Zijn er nog hengsten die bekend staan om fijn karakter?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 09:53

Desiree schreef:
DatBenIkNou schreef:
De Niro? Die ik ken zijn echt fijne karakters.

Tsja, Donnerhal he.

Daarom ben ik zo gek van Damon Hill.

Hier dan weer een De Niro gehad die zelfs stress had van een sprietje stro. Hoe is de merrie ts?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 09:55

DatBenIkNou schreef:
Met dát doel zou men veel vaker moeten fokken, gewoon ongecompliceerde en gezonde paarden voor de doorsneeruiter.

Ik ben het helemaal met je eens.

Alleen levert dat minder geld en eer op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 09:58

Ik heb een zoon van U.S (voltaire x lys de darmen), die is licensed geweest bij het AES. Schitterend karakter, heb de mijne pas afgelopen jaar op zijn 7e laten castreren. Heel leergierig, bomproof, eerlijk, altijd in om lol te maken, erg slim. Kan iedereen zo mee wegrijden. (Half)broers en -zussen voor zover ik weet idem dito, allemaal hele leuke karakters.

Denk alleen niet dat die hengst nog ergens op te snorren valt, vind ik best jammer.

Langs moederskant heeft de mijne Quick Star zitten. Daarvan heeft ie waarschijnlijk wel zijn lastig zijn in de mond geërfd, maar met het goede bitje of bitloos prima te rijden.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 09:59

DeMolenhoek schreef:
Hier dan weer een De Niro gehad die zelfs stress had van een sprietje stro. Hoe is de merrie ts?

Maar dat zal je van iedere hengst kunnen vinden.

1, 2 of zelfs 3 kinderen die nu juist helemaal niet makkelijk of braaf zijn.

Maar ze hebben ook nog een moeder.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 10:04

NatasjavE schreef:
DatBenIkNou schreef:
Met dát doel zou men veel vaker moeten fokken, gewoon ongecompliceerde en gezonde paarden voor de doorsneeruiter.

Ik ben het helemaal met je eens.

Alleen levert dat minder geld en eer op.

Maar die markt is toch juist veel groter??

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 10:09

NatasjavE schreef:
Love_Rosie schreef:
Wat valt het dan eigenlijk nog tegen hoeveel brave hengsten er zijn.
Er is niemand die zo even een rijtje opnoemt zonder naar andere stamboeken te kijken.

Diegene die ik noemde zijn gewoon KWPN.

En het is ook maar net wat je braaf vind he. Ik vind fijn voorwaarts maar niet kwalijknemend een fijne karakter eigenschap. Een ander heeft liever een flegmatieke.

Maar volgens mij nu genoemd.

Vivaldi
Johnson
Oo7
Sandreo
Douglass
Alexandro
Wilson
Rubus
Upperville(moeilijk beschikbaar)
Voice

En ik denk dat Edmundo, de palomino, ze ook heel braaf en veelzijdig zal geven.

Allemaal KWPN :)

Wil niet heel lastig doen hoor... Maar eh....

Douglas is NRPS

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 10:13

DatBenIkNou schreef:
Maar die markt is toch juist veel groter??

Ja dat klopt.

Maar de gemiddelde fokker heeft 1, 2, 3 fokmerries staan.

Fokt ieder jaar een veulentje en hoopt uit zijn kosten te komen.

Een populaire afstamming levert al snel meer op.

Een nakomeling van een minder "interessante " afstamming levert pas geld op zodra het onder het zadel gereden is.

En die mogelijkheden heeft een kleine fokker niet. Hengsten moeten normaal gesproken sowieso weg. En ook niet alle merries kunnen aangehouden worden.

Ga er maar vanuit dat een fokker datgene fokt waar, op de korte termijn, het meeste vraag naar is.
Hengstenhouders kopen graag de hengstveulens van hun jonge sterren op.
De kleinere hengstenhouders hebben die mogelijkheden vaak niet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 10:15

Dees schreef:

Douglas is NRPS

Das toch niet lastig?

Foutje niet KWPN.

DatBenIkNou

Re: Zijn er nog hengsten die bekend staan om fijn karakter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 10:18

Interessante materie!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 10:38

Toch ben ik van mening dat die paarden er echt wel zijn hoor. Ik heb een Alexandro P x Jazz hengst uit 2013 en die vind ik echt een fijn karakter hebben, ondanks dat hij gister het vrijspringen (ja, echt) wel zo spannend vond dat hij een paar keer omhoog kwam. Thuis is hij makkelijker en rustiger dan mijn fjord, hij is heel erg op mij gericht en heel leergierig. Ik ben er van overtuigd dat als hij het allemaal kent je er op je gemak alles mee kunt.

Ik ken ook wel springpaarden die beter lopen dan het gemiddelde dressuurpaard en ook nog eens fijn karakter hebben. Ik heb het idee dat springpaarden sowieso wat nuchterder zijn, maar dat kan ook zijn omdat die gewoon meer zien. Een springparcours met alles erop en eraan is toch wat anders dan een vlakke bodem met een wit hekje er om.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 11:36

ik vind dat ondanks het karakter van een paard.
een paard eerst de tijd moet hebben om te wennen aan dingen, zowel op eigen terrein dan wel op ander terrein.
Een paard kan een topkarakter hebben, maar als ze iets zo eng vinden doordat ze het niet kennen, zijn ze op dat moment wel een vluchtdier, in welke manier zich dat ook maar mag uiten.

Karakter van een paard is zeker belangrijk, maar opvoeding minstens zo belangrijk.

Ik heb een Gribaldi, een painted black, een numero uno, een ukato.
Allemaal geen makkelijk bloed en geen makkelijke karakters.

Toen ze kwamen waren ze ook niet opgevoed naar mijn wensen.

En nu zeggen de mensen die op stal komen en de paarden in de omgang zien..

woow wat heb jij een makkelijke gribaldi, en woow wat heb jij een makkelijke painted black.

Echt niet omdat de karakters zo makkelijk zijn, want dat heeft me moeite gekost, maar wel door goede opvoeding.

maar er zijn natuurlijk paarden met een makkelijk, en paarden met een moeilijker karakters, zo simpel is dat.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 11:42

mala26 schreef:
Utrecht maar dat is een ouwe :D Gameboy (v, Gribraldi) schijnt ook fijne nakomelingen te geven.

Edit en Verdi geeft fijne nakomelingen

Utrecht heb ik persoonlijk gekend.

Prachtig en vol paard.
Gaaf karakter, stond in een manege, en hij was daar toch echt chill onder.
Vond het een heel fijn paard.
Super vriendelijk en mee werkend.
Of hij nog leeft weet ik niet.

Laatst op de praktijk een nakomeling van Utje (zn bijnaam, of de klomp omdat hij lekker colosaal was) Leek er sprekend op, en die vrouw was ook echt te spreken van het karakter van haar merrie.
Ze kende meerdere van Utje, ook echt heel fijn karakter.
Niet snel boos, relaxed, maar wel werkwillend.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 11:49

Ik heb een aantal Van Gogh's gezien bij de basis. Super fijne bewerkbare paarden. Ik weet niet of hij beschikbaar is of überhaupt nog dekt? Oscarbloed is super, maar volgens mij niet meer beschikbaar. Uphill wel en is een nakomeling van Oscar. Misschien is Coverstory nog wel beschikbaar? Ook een nakomeling van Oscar, maar helaas niet meer in leven.

FleurStyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 11:56

Ik heb een Kentucky (Trakehner) merrie van 4 jaar oud. Enorm koel in het hoofd, daar kun je alles meedoen. Scheren gebeurt zonder verdoving, altijd braaf bij dierenarts of hoefsmid. Ging voor de eerste keer mee op wandel en heeft amper rond haar gekeken.

Haar moeder is een Kostolany.

Ik weet wel niet of Kentucky al terug dekt. Is ook minder bekend, al was hij siegerhengst.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 11:58

Spaanse hengst Manchego van Finca Linda, die is écht geweldig lief en makkelijk in karakter.
Afbeelding

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:01

maralyn schreef:
mala26 schreef:
Utrecht maar dat is een ouwe :D Gameboy (v, Gribraldi) schijnt ook fijne nakomelingen te geven.

Edit en Verdi geeft fijne nakomelingen

Utrecht heb ik persoonlijk gekend.

Prachtig en vol paard.
Gaaf karakter, stond in een manege, en hij was daar toch echt chill onder.
Vond het een heel fijn paard.
Super vriendelijk en mee werkend.
Of hij nog leeft weet ik niet.

Laatst op de praktijk een nakomeling van Utje (zn bijnaam, of de klomp omdat hij lekker colosaal was) Leek er sprekend op, en die vrouw was ook echt te spreken van het karakter van haar merrie.
Ze kende meerdere van Utje, ook echt heel fijn karakter.
Niet snel boos, relaxed, maar wel werkwillend.

Ken Utrecht zelf ook, heeft zijn laatste jaren bij Van Helden gestaan. Is helaas een paar jaar terug overleden. En zoals je hem omschrijft was hij ook. Heb jaren terug ook een nakomeling van hem gereden. Super fijn paard. Altijd zijn best willen doen in het werk, als ie ooit een keer schrok dan sprong ie 2 passen opzij en stond dan stil om te kijken of het wel echt eng was haha.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 12:15

Dees schreef:

Douglas is NRPS

Wil ook niet lastig doen maar...Douglas heeft zijn verrichtingen als 3 jarige in Adelheidsdorf gelopen. Daar werd hij 1e. Als 4 jarige naar Ierland geëxporteerd en AES gekeurd. Daarna is hij bij verschillende andere stamboeken erkend /goedgekeurd waaronder het NRPS (op 8 jarige leeftijd).

Edit: en ik denk dat zo ongeveer alles KWPN geregistreerd wordt uit hem want er staan er 526 in de database.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 13:06

Hhilde schreef:
Spaanse hengst Manchego van Finca Linda, die is écht geweldig lief en makkelijk in karakter.
[ Afbeelding ]

Ik heb ook een spaanse merrie en...... zelfde laken een pak! Wat een paarden! Heb er een veulen uit gefokt van een azteca hengst en.... wéér zo´n geweldig karakter!

Maar willen de mensen nu een fijn paard of willen ze een paard met status en capaciteiten? Weten ze van zichzelf wel wat ze aan kunnen en waar ze het fijnst mee kunnen rijden?

De merrie waarmee ik fok heeft geweldige moederlijn met bewezen sportpaarden in het springen. Vaderlijn idem. Maar ze is heet en sensibel, zit erg in haar hoofd en daarom kom je niet altijd over als ruiter maar je moet haar wel omzichtig behandelen. MAar ze wil ook haar best doen uiteindelijk. Deze eigenschappen maken haar voor de meeste ruiters moeilijk om te rijden en dat keert zich tegen zo´n paard. Dat vind ik niet leuk.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:23

janderegelaa schreef:
Dees schreef:

Douglas is NRPS

Wil ook niet lastig doen maar...Douglas heeft zijn verrichtingen als 3 jarige in Adelheidsdorf gelopen. Daar werd hij 1e. Als 4 jarige naar Ierland geëxporteerd en AES gekeurd. Daarna is hij bij verschillende andere stamboeken erkend /goedgekeurd waaronder het NRPS (op 8 jarige leeftijd).

Edit: en ik denk dat zo ongeveer alles KWPN geregistreerd wordt uit hem want er staan er 526 in de database.

Ohhh vandaar dat ik dacht dat het een KWPNer is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:25

Desiree schreef:
Maar willen de mensen nu een fijn paard of willen ze een paard met status en capaciteiten? Weten ze van zichzelf wel wat ze aan kunnen en waar ze het fijnst mee kunnen rijden?

.

Goede vragen. Ik denk een combinatie.

Maar daarbij hun eigen capaciteiten over schatten en denken dat het wel lukt.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:45

Jullie missen allemaal WV Saron nog in het gelderse rijtje. Als er 1 braafheid door geeft is hij het wel!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:47

Wat is precies een goed karakter?

Wat de een braaf en cool noemt is voor de ander toch een trage trapzak?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:52

Wat vind je van Quasimodo Z? Heb ik een paar fijne nakomelingen van gereden. Geen trapzakken, maar absoluut niet ril

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:53

Ik herken wat Percy zegt met Dacro bloed.
Heb zelf een Nonstop, met 8 jaar Z dressuur en B springen (maar ik spring niet echt, dus die kwaliteiten zijn nooit getest)
Kan aan een lange teugel het bos in, is heet te maken als je wil, écht heel erg braaf.
Wel sensibel in de zin van introvert soms, pakt bijv spanning rond de stalgang snel op en kan daar in blijven hangen ("dichtslaan")
Maar eerlijk, lief, als iets eng is gaat ie kijken en stapt er vervolgens op af.

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 13:54

Een mee werkend karakter. Dat heeft die van mij zeker.
Netjes stil staan bij het opstappen en zadelen, geen gekke sprongen als het niet nodig is. Als het echt eng is even kijken en een huppeltje. Maar zeker geen trage trapzak. Als er iets nieuws gebeurd moet ze even na denken maar vind alles al snel oke :+
Vergeeft snel je fouten.

En dat voor een nu net 4 jarig paard. Maar was net zo toen ze 2,5 jaar is.
Ze lijkt alles gewoon leuk en gezellig te vinden. Dat is een goed karakter!

Of gewoon dom, dat kan ook nog :')