Hengst voor mijn draver merrie.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paardjes123

Re: Hengst voor mijn draver merrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 18:38

Wat vond je van mijn idee? Een leuk kleurtje is vaak wel gewild

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 18:46

safina schreef:
Een veulentje aan de voet is leuk, maar ik zou er alleen mee fokken als je weet dat het een veulen oplevert dat een goede toekomst heeft. Er moet een markt voor zijn, vraag naar zijn. Waarmee ik bedoel: als je het ooit te koop zet, moet je zeker weten dat er zich op korte termijn verschillende geïnteresseerden voor gaan melden, zodat jij het kwijt kunt aan een goed tehuis. Anders heeft het dier geen fijne toekomst. Eindigt het in het ergste geval bij de slager omdat het een paard is waar niemand op zit te wachten. Want helaas is het zo dat er nog steeds gezonde paarden bij de slager belanden omdat er simpelweg geen markt voor is. Ook paarden met een papier.

Jaa dat klopt helaas!
Ben zelf wel als ik niet zou houden het rustig en naar goede plek zou willen verkopen. Niet bij eerste beste kwijt. Alleen kan het soms dan alsnog op verkeerde pad komen maar dat weet je nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:34

Janinevv schreef:
safina schreef:
Een veulentje aan de voet is leuk, maar ik zou er alleen mee fokken als je weet dat het een veulen oplevert dat een goede toekomst heeft. Er moet een markt voor zijn, vraag naar zijn. Waarmee ik bedoel: als je het ooit te koop zet, moet je zeker weten dat er zich op korte termijn verschillende geïnteresseerden voor gaan melden, zodat jij het kwijt kunt aan een goed tehuis. Anders heeft het dier geen fijne toekomst. Eindigt het in het ergste geval bij de slager omdat het een paard is waar niemand op zit te wachten. Want helaas is het zo dat er nog steeds gezonde paarden bij de slager belanden omdat er simpelweg geen markt voor is. Ook paarden met een papier.

Jaa dat klopt helaas!
Ben zelf wel als ik niet zou houden het rustig en naar goede plek zou willen verkopen. Niet bij eerste beste kwijt. Alleen kan het soms dan alsnog op verkeerde pad komen maar dat weet je nooit.

Dat is het lastige: met een paard waar weinig vraag naar is, is de kans veel kleiner op een goed leven en een goede plek. Die lieve mensen waar je hem aan verkoopt kunnen hem ook weer verkopen op een dag. En waar komt hij dan terecht? In het overvolle ondersegment van de markt. De wereld van mensen die niet veel willen uitgeven aan een paard. De wereld van paardenmarkten, slacht, goedkope handel. Hooguit een piepkleine kans op een goed adresje bij een zorgzaam paardenmens dat genoegen neemt met een paard om wat buitenritjes mee te rijden. Daar moet je geen paard voor willen fokken, denk ik.

Als je een veulen écht een goede toekomst gunt, koop dan een fijne fokmerrie met veel predikaten. Verdiep je erin en probeer een fijn veulen te fokken waar écht vraag naar is. Zelfs dan heb je geen garanties, maar wel aanmerkelijk meer dan wanneer je iets fokt waar geen vraag naar is.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 21:53

[/quote]

Ik geloof wel dat er mensen zijn, er is nooit garantie nee. zélfs goeie veulens die later toch niet bevallen.. Maar snap je punt

Jaa dat klopt helaas!
Ben zelf wel als ik niet zou houden het rustig en naar goede plek zou willen verkopen. Niet bij eerste beste kwijt. Alleen kan het soms dan alsnog op verkeerde pad komen maar dat weet je nooit.[/quote]

Dat is het lastige: met een paard waar weinig vraag naar is, is de kans veel kleiner op een goed leven en een goede plek. Die lieve mensen waar je hem aan verkoopt kunnen hem ook weer verkopen op een dag. En waar komt hij dan terecht? In het overvolle ondersegment van de markt. De wereld van mensen die niet veel willen uitgeven aan een paard. De wereld van paardenmarkten, slacht, goedkope handel. Hooguit een piepkleine kans op een goed adresje bij een zorgzaam paardenmens dat genoegen neemt met een paard om wat buitenritjes mee te rijden. Daar moet je geen paard voor willen fokken, denk ik.

Als je een veulen écht een goede toekomst gunt, koop dan een fijne fokmerrie met veel predikaten. Verdiep je erin en probeer een fijn veulen te fokken waar écht vraag naar is. Zelfs dan heb je geen garanties, maar wel aanmerkelijk meer dan wanneer je iets fokt waar geen vraag naar is.[/quote]

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 18:14

Nog een vraagje, als er nog mensen lezen hihi, in principe kun je dus alles op een draver zetten?
Alleen voorkeur gaat vaak na arabier?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 18:47

Janinevv schreef:
Nog een vraagje, als er nog mensen lezen hihi, in principe kun je dus alles op een draver zetten?
Alleen voorkeur gaat vaak na arabier?

In principe kun je dus beter niet met een draver fokken. En als je dan toch perse wil dan het beste een Arabisch volbloed

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-16 21:41

Oke bedankt

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:51

Misschien is mijn bonte kwpn hengst iets vor je merrie? Dier heeft een ontzettend fijn karakter, kan goed galopperen en geeft maat.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:02

Ik heb even je post getemd littleroosie, het lijkt me niet de bedoeling dat je overall maar je hengst neerzet voor wat reclame ;)

TS, zoals eerder wordt gezegd, ga met zo'n paard niet fokken. Zeker niet richting de draverskant. Dat kost je erg veel geld, en levert je niks op.
Verder zou ik ook niet voor de recreatie fokken, want zoals er wordt gezegd, zijn er genoeg recreatiepaarden.

Bedenk je ook, dat als je gaat dekken je vaak toch een paar 100 euro kwijt bent, en als je het veulen wilt vverkopen, je vaak voor een draverskruising niet meer dan €1500.- vangt even grof gezegd. Dus plus alle bijkomende kosten voor het veulen, ga je daar ook niet aan verdienen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:05

Leuke nrps hengst met meer dan 90% arabische bloed niet te duur mooi in de maat en ook nog eens zeer veelzeidig. Picasso van knedo als je hier mee fokt krijg je nrps papieren bij het veulen

of je kunt met welsh bloed kruisen en welsh part-bred fokken hier krijg je ook stamboekpapieren bij
bij stal knedo stat ook athos maar deze is kleiner dan picasso hij heeft arabische en zeer goed welsh bloed.

zeker het kijken waard

ik vind je merrie echt een mooie draver

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:11

Als je echt voor jezelf wil fokken dan is dit mijn advies:

Ik zou er geen draverhengst op zetten...
Echt goede draverhengsten zijn ook best prijzig en als je er niet mee gaat koersen (waarbij de training dus al vroeg zou moeten beginnen als je er echt een koers paard van wil maken) dan kan je er beter iets anders op zetten.

Arabier geeft idd NRPS stamboek, maar wordt vaak juist wel wat heftig, want afhankelijk van het dier kunnen dravers kunnen soms ook al vrij veel paard zijn.

Als je kiest voor een NRPS rijhengst ben je imo beter af dan, ook als je ooit wil verkopen. Kijk eens naar Brandon, of Glasgow, NESPRESSO, ROMAN LIFESTYLE W, Spielburg... Goodlord vind ik ook heel mooi

Die hebben allebei een goede galop en zijn qua bouw wat compacter/minder iel dan jouw merrie

http://www.nrps.nl/upload/HB_NRPS2015-r ... 015142.pdf
Laatst bijgewerkt door Sidera op 01-03-16 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 16:14

Ik zelf heb mijn dravers merrie vorig jaar laten dekken door een Roan kleurige new forest. ik zelf wilde een D pony recreatiepaard en vond deze daar erg geschikt voor. Het veulen kan worden ingeschreven bij het nrps en (indien het lot erg secht is en hij verkocht moet worden) makkelijker verkoopbaar dan een recreatie draver om zo even kort door de bocht te zeggen.

Een hengst kiezen is natuurlijk een geheel eigen keuze, ik heb voor een kruising gekozen ivm de galop en recreatie doeleinden. als je wil kan ik best een fotootje opsturen zodra het veulen is geboren ( nog 2 weken)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 16:53

Bedankt voor de reacties!

Ik wil eigenlijk niet veel groter gaan fokken als ik dat zou willen, dan eerder een grote e dan een veulen die groter word dan de 1.65, iets kleiner zou ook prima zijn dus 1.60.

Ik ben bang dat een arabier op mijn paard heel erg heftig word te paard zoals jullie zijden. Het is een dame met karakter wel gevoelig..

Ik zou er ook niet veel aan willen verdienen als ik het zou willen verkopen.
Gaat me er meer om dat het leuk paardje is voor de toekomst.

Vind het erg lastig met al die hengsten keuzes.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:00

Misschien beter een nrps pony dan paard dan idd.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 17:00

Sidera schreef:
Misschien beter een nrps pony dan paard dan idd.

Jaa klopt, vind groter dan dat echt niet nodig dan liever grote e ;)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:01

Janinevv schreef:
Bedankt voor de reacties!

Ik wil eigenlijk niet veel groter gaan fokken als ik dat zou willen, dan eerder een grote e dan een veulen die groter word dan de 1.65, iets kleiner zou ook prima zijn dus 1.60.

Ik ben bang dat een arabier op mijn paard heel erg heftig word te paard zoals jullie zijden. Het is een dame met karakter wel gevoelig..

Ik zou er ook niet veel aan willen verdienen als ik het zou willen verkopen.
Gaat me er meer om dat het leuk paardje is voor de toekomst.

Vind het erg lastig met al die hengsten keuzes.

Je wilt het niet houden,nou draver x arabier of nrps is super voor endurance en mendurance sport.ik zou hier zeker voor kiezen.bloed pardjes zijn juist erg fijn.en karakter moeten ze juist hebben anders zijn het geen winnaars.hihi

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 17:07

Jaa keona dat hoor je wel veel met dravers en arabieren.

Maar is er dan niet kans dat ik zo opgefokt iets fok? Ik weet niet hoe ik het uit moet leggen haha

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:17

Janinevv schreef:
Jaa keona dat hoor je wel veel met dravers en arabieren.

Maar is er dan niet kans dat ik zo opgefokt iets fok? Ik weet niet hoe ik het uit moet leggen haha

Kijk gewon naar een rustige stabiele hengst heb je al bij stal knedo gekeken veel bloed maar o zo kalme hengst.zelf heb ik een volbloed ik hou van de karakters.denk dat mensen die paardje met bloedzoeken hier ook geen problemen mee hebben.je verkoopt het veulen en dan is opvoeding ook erg belangrijk.veel bloed hoeft echt niet voor schrikkerig of onstabiel paard te zorgen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:23

Wat zou je zelf met het paard willen ts? Heb je endurance ambities?
Is de merrie nu al wat lastiger te rijden?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:23

Je kunt ook voor welsh bloed kiezen bv subliem sponte,dan krijg je ook nog prachtig kleurtje en welsh part brdd papier.hij heeft ook al eens een engelse volbloed gedekt kwam prachtige nakomeling van.maar zo zijn er nog meer prachtige welsh cobs of part bred hengsten

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:24

RianneH schreef:
Wat zou je zelf met het paard willen ts? Heb je endurance ambities?
Is de merrie nu al wat lastiger te rijden?

Veulen is voor de verkoop

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:27

Volgens mij is het veulen juist niet voor de verkoop maar wordt er geadviseerd te fokken met een beleid passend bij een eventuele verkoop ooit.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 17:33

Ik zal het in eerste instantie zelf willen houden! Maar anders een goed huisje zoeken.

Merrie is wel pittig maar heeft beetje twee kanten.. Onder het rijden tsja ze kan nog niet zoveel ik krijg hier hulp bij!
Ik zou graag qua bouw wat minder lange benen voor betere galop, galoperen kan ze best wel alleen nog niet stabiel dan gaat ze keihard. Dus hengst met koel karakter en goeie bewegingen is wat ik graag zou willen.

Een leuk kleurtje is ook altijd leuk!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:43

Janinevv schreef:
Ik zal het in eerste instantie zelf willen houden! Maar anders een goed huisje zoeken.

Merrie is wel pittig maar heeft beetje twee kanten.. Onder het rijden tsja ze kan nog niet zoveel ik krijg hier hulp bij!
Ik zou graag qua bouw wat minder lange benen voor betere galop, galoperen kan ze best wel alleen nog niet stabiel dan gaat ze keihard. Dus hengst met koel karakter en goeie bewegingen is wat ik graag zou willen.

Een leuk kleurtje is ook altijd leuk!

Heeft niks met de lengte van de benen te maken,jou merrie is geleerd dat ze niet mocht galoperen en werd gestraft als ze dat wel deed door alleen maar te hebben gedrafd heeft ze andere spieren juist heel goed ontwikkeld maar de galop is nu moeilijk balans probleem zie je ook bij jonge paarden.kijk gewoon naar hengst die jou aanspreekt en kies een uit waar veulen papieren bij krijgt zou je het ooit verkopen.

een draver kan als veulen ook galoperen maar ze hebben vaak een enorme goede draf en daar word ook alleen op getaind.
je kunt ook voor een pre of quarter gan krijg je ook een half bloed papier er bij. Zorg wel dat je een hengst neemt die ggk is en ook op de foto gezet is zodat je van die kant al veel uitgesloten hebt

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 17:47

Keona bedankt voor de tips!
Maar bedoelde dat niet echt met de benen hihi.

Als ze galopeerd belonen we dat ook, maar meestal gaat ze eerst gigantisch hard draven maar in onze bak is dat aardig zwaar waardoor ze denk ik snel over gaat in draf.

Ik denk dat ik gewoon eens is ga rond neuzen na hengsten.