paard en van jezelf. Niet het moment van kopen, hoor. Bij de een heb je direct een klik, bij de ander moet je elkaar echt leren kennen. Een karakter ligt immers ook al grotendeels vast, het enige dat je kan beïnvloeden is vorming door ervaring (het aldoende leert men effect. Groen x groen werkt ook niet vaak). Maar ook hier de mate waarin deels bepaald door karakter. Sommige paarden blijven neuroot, ondanks tig keer bomproofparcoursen, anderen worden weer zadelmak geboren. Dát kun je imo wel het best beoordelen bij een ingereden paard. Ik heb de stikbraafste <3 jarigen zien veranderen in levensgevaarlijke projectielen bij en na het inrijden en ook andersom hoor. Dat je dacht oh oh als dat maar goed gaat.. en .. geen vuiltje aan de lucht uiteindelijk.

Fokken kan écht wel gaaf zijn hoor, het kan je ook klauwen vol geld kosten en een dier opleveren dat het gewoon nét allemaal niet is (kleur, karakter, geslacht, stokmaat, uiterlijk, etc.)

Elisa2

Re: Dekken met stamboekloze merrie, doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 16:10

Precies zoals Sammie zegt dus..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 18:08

Ik heb er ook een gefokt die ik aangehouden heb omdat ik zo weg was van de merrie.

Maar heel eerlijk....ik had niks met het dier( Een Montecristo x Zalmeco)

De laatste die ik gefokt heb ben ik veel gekker mee.(is ook veel beter gelukt :+ )

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 18:24

Hier ook uit een merrie twee totaal verschillende paarden gefokt waarvan de eerste een top karakter had en de 2e mij niet lag. Beide totaal geen gelijkenis met de moeder overigens.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 18:28

Mijn merrie heeft ook geen papier. Ik heb een goedgekeurde hengst uitgezocht en nu een heel leuk veulen. Verkopen is heeeel miss iets moeilijker,maar als het gewoon een leuk paardje is, komt die echt wel goed terecht. Die van mij wil ik ook houden overigens, maar idd het kan ooit anders lopen

Afbeelding

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-16 12:33

deze hier,
Afbeelding
Afbeelding

kwam uit deze merrie,echt niet moeders mooiste maar met een stamboek
Afbeelding

Maar de vader is een kruising van: fjord+ paint x lusitano ( we zagen aan de buik bij verkoop dat ze drachtig was, en na heel veel speurwerk weten we wat de vader was!)

vaak is er al op geboden, behalve dat hij dus goed kan bewegen is het echt vanaf dag 1 een heel lief dier wat dus wel zijn moeders eigenzinnige toch vriendelijke karakter heeft.
Hij blijft bij ons voor de kinderen, maar mocht ik hem moeten verkopen zie ik daar echt geen problemen.
Als je zelf gelukkig bent met je dier wat is het probleem?