NRPS hengstenshowdag op 24 januari

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 20:06

Ik ben alweer een beetje opgeknapt en ben alleen nog verkouden met verstopte oren, maar ik ben morgen in Ermelo te vinden

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 21:01

Ik kom dit jaar niet .
Het is bijna altijd het zelfde.
En in die kou Brrr
Maar Is er ook iemand die foto's maakt van Parlando ?
Zoja kan die gene ze naar ons toe sturen.
Ik ben erg benieuwd

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 22:37

Ik ben er ook alleen voor de show want ik heb mijn hengstenkeuze wat betreft de rijponys al gemaakt! (geen nrpsers dus) Lachen

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 23:05

Heb je net nog een pb gestuurd Gabrycha Knipoog

Ik denk niet dat mijn merrie dit jaar gedekt wordt, maar ik vind het wel leuk om te gaan kijken. Ben vorige week naar het verrichtingsexamen geweest en dat was ook leuk Dan heb je een beetje een idee waar die cijfers vandaag komen

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 23:11

Ik ga denk ook Lachen Weet iemand toevallig of Star van vreeburch ook komt

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 23:23

Geen idee Die moet iig zijn verrichtingen nog afmaken, hij had de laatste dag koliek. Heb hem jammer genoeg dus niet in actie gezien

(edit: Hij staat niet in het programma )

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 23:25

Ohhh jammer, nou kijk wel even of ik ga..

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-04 23:30

Als je gaat moet je me even opzoeken hoor rooslover

Ik loop wsl wel rond, grijs-witte jas en mijn moeder met een oranje jas *LOL*

Novelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 20:08

ik hoorde op mijn werk dat Hans peter met Rubels een kur zou rijden, dus ik naar ermelo gescheurd,
wat een gaaf paard is dat zeg Bloos! Lovers Tong uitsteken

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-04 23:07

Ik ben meer voor het springen maar Rubels was de enige kür die me kon boeien Knipoog Vind hem absoluut beter geworden Jammer dat ik van zijn veulens minder onder de indruk was...

Weet iemand hoe dat zit met hengsten die via de advieskeuring binnen zijn gekomen Verward Worden die automatisch doorgestuurd naar de verrichtingen ofzo Verward
Ik was erg geïnteresseerd in de Cantos x Ramiro x pericles, maar die was er dus niet en er is ook helemaal niets over gezegd
Net als Kasparov, die was wel aanwezig, maar niet in de 'finale' en ik kreeg toch wel de indruk dat die mocht gaan dekken voor het NRPS Jammer dat daar dan niets meer over gezegd wordt

marloes-joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 10:26

hebben er nog mensen foto's gemaakt ? Lachen

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 11:09

Alle 10 de rijpaardhensten zijn goedgekeurd.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 11:56

Maar er stonden 14 hengsten voor de derde bezichtiging petraaken Verward
En twee of drie daarvan waren er helemaal niet(waarvan 1 advieskeuring was) en één(ook advieskeuring) was er wel, maar is nooit meer wat over gezegd

Alle drie de rijpony's zijn trouwens ook goedgekeurd Knipoog Kampioen was Icoon

Bij de paarden was Remiro MH kampioen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 12:28

Refurstinels was op veterinaire redenen afgevoerd voor de derde bezichtiging. Cirobantos was er ook niet en ik dacht Laznavour ook niet. Er was er nog eentje niet geloof ik. Napoleon bij de pony's was ook niet aanwezig.

Wij denken om met Florencio te fokken volgend jaar met een van onze merries. Tjonge wat kan dat paard lopen. Zag er heel erg rustig uit. werd ook heel goed gereden. Ik zat er min of meer bij te Kwijl . Coctails Whinny blijft ook nog steeds een optie. Donnels vind ik nog steeds niet goed lopen. Santiago bevalt ons nog steeds absoluut niet. Ik geloof dat Sandreo niet aanwezig en dat was spijtig. Just Royal dancer kan wel goed bewegen maar om een of andere reden bevalt hij ons niet. Rubels blijft een fantastische henst voor de sport maar ik wacht nog even af om zijn nakomelingen te beoordelen. Exterieurmatig kan ik hem toch niet gebruiken op mijn merries.

de nieuwste lichting dan.

Arco Polo. Heb ik niet echt gevolgd was nogal verbaasd dat dit een schimmel was.

Cantis. Heeft een edeler hoofd dan zijn broer cansantos voor de rest is hij evengoed. Cansantos is wel rustiger dan Cantis. Cantis was heel erg vervelend aan de hand.

Harley. Lijkt enorm op zijn vader Heartbreaker.

Kasparow. Had er eigenlijk meer van verwacht. Is wel duidelijk heel veelzijdig en kan bij sommige merries wel passen. Ik kon wel niet zeggen wow.

Rhapsody. (v Royal Dance) Wacht ik nog beetje bij af. Weet niet goed wat ik er moet van denken of zeggen.

Remiro HM. Mooie hengst, met goede gangen.

Welt Invest. Had er ook meer van verwacht eigenlijk. Zal ook nog even afwachten hoe hij ontwikkelt.

Ruby's Radetzky laat ik aan de anderen over.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 12:38

Citaat:
Cantis. Heeft een edeler hoofd dan zijn broer cansantos voor de rest is hij evengoed. Cansantos is wel rustiger dan Cantis. Cantis was heel erg vervelend aan de hand.

De maat van 160 cm zal voor veel "kenners"een probleem zijn.

Citaat:
Arco Polo. Heb ik niet echt gevolgd was nogal verbaasd dat dit een schimmel was.

Van Olst 164 cm
Andiamo Z= Animo van Alme Z
verder Lord Z x Majoor x Marco Polo.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 14:27

Heee, ik was er ook (geen enkele bokker gezien, zelfs geen BElgische Japanner met oranje jas Knipoog )

Ik heb ook genoten van Florencio. Zonder overdrijven, dat was veruit het allerbest wat er aan hengstenspul rondliep! Potverdrie, wat een losheid, wat een veer, wat een gemak in de beweging. Menig andere hengst was ook goed hoor, maar Florencio......OiJoiJoi....dat is een echte hoor. Superkwijl. Ik vind hem wel heel, heel luxe gebouwd....die is niet voor frele merrietjes, lijkt mij. Dan kom je wel heel gauw in de te luxe paardjes. Maar er was er werkelijk niet een die zo los in de beweging was. Heel fraai! Echt top!

Terug op aarde:

Positief in mijn herinnering staan (naast dus Florencio) Bachelor, Sumaril, Kasparow, Bonaparte, de C van Carpaccio, de I van Indorado, Leeroy, de W van Welt Hit, Cocktail's Whinny en toch zeker ook de Ruby's Radetsky.

Om met laatste te beginnen: ik vond hem mooi om te zien, wel wat smal in het front. Hij liep met groot gemak, je kon hem echt niet horen lopen, heel losjes. Het imponeerde niet in vergelijk tot het geweld van de Indorado of de Carpaccio; Radetsky was gewoon braaf en makkelijk, lijkt me heel fijn paard om mee tewerken. DAt is bij die twee andere broeders nog maar geheel de vraag. Radetsky werd ook met minder bombarie voorgesteld, hij was dan wel niet braaf bij het loophulpje, maar dat Leunis zijn baas was, was meteen duidelijk; daarbij liep die wel behoorlijk braaf mee. Terecht dat ie door gaat (toch?), paarden die toevallig niet een kronkel in de kop vertonen op de hengstkeuring moeten eigenlijk juist wel een kans hebben.

Mijn favoriet uit het groepje 3de bezichtiging was wel de C van CArpaccio, die had een geweldig front, en kon prima bewegen, meteen sterk van achter uit. De W van Welt Hit had dat ook, en Leeroy ook, maar de Carpaccio deed het meer voor mijn gevoel. De CArpaccio werd ook voorgesteld in het springen onder de man, en ook daarin maakte hij indruk op mij.
Hele gave kop had de I van Indorado. Wat een brutaal beest, wat een mooie rijke kleur. Edward Gal reed hem nog redelijk rond, maar toch...lastige knaap die I van Indorado. Ik vrees dat dit een Hengst Type KamikazePiloot is. Mooi voor toeschouwers om naar te kijken, maar eh....laat dat rietje maar aan mijn merrie voorbij gaan Knipoog

Arco Polo kon mij totaal niet boeien, ik vraag me nog steeds af waarom die naam zo is gekozen, je neigt te denken te maken te hebben met een Marco Polo-zoon, tja, en dat is dan toch echt een heel andere categorie!
Cantis was leuk, zijn galop echt voortreffelijk, heerlijk los. Ik vond de show met die fokker van 3 goedgekeurde hengsten Cantos, Cantis en Casantos heel mooi, wat stond die oude man te glimmen!

Volgens mij is Kasparow al goedgekeurd; hij reed mee in de rubriek met Sumarill en Sandreo en Florencio en kwam later bij de 3de bezichtiging niet de baan in. Jammer trouwens dat oudere hengsten in zo'n rij-demonstratie meeliepen tussen de jongere hengsten: een jongere hengst is kwa beweging immers altijd de mindere.
Sandreo en Sumaril zijn beide van 1999: opvallend was dat ondanks Sandreo een betere ruiter in het zadel had, Sumaril Sandreo er voor mijn gevoel finaal af liep. Sandreo kon wel een draver zijn, er zit (imo!) echt geen achterhand aan dat paard. Achterbenen zwabberen alle kanten op. Het is te hopen voor dat paard dat ze hem niet meteen de Pavo-cup in smijten. Ik ben heel benieuwd hoe die is als 7 jarige, maar vrees dat ze hem dan ook kapot kunnen hebben gereden. Nee, doe mij dan echt maar Sumaril. Of Kasparow. ik had geen verwachtingen vooraf over deze hengst, en ik vind hem prachtig. Sixtus? van Balzflug uit een Kostolanymerrie. Mooi front, stoere nek en kop, lekker sterke rug en goed en los lopen. Yep, mooi.

Ik ben naar huis gegaan ongeveer 15.30, heb de bekendmaking 3de bezichtiging niet meer gezien. Ik ben heel blij dat ik toch gegaan ben (ondanks hersenschudding). Ik geloof dat ik wel goed zit bij NRPS. Leuke sfeer de hele dag, we werden spontaan ook aangesproken door mensen naast ons op de tribune; maak je niet vaak mee tegenwoordig Clown

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 14:44

petraaken schreef:
Refurstinels was op veterinaire redenen afgevoerd voor de derde bezichtiging. Cirobantos was er ook niet en ik dacht Laznavour ook niet. Er was er nog eentje niet geloof ik. Napoleon bij de pony's was ook niet aanwezig.
Klopt helemaal
Ik was erg geïnteresseerd in die Cirobantos, maar mag die nou wel of niet voor het NRPS dekken Verward (heb trouwens ook niet zoveel zin om ervoor naar Nijmegen te gaan om te kijken Clown )

Citaat:
Wij denken om met Florencio te fokken volgend jaar met een van onze merries. Tjonge wat kan dat paard lopen. Zag er heel erg rustig uit. werd ook heel goed gereden. Ik zat er min of meer bij te Kwijl .
Ik ook, wat een dier Lovers Alleen denk ik niet dat ik met dat paard een goed springpaard ga fokken Knipoog Al kunnen Florestan-zonen het vaak wel aardig
Citaat:
Santiago bevalt ons nog steeds absoluut niet. Ik geloof dat Sandreo niet aanwezig en dat was spijtig. Just Royal dancer kan wel goed bewegen maar om een of andere reden bevalt hij ons niet.
Die Jazz vond ik ook niet zo fijn Kan alleen wel heel fijn draven Vond hem met de verrichtingen verder niet denderend, gister niet echt op gelet
Santiago spreekt me niet aan, dat dier heeft zo'n vreemde oogopslag Verward Alsof hij je op wil vreten...

Citaat:
Cantis. Heeft een edeler hoofd dan zijn broer cansantos voor de rest is hij evengoed. Casantos is wel rustiger dan Cantis. Cantis was heel erg vervelend aan de hand.
Ik vind ze beide niet fijn aan de hand Cantis vind ik iets aansprekender dan zijn broer, maar Casantos springt wel wat meer door het lijf vind ik.

Citaat:
Harley. Lijkt enorm op zijn vader Heartbreaker.
Die had me wat teveel knie in de draf en past verder ook niet zo mooi op mijn merrie Heb ik verder niet echt opgelet

Citaat:
Rhapsody. (v Royal Dance) Wacht ik nog beetje bij af. Weet niet goed wat ik er moet van denken of zeggen.
Vond het wel een aansprekend dier, mooi type ook. Maar niet mijn keuze, ik wil nog steeds een springer fokken Knipoog

Citaat:
Remiro HM. Mooie hengst, met goede gangen.
Mooi paard idd Alleen erg jammer dat hij in het springen zijn voorbeen zo eng ondervouwd...Viel mij tegen, had er meer van verwacht(voor het springen). Gangen waren gewoon goed

Citaat:
Ruby's Radetzky laat ik aan de anderen over.

Voor wat ik ervan gezien heb. Mooi type(voor mijn merrie wat te luxe) en fijn lopen Viel me zeker niet tegen, was minder lang dan andere rubiquils die ik tot nu toe gezien heb en de stap was ook beter dan van papa

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 14:58

Dees schreef:
Ik heb ook genoten van Florencio. Zonder overdrijven, dat was veruit het allerbest wat er aan hengstenspul rondliep! Potverdrie, wat een losheid, wat een veer, wat een gemak in de beweging. Menig andere hengst was ook goed hoor, maar Florencio......OiJoiJoi....dat is een echte hoor. Superkwijl. Ik vind hem wel heel, heel luxe gebouwd....die is niet voor frele merrietjes, lijkt mij. Dan kom je wel heel gauw in de te luxe paardjes. Maar er was er werkelijk niet een die zo los in de beweging was. Heel fraai! Echt top!
Dat was ook mijn punt(naast het springen), mijn merrie is al erg luxe en dan ben ik bang dat ik geen paard overhoud

Mijn favoriet uit het groepje 3de bezichtiging was wel de C van CArpaccio, die had een geweldig front, en kon prima bewegen, meteen sterk van achter uit. De W van Welt Hit had dat ook, en Leeroy ook, maar de Carpaccio deed het meer voor mijn gevoel. De CArpaccio werd ook voorgesteld in het springen onder de man, en ook daarin maakte hij indruk op mij.
[/quote] Ik vond de Carpaccio erg onhandig met zijn benen...Misschien nog erg groen, maar hij leek me toch wel netjes getraind. Dat wacht ik nog even af Lopen kon hij zeker en de galop vond ik erg goed. Hij bleef alleen wel wat (te) strak in de rug in mijn ogen, ook onder het zadel.

Citaat:
Volgens mij is Kasparow al goedgekeurd; hij reed mee in de rubriek met Sumarill en Sandreo en Florencio en kwam later bij de 3de bezichtiging niet de baan in. Jammer trouwens dat oudere hengsten in zo'n rij-demonstratie meeliepen tussen de jongere hengsten: een jongere hengst is kwa beweging immers altijd de mindere.
Dat vond ik ook toen Heros met de dressuurpaarden in de baan kwam. Die hengst loopt echt wel correct, maar imponeerd niet zoals die dressuurpaarden

Citaat:
Ik geloof dat ik wel goed zit bij NRPS. Leuke sfeer de hele dag, we werden spontaan ook aangesproken door mensen naast ons op de tribune; maak je niet vaak mee tegenwoordig Clown

Dat heb ik nou ook altijd Heb ook altijd een hele gezellige dag

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 15:06

Heros liep idd zeer netjes, zeker voor een springgefokte 50 % fransman!
Heros had veel meer ruimte in zijn bewegingen. Als je dan de vergelijking naar Harley zou mogen trekken: Harley liep meer als een fransman, met zijn korte gangen en rollende beentjes.
Dan heeft Heros echt het betere gangenwerk.

ik vond de rij-show toch al een beetje een rommelig geheel, het was naar de paarden eerlijker geweest als aparte leeftijd en kwaliteiten ook in aparte rubrieken was voorgesteld.

Als Rubiquil-liefhebber heb ik ook zitten genieten van de Hexagon-show. ERg leuk om te zien was dat Trumpa zo fraai kon bewegen, terwijl Leunis van Lieren porbeerde te blijven zitten Clown Ik heb Trumpa van de zomer nog uitgebreid lopen aaien op de afstammelingenkeuringen; ik had toen al een groot zwak voor die ruin Lovers. Trumpa heeft ook een zeer goede stap. Daar gaan we nog meer van horen

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 15:17

Ik vond die vos ook wel leuk en Tygahno ook wel geloof ik *LOL* (die zat toen even bij me )

Heros viel mij ook zeker niet tegen, maar ik denk dat hij tussen springpaarden meer opgevallen was.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-04 18:31

De springgefokte nieuwe lichting heb ik niet echt gevolgd. Wat mij wel opvalt is dat veel van die jonge dieren zo klieren aan de hand. Zenuwen kan ik nog inkomen, maar van zodra ze los waren, was het net alsof ze 14 dagen opgesloten hadden gezeten in hun stal. Als toeshouwer vind ik dat niet echt leuk. Hoe kan je nu een eerlijk oordeel vellen over de hengsten als ze als gek rondrennen? Een goede galop tonen ze dan niet.

De hexagon show was inderdaad heerlijk om te zien. Vond Truppa begin 2003 ook nogal wat van het iele type maar ik vond dat toch al aardig aan het uitbreden was. Ik denk dat Rubiquils laatbloeiers zijn. Ik heb Ollright op video als 3-jarige en was ook zo'n slanke. Ze beginnen pas paard te worden als een jaar of 4-5 zijn. Ook Radetzky's halfzus is zo'n laatbloeier. begint nu pas paard te worden. Wel leuk om te horen dat hij jullie niet tegenvalt. Ik was een beetje bang dat hij niet veel galop ging tonen en maar enkel zou draven.

De fokkers van Cantos, Cansantos en Cantis mag eigenlijk wel terecht glunderen. De man heeft maar liefst 3 goedgekeurde hengsten gefokt en dat is niet niks.

Gomir, Dat van die blik van Santiago was mij ook opgevallen. Ik vrees dat die hengst zijn karakter niet zo braafjes is als het eruit zag.

Die nieuwe poolse Anglo Arabier heeft mij nogal aangenaam verrast. Best mooi dier, liet zich goed rijden.

Oosterveld Marsaz zag er echt schitterend uit. Wat is die hengst een taaie zeg. 26 jaar oud en nog zo fris en fit en in mijn ogen nog niet stijf. Ook Kniazj deed mij versteld staan. Had het artikel erover gelezen maar ik had absoluut niet verwacht dat die er nog zo goed zou uitzien. Liep ook niet echt stijf vond ik. Volgens eigenaresse in het artikel werd hij wat stijfjes.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 19:09

petraaken"]
De springgefokte nieuwe lichting heb ik niet echt gevolgd. Wat mij wel opvalt is dat veel van die jonge dieren zo klieren aan de hand. Zenuwen kan ik nog inkomen, maar van zodra ze los waren, was het net alsof ze 14 dagen opgesloten hadden gezeten in hun stal. Als toeshouwer vind ik dat niet echt leuk. Hoe kan je nu een eerlijk oordeel vellen over de hengsten als ze als gek rondrennen? Een goede galop tonen ze dan niet.
[/quote]

Nou inderdaad! Ik vond het wild-westen-gedoe wel amusant om te zien, maar echt te beoordelen zijn ze dan echt niet.
Alhoewel; van C van CArpaccio weten we nu wel dat hij zittend op zijn gat om een dubbeltje kan draaien om vervolgens met een frisse hoge bok te kunnen vertrekken. Daar heb je al hengst toch wel wat kracht voor nodig Nagelbijten / Gniffelen

[quote="petraaken schreef:
De hexagon show was inderdaad heerlijk om te zien. Vond Truppa begin 2003 ook nogal wat van het iele type maar ik vond dat toch al aardig aan het uitbreden was. Ik denk dat Rubiquils laatbloeiers zijn. Ik heb Ollright op video als 3-jarige en was ook zo'n slanke. Ze beginnen pas paard te worden als een jaar of 4-5 zijn. Ook Radetzky's halfzus is zo'n laatbloeier. begint nu pas paard te worden. Wel leuk om te horen dat hij jullie niet tegenvalt. Ik was een beetje bang dat hij niet veel galop ging tonen en maar enkel zou draven. .

Kunnen heel wel laatbloeiers zijn: die 'van jou' was ook al een stuk breder dan afgelopen zomer tijdens de afstammelingenkeuring. Ik heb hem achteraf toen wel gezien.
Ollright liet zich echt goed zien als heel prettig bewerkbaar rijpaard. Nog niet eerder kon ik zien hoe braaf die de gevraagde oefeningen simpelweg doet, en hoe makkelijk hij werkelijk kan gaan zitten. Super.

Radetsky liet een heel makkelijk draf zien. ik begrijp je gevoel over de galop. ik zat zelf ook te duimen zo van "spring nou aan! Spring nou aan!" en dan die LEunis die maar niets ondernam met zweep enzo....Spannend! Je weet immers dat Rubiquils kunnen galopperen! De galop die hij wel liet zien, was heel aangenaam. Poeh, lijkt me echt een fijn rijpaard Als ie dat dan ook nog door zou mogen geven.....Leuk!

Maar eh...even wat anders: jij had geen oranje jas aan, of wel?!

yvetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 20:01

ik ben ook geweest Haha! Heel onverwachts, ik kreeg het op de dag zelf pas te horen dat ik mee ging.....maar het was wel leuk! ik vond don ruto een onwijs leuke hengst! maar rubels liep er ook goed bij
Stom he dat de muziek het niet deed bij de kur van evanto´s nieuwmoed! Schijnheilig

gabrycha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 20:19

yvetje schreef:
ik ben ook geweest Haha! Heel onverwachts, ik kreeg het op de dag zelf pas te horen dat ik mee ging.....maar het was wel leuk! ik vond don ruto een onwijs leuke hengst! maar rubels liep er ook goed bij
Stom he dat de muziek het niet deed bij de kur van evanto´s nieuwmoed! Schijnheilig

ja ik zat achter de trailer toen evanto bijna thuis was in wereldstad smeerling maar goed!

Ik ben helaas niet geweest want ik kwam voor 1 pony, de notre beau en toen zei mijn pa die zien we een andere x wel weer! Knipoog

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-04 23:00

En volgens mij was die notre beau er niet eens gabrycha Dat was napoleon toch Verward je hebt geluk gehad dus (en ik vind het niet vreemd dat ik die kleur jas niet gezien heb, zou eerst nog bellen of je er was, maar had mijn telefoon in de auto laten liggen Blond )

Bij de pony's waren er maar drie hengsten. Die van du bois(don't worry), icoon(isarco) en nimzikki(nucari).