Wat heeft een veulen nodig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: Wat heeft een veulen nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:55

Daar kan ik me dan weer niet in vinden. Suikervrij hoeft ook weer niet, maar waarom vol douwen met snoep en mc donalds en wat synthetische toegevoegde vitamines. Lijkt wel die snoepjes waar ze dan vitamine c in stoppen. Een dier heeft Idd bouwstoffen nodig voor de opbouw van vanalles, maar of je dat doet als je er kilo's brok ik stopt? Dat het meer nodig heeft van bepaalde mineralen, aminozuren, of wat dan ook kan ik bij inkomen, maar dan moet je ook gewoon dat voeren en niet al due troep die er ook bij zit.

Wat betreft bekappen en zelf doen en veulenhoefjes. Juist veulenhoefjes laat ik vaak doen. Het is dan een paar haaltjes met de vijl, maar je merkt problemen eerder op, omdat het maar weinig werk is, is korter in tijd en beter te behappen voor veulen en er zit dan een regelmaat in waar die ook weer van leert. Soms pakt de smid ze alleen even op of kroelt even met ze. De hoefsmid moet een feestje worden en geen nachtmerrie.
Zelf bekappen doe ik ook, maar als je dan een goed oog hebt zie je dat ze door mij bekapt minder optimaal staan en dus op de lange termijn daar nadelen van kunnen ondervinden. Ik zie dat gebeuren bij andere zelf bekappers en dat lijkt me toch niet de bedoeling?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:20

Ik ben wel van mening dat als je Zelf bekapt het beste cursus moet doen en dan nog eens in de zoveel tijd moet laten checken zodat er geen fouten insluipen. Bij mij gebeurt dat ook niet (fouten dus en staat ook niet slechter) als je zonder cursus zelf bekapt kan ik me inderdaad voorstellen dat t minder goed werk is

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 11:22

Ik ben zelf niet zo van het zelf bekappen, als het moet laat ik de hoefsmid desnood elke week komen. Maakt mij echt niks uit zolang het maar goed is voor t veulen
Ik zat ook even te denken dat het veulen met trailer hierheen moet komen, nu wil ik geen pony die stresst in de trailer en als we haar mee nemen zal ik haar de tijd geven er zelf in te stappen
Maar tot hoe lang kan in de trailer staan geen kwaat?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:25

Mijn veulens zijn 2 dagen onderweg geweest op transport na het afspenen (met overnachting op stal uiteraard).
Geen enkele stress.
Voor een veulen is het meestal prettig als de moeder mee komt, ook als ze al afgespeend zijn. Maar het is geen noodzaak.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:32

d_fotografie schreef:
Ik ben zelf niet zo van het zelf bekappen, als het moet laat ik de hoefsmid desnood elke week komen. Maakt mij echt niks uit zolang het maar goed is voor t veulen
Ik zat ook even te denken dat het veulen met trailer hierheen moet komen, nu wil ik geen pony die stresst in de trailer en als we haar mee nemen zal ik haar de tijd geven er zelf in te stappen
Maar tot hoe lang kan in de trailer staan geen kwaat?

Ik heb mijn merrie toen gewoon van de verdovende pasta gegeven en toen was het geen probleem. Niet ideaal maar beter dan een paard dat mogelijk compleet uit z'n stekker gaat.

Verder wbt het zelf bekappen, het hoeft niet hoor, was maar een optie omdat je zei dat je moeder het niet ziet zitten. Dus dacht zo heb je 2 vliegen in 1 klap :)

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:45

Ik zeg niet dat je er kilo's krachtvoer in moet gooien. Maar je moet krachtvoer geven wat voor het veulen ontwikkeld is. Je hebt tegenwoordig voeders waar totaal geen suikers e.d meer in zitten. Dit kan je aan volwassen paarden geven als ze dat nodig hebben. Maar niet aan veulens.
Geef een junior brok of een iets wat daar op lijkt.

Zou een veulen het liefst nog naast de moeder wegbrengen als dat niet kan dan het liefst met een soortgenootje. Wij hebben laatst 2 veulens naar België verkocht. Die zijn samen gegaan.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 11:50

Ja dat is een idee, het Welshje zou wel mee kunnen die stresst niet in de trailer

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 11:58

Een welsh heeft ook een 'veilige maat' :j
Als er dan toch wat zou gebeuren dan gaat er niet gelijk 600 kg in de aanval op een veulen.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 12:03

Nou... Erg dun kun je haar niet noemen haha (daar zijn we wat voor aan het doen)
Qua grootte zullen ze ook niet veel verschillen dus lijkt mij indd wel goed om haar mee te nemen

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:12

En ik zeg dat de meeste juniorbrok naar mijn idee niet geschikt is voor veulens, en ook geen andere paarden trouwens.

Graan, niet geschikt voor paarden en zeker niet in die heveelheden
Luzerne, reageren ze hier ook steeds weer niet goed op.
Soja rommel, wil je niet in je paard lijkt mij
En zo nog wel meer wat ze erin stoppen waarvan ik me afvraag wat de meerwaarde is, waarom zou ik daar dan mijn geld aan uitgeven?

Mijn veulens kunnen goed op de trailer, maar is natuurlijk maar de vraag bij wat je bij een ander koopt. Ik vervoerde Vreemde los in een dicht trailer mer voorstuk opgevuld met stro of als het met schot moest met een stabiele ernaast die tevens graag moedert of vadert.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:16

wat heeft een veulen nodig??

-goed voer,een opgroeiend dier mag best krachtvoer hebben.Maar vooral ruwvoer.

-Goede ontworming,heel belangrijk.Zeker ook omdat de meeste dierenartsen niet weten dat veulenwormen niet doodgaan van Ivermectine. :7

-De hoefsmid is niet nodig iedere week....zelf bekappen kan,als je tig jaar ervaring hebt met paarden/beenstanden,hoeven.Niet zelf gaan prutsen als je niet weet wat je doet.

-Een maatje,en niet een die hem vernield,een veulen is vrij kwetsbaar.

-Stal...niets mis mee...naar mijn idee juist onmisbaar.Lekker s'nachts veilig en droog op stal.Kan hij lekker slapen en loopt niet het risico dat een een of andere gek hem iets aandoet.Wat nogal regelmatig voorkomt in Nederland.

En het is heel goed om een veulen dagelijks in handen te hebben,van de wei naar de stal.Even vastzetten,voetjes doen,beetje borstelen.Je krijgt daar hele makkelijke paarden van.En het is erg practisch dat als er ooit iets is hij gewoon gewend is om op stal te staan.En niet drijfnat in paniek doordraait.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:26

geerke schreef:
wat heeft een veulen nodig??

-goed voer,een opgroeiend dier mag best krachtvoer hebben.Maar vooral ruwvoer.

-Goede ontworming,heel belangrijk.Zeker ook omdat de meeste dierenartsen niet weten dat veulenwormen niet doodgaan van Ivermectine. :7

-De hoefsmid is niet nodig iedere week....zelf bekappen kan,als je tig jaar ervaring hebt met paarden/beenstanden,hoeven.Niet zelf gaan prutsen als je niet weet wat je doet.

-Een maatje,en niet een die hem vernield,een veulen is vrij kwetsbaar.

-Stal...niets mis mee...naar mijn idee juist onmisbaar.Lekker s'nachts veilig en droog op stal.Kan hij lekker slapen en loopt niet het risico dat een een of andere gek hem iets aandoet.Wat nogal regelmatig voorkomt in Nederland.

En het is heel goed om een veulen dagelijks in handen te hebben,van de wei naar de stal.Even vastzetten,voetjes doen,beetje borstelen.Je krijgt daar hele makkelijke paarden van.En het is erg practisch dat als er ooit iets is hij gewoon gewend is om op stal te staan.En niet drijfnat in paniek doordraait.

Ik heb ook niet gezegd dat het iedere week nodig is, alleen dat het ideaal zou zijn als je het vaker zelf kan bijhouden. Overigens kan je prima zelf bekappen (na het doen van een cursus) zonder dat je járen ervaring hebt met benen/hoeven etc. hoor.

Stal... lekker voor de baas misschien, maar niet voor het paard helaas.

Voor de rest ga ik (grotendeels) wel mee met wat je zegt. Maar daar ben ik het persoonlijk mee oneens. Maar zo heeft ieder zijn eigen mening natuurlijk :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:29

een paard,vooral een jong paard heeft een rem slaap nodig...een stal is daar een prima omgeving voor.
Mijn jonge paard is enorm opgeknapt,en gegroeid.Hij is 1.45 en staat snachts in een stal van 3.50 bij 3.50.Met frisse lucht.Je hebt stallen en stallen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:31

En in een wei (met schuilstal) kan een paard niet slapen? :+ Voor mij heb je alleen schuilstallen en stallen. Die laatste zou ik nooit een paard inzetten of het moet echt voor medische redenen nodig zijn.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:31

Ik vind dat een veulen nadat hij bij zijn moeder weg gaat, in de opfok hoort bij leeftijdsgenoten totdat hij 2/3 jaar oud is. En dan in de tussentijd veel knuffelen zodat je geen half wild paard hebt later. ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:36

Maartje1990 schreef:
En in een wei (met schuilstal) kan een paard niet slapen? :+ Voor mij heb je alleen schuilstallen en stallen. Die laatste zou ik nooit een paard inzetten of het moet echt voor medische redenen nodig zijn.

en het moment dat jou paard opgesloten word draait hij vermoedelijk door omdat hij het niet gewend is :+
Ik had gisteren ook even te maken met zo een paard,lekker practisch. :D

Een schuilstal voldoet inderdaad ook,ik heb alleen de ervaring dat er in een kudde altijd een paar de pineut zijn...die moeten buiten slapen ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:38

Change3x schreef:
Ik vind dat een veulen nadat hij bij zijn moeder weg gaat, in de opfok hoort bij leeftijdsgenoten totdat hij 2/3 jaar oud is. En dan in de tussentijd veel knuffelen zodat je geen half wild paard hebt later. ;)

En als je pech hebt word hij kreupel geslagen door een ander paard,of zijn oog ligt eruit,mag hij niet bij het eten,loopt een giga bloedworminfectie op.En krijg je hem broodmager weer terug,met een fikse groeiachterstand.Maar het kan natuurlijk ook goed gaan :')

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:46

lailapri schreef:
En ik zeg dat de meeste juniorbrok naar mijn idee niet geschikt is voor veulens, en ook geen andere paarden trouwens.

Graan, niet geschikt voor paarden en zeker niet in die heveelheden
Luzerne, reageren ze hier ook steeds weer niet goed op.
Soja rommel, wil je niet in je paard lijkt mij
En zo nog wel meer wat ze erin stoppen waarvan ik me afvraag wat de meerwaarde is, waarom zou ik daar dan mijn geld aan uitgeven?

Mijn veulens kunnen goed op de trailer, maar is natuurlijk maar de vraag bij wat je bij een ander koopt. Ik vervoerde Vreemde los in een dicht trailer mer voorstuk opgevuld met stro of als het met schot moest met een stabiele ernaast die tevens graag moedert of vadert.

Ik denk niet dat de paardenvoeders voor piet snot juniorbrok maken. Maar iedereen moet zelf weten wat hij voert. Zo moet iedereen ook zelf weten of hij zijn veulen wel of niet op stal zet in de winter. Je leert door de jaren heen wat het beste bij je past. Ik vind het ook wel een heel verschil of je bv over een pony of een paard praat. Mijn ervaring is dat een kwpn veulen er niet blij van word als hij alleen maar buiten blijft. Als het heel nat weer word en ze dus door en door nat worden.
Bij ons gaan ze als het heel nat word lekker met een maatje in een loopstal met lekker stro. En krijgen ze onbeperkt goed hooi en junior brok van Action. Beetje naar gelang ze eruit zien 2 x per dag een halve schep. We hebben ook een loopstal waar ze naar buiten kunnen maar ze staan vaak binnen hooi te eten.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:52

geerke schreef:
Change3x schreef:

En als je pech hebt word hij kreupel geslagen door een ander paard,of zijn oog ligt eruit,mag hij niet bij het eten,loopt een giga bloedworminfectie op.En krijg je hem broodmager weer terug,met een fikse groeiachterstand.Maar het kan natuurlijk ook goed gaan :')

Dat kan ook gebeuren als hij niet in de opfok staat. Een klap van een volwassen paard is voor een veulen veel schadelijker dan van een leeftijdgenootje.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:54

Change3x schreef:
Dat kan ook gebeuren als hij niet in de opfok staat. Een klap van een volwassen paard is voor een veulen veel schadelijker dan van een leeftijdgenootje.

Waarom zou dat in godsnaam schadelijker moeten zijn?!

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:55

Maartje1990 schreef:
Change3x schreef:

Omdat zo'n paard veel meer kracht heeft.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 12:59

Maartje1990 schreef:
Change3x schreef:

Change3x schreef:
Omdat zo'n paard veel meer kracht heeft.

Onzin, het ligt er maar net aan waar en hoe er getrapt wordt. Mijn volwassen A-pony heeft bij lange na niet zoveel kracht als een jaarlinger van 1.40 oid hoor. En ook een paard van 1.60 kan ouder en zwakker zijn. Maar dan nog juist die jonge paarden kunnen vrij ruw zijn met elkaar en kan hij zomaar een tik krijgen die een beetje slecht tegen valt.

Maargoed, ik ben overigens niet van mening dat je een paard helemaal moet inpakken oid maar ik vind het onzin om te zeggen dat de een meer schade kan aanrichten dan de ander. Maakt echt niets uit..

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 13:33

De paarden waar het veulen mee komt te staan zijn 2 geweldig lieve merries en 1 ruin
Die zullen nooit trappen :) wel snap ik wat iedereen bedoeld met leeftijds genootjes, inmiddels zijn we ook bezig met iets te zoeken
Over de stal zijn meningen verdeelt, omdat ik graag een paard wil dat ook in stal kan staan zal ik haar daar ook beetje bij beetje aan laten wennen. Want stel er gebeurt wat, dan moet je geen gestrest paard in stal hebben
Edit: schuilstal word hem niet, het land is niet van ons en om er een schuilstal te laten maken en misschien wel over 2/3 jaar te verhuizen vind ik zonde
Laatst bijgewerkt door Amado op 29-09-15 13:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 13:34

Maartje1990 schreef:
Change3x schreef:

Omdat dan gelijk het halve hoofd aan diggelen ligt als een volwassen paard (we hebben het dan niet over een A/B/C pony) uit volle kracht slaat (ja dat heb ik zien gebeuren).
Maar zeker bij hengsten kan altijd wel wat gebeuren met stoeien, ongeacht waar hij staat.

De meeste schuilstallen zijn inderdaad te klein en dan is de kans vrij groot dat de zwakste/jongste in een plas water moet gaan liggen.

Amado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 15:38

We zijn er uit welk ras het word, een haflingerxfries
We hebben mooie fokkerij gevonden waar we zo snel mogelijk gaan kijken :)

Zitten er nog nadelen aan pavo voer? Volgens mijn tante kun je beter veulen biks geven, maar wat voor?