Emmy de Jeu: 'Dressuurruiters moeten leren rekenen'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:06

Dees schreef:
Nee nee, Babootje, je begrijpt me niet.
Voor ieder paard, ongeacht de leeftijd, is een koper te vinden met een passende beurs.
Iets wat voor jou (en mij) wellicht niet meer betaalbaar is, is dat vast en zeker wel voor een ander.

De vraag is: waarom zou iedereen een duurder paard moeten willen hebben?
De amazones en ruiters met het absolute talent om OS te kunnen rijden en met het doorzettingsvermogen dat daarbij hoort, komen heus in de gelegenheid om op de betere paarden te rijden. Al zijn die dan vaak wel van iemand met veel zakgeld. Is dat erg? Wat mij betreft niet.

Zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar.
Max Verstappen zit ook niet in zijn eigen auto.

Alleen zonde dat die Nederlanders met goeie paarden en dikke poen eens niet de grens oversteken naar België en onze ruiters er zo eens enkele ter beschikking stellen :+

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:07

s0173957 schreef:
knollentuin schreef:
Precies een heleboel geld, gezien je de wei en stalling al niet rekent, voor de meer normale mens niet te betalen, voor de profs met de goede sponsoren zou dat een optie kunnen zijn maar dan heb je nog het risico van 3 jaar heel houden...

Wij zijn nochtans heel normale mensen... met een normale job die er hard voor werken en veel tijd en moeite in steken...

Stalling moet ik niet tellen want dat is eigendom... dus dat is investering in vastgoed en heeft in sé niks met de kost van je paard te maken.

Eigenlijk wel, ik heb m'n paarden thuis, en zo heb ik er 5, dat telt in m'n hypotheek, dat tel ik niet mee, maar dat zou ik wel moetwn doen in de reële berekening van wat t kost om m'n dieren aan huis te hebben.

s0173957

Re: Emmy de Jeu: 'Dressuurruiters moeten leren rekenen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:11

Is toch investering in vastgoed?
Als je ooit verkoopt betaalt zich dat dubbel en dik terug.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:15

Maar het zijn toch kosten die je maakt om je paarden nu te kunnen houden? Dat je het ooit verkoopt is achteraf lekker, maar je hebt t aan moeten schaffen. Die kosten hoor je mee te tellen, tenmiste zo zie ik dat

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:16

knollentuin schreef:
Maar het zijn toch kosten die je maakt om je paarden nu te kunnen houden? Dat je het ooit verkoopt is achteraf lekker, maar je hebt t aan moeten schaffen. Die kosten hoor je mee te tellen

Niet akkoord :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:19

Dees schreef:
Nee nee, Babootje, je begrijpt me niet.
Voor ieder paard, ongeacht de leeftijd, is een koper te vinden met een passende beurs.
Iets wat voor jou (en mij) wellicht niet meer betaalbaar is, is dat vast en zeker wel voor een ander.

De vraag is: waarom zou iedereen een duurder paard moeten willen hebben?
De amazones en ruiters met het absolute talent om OS te kunnen rijden en met het doorzettingsvermogen dat daarbij hoort, komen heus in de gelegenheid om op de betere paarden te rijden. Al zijn die dan vaak wel van iemand met veel zakgeld. Is dat erg? Wat mij betreft niet.

Zo zit de wereld nu eenmaal in elkaar.
Max Verstappen zit ook niet in zijn eigen auto.

Ik denk dat jij me niet begrijpt :D :D
Het gaat er mij niet om dat iedereen een duurder paard zou moeten willen hebben. Het gaat hier om topruiters/amazones (zoals het artikel aangeeft).

Overigens ben ik het niet eens met jouw stelling dat alle amazones en ruiters met talent om OS te kunnen de gelegenheid hebben om de betere paarden te rijden. Te rijden zal wel, maar op "uur U" als je dan eindelijk het paard naar dat niveau hebt gereden wordt het door de eigenaar onder je kont verkocht omdat ie wil cashen.
Recente voorbeelden schieten mij zomaar even te binnen Edward/Totilas en Tommie Visser/Vingino.
Als je dat als ruiter/amazone niet wil zul je eigenaar of voor een deel eigenaar moeten zijn.
Ook het klaar hebben staan van een talentvolle opvolger is niet iedereen gegeven. Dus nee, ik vind het helemaal zo'n raar idee niet. Als een topruiter ieder jaar een talentvol veulen koopt, is de kans ook groter dat er een absolute topper tussen zit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:29

knollentuin schreef:
Maar het zijn toch kosten die je maakt om je paarden nu te kunnen houden? Dat je het ooit verkoopt is achteraf lekker, maar je hebt t aan moeten schaffen. Die kosten hoor je mee te tellen, tenmiste zo zie ik dat

Zo zie ik dat ook. Ook een manege zal zn vastgoed moeten meetellen in zijn totale exploitatieresultaat. Vastgoed moet namelijk ook worden onderhouden.

Ik zou in ieder geval de kosten die je maakt voor het vastgoed van het paardengedeelte, de stallen, de rijbak etc wel meenemen, omslaan over hoeveel paarden je fokt/verkoopt etc. Al is het alleen al voor je eigen inzicht in wat het kost.
Een topveulen is zowiezo echt geen slechte investering. Die brengen het dubbele op op het moment dat ze 3 zijn. En als ze eenmaal gereden zijn het 3 dubbele. Moet wel allemaal heel blijven, maar je kunt dat deel (in ieder geval het aankoopbedrag) ook verzekeren. Dat is nog te betalen. Niet iedereen heeft pech, veel veulens halen met een beetje goede zorg gewoon de 3 jarige leeftijd :D :D

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:38

Wanneer gaan de toekomstige kopers weer eens ouderwets de hort op om veulens/jong materiaal te bekijken? Thuis bij de fokker staan immers de beste veulens. Van kijken en praten komt handel.
Nee, men gaat liever af op wat de veulenveilingen preken: onze veulens zijn het neusje van de zalm! Fout, ze hebben de meest hippe/commerciële afstamming en de fokker heeft de juiste achternaam. Liefst is het veulen ook nog een volle nicht, zus, achteroom van een bekend paard, en dus een topper ...

Laten we inderdaad, zoals hier al eerder genoemd, eens kijken naar wat alle veilingveulens hebben gepresteerd. Je zult nog verrast zijn: weinig. Er zijn enkele toppers, maar het allergrootste deel heeft het niet gered/ is het niet geworden.

NB het zou Borculo sieren als ze i.p.v. mevrouw De Jeu iemand laten selecteren met visie en verstand van paarden. Maar dat terzijde.

Equipro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:46

Er staat me een Everdale bij, die op de veulenveiling 56.000 euro opbracht. Afgelopen EDS bracht hij nog niet de helft op...

De kunst is om goede veulens te vinden buiten deze veilingen om, bij de minder bekende fokkers.
Zeker op een veiling wordt tegen elkaar opgeboden om elkaar af te troeven, ik betwijfel soms of het daadwerkelijk om het dier gaat, of om te laten zien wie de dikste portemonnee heeft. Maar daar maakt Emmy de Jeu handig gebruik van!

amukela

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:55

hoogendroog schreef:
Wanneer gaan de toekomstige kopers weer eens ouderwets de hort op om veulens/jong materiaal te bekijken? Thuis bij de fokker staan immers de beste veulens. Van kijken en praten komt handel.
Nee, men gaat liever af op wat de veulenveilingen preken: onze veulens zijn het neusje van de zalm! Fout, ze hebben de meest hippe/commerciële afstamming en de fokker heeft de juiste achternaam. Liefst is het veulen ook nog een volle nicht, zus, achteroom van een bekend paard, en dus een topper ...

Laten we inderdaad, zoals hier al eerder genoemd, eens kijken naar wat alle veilingveulens hebben gepresteerd. Je zult nog verrast zijn: weinig. Er zijn enkele toppers, maar het allergrootste deel heeft het niet gered/ is het niet geworden.

NB het zou Borculo sieren als ze i.p.v. mevrouw De Jeu iemand laten selecteren met visie en verstand van paarden. Maar dat terzijde.

Als ik op zoek was naar een goed veulen, dan ga ik liever naar een veiling, waar een ruim aanbod is van geselecteerde en veterinair gekeurde paarden, dan wanneer ik bij allerlei fokkers langsmoet en ten lange leste nog niet gevonden heb wat ik zoek.
Ik vind je laatste opmerking erg kort door de bocht en niet terecht!

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:58

hoogendroog schreef:

Jij vind dat zij geen visie en geen verstand van paarden heeft? Ik ben benieuwd waar je die uitspraak op baseert. Ik ben het er niet mee eens in ieder geval.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:01

Voorts zijn de prijzen op veilingen vaak "kunstmatig" hoog. Zeker bij de eerste jaargang veulens. Zo doorzichtig.

Amukela: je moet doen wat je goeddunkt. Maar de beste veulens lopen gewoon thuis bij de fokker. ben eigenlijk wel benieuwd waarom je mevrouw De Jeu een goede scout vindt?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:04

Equipro schreef:
Er staat me een Everdale bij, die op de veulenveiling 56.000 euro opbracht. Afgelopen EDS bracht hij nog niet de helft op...

De kunst is om goede veulens te vinden buiten deze veilingen om, bij de minder bekende fokkers.
Zeker op een veiling wordt tegen elkaar opgeboden om elkaar af te troeven, ik betwijfel soms of het daadwerkelijk om het dier gaat, of om te laten zien wie de dikste portemonnee heeft. Maar daar maakt Emmy de Jeu handig gebruik van!

Het hoeven niet eens de minder bekend fokkers te zijn. Veel goede veulens worden voor de veilingen al verkocht. Inderdaad veel door hengstenhouders. Zelfs de veulens die op de lijst staan van de veiling zijn vaak al voor de veiling gewoon te koop.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:09

Anoeska27 schreef:
hoogendroog schreef:

Jij vind dat zij geen visie en geen verstand van paarden heeft? Ik ben benieuwd waar je die uitspraak op baseert. Ik ben het er niet mee eens in ieder geval.

Zij stelt zelf in meerdere interviews dat ze er geen verstand van heeft. Wat ze wel heeft is veel geld en verstand van netwerken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:10

Anoeska27 schreef:
hoogendroog schreef:

Ze heeft heus wel een visie. Dat hoeft niet de juiste te zijn natuurlijk.

Feit is dat als je een fokkerij start met hele goede gekochte paarden, en altijd hele goede hengsten gebruikt, het risico op een slechte toch wel heel erg afneemt. Dat maakt je alleen geen goede fokker.

Als je de resultaten opzoekt van al die paarden die ze gefokt heeft,en dat zijn er echt heel veel, dan heeft maar een handjevol paarden FEI resultaten. Haar paradepaardje Sisther de Jeu is ook aangekocht. Geen eigen fok. En in al die jaren heeft ze nog nooit een hengst goedgekeurd gekregen bij het KWPN bij mijn weten. En ze heeft het wel geprobeerd.

Niettemin voorziet ze Nederland wel van leuk gefokte paarden.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:11

Ik denk dat je bij fokkers thuis ook hele goede veulens kunt kopen. Misschien niet de veulens met het showdrafje waar de veilingscommissie zo graag mee voor de dag komt, maar heee... die selectie geeft écht geen enkele garantie. Ja, op een bosje bloemen op de avond van de veiling zelf.

Een goed veulen voor de sport is echt overal wel te koop. Meestal niet bij de mode-fokkers (teveel gericht op showdrafjes), maar bij de oudere fokkers, die fokken met merries die écht sterk zijn van achteren en meestal niet meer op de keuring komen. Die fokkers verkopen ook wel buiten de veulenveilingen om. Het lijkt mij dat je als koper dáár moet wezen voor een goede prijs/kwaliteit verhouding.
Laten de deftige mensen dan maar lekker doorgaan met teveel betalen op de veiling.
Laatst bijgewerkt door Dees op 19-05-16 10:12, in het totaal 1 keer bewerkt

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:11

Jan de Regelaar: helemaal mee eens. Alleen kun jij het wat beter verwoorden.
Dees: inderdaad! Albert Zoer komt keer op keer met goede paarden uit niet zulke bekende lijnen. Zijn vader/Albert hebben oog voor goede paarden.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 10:14

Ik zeg ook niet dat haar visie de mijne is, maar om nou zo hard te stellen dat ze geen visie en geen verstand van paarden heeft gaat me echt te ver.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 10:19

s0173957 schreef:
Of je fokt ze gewoon zelf...
De eerste 2 die wij gefokt hebben van onze merrie zijn allebei voor goed geld verkocht, de 3de loopt op z'n 6 Z2 en de 4de komt dit jaar naar huis om zadelmak te maken...

Als ik dat kan, dan kan elke GP ruiter dat.
En ze staan hier in eigen beheer, niet in de opfok en ik rij ze zelf aan.

Van Baalen doet dit inderdaad ook.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:04

Dees schreef:
Ik denk dat je bij fokkers thuis ook hele goede veulens kunt kopen. Misschien niet de veulens met het showdrafje waar de veilingscommissie zo graag mee voor de dag komt, maar heee... die selectie geeft écht geen enkele garantie. Ja, op een bosje bloemen op de avond van de veiling zelf.

Een goed veulen voor de sport is echt overal wel te koop. Meestal niet bij de mode-fokkers (teveel gericht op showdrafjes), maar bij de oudere fokkers, die fokken met merries die écht sterk zijn van achteren en meestal niet meer op de keuring komen. Die fokkers verkopen ook wel buiten de veulenveilingen om. Het lijkt mij dat je als koper dáár moet wezen voor een goede prijs/kwaliteit verhouding.
Laten de deftige mensen dan maar lekker doorgaan met teveel betalen op de veiling.

Mee eens, sport is ook totaal iets anders dan keuringspaarden

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 10:33

s0173957 schreef:
knollentuin schreef:
Precies een heleboel geld, gezien je de wei en stalling al niet rekent, voor de meer normale mens niet te betalen, voor de profs met de goede sponsoren zou dat een optie kunnen zijn maar dan heb je nog het risico van 3 jaar heel houden...

Wij zijn nochtans heel normale mensen... met een normale job die er hard voor werken en veel tijd en moeite in steken...

Stalling moet ik niet tellen want dat is eigendom... dus dat is investering in vastgoed en heeft in sé niks met de kost van je paard te maken.

volgens mij heeft Emmy het ook niet over normale mensen en normale ruiters ..
op hoger niveau meedraaien kost nu eenmaal geld of dat voor springen of dressuur is ..
met zelf fokken kost een 4 jarige gewoon minstens 10.000 € ..moet ie ook niet een keer geopereerd zijn ..
daar koop je geen heel talentvol 3- 4 jarig paard voor die ook nog eens een goed papier heeft ( voor een merrie toch een heel belangrijk criterium
en een jong paard wat het in de ring al laat zien dat ie echt ( mits gezond blijven etc ) voor het hogere werk geschikt is kan je gewoon onder de ton niet meer aanschaffen :n
dus of je bent rijk en kan gerust voor een paar ton een talentvol paard wat al wat laat zien op wedstrijd
of je koopt zo jong mogelijk voor toch ook best wat geld ..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 11:54

Dat van die ton valt in de dressuur echt reuze mee, hoor Besita ;)

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:10

Dus als we even het rekensommetje maken, dan kost een écht getalenteerde driejarige veel meer dan
3x 15000 (want je koopt elk jaar een veulen) + 3x1500 (want dat veulen woont ook niet gratis) = 49500 euro. Als ik dat bedrag naast de KWPN KSS veilingresultaten van dit jaar leg, dan klopt er volgens mij iets niet...

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:18

Lon schreef:
Dus als we even het rekensommetje maken, dan kost een écht getalenteerde driejarige veel meer dan
3x 15000 (want je koopt elk jaar een veulen) + 3x1500 (want dat veulen woont ook niet gratis) = 49500 euro. Als ik dat bedrag naast de KWPN KSS veilingresultaten van dit jaar leg, dan klopt er volgens mij iets niet...

Volgens mij klopt jouw rekensom niet. Je kunt niet drie veulens voor 1500 per jaar stallen.

Gewoon per veulen rekenen: 15000 + opfok 4500 + rontgenkeuring, opleiding enz. tot aan 3,5 jaar oud 2000 euro ( nog goedkoop) = 21500 euro. En dan moet je het geluk hebben dat de selectie commissie het goed gezien heeft :D

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-16 12:30

Ook goed, dan gaan we uit van €64500. Daarvoor kan je alle 2016-KSS dressuurhengsten (deels aangewezen en kampioenskeuring) op twee na kopen. Maar volgens mevrouw de Jeu heb je daar nog lang geen écht talent voor. Dat zal het kwpn leuk vinden ;-)