[TI] Coloured Cob

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

snowdon

Re: Coloured Cob

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 21:53

Wat was er dan in Zweden?

Sowieso kijken ze aan de andere kant van de 'sloot' heel anders naar dit type paard.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 06:35

Ik op mijn beurt had het niet over het NSvT :D daar kan ik dan weer geen zinnig woord over zeggen omdat ik het niet volg. En als ik wél een mening had, zou ik hem gewoon verkondigen :+

Idd, men kijkt ginds toch nog steeds anders naar dit type paard.
Nouja, ik heb het gevoel dat we, in plaats van naar elkaar toe te bewegen, van elkaar weg bewegen.
Of hoe moet ik dat zeggen? Ik heb het idee dat "wij" meer naar hun beeld zijn gaan fokken met de jaren, maar dat "zij" hun beeld op vrij korte tijd behoorlijk aangepast hebben.

Ik blijf de term verwarrend vinden, want ook al wordt op advertentiesites vaker naar de kruising verwezen, wordt er elders dan weer totaal geen onderscheid in gemaakt. Bovendien wordt ook naar alle soorten bonte paarden verwezen als "coloureds" en als je in Ierland een Irish Cob wil kopen, spreken ze ook van coloured cobs.

wat ik me afvraag: ik las hier iets van welsh cob merrie x irish cob hengst
dit zou de beste resultaten geven? wordt de kruising dan quasi altijd op die manier gemaakt?
en waarom zou dit de beste resultaten geven?

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 06:49

Het paard in de OP vind ik absoluut mooier dan de meeste Tinkers die ik zie. (laat ik duidelijk zijn,...naar mijn smaak)

Ik zie meer ras, adel en hardheid. Iets wat ik als buitenstaander vaak mis bij Tinkers. Veel Tinkers die ik tegenkom vind ik ook in beweging te gewoontjes. Nu kom ik niet op Tinker keuringen dus het kan zeer zeker aan de kwaliteit liggen van de dieren die ik tegenkom.

moor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 08:03

Frenia, deze kruising wordt gemaakt zoals de fokker wil ;-)
Ik ken de OP hengst niet maar dat schijnt ook een veulen van tinkermerrie en welshcob hengst te zijn.
Prachtig dier!
Maar wat ik schreef is van fokkers uit Engeland die shows winnen en ik vroeg hun om advies.
Hun schreven mij dat die combi bij hun en collega fokkers gewoon beter uitwerkt!

Ik vind het zelf eigenlijk toch "zonde" om te kruisen dus als ik dat zou doen zou ik het doen zoals mij geadviseerd wordt door fokkers die al vele jaren deze kruisings fokken met goede resultaten..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 08:14

moor schreef:
Ik vind het zelf eigenlijk toch "zonde" om te kruisen dus als ik dat zou doen zou ik het doen zoals mij geadviseerd wordt door fokkers die al vele jaren deze kruisings fokken met goede resultaten..

Maar om het type te verbeteren kan het toch geen kwaad om dergelijk bloed binnen te halen?

Want als ik het zo lees is een Tinker dus geen ras maar een type. Bij een ras mag je geen bloed van buiten het stamboek gebruiken bij een type mag je wel (aanverwant) bloed van buiten het eigen stamboek gebruiken.
En zoals ik het lees is het al een kruisingsproduct bij aanvang.

Lijkt mij juist zonde om niet aanverwant bloed te gebruiken als dat mogelijk is.

Nu ken ik uiteraard de stamboekrichtlijnen van de Tinkers niet.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 08:17

cp112 schreef:
Het bruin bonte veulen op de vorige pagina heb ik gefokt uit 2 volle tinkers. Had een flinke dish!

[ [url=m/61qc9g.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit veulen zal waarschijnlijk als het uitgegroeid is een recht profiel hebben.
Bijna alle veulens hebben min of meer een disch.

Mijn Gelderse had het nog veel meer als dit veulen en die heeft een min of meer recht profiel.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 08:36

NatasjavE schreef:
Het paard in de OP vind ik absoluut mooier dan de meeste Tinkers die ik zie. (laat ik duidelijk zijn,...naar mijn smaak)

Ik zie meer ras, adel en hardheid. Iets wat ik als buitenstaander vaak mis bij Tinkers. Veel Tinkers die ik tegenkom vind ik ook in beweging te gewoontjes. Nu kom ik niet op Tinker keuringen dus het kan zeer zeker aan de kwaliteit liggen van de dieren die ik tegenkom.

Helemaal mee eens. Ik hou ook nog eens van expressieve hoofdjes die wat luxe mogen zijn. Sorry, maar dat heb ik nog nooit bij een volwassen Tinker gezien. Het paard in de OP heeft een prachtig hoofd! Ik snap absoluut dat de TS dit overweegt. Kleur, bot, beweging en expressie. :9

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 12:23

ja, maar het is maar goed dat niet alle rassen voldoen aan jullie smaak ;) anders zou er bitter weinig diversiteit zijn ;)

het hoort nu eenmaal bij het ras dat het hoofd over het algemeen geen dish heeft bv ;)

en ja, het is oorspronkelijk een kruisingsproduct... zoals eigenlijk nagenoeg àlle rassen :+
is dat per definitie dan vrijgeleide om dan maar verder te gaan kruisen
door de jaren heen is een ras ontstaan en juist dat ras zou moeten gevestigd worden, de raskenmerken beter vastgelegd worden en dat doe je niet door te gaan kruisen ;)

begrijp me niet verkeerd, ik ben niet per definitie tegen deze kruising als iemand ze wil maken :)
de haren gaan me alleen rechtovereind staan als ik weer het windje van veredeling hoor waaien :o
laat haflingers nou maar haflingers blijven, welshjes welshjes, friezen friezen en Irish Cobs/Gypsy Cobs ook zichzelf, ook al hebben ze dan niet het meest edele hoofdje van allen <3 .

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 12:29

nog even een uitbreiding nalv vorige post
dat wil niet zeggen dat Irish Cobs per definitie een lelijk en lomp hoofd moeten hebben of slome gangen!

even ter verduidelijking enkele mooie hoofden bij Irish Cobs:
in verhouding redelijk klein hoofd, recht profiel, breed voorhoofd, voldoende breedte in de neus, duidelijk gedefinieerde kaaklijn, grote ogen, kleine oren, bij voorkeur ook duidelijk gedefinieerde neusgaten

https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=567E7B11

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... 3718_o.jpg

https://scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=566C0151

http://imageprocessor.websimages.com/wi ... tvdzcv.jpg

http://imageprocessor.websimages.com/wi ... tIquFd.jpg

http://imageprocessor.websimages.com/wi ... 1fead7.jpg

http://i158.photobucket.com/albums/t103 ... 014/12.jpg

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:28

Idd een moeten ze sprekend hoofd, voldoende kaak, grote/ruime neus. Ruimte tussen de ogen, groot sprekend oog en niet te grote oren hebben.
Opzich een redelijk edel pony hoofdje. Alleen zonder dish.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:42

Ik vind dat je die tinkerhoofden toch totaal niet kan vergelijken met het hoofd van de pony op pagina 1, dat is een wereld van verschil.
Hele bouw is ook anders als van een tinker.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:50

Mwoh vindt ik niet. Hij heeft toch wel degelijk een hoop kenmerken nog.

Als je niet zou weten dat het een kruising is en je gaat er mee naar het stamboek (die dus open is nog) dikke kans dat ie gewoon opgenomen wordt.

Ja hij heeft een wat chiquer/edeler hoofd maar is nog wel aardig breed qua bouw.

Het meest interessant lijkt mij de rug. Ruggen van Welsh cobs zijn over het algemeen nou niet hun sterkste punt... Cq vreselijk week. Ben wel benieuwd wat de 'cob' van de OS voor rug heeft

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 14:53

NatasjavE schreef:
cp112 schreef:
Het bruin bonte veulen op de vorige pagina heb ik gefokt uit 2 volle tinkers. Had een flinke dish!

[ [url=m/61qc9g.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit veulen zal waarschijnlijk als het uitgegroeid is een recht profiel hebben.
Bijna alle veulens hebben min of meer een disch.

Mijn Gelderse had het nog veel meer als dit veulen en die heeft een min of meer recht profiel.

Overigens, laatste keer dat ik foto's zag was ze 2 of 3 en had ze nog steeds een dish :j

Als ze zo erg dish hebben als deze trekt dat echt niet volledig weg.

Ben wel benieuwd naar een Gelderse met dish :Y) opzich logish dat het daarbij wegtrekt. Bij Tinkers zitten nu eenmaal Welsh invloeden dus een dish is daar waarschijnlijker

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 15:33

Ik geloof graag dat het tinkerstamboek zo'n mooie op neemt in het stamboek.

Ik bedoel dat het paard op pagina 1 duidelijk een welsh-cob uiterlijk heeft met de kleur van een tinker.

Halsaanzet, bouw en hoofd zijn duidelijk welsh-cob, kleur en sokken zijn van de tinker.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 16:18

Heeft niet met het tinkerstamboek te maken. Alles is nog open. Ik zeg ook niet dat het een eerste premie dier zal zijn :Y)
Bouw kan ik het niet helemaal mee eens zijn vanaf deze foto. Dat is ook lastig te zien zo van de voorkant maar hij heeft wel een brede boeg. Al zijn dat kenmerken van beide cobs dus opzich niet zo gek.

Halsaanzet komt bij de Welsh als de tinker aardig overeen met elkaar dus ook dat zal niet zo sterk afwijken imo.

Wat ik zie gebeuren in deze kruising is dat het luxer wordt. Dat zie je hier ook wel iets ak valt het opzich mee. En dan bedoel ik qua hoofd en benen

Maar zo weet ik ook meer dan genoeg volle Tinkers die erg luxe zijn :+ dus dat zegt opzicht niks.
Echter zou ik persoonlijk niet luxer willen gaan. Ik houd van stevige ronde cobs met idem benen.

Maar in dit geval is het een bewuste kruising en zie ik er niet zo gek veel nadelen aan. Het zijn dicht bij elkaar liggende types en ik denk dat vooral de rug van de Welsh cob er op vooruit zal gaan.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 17:35

Dit ras (of type zoals ik het zelf ook liever noem) is zo divers.... van heel edel naar heel lomp, van slome beweging naar knallend in draf, kleine hoofdjes naar grote hoofden, je vind het allemaal. Behang en kleur idem alles naar smaak.

Je kan vind ik niet zeggen dat je de typische welsh hoofdjes niet vind binnen het tinker ras of hoe je ze ook noemt. Dat er meer dan genoeg tinkers zijn die zo'n hoofd niet hebben en veelal meer gezien (populairder?) wilt niet zeggen dat het er niet is. Bij meer dan genoeg zelfs ook nog gewenst denk ik, een edel hoofd. Nadeel van veredelen is dat het niet altijd bij alleen het hoofd blijft :)

AnnetB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-15 18:50

Ook bij de Welsh Cobs zie je dat er veredeld word. Word meer gefokt naar een ranker show type en bot en behang worden minder. Ik kan wel zeggen dat ik vrij ouderwetse types na streef. Denk dat dit in combinatie met de tinker niet eens direct onwijs veel af zal doen aan het bot. Behang zal ongetwijfeld iets minder zijn. Het liefst zie ik veel behang maar dan nog wel zacht en stijl haar.

Afbeelding
1 van mijn merries

Afbeelding
Mijn jaarling merrie

Afbeelding
Haar hoofdje

Afbeelding
En dit is de hengst die ik momenteel op stal heb

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 19:35

die "step" is trouwens iets wat bij de "oudere" generatie fokkers van Irish Cobs wél erg gewenst is :j
als je zo iemand spreekt, spreekt die pas van een goede cob als die step toont :j
(a good stepping cob)

Afbeelding

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 19:47

ik blijf benieuwd naar het waarom van welsh merrie x irish cob hengst :D

mooie merrie die eerste trouwens :~
al denk ik dat beenwerk toch iets zal zijn waarop ingeleverd wordt, aangezien dat vaak 1 van de moeilijkste dingen is om te behouden

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 20:19

ik was nog wel benieuwd naar bewegend beeld van die soort paardjes :D

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 21:33

Beenwerk zal in deze combinatie absoluut ranker worden. Maar zolang het in verhouding blijft zie ik geen gekke dingen gebeuren met deze kruising :) best interessant en ik snap de insteek wel

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 05:46

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 08:33

ah zo, ik zocht op cob x tinker kon ik weinig van vinden :D

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 09:39

annelot schreef:
@mioux Even op YouTube zoeken op stepping cob en dan heb je genoeg beeld materiaal.

http://youtu.be/PNiHGFzgso8

de stepping cobs die je er nu tegenwoordig vindt zijn allemaal van die extreme (bah)
wordt hen ook niet erg vriendelijk "aangeleerd"
maar in de basis kwam het erop neer dat men als fokdoel had dat een Irish Cob wel gewoon goed moest kunnen bewegen. en dus vooral zeg maar (wat wij in de stamboeken nu trouwens nog steeds willen zien) niet alleen voorwaartse beweging in de benen, maar ook een ondergeplaatst achterbeen en een licht opwaartse beweging in het voorbeen. Geen knieactie zoals een hackney of fries natuurlijk, maar wel meer "schwung" dan hetgeen we nu toch vaak nog zien bij het ras qua gangen (al ligt dat ook heel vaak aan de manier van voorbrengen)

even een illustratie bij m'n eigen paarden proberen te vinden, is niet het beste beeldmateriaal, maar geeft wel een idee ;)

zo wel:
Afbeelding

Afbeelding

niet zo: http://i1313.photobucket.com/albums/t55 ... xgfhfp.jpg

laatste is alsof je met je armen quasi recht gehouden over en weer beweegt
bovenste is dat je een buiging met je elleboog maakt :+
Laatst bijgewerkt door balance op 28-08-15 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: max. 2 foto's ter illustratie

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-15 09:50

Ik probeer een filmpje van mijn monster erop te krijgen. Die laat goed de draf zien zoals we/ze graag zien. Maar het werkt niet mee op mn telefoon

Heb wel foto maar daar komt ze niet helemaal tot haar recht. *gaat verder stoeien.

Afbeelding