Nationaal kampioenschap NRPS 8 augustus te Lunteren.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MissBmx

Re: Nationaal kampioenschap NRPS 8 augustus te Lunteren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 21:16

Nou ik vind het wel meevallen, veulen en merrie zijn beide al wat wat onrustig in het begin. Dat kan en daar kan je niks aan doen.
Tja ze rammelt misschien 1x een beetje te enthousiast maar blijft daarna wel op afstand maar het veulen laat ook echt wel een mooi draf stuk zien.
Een jury ziet ook wel als de voorbrenger een prutser is en het veulen een topper.
Tuurlijk je hoopt op meer maar ik vind niet dat je hier de voorbrenger de schuld van kan geven

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 21:25

ponyparadijs schreef:
Is zeker zo.
Maar dan is het handig dat je het tegen de voorbrenger zegt toch?
Hij zou er van kunnen leren

Iemand die voor geld voorbrengt zou toch wel een beetje professioneel moeten zijn...

Die zou niet door iemand die geen paarden voorbrengt verteld moeten worden hoe je een veulen voorbrengt.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 21:28

Nee maar klagen en geen feedback geven daar leert niemand wat van

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 21:30

Gillbo schreef:
Nee maar klagen en geen feedback geven daar leert niemand wat van

Dat dus.
Elke eigenaar heeft ideeën over hoe.
Ondanks dat je niet zelf voorbrengt.

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 21:33

Hij is zeker geen onervaren voorbrenger hoor. Ik vind het ook niet heel slecht eruit zien, zitten mooie stukken tussen, ik was zelf soms ook te enthousiast met opjagen hoor, dat die er in galop vandoor ging.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 21:37

Ik vind het er ook niet slecht uitzien. In het begin schiet ie weg, maar vergeet niet dat hun je dieren niet kennen en het ook aftasten is. Ik vind juist dat ze later heel erg handig wat dingen oplost, als het veulen omdraait bijvoorbeeld.

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 21:45

Gillbo schreef:
Nou ik vind het wel meevallen, veulen en merrie zijn beide al wat wat onrustig in het begin. Dat kan en daar kan je niks aan doen.
Tja ze rammelt misschien 1x een beetje te enthousiast maar blijft daarna wel op afstand maar het veulen laat ook echt wel een mooi draf stuk zien.
Een jury ziet ook wel als de voorbrenger een prutser is en het veulen een topper.
Tuurlijk je hoopt op meer maar ik vind niet dat je hier de voorbrenger de schuld van kan geven

Als de voorbrenger gewoon even had geluisterd dan waren beide rustig geweest. Had hem duidelijk verteld dat beide heel gevoelig en eenkennig zijn.

Als je ruim 7 veulens de tijd hebt en het span op het laatste moment overneemt en niet even ze tot rust brengt... De vorige keer met de provinciale nam de voorbrenger de tijd en toen waren ze beide rustig.

Al gefrustreerd bent omdat de merrie geen hoofdstel aan heeft.. Dit hoorde ik pas later.

Neemt niet weg dat ik super trots ben op beide. Volgend jaar lekker met de merrie naar de keuring.

Geloof ook gelijk dat je als je een hengst gaat aanbieden voor de hengstenkeuring dat je hem gaat vragen voor het voorbrengen? Toch?

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 22:28

Misschien ben ik de vorige keer ook teveel verwend met een hele fijne voorbrenger :o

Die was gewoon veel subtieler, handiger,geruststellend en nam de tijd. :')

Het is natuurlijk ook niet zo dat ze anders kampioen was geworden.

Maar dat ze zich meer had kunnen tonen is zeker. ;)

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 22:48

Ik had dezelfde voorbrenger, maar was wel heel tevreden.
Scheelt misschien dat ik het veulen zelf vast had en hij de merrie. Ik heb bij het stappen meegelopen en bij draf losgelaten en zelf aangejaagd. Misschien een idee voor de volgende keer om zelf mee te lopen met het veulen?

Dotan liet zich goed zien, ik was heel tevreden. We eindigde wel onder de middenmoot, maar het was een grote groep van ongeveer 20 veulens.
Commentaar was dat ie makkelijk bewoog, maar door het overbouwde nu wat in 2 delen ging. En hij mocht wat meer in ponytype staan. Maar ja, ik ben juist blij dat ie wat meer in een paardentype heeft :-)

Afbeelding

Phoebe is ook door dezelfde voorbrenger gedaan. Ze draafde beter dan op de Regionale. Ik had van te voren even gelongeerd op het parkeerterrein. Ze is echt een beestje wat tijd nodig heeft om los te komen. Dat lukt dus niet in 1 rondje. Dus dat heeft nu goed uitgepakt. En ze is ster geworden!!
Helemaal blij!

Afbeelding

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 23:02

Rooslover gefeliciteerd met je topveulen. Moest jou merrie ook voor voorlopig keur?

Setteli ook van harte gefeliciteerd.

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-15 23:35

Ja heeft ze niet gehaald, maar ik had het ook niet verwacht. Maar dat maak niet uit, ze heeft zichzelf en als fokmerrie inmiddels wel bewezen de afgelopen jaren, dus mij hoor je niet klagen!

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 23:51

Setteli schreef:
Ik had dezelfde voorbrenger, maar was wel heel tevreden.
Scheelt misschien dat ik het veulen zelf vast had en hij de merrie. Ik heb bij het stappen meegelopen en bij draf losgelaten en zelf aangejaagd. Misschien een idee voor de volgende keer om zelf mee te lopen met het veulen?

Dotan liet zich goed zien, ik was heel tevreden. We eindigde wel onder de middenmoot, maar het was een grote groep van ongeveer 20 veulens.
Commentaar was dat ie makkelijk bewoog, maar door het overbouwde nu wat in 2 delen ging. En hij mocht wat meer in ponytype staan. Maar ja, ik ben juist blij dat ie wat meer in een paardentype heeft :-)

[ [url=m/CYMsub.jpg]Afbeelding[/url] ]

Phoebe is ook door dezelfde voorbrenger gedaan. Ze draafde beter dan op de Regionale. Ik had van te voren even gelongeerd op het parkeerterrein. Ze is echt een beestje wat tijd nodig heeft om los te komen. Dat lukt dus niet in 1 rondje. Dus dat heeft nu goed uitgepakt. En ze is ster geworden!!
Helemaal blij!

[ [url=m/HmNFsW.jpg]Afbeelding[/url] ]

Waarschijnlijk ligt het daaraan.
Super mooie resultaten, gefeliciteerd!

Als je ook heel kritisch bent en even mijn veulen goed bekijkt had ik ook gewoon niet naar de provinciale keuring moeten gaan maar naar de late veulenkeuring. Maar dat is achteraf.. Neemt overigens niet weg dat ze niet voor niets Kennocha heet wat in het Iers schoonheid betekent. Haar tijd komt nog wel,als ze heel blijft.

Wat me deze keer wel heel positief beviel was dat de tijdsindeling klopte. Op het stoffige zandpad was de accommodatie helemaal top.

Uiteindelijk is de eerste premie het belangrijkste en de leuke dag. Heb beide dagen wel genoten van alles. Leuke mensen gesproken.

Met alles wat een paard behaald eerste premie, ster, keur enzovoort vraagt niemand welke plaats je behaald hebt. Eveneens met winstpunten op wedstrijd. Niemand die er wakker van ligt welke plaats deze stond.
De moederlijn van mijn merrie heeft het sport dressuur predikaat. 4 moeders op een rij (als het er niet meer zijn) . Het staat leuk maar hoe ze het hebben behaald staat er niet bij.... Nu zijn het wel ster en keurmerries dus zal vast wel goed zijn.

Hoop alleen dat er een mooie foto van haar is gemaakt.

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-15 23:52

rooslover schreef:
Ja heeft ze niet gehaald, maar ik had het ook niet verwacht. Maar dat maak niet uit, ze heeft zichzelf en als fokmerrie inmiddels wel bewezen de afgelopen jaren, dus mij hoor je niet klagen!

De moeder van Firestone was toch keur?

rooslover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 00:03

Nee, is een stermerrie!

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 00:08

rooslover schreef:
Nee, is een stermerrie!

:\

Hoorde dat een merrie wel ster was geworden omdat het veulen een verbetering van haar zwakkere plekken was. Weke rug enzo.

hola

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 09:48

Hoe noem je dat spreekwoord ook alweer.... Beste stuurlui staan aan wal. Eldango ik kan het begrijpen als je het graag anders had gezien, omdat je er misschien meer van had verwacht. Echter een oordeel over een voorbrenger zo op social media plaatsen vind ik toch heel wat. Heb je zelf wel eens een merrie met veulen voorgebracht? Een pony die je niet kent? Persoonlijk heb ik al enige ervaring met aanjagen, maar veulens blijft lastig.
Jammer van je oordeel over de voorbrenger, zonder dat je zeker bent van het feit of hij onervaren is. Ik denk namelijk dat jij een zeer ervaren voorbrenger hebt gehad. Niet alleen binnen het NRPS, maar iemand die bij meerdere stamboeken heel veel pony's heeft voorgebracht. Het zijn echter voorbrengers op die dag en geen mensen die een half uur een pony vast moeten houden. Daarnaast weten ze niet of jou pony dat nodig heeft en al zou dat zo zijn en de tijd is er niet dan ben ik van mening dat je het zelf moet doen. Maar goed... Ik vond het een prima georganiseerde keuring en het was erg gezellig!

eldango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-15 10:33

hola schreef:
Hoe noem je dat spreekwoord ook alweer.... Beste stuurlui staan aan wal. Eldango ik kan het begrijpen als je het graag anders had gezien, omdat je er misschien meer van had verwacht. Echter een oordeel over een voorbrenger zo op social media plaatsen vind ik toch heel wat. Heb je zelf wel eens een merrie met veulen voorgebracht? Een pony die je niet kent? Persoonlijk heb ik al enige ervaring met aanjagen, maar veulens blijft lastig.
Jammer van je oordeel over de voorbrenger, zonder dat je zeker bent van het feit of hij onervaren is. Ik denk namelijk dat jij een zeer ervaren voorbrenger hebt gehad. Niet alleen binnen het NRPS, maar iemand die bij meerdere stamboeken heel veel pony's heeft voorgebracht. Het zijn echter voorbrengers op die dag en geen mensen die een half uur een pony vast moeten houden. Daarnaast weten ze niet of jou pony dat nodig heeft en al zou dat zo zijn en de tijd is er niet dan ben ik van mening dat je het zelf moet doen. Maar goed... Ik vond het een prima georganiseerde keuring en het was erg gezellig!

Fijn dat je je mening hebt gegeven.

Zou nog fijner zijn geweest als je alles had gelezen ;)

Misschien had ik beter kunnen zeggen dat het aanjagen veel subtieler had gekunnen. Dan had het beter overgekomen. Maar dat had ik vantevoren ook verteld tegen de voorbrenger. ;)

Ben door veel mensen aangesproken over wat een mooi veulen ze is.
Ze mocht misschien zichzelf niet zoals ze kan hebben laten zien. Als ze dat maar doet onder het zadel over een jaar of 4. Ze kan zo lekker schakelen.

hengstenboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 13:14

Ik ben de voorbrenger die alles heeft voorgebracht. Jammer dat je hier mij gisteren zelf niet heb op aangesproken wat jij er uiteindelijk van vond. Dat ik dit hier via via moet horen en dan lezen is erg jammer. Je had er gewoon met mij over kunnen communiceren. Probleem altijd bij paardenmensen is als ze kampioen worden dan ben je de beste. Sta je achteraan zoals in dit geval ligt het aan de persoon. Als ze kampioen was geworden had ik waarschijnlijk niks gehoord. Een veulen is sowieso moeilijk en die doen het wel of niet....

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 13:51

@ hengstenboer. Ik was super tevreden. Ik heb je niet voor niets daarna ook voor mijn merrie gevraagd.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 14:16

Rooslover is de eis zoveel meer voor het keurschap?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 14:42

sandra8 schreef:
Rooslover is de eis zoveel meer voor het keurschap?

Voor het keurschap moet de merrie nog beter zijn qua exterieur
Naast het nakomelingen en prestatie vlak.
Het wil niet altijd zeggen dat een ster merrie ook keur gaat worden.
En ik weet dat uit persoonlijke ervaring

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 17:23

Ik kon het niet goed zien op het filmpje wie de voorbrenger was, had na een reactie wel een vermoeden en dat is nu ook bevestigd. :)
En ik kan niet anders zeggen dan dat je 1 van de meest kundige voorbrengers hebt gehad die ik ken. Op het filmpje is ook goed te zien aan het vooruit en teruguit schakelen hoe kundig hij is.
Hij heeft ook diverse dieren van mij voorgebracht (is ook in mijn profiel te zien) en voor mij is hij de absolute voorkeur als voorbrenger.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 18:17

Roos: gefeliciteerd met het kampioenschap van je veulen! Heel leuk!

Ik was er voor de Welthit II x Respect. En die is eerste geplaatst in haar rubriek en voorlopig keur geworden. Dus ik was blij. Het is toch een top veulen uit mijn oude respect merrie (zie profiel). Het veulen aan de voet was niet mijn keuze qua hengst, die is overigens 4e geëindigd in het reg A. Die kan best bewegen, maar is gewoon niet mooi. (maar dat is mijn mening en smaak)

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 18:40

Ponyparadijs. Maar als je merrie op de regionale beste van de groep is en reserve kampioen wordt is neem ik aan de kans toch wel redelijk groot. (Mijn merrie staat in het nrps blad keuring ter aar biwilarda)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-15 18:41

Dan is de kans wel heel redelijk aanwezig
Maar volgend jaar moet ze er dan ook wel net zo goed (zo niet beter) voor staan.
En mocht je volgend jaar op willen gaan zou ik kijken of je deze november niet vast voor de ABOP kan gaan