dilemma, zelf fokken of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 00:15

rienne schreef:
Wel zonde voor je veulen :(:) is het ernstig als ik vragen mag?

Hij heeft een vernauwing in de luchtpijp ter hoogte van het borstbeen.
Misschien dat het nog wat ruimte krijgt als hij verder groeit, maar dat weten ze niet.

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:48

Dees schreef:
Gezien de goedkeuring bij die stamboeken: is die palomino röntgenologisch ook volledig goedgekeurd naar Nederlandse maatstaven (NRPS, KWPN)?

Beau was eerst aangeboden voor keuring bij Rheinland en is ook aangeboden voor de verplichte medische keuring in Aachen waar hij medisch ggk was. Er zijn toen ook rug foto's genomen, wat niet standaard is bij sommige andere stamboeken.

Hij heeft niet aan die HK kunnen deelnemen omdat 10 dagen voor de HK heeft hij een zware hoeftakbreuk opgelopen. Gevolg hiervan was: 4.5 mnd verplichtte stalrust (is alleen uit stal geweest voor x-rays en hoefsmid!!) en daarna nog 5 maanden beperkt beweging/weidegang. Die hele jaar is dus verloren gegaan. Om nog iets te kunnen aanbieden wat betreft 'erkende' dekbewijzen hebben wij AES en RPB genomen ... mede ook omdat Beau, toen, de eerste 2 jaar niet 'zwaar' belast mocht worden.

AES en RBP hebben de resultaten van de gedane medische keuring overgenomen.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 13:12

tamary schreef:
Sizzle schreef:
Dat is geen gigantisch verschil. Het zijn beide rijpaarden.
Dat zou ik geen enkel bezwaar vinden.
Brede botten met smalle kruisen is een probleem, niet zozeer de stokmaat.

Merrie is wat ouder en dan zit er minder rek in als veulen erg groot groeit in de baarmoeder. Tel daar voorbeeld van te klein veulen door minder voeding bij op en hengst die qua stokmaat een stuk dichter bij ligt geeft betere kansen. Daarbij fokt ze al groot. Bij een gezonde merrie van zeg 10-12 en veulen 2 of 3 zou ik er ook niet zo veel moeite mee hebben.

Ik vind wel dat je een punt hebt, gezien de leeftijd van het paard. Gisteren vertelde een fokker mij dat de nakomelingen toch vaak in gaan boeten als de leeftijd van de merrie vordert. Op een of andere manier is het genetische materiaal ook aan slijtage onderhevig of zo. Maar ook de baarmoeder veroudert.

Ik zou niet voor een verschil gaan van 20 cm.

rienne

Re: dilemma, zelf fokken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 13:38

Ik weet niet in hoeverre een DA kan testen of merken of het kan maar alles word in overleg gedaan. Als we kiezen voor een grotere hengst word dit ook overlegd. Daarbij staat wonda op een stal waar ook dekhengsten staan en regelmatig veulens geboren worden.

Wil zeker geen adviezen negeren of weg wuiven hoor maar met alles word rekening gehouden en alles word in overleg gedaan

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 10:44

een veulen past zich aan aan de baarmoeder, als een kleine merrie gedekt is door een grotere hengst hoeft dit niet meer problemen te geven dan andere combinaties.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 12:09

Dit heb ik al eerder gehoord maar dit is niet altijd zo.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 12:52

Desiree schreef:
Dit heb ik al eerder gehoord maar dit is niet altijd zo.

De natuur laat zich niet altijd voorspellen, ik ben ook van mening dat een te groot verschil ongewenst is.
Als de verschillen juist zo worden opgezocht is de merrie dan wel de ideale fokmerrie?

Als het niet lukt gaf je aan een veulen te willen kopen. Zelf vind ik het belangrijk dat veulens in de groep opgroeien en met andere veulens. Ik zelf zou dan eerder naar een 2/3 jarige onbeleerd kijken waarvan je veel beter kan zien of het een paard is die bij je past en in je plaatje.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 16:35

Mijn veulens lopen nog bij de moeder, en die lopen in de groep.
Die bestaat dus uit 2 merries met veulens, mijn oude bejaarde ruin iones, Firanthe van 5 welke een dochter is van een van de merries, en het vijf jaar oude roze portret welsh a pony. En allemaal bemoeien ze zich met elkaar.
Want weet je, kinderen kunnen elkaar onderling ook niet opvoeden. Dat moeten oudere mensen doen. Zo ook met paarden. Maar ja, dat ligt moeilijk met jonge hengsten. Die kun je niet bij merries zetten, ook al zijn die ouder. Maar mijn hengstveulen loopt hier dus nog wel en die is nu een half jaar. Ik ben nu aan het rondkijken voor een adres om te spenen.

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 16:49

Mijn hengstveulen is 5,5 maand en ga ik bijna afspenen. Ik heb er een maatje bij gekocht die is bijna 8 maanden oud.
Ik ga proberen ze samen met 2 volwassen ruinen te zetten (17 en 32 jaar oud).

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 17:05

Klinkt als een weloverwogen besluit, benieuwd welke hengst je uitzoekt!

spannend, wel echt heel erg gaaf!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 17:30

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 19:46

Bmhp, we hebben bewust voor een veulen gekozen zodat we zelf de opvoeding in de hand hebben. Veulen krijgt vriendjes of vriendinnetjes. Evt ook nog een ouder paardje erbij. Heb ik toen de tijd met mijn hengstveulen ook gedaan.

Met het grootte verschil word ook rekening gehouden maar uiteindelijk gaat het erom of de hengst mijn merrie kan verbeteren.

Ik beslis niet alleen over de paarden en de financiën, alles doe ik in overleg met mijn man en die zei dan proberen we eerst te fokken en lukt het niet zien we wel verder.

Verder komt volgende maand de DA en dan worden de mogelijkheden besproken. Als hij twijfelt doe ik het niet :)

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 14:00

Vandaag controle gehad van de DA en hij vond haar goed genoeg om nog een veulentje uit te fokken.

Noemde idd ook dat dit wel de maximale leeftijd is omdat de baarmoeder van mindere kwaliteit word met de leeftijd. Dus 1 malig kon het nog. Helemaal een happy ikke :D

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 20:57

Proficiat! ;)