Dichtnaaien..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MisticRider

Re: Dichtnaaien..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:39

Voor de gene die het interessant vinden, ik wil best eens foto's maken hoor :-)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:41

Van je flubberpoes??

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:41

:') _O-

Nee bedankt!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:43

Brainless schreef:
Schoentje schreef:
Na het dichtzetten kunnen ze uiteraard gewoon plassen, maar ook nog gedekt worden. Er wordt een klein stukje dicht gezet, dat wat te ver open staat.
Vrouwen worden ook vaak dichtgezet na een bevalling om geen flubberpoes over te houden ;)

Een dichtgezette merrie kan niet natuurlijk gedekt worden.
Wel met KI.

Het merendeel van de merries die gereden worden, worden ook niet natuurlijk gedekt.
Maar waarom kan natuurlijk eigenlijk niet? Je zou toch zeggen dat een gemiddelde mannenvuist groter is dan een paarden 'hoeha' :)

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:44

hahahahaha niet van de mijne, no thanks :') nog geen last van veulens gehad haha :Y)

CMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:45

Heb op een stal gewerkt waar er van die alarmen gebruikt werden. Word een "zendertje" op de flamoes gehecht en zodra de merrie persdrang krijgt gaat het alarm af en knip je de zender zo los.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:45

Schoentje schreef:
Maar waarom kan natuurlijk eigenlijk niet? Je zou toch zeggen dat een gemiddelde mannenvuist groter is dan een paarden 'hoeha'

Volgens mij heeft dat te maken met de manier van er ingaan. (hengst meer van boven en flink heen en weer gaan) en een da eh.. nou ja je snapt 't wrs wel :o

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:46

Schoentje schreef:
Het merendeel van de merries die gereden worden, worden ook niet natuurlijk gedekt.
Maar waarom kan natuurlijk eigenlijk niet? Je zou toch zeggen dat een gemiddelde mannenvuist groter is dan een paarden 'hoeha' :)

Dat klinkt als iemand met ervaring *\o/*

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:48

Schoentje schreef:

De DA gaat niet met zijn hand/vuist de vagina in hoor, alleen het sprietje met sperma.
Zijn hand gaat in de endeldarm.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:49

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 14:54

MisticRider schreef:
Dat klinkt als iemand met ervaring *\o/*

De foto die bij de wiki staat, is van mij. Geen cloaca (groot gapend gat), maar wel een luchtzuiger. (foto is van het moment van openzetten vlak voor de bevalling). Het bovenste deel was dus al enige tijd genezen. Het middendeel net opengesneden. Als je merrie echt een cloaca heeft zou ik je echt willen aanraden om voor die 2de mening te gaan. Daar moet je niet meer door willen rijden. Mijn merrie had dus de poepbacterie in de baarmoeder zitten en dat zorgt in ernstige gevallen echt voor grove infecties. Infecties waarbij de merrie zichzelf ook niet altijd prettig voelt (niet altijd, omdat er ook merries zijn met heel veel vocht in de baarmoeder en nergens last van leken te hebben).

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:06

Brainless schreef:
Schoentje schreef:

De DA gaat niet met zijn hand/vuist de vagina in hoor, alleen het sprietje met sperma.
Zijn hand gaat in de endeldarm.

Antwoord van mijn vriend die een KI station voor paarden heeft:

Citaat:
Via de vulva. Dan met je hand de baarmoedermond naar achteren duwen (zodat deze open gaat) en je pipet onder je arm in de baarmoedermond schuiven.. bij koeien begeleid je je pipet wel met je arm via het rectum.... de pipet gaat natuurlijk wel via de vulva naar binnen

Ik wist het vrij zeker, toch maar even nagevraagd ;)

Dat van dat natuurlijk dekken klopt. Bij een dichtgezette vulva smeer je extra veel vaseline op je arm en zorg je met beleid dat ze niet opnieuw openscheurt. Iets waar een enthousiaste hengst natuurlijk geen rekening mee houdt.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:41

maar bij natuurlijke dekking heb je hoeven e.d van de hengst die beschadiging kan geven. Ook kan de merrie de hengst blesseren en vaak doet de hengst ook topsport en wil je m niet laten dekken dan

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 15:44

Ja, daarom zie je bij sportpaarden zelden natuurlijke dekkingen. Ook kan je zo makkelijker je merrie door een hengst laten dekken die ver weg staat en kan er uit een sprong meerdere dekkingen gehaald worden, terwijl dat bij een natuurlijke dekking in een merrie verdwijnt.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 17:51

Sammie schreef:
De foto die bij de wiki staat, is van mij. Geen cloaca (groot gapend gat), maar wel een luchtzuiger. (foto is van het moment van openzetten vlak voor de bevalling). Het bovenste deel was dus al enige tijd genezen. Het middendeel net opengesneden. Als je merrie echt een cloaca heeft zou ik je echt willen aanraden om voor die 2de mening te gaan. Daar moet je niet meer door willen rijden. Mijn merrie had dus de poepbacterie in de baarmoeder zitten en dat zorgt in ernstige gevallen echt voor grove infecties. Infecties waarbij de merrie zichzelf ook niet altijd prettig voelt (niet altijd, omdat er ook merries zijn met heel veel vocht in de baarmoeder en nergens last van leken te hebben).

Ik wil zeker nog eens een second opinion, maar dan wel als ze de trailer op wil zodat ik ook meteen echt naar een kliniek toe kan. Echter heeft mijn merrie dat al we lang hoor, ik heb haar met deze bemerking gekocht. Dat schijnt het ook moeilijker te maken, doordat de wond niet mee "vers" is.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:04

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:22

Schoentje schreef:
Schoentje schreef:

Antwoord van mijn vriend die een KI station voor paarden heeft:

Citaat:
Via de vulva. Dan met je hand de baarmoedermond naar achteren duwen (zodat deze open gaat) en je pipet onder je arm in de baarmoedermond schuiven.. bij koeien begeleid je je pipet wel met je arm via het rectum.... de pipet gaat natuurlijk wel via de vulva naar binnen

Ik wist het vrij zeker, toch maar even nagevraagd ;)

Dat van dat natuurlijk dekken klopt. Bij een dichtgezette vulva smeer je extra veel vaseline op je arm en zorg je met beleid dat ze niet opnieuw openscheurt. Iets waar een enthousiaste hengst natuurlijk geen rekening mee houdt.

Kan best hoor. Spreek uit ervaring. Ligt er natuurlijk wel aan hoe groot de hengst geschapen is en hoe lang hij al dekt.
En degene die de hengst begeleidt moet gewoon ff bijsturen maar dat is sowieso wel handig.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:25

Een merrie die dichtgezet is heeft vaak ook wel problemen met de steriliteit in het algemeen en zou alleen daarom al niet in aanmerking moeten komen voor natuurlijk dekken. Geen haar op mn hoofd die ook maar over een poging tot zou nadenken := Een tennisbal past niet in een gat waar een pingpongbal doorheen kan.

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:34

Mijn merrie is ook dichtgezet afgelopen jaar. Ivm kans op infectie in de baarmoeder en dan hecht het eitje niet.
Dit is na het insemineren gebeurd, en er bleef idd een stukje open. Maar daar zou je niet met je hand in hebben gekund hoor, daar was het echt te klein voor.
Voor de bevalling is het open geknipt. Beide ingrepen onder plaatselijke verdoving.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:43

Sammie schreef:
Een merrie die dichtgezet is heeft vaak ook wel problemen met de steriliteit in het algemeen en zou alleen daarom al niet in aanmerking moeten komen voor natuurlijk dekken. Geen haar op mn hoofd die ook maar over een poging tot zou nadenken := Een tennisbal past niet in een gat waar een pingpongbal doorheen kan.

Ligt er helemaal aan waarom ze dichtgezet is. Kan ook uit voorzorg zijn omdat ze is uitgelubberd na 8 veulens.
En ze hoeft toch niet zover dichtgezet te zijn dat er alleen nog maar miniformaat door past?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:44

Het is idd zo met een alarm,alleen worden ze niet dichtgenaaid hierbij maar word er gewoon 1 draadje voor genaaid die het alarm af laat gaan als het knapt.

Helemaal dichtnaaien is tegen luchtzuigen om verwerpen en infecties te voorkomen.
Er blijft wel wat open zodat ze gewoon kan plassen.

Maar dat is al uitgelegd

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 18:47

Bij het alarm dat ik ken knapt er niks, alleen de magneetjes komen van elkaar wat het alarm activeert. De draadjes met de magneetjes worden na de bevalling verwijderd.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 19:03

josien_m_ schreef:
Nee, het is een medische handeling ook ten behoeve van het moederdier. Niet alleen het veulen, lam of kalf wordt verworpen maar er kunnen ook stukken darm naar buiten worden geperst en dat is einde dier op een niet al te prettige manier. Ik heb wel eens een schaapje gehad wat werd dichtgenaaid nadat ik haar zo vond in de stal. Alles kan weer terug gestopt worden maar door de druk wordt er persdrang opgewekt blijkbaar. Het is met haar goed gekomen die bevalling, daarna natuurlijk niet weer laten dekken.

Dan heb je het over een baarmoederverzakking...
het terugwerken van die baarmoeder moet dan wel heel voorzichtig en goed gebeuren en alles moet eerst goed schoen gespoeld zijn ivm zeer grote kans op infecties. Daarna worden er een paar hechtingen geplaatst om de boel op z'n plek te houden en krijgt het dier een flinke dosis AB.

Medisch gezien snap ik het, maar dat mensen het voor hun eigen gemak gebruiken vind ik ronduit mishandeling!! Puur gemakzucht. Daar zouden echt straffen op gegeven moeten worden! Als het fout gaat is het leed gewoon niet meer te overzien.
Dus als ze nou eens gewoon op de normale manier omgaan met een dier. Dus als het begint te kegelen vaker gaan kijken, hoef je niet zo'n achterlijke manier erbij te halen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 21:47

Hoe bedoel je als het fout gaat ? Wat fout gaat ?

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-15 22:28

eerder in dit topic heeft iemand al vertelt wat er fout kan gaan. ( als het verhaal in dit topic echt waar is, al zou ik er niet eens van staan te kijken gezien de bizarre dingen die ik al eerder heb gezien en gehoord. )
Als de hechtingen niet optijd knappen kan het veulen in moeilijkheden raken en in het ergste geval overlijden in de baarmoeder. En als dat gebeurt loopt de merrie ook direct gevaar.
Ik vind dat als je graag een veulen zelf wilt fokken, dat je er dan ook zelf de zorg voor moet dragen en ook op je juiste manier.